آشپزیسالاد

طرز تهیه سالاد شیرازی اصیل و مجلسی

سالاد شیرازی یک سالاد ساده و آسان است، که جایگزین خوبی یرای پیش غذا به حساب می‌آید. سالادی سالم و با طراوت، همانطور از نامش پیداست پیشینه آن به شهر شیراز باز می گردد. سالاد شیرازی از گوجه فرنگی، خیار و پیاز که به صورت خیلی ریز و نگینی خرد شده است و به همراه آبغوره، آبلیمو، روغن زیتون و جعفری خشک شده تهیه می‌شود.

البته خیلی از مردم با پودر نعناع سالاد را می‌خورند. سالاد شیرازی یک گزینه مناسب برای سرو شدن در کنار غذاهایی پلویی و خورش‌های ایرانی است. این سالاد به واسطه اینکه مواد آن کاملاً باید ریز و خرد شوند مقداری زمان گیر است. مخصوصاً زمانی که بخواهید برای تعداد زیادی این سالاد را درست کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این سالاد به همراه غذاهایی مانند استانبولی، دیزی، قورمه سبزی و کرفس و … بسیار می‌چسبد. بعضی افراد این سالاد را با خرد کن دستی درست می‌کنند. این سالاد نباید زیاد ریزشود، به این صورت که خیار و گوجه آن دیده نشود.

    در ادامه شما را با طرز تهیه سالاد شیرازی خوشمزه و مجلسی در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ آشنا خواهیم کرد.

    مواد لازم برای تهیه سالاد شیرازی 

    خیار سالادی۲ عدد
    گوجه فرنگی۳ عدد
    پیاز سفید یا صورتی۱ عدد
    آبغوره۴ قاشق غذا خوری
    نعناع یا جعفری خشک شده۱ قاشق چای خوری

    مواد لازم در تهیه سالاد شیرازی

    مراحل طرز تهیه سالاد شیرازی

    همراه ما باشید تا با طرز تهیه سالاد شیرازی مجلسی و خوشمزه به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه سالاد کلم قرمز و انار

    مرحله اول : شستن و خرد کردن خیار

    ابتدا برای تهیه سالاد شیرازی خیار را بشویید و خرد کنید. در سالاد شیرازی اصل بر این است که خیار را پوست نمی‌گیرند. چون بسیاری از خواص و ویتامین‌های خیار در پوست آن است. و برای جوانسازی پوست بسیار مفید است. البته این کاملاً سلیقه‌ای است. اما اگر می‌خواهید این سالاد، اسم شیرازی را به یدک بکشد با پوست خیار را خرد کنید. برای این منظور از خیارهای ترد و تازه که در تره‌بار موجود است، خریداری نمایید.

    بعد از شستشوی خیارها با یک چاقوی تیز سر و ته آن ها را ببرید و سپس به صورت عمودی چندین برش در خیار بزنید و سپس به صورت افقی آن را خرد کنید. درشت بودن یا ریز بودن خیار یک امر سلیقه‌ای است، اما در اصل سالاد شیرازی بسیار ریز و یکدست خرد می‌شود و آن‌ها را در کاسه‌ای که قرار است سالاد را درست کنید بریزید.

    مرحله دوم : شستن و خرد کردن گوجه

    در مرحله بعد گوجه فرنگی‌ها را بشویید و سر آن ها را با یک چاقو جدا کنید و خرد کنید. بهتر است که گوجه‌ها را به صورت افقی و به صورت ورقه ورقه خرد کنید و در نهایت ورقه ها را از وسط نصف کنید و خرد کنید، این نوع خرد کردن باعث می‌شود که گوجه‌های شما نگینی شکل و یکدست باشند، که بسیار زیبا جلوه می‌کند. و آن را به خیارها در کاسه اضافه کنید.

    خرد کردن خیار و گوجه در سالاد شیرازی

    مرحله سوم : پوست کردن و خرد پیاز

    سپس پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را بر روی تخته آشپزخانه بگذارید و با یک چاقوی تیز آن را کاملا نگینی و ریز و یکدست خرد کنید.

    مرحله چهارم : مخلوط کردن مواد با یکدیگر

    همه مواد را کاملاً مخلوط کنید تا یکدست به همه جای کاسه پخش شوند.

    مرحله پنجم : اضافه کردن نمک و نعنا و آبغوره

    سپس نمک و نعناع خشک را بر روی مواد اضافه کنید و در نهایت آبغوره را اضافه کنید و خوب سالاد را هم بزنید تا آبغوره به همه جای سالاد آغشته شود. می‌توانید از آبلیمو به جای آبغوره استفاده کنید.  آبلیموی تازه بهترین انتخاب بعد از آبغوره است. اگر تمایل به خوردن روغن زیتون دارید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز سالاد شما را خوش طعم و خاص می‌کند.

    سالاد شیرازی با نعناع خشک و آبغورهبعد از آماده شدن سالاد آن را در یک کاسه کوچک بریزید به عنوان پیش غذا و یا در کنار پلوهایی مانند استانبولی(دمی گوجه) و خورشت‌های ایرانی سرو کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه سالاد نخود با سس مخصوص

    چند نمونه عکس از سالاد شیرازی با تزیین

    • برای تزیین سالاد شیرازی ظرف سالاد بسیار مهم است.
    • از لیمو ترش تازه به همراه نارنج استفاده کنید. به این صورت که لیمو و نارنج را پره پره قاچ کنید و در کنار کاسه سالاد قرار دهید.
    • فلفل دلمه‌ای سالاد را زیباتر می‌کند.
    • می‌توانید پیاز، گوجه فرنگی و خیار را به صورت جداگانه در ظرف مورد نظر قرار دهید و به هنگام سرو مخلوط نمایید. در این صورت اگر کسی احیاناً گوجه فرنگی یا پیاز نمی‌خورد می‌تواند به صورت سلیقه‌ای مواد سالاد را انتخاب کند.
    • پوست گو‌جه فرنگی می‌توانید به صورت گل درآورده و بر روی سالاد شیرازی قرار دهید.
      برای نمونه چند تزیین را به شما نشان می‌دهیم.

    طرز تهیه سالاد شیرازی و تزیین آن

    سالاد شیرازی با فلفل دلمه‌ای

    سالاد شیرازی با فلفل دلمه‌ای

    سالاد شیرازی با تزیین گوجه و خیار

    سالاد شیرازی با تزیین گوجه و خیار

    برای مشاهده ایده‌های تزیین سالاد شیرازی اینجا کلیک کنید.

    نکات طلایی در تهیه سالاد شیرازی

    •  در تهیه سالاد شیرازی می‌توان از آبلیمو نیز به جای آبغوره استفاده کرد. اما در سالاد شیرازی اصیل حتماً از آبغوره استفاده می‌کنند.
    • سالاد شیرازی را همچنین می‌توانید با هویج و پیازچه به جای پیاز درست کنید. طعم پیازچه در سالاد شیرازی بسیارخاص و خوش‌طعم خواهد بود. هویج نیز ظاهر سالاد شیرازی شما را زیبا خواهد کرد.
    • در سالاد شیرازی به جای پیاز می‌توانید از تره‌فرنگی استفاده کنید.
    • یک عدد فلفل قرمز مزه‌ی سالاد شیرازی شما را بی‌نظیر خواهد کرد. اگر علاقه به تندی در سالاد دارید، ریختن فلفل قرمز گزینه‌ی خوبی است.
    • می‌توانید از سس مایونز نیز به جای آبغوره استفاده کنید. برای این کار آبی که از گوجه فرنگی و خیار در ته ظرف باقی مانده است را خالی کنید و سپس به آن سس مایونز را اضافه کنید و آن را کاملا مخلوط کنید.
    • برای اینکه سالاد شما خوشمزه‌تر شود و کاملاً جا بیفتد، بهتر است بعد از اینکه آن را کاملا آماده کردید به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا جا بیفتد.
    •  برای اینکه طعم سالاد شیرازی شما بهتر و متفاوت‌تر شود می‌توانید مقداری فلفل دلمه ای را به صورت ریز خرد کنید و به آن اضافه کنید.
    •  برای اینکه سالاد شما یک طعم دلچسب‌تری به خود بگیرد می‌توانید از فلفل سیاه به اندازه یک قاشق چای خوری استفاده کنید. بعد از اضافه کردن آن را کاملاً هم بزنید تا فلفل با کل سالاد مخلوط شود.
    • طرز تهیه سالاد شیرازی مجلسی که شما در بالا آموزش دادیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت‌های مواد اولیه را تغییر دهید.

    این طرز تهیه از سایت آشپزی ” unicorns in the kitchen“برگرفته شده است.

    سوالات متداول در طرز تهیه سالاد شیرازی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه سالاد شیرازی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    میشه تو سالاد شیرازی سس مایونز ریخت؟

    بله همانطور که در مقاله توضیح دادیم می‌توانید از سس مایونز نیز به جای آبغوره استفاده کنید. برای این کار آبی که از گوجه فرنگی و خیار در ته ظرف باقی مانده است را خالی کنید و سپس به آن سس مایونز را اضافه کنید و آن را کاملا مخلوط کنید.

    سالاد شیرازی با آبغوره بهتر است یا آبلیمو؟

    سالاد سیرازی اصیل با آبغوره درست می‌شود اما شما می‌توانید با توجه به ذائقه غذایی تان از آبلیمو استفاده کنید.

    علت آب انداختن سالاد شیرازی چیه؟

    توجه داشته باشید سالاد شیرازی را باید همان لحظه که درست می‌کنید همراه غذا میل کنید زیرا زیاد ماندن آن در یخچال باعث می‌شود گوجه و خیار آب بندازد و کیفیت سالاد  را از بین می‌برد.

    برای خوشمزه تر شدن سالاد شیرازی چیکار کنیم؟

    برای اینکه طعم سالاد شیرازی خوشمزه شود از سبزی خشک مانند نعنا و مرزه و ترخون و فلفل سیاه استفاده کنید.می‌توانید مقداری آبلیمو و آبغوره را با هم ترکیب کنید و به سالاد اضافه کنید.

    ۳.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۴ دیدگاه ها

    1. وااا …. دیگه سالاد شیرازی که دستور نمیخواد واسه درست کردنش خیار و گوجه و پیاز و خرد میکنیم نمک و آبغوره هم میریزیم، تموم! دیگه این همه مسخره بازی چیه؟ والا?

    2. طرز تهیه سالادهای دیگر مثل سالاد کاهو را هم آموزش میدین. سالاد شیرازی اگر بهش کاهو اضافه بشه طعمش عوض میشه؟!!

      1. دوست عزیز سالاد شیرازی اصل از ترکیب خیار، گوجه فرنگی و پیاز است. اما اگر پیاز دوست ندارید داخلش نریزید. اما پیاز طعم سالاد را دلچسب‌تر می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.