نکات آشپزی

مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در فریزر و یخچال

آیا می‌دانید مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی چقدر است؟ قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که معمولا پخت آن بسیار زمان بر است و از همین رو بسیاری از افراد آن را به صورت چند وعده‌ای و به مقدار بیشتر تهیه می‌کنند. نگهداری اصولی قورمه سبزی در یخچال و فریزر به شما کمک می‌کند تا از تغییر مزه و کاهش کیفیت این خورش لذیذ جلوگیری کنید.

اما مدت زمان نگهداری سبزی قورمه در فریزر چقدر است و تا چند روز می‌توان قورمه سبزی را در یخچال نگهداری کرد؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در فریزر و یخچال آشنا شوید.

مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در فریزر

فریزر کردن انواع خورشت، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش ماندگاری آن به مدت طولانی است. اگر مقدار قورمه سبزی که تهیه کرده‌اید زیاد است و تا چند روز آینده میلی به خوردن آن ندارید، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که نگهداری طولانی مدت خورشت قورمه سبزی در فریزر موجب کاهش مواد غذایی و تغییر در طعم و مزه غذا می‌شود. بنابراین سعی کنید بعد از فریز کردن خورشت در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را مصرف کنید. حداکثر زمانی که می‌توانید خورشت قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید، ۳ ماه است، اما پیشنهاد می‌شود غذا را زودتر از ۳ ماه مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های غلیظ و لعابدار شدن خورشت قورمه سبزی

مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در یخچال

برای نگهداری خورشت قورمه سبزی در یخچال باید آن را در ظرف شیشه‌ای در بسته بریزید و سپس بلافاصله بعد از خنک شدن، غذا را در یخچال بگذارید. بهترین دما برای نگهداری انواع خورش در یخچال دمای ۴ درجه سانتی‌گراد است. این دما برای از بین بردن باکتری‌ها و غیرفعال کردن آن‌ها مناسب است. به خاطر داشته باشید که خورشت قورمه سبزی به هیچ عنوان نباید در ظرف بدون درب در یخچال قرار بگیرد، زیرا این کار ممکن است موجب ورود باکتری‌ها از سایر مواد غذایی به خورش شود و ماندگاری آن را کاهش دهد.

هیچگاه غذا را به صورت گرم در یخچال نگذارید، زیرا این کار موجب وارد کردن فشار به موتور یخچال می‌شود و در این شرایط یخچال باید با قدرت بیشتری کار کند تا خورش را سرد کند. سعی کنید قورمه سبزی را برای ۱ تا ۳ روز در یخچال بگذارید و برای نگهداری طولانی مدت این خورش، آن را در فریزر قرار دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: اگر قورمه سبزی شور شد، چه کنیم؟!

    مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در یخچال

    مدت زمان نگهداری سبزی قورمه سبزی در فریزر چقدر است؟

    برای نگهداری سبزی قورمه سبزی معمولا از ۲ روش مختلف استفاده می‌شود. می‌توانید سبزی قورمه سبزی خرد شده تازه و آماده شده را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید و در مواقع نیاز آن را سرخ کنید. در این روش مدت زمان ماندگاری سبزی بین ۲ تا ۳ ماه است.

    روش بعدی برای نگهداری سبزی قورمه سبزی در فریزر، سرخ کردن و سپس منجمد کردن آن است. در این روش باید ابتدا سبزی را در روغن سرخ کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را به اندازه هر وعده در کیسه زیپ دار یا ظروف مخصوص فریزر بریزید و منجمد کنید. بهترین زمان نگهداری سبزی قورمه سبزی سرخ شده در فریزر ۳ ماه است. بعد از ۳ ماه معمولا سبزی خراب نمی‌شود، اما ممکن است طعم و عطر آن تغییر و کیفیت سبزی کاهش پیدا کند.

    در صورتی که سبزی را به صورت فریز شده خریداری می‌کنید، حتما آن را زودتر مصرف کنید تا عطر و مزه سبزی از بین نرود. می‌توانید سبزی قورمه سبزی را سرخ کنید و آن را تا چند ماه در فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: اگر قورمه سبزی سوخت، چیکار کنیم؟!

    نحوه فریزر کردن خورشت قورمه سبزی چگونه است؟

    برای فریز کردن قورمه سبزی بهتر است برای روز اول خورشت را در یخچال قرار دهید و از روز دوم به فریزر منتقل کنید. این کار مدت زمان نگهداری خورشت در فریزر را افزایش می‌دهد. بعد این که خورشت در یخچال سرد شد و چربی غذا سفت شد، خورشت را به ظرف‌های در بسته مخصوص فریزر منتقل کنید. سپس روی ظرف مورد نظرتان برچسب بچسبانید و تاریخ قرار دادن آن در فریزر را مشخص کنید. خورشت را در فریزر بگذارید و سعی کنید در مدت زمانی کوتاه مصرف کنید.

    به خاطر داشته باشید که بهتر است که خورشت را به اندازه هر وعده در ظروف کوچک بریزید و بعد از هر بار یخ زدایی خورشت، آن را به طور کامل مصرف کنید. خورشتی که یک بار یخ زدایی شده، نباید دوباره منجمد شود، زیرا این کار موجب فساد غذا و تغییر کردن مزه آن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

    نکاتی که باید در مورد فریز کردن خورشت قورمه سبزی بدانید

    نکاتی که باید در مورد فریز کردن خورشت قورمه سبزی بدانید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با فریز کردن خورشت قورمه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای فریز کردن خورش قورمه سبزی بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده کنید. ظروف شیشه‌ای معمولا برای فریزر مناسب نیستند.
    • برای مصرف خورشت قورمه سبزی منجمد شده، بهتر است یک شب یا چند ساعت آن را در یخچال قرار دهید و بعد از این که یخ آن ذوب شد، غذا را روی حرارت داغ کنید.
    • به هیچ عنوان قورمه سبزی را دو بار منجمد نکنید.
    • برای منجمد کردن خورش قورمه سبزی باید آن را در فریزر و در دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
    • مدت زمان نگهداری سبزی قورمه در فریزر ۳ ماه است.
    • مدت زمان نگهداری خورشت قورمه سبزی در یخچال نهایتا ۳ روز است.
    • هر چقدر قورمه سبزی را برای مدت بیشتری در فریزر قرار دهید، مواد مغذی و ویتامین‌های غذا کاهش پیدا می‌کند.
    • اگر فضای کافی برای نگهداری خورشت قورمه سبزی در فریزر ندارید، می‌توانید آن را در کیسه‌های پلاستیکی یا کیسه زیپ دار بریزید و بعد در فریزر قرار دهید.
    • قبل از فریز کردن خورشت قورمه سبزی حتما لیمو عمانی داخل آن را بردارید. فریز کردن لیمو موجب تلخ شده مزه خورشت می‌شود.
    • برای کاهش حجم سبزی قورمه سبزی می‌توانید سبزی را برای چند دقیقه روی حرارت تفت دهید تا حجم آن کم شود. سپس صبر کنید تا سبزی خنک شود و بعد آن را در کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید.
    • قبل از فریز کردن قورمه سبزی یا سبزی آن حتما زمان قرار دادن سبزی یک برچسب روی آن بچسبانید. این کار موجب می‌شود تا از مدت زمان قرار دادن سبزی در فریزر مطلع شوید و سریع‌تر آن را مصرف کنید.
    • معمولا توصیه می‌شود که قورمه سبزی را ابتدا یک روز در یخچال بگذارید و بعد در فریزر منجمد کنید. این کار موجب سفت شدن چربی خورش می‌شود و از همین رو غذای شما سریع‌تر منجمد می‌شود.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۴/۵ (۱۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.