دانستنی

انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

چای سفید یکی از لطیف‌ترین انواع چای است که تاکنون شناخته شده، زیرا بسیار کم یاب است. چای سفید قبل از این‌که برگ‌های گیاه چای به طور کامل باز شود، برداشت می‌شود، وقتی جوانه‌های جوان هنوز توسط موهای سفید رنگ پوشیده شده‌اند، از این رو نام چای سفید را گرفته‌اند.

این جوانه‌ها و برگ‌های باز شده از تازه‌ترین برگ‌های روی گیاه چای چیده می‌شوند، سپس به سرعت و با دقت خشک می‌شوند، بنابراین برگ‌ها تا زمانی که برای تولید چای سبز یا سیاه استفاده شوند، اکسید نمی‌شوند. این حداقل فراوری و اکسیداسیون کم منجر می‌شود یکی از لطیف‌ترین و تازه‌ترین چای‌های حال حاضر حاصل شود.

در مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه کا باشید تا با چای سفید آشنا شوید.

اکسیداسیون چه ارتباطی با طعم و مزه چای سفید دارد؟

دانستن این نکته مهم است که همه چای‌ها – سفید، سبز، سیاه و حتی شیرین – از همان گیاه Camellia sinensis  بوته‌ای همیشه سبز بومی چینی و هندی تهیه می‌شود. صدها گیاه جدید و دو رگه با گذشت زمان از گیاه Camellia sinensis  تکامل یافته‌اند که هر کدام در مناطق جغرافیایی متنوعی در جهان رشد کرده‌اند.

اما نهایتاً تنوع گیاه چای و نحوه فراوری برگ‌های گیاه است که نوع نهایی چای را که در فنجان شما ریخته می‌شود، تعریف می‌کند.

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها در چگونگی فرآوری چای‌های مختلف، اکسیداسیون است، یعنی اینکه چه مدت برگ چای مجاز است پس از برداشت، در معرض اکسیژن قرار بگیرند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    هرچه برگ‌های چای طولانی‌تر در معرض اکسیژن قرار بگیرند، برگ‌های آن تیره‌تر می‌شوند و طعم و مزه‌شان متفاوت‌تر می‌شود. در حین پردازش، تولید کنندگان چای برای انجام و کنترل اکسیداسیون از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله رول کردن، شکل دادن یا خرد کردن برگ‌ها برای سرعت بخشیدن به اکسیداسیون و بخار دادن، حرارت دادن یا بو دادن برگ‌ها برای متوقف کردن اکسیداسیون.

    اکسیداسیون چه ارتباطی با طعم و مزه چای سفید دارد؟

    چای سفید ما نه رول شده و نه بو داده می‌شود، بنابراین در اصل اکسیده نشده‌اند و کمترین فرآوری روی آن انجام گرفته است. به جای قرار گرفتن در معرض گرمای مصنوعی، برگ‌ها پژمرده و خشک شوند، که نتیجه آن لطیف‌ترین و تازه‌ترین و طعم دار ترین چای می‌باشد.

    برگ‌های چای سیاه چیده می‌شوند و قبل از انجام عملیات گرمایی و خشک شدن، اجازه داده می‌شوند تا کاملاً اکسیده شوند و رنگ قهوه‌ای تا سیاه ایجاد می‌کنند و چای سیاه با طعم خاصی که به آن معروف است بدست می‌آید.

    برگهای چای سبز برداشت می‌شوند و سپس به سرعت و با حرارت غیر مستقیم یا بخار گرم می‌شوند و خشک می‌شوند تا از انجام بیش از حد اکسیداسیون که برگهای سبز را قهوه‌ای می‌کند و طعم تازه آنها را تغییر می‌دهد، جلوگیری کند.

    مطالب مرتبط : همه چیز در مورد چای دارجیلینگ

    چای سفید به قدری کم فرآوری شده است که اکسیداسیون بسیار کمتری اتفاق می‌افتد. به محض چیده شدن، برگ‌ها، اجازه پژمرده شدن و خشک شدن زیر آفتاب و یا در محیطی با دقت کنترل شده در فضای باز یا سرپوشیده دارند.

    برخی برگ‌ها ممکن است بخار داده شوند و یا در معرض حرارت کم قرار گیرند تا سریعتر خشک شوند تا جلوی اکسیداسیون را بگیرند. مقدار بسیار کمی اکسیداسیون در برگ‌هایی که به صورت طبیعی خشک می‌شوند، اتفاق می‌افتد، اما از آنجا که اکسیداسیون به طور دستی انجام نمی‌شود، چای سفید نسبت به چای سبز و مشکی دارای طعم بسیار لطیف‌تری است.

    منشأ پیدایش چای سفید چه زمانی بود؟

    هنگامی که نوشیدن چای و فرهنگ چای در سراسر کشور گسترش میافت. این رسم بر این بود که شهروندان خراج سالانه خود را به صورت چای‌های نادر و ریز به امپراطوری بپردازند. نوعی مالیات چای. این ادای احترام چای امپراطوری معمولاً از تازه‌ترین و ظریف‌ترین جوانه‌های بهترین گیاهان چای به دست می‌آمد.

    باغ‌های چای امپراطوری، گاهی مخفیانه، برای تهیه این چا‌ی‌های نادر و افتخارآمیز توسعه داده شدند. شاعران از این چای‌های خاص به عنوان “سفید مانند ابرها، سبز مانند رؤیاها، خالص مانند برف و ارکیده معطر” یاد می‌کردند.

    این چای مالیات امپراطوری اولین نوع چای سفید به حساب می‌آیند، اما آنها چای سفیدی که ما امروزه می‌شناسیم نیستند. در زمان حکومت امپراتور Huizong از سلسله آهنگ (۹۶۰ – ۱۲۹۷) جوانه‌های چای در بهار چیده می‌شدند، برگ بیرونی آنها بخار داده شده، با آب شستشو می‌شد، با جریان هوا را با دقت خشک شده و سپس درون پودر سفید نقره ریخته می‌شدند.

    این پودر سفید را به آب گرم می‌ریختند تا بهترین چای در دسترس تنها فرد چینی قرار بگیرد که استطاعت تهیه آن را داشت.

    بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین‌های قند در کنار چای

    چای سفید که امروزه می‌شناسیم برای اولین بار از اولین گونه‌های گیاهی چای سفید که در حدود سال ۱۷۰۰ در استان فوجیان چین کشف شد – دا بای و دا هائو – به صورت تجاری تولید شد. یک مدل برگ نرم چای سفید از این گیاهان تهیه شده است که به تولید برگ‌های چای بزرگ و زیبا معروف است.

    از آنجا که این چای‌ها با حداقل امکانات تولید می‌شدن حمل و نقل آن‌ها بدون خراب شدنشان دشوار بود، بنابراین چای سفید به ندرت در خارج از مناطق چای در استان فوجیان یافت می‌شد. با پیشرفت روش‌های تولید چای برگ نرم، فرایند تولید چای سفید فراتر از استان فوجیان و به سایر مناطق جهان که تشنه یک چای نادر و نفیس بودند گسترش یافت.

    امروزه بسیاری از کشورهای خارج از چین نسخه‌های خود را از چای سفید از دیگر گونه‌های گیاهی چای تولید می‌کنند.

    چند نوع چای سفید داریم؟

    چای سفید به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود:

    مطالب مرتبط : طرز تهیه چای‌های گیاهی

    ۱- سوزن نقره‌ای

     از گیاه بزرگ پر از برگ و پر از موهای سفید تهیه شده است که به چای رنگ نقره‌ای را می‌دهد که چای نام خود را از آن می‌گیرد.

    ۲- بای مادان

    این نوع جدیدتر چای سفید در چین و سایر کشورهای جهان کشت می‌شود. این گیاه را می‌توان از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگری کشت کرد. معمولاً شامل برگ‌هایی است که مخلوطی هستند از برگ‌های جوان کاملاً باز شده یا به کمی باز شده.

    چند نوع چای سفید داریم؟

    ۳- چای سفید (برداشت میمون)

    شایعه بوده که اولین بار توسط میمون‌های آموزش دیده بودایی از بالاترین سطح درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین برداشت می‌شده، “برداشت میمون” اصطلاحی است که امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار با کیفیت چینی تهیه شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان گیاه چای بکار می‌رود.

    ۴- چای سفید Darjeeling

    این گونه از گیاه اصلی چای سفید چینی نیست بلکه از گیاهان چای بومی منطقه دارجیلینگ هند کشت می‌شود. روش پردازش مشابه چای‌های سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم آن بسیار متفاوت است.

    مطالب مرتبط : چای زرد چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

    اطلاعات تغذیه‌‌‌ی چای سفید

    یک فنجان چای سفید دم کرده حاوی:

    • کالری: ۰
    • پروتئین: ۰ گرم
    • چربی: ۰ گرم
    • کربوهیدرات: ۰ گرم
    • فیبر: ۰ گرم
    • شکر: ۰ گرم

    اطلاعات تغذیه‌‌‌ی چای سفید

    در حالی که چای سفید ممکن است هیچ گونه مواد مغذی مانند چربی یا پروتئینی که بدن ما به مقدار زیادی به آن نیاز دارد نداشته باشد، اما حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی از جمله پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها و تانن‌ها است.

    از آنجایی که چای سفید کمتر فرآوری شده است، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به بسیاری از انواع چای دیگر دارد.

    تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایدار که می‌توانند به مولکول‌های دیگر بدن آسیب برسانند، مفید هستند. آنتی اکسیدان‌ها با کنترل آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد به پیشگیری از بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان کمک می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: راه‌های جلوگیری از سیاه شدن چای در فلاسک

    خواص چای سفید

    چای سفید با تعداد زیادی از مزایای بالقوه سلامتی مرتبط است، از جمله:

    خواص چای سفید

    ۱- اثرات ضد التهابی

    مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که پودر چای سفید در برابر التهاب سلول‌های پوست انسان ناشی از رادیکال‌های آزاد موثر است. در حالی که نتایج حاصل از این مطالعات امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    ۲-خطر کمتر بیماری قلبی

    برخی از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که چای می‌نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. این می‌تواند به این دلیل باشد که پلی فنول‌های موجود در چای سفید ممکن است رگ‌های خونی را شل کنند.

    بیشتر بخوانید: راهکاری ساده برای خوشمزه‌تر کردن قهوه!

    ۳- کاهش مقاومت به انسولین

    انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می‌شود و به کنترل قند خون کمک می‌کند. مقاومت به انسولین، زمانی که بدن شما به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهد، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مزمن مانند دیابت و سندرم متابولیک شود.

    برخی از مطالعات نشان می‌دهد که چای سفید ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، اما بیشتر این مطالعات شامل حیوانات می‌شود. برای تعیین اینکه آیا چای سفید به انسان‌هایی که مقاومت به انسولین را تجربه می‌کنند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

    خواص چای سفید برای سلامتی قلب و مغز

    ۴- خطر ابتلا به سرطان کمتر است

    چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که چای سفید دارای اثرات ضد سرطانی است. یک مطالعه نشان داد که می‌تواند انواع مختلف سلول‌های سرطان ریه را از بین ببرد. یکی دیگر متوجه شد که چای سفید می‌تواند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ را متوقف کند.

    ۵- سلامت دندان بهتر

    چای سفید حاوی کاتچین، تانن و فلوراید است که همگی برای سلامت دندان شما مفید هستند. این اجزا با تقویت مینای دندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کنند، که از آسیب اسیدی ناشی از باکتری‌ها محافظت می‌کند. کاتچین‌ها، که دسته‌ای از فلاونوئیدها هستند، ممکن است به جلوگیری از رشد پلاک روی سطح دندان کمک کنند.

    بیشتر بخوانید: مصرف نرمال چای سبز چقدر است؟

    ۶- خطر کمتر پوکی استخوان

    مطالعات نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزاد و التهاب ناشی از آن می‌تواند پوکی استخوان را تسریع کند، بیماری که باعث نازک شدن استخوان‌ها می‌شود. کاتچین‌های موجود در چای، از جمله چای سفید، ممکن است با سلول‌هایی که استخوان‌ها را تجزیه می‌کنند تداخل داشته باشد و خطر پوکی استخوان را کاهش دهد.

    ۷- بهبود سلامت مغز

    مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در چای سفید ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون با جلوگیری از تجمع پروتئین ها کمک کند. چندین مطالعه نوشیدن چای را با خطر کمتر ابتلا به هر دو بیماری مرتبط می‌دانند.

    ۸- کند کردن روند پیری پوست

    در حالی که پیری پوست بخشی طبیعی از زندگی است، عوامل خاصی می‌توانند آن را تسریع کنند. عوامل محیطی در پیری بیرونی نقش دارند، در حالی که عوامل داخلی مانند رادیکال‌های آزاد بر پیری درونی تأثیر می‌گذارند. چای سفید ممکن است به کند کردن پیری پوست در خارج و داخل بدن کمک کند.

    یک مطالعه نشان داد که استفاده از چای سفید روی پوست به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. مطالعات دیگر به پلی فنول‌های موجود در چای سفید اشاره دارد که پیری زودرس را کند می‌کند.

    مضرات احتمالی چای سفید

    چای سفید به طور کلی برای نوشیدن بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. اما چند خطر وجود دارد که باید در نظر داشت:

    مضرات احتمالی چای سفید

    ۱- بی خوابی و اضطراب

    برخلاف تصور رایج، چای سفید حاوی کافئین است. مقدار کافئین بر اساس عواملی مانند نوع چای، زمان دم کردن و دمای آب متفاوت است. کافئین، به خصوص در مقادیر زیاد، ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد یا منجر به اضطراب و بی‌قراری شود.

    ۲- نگرانی‌های بارداری و شیردهی

    برخی از مارک‌های چای سفید (و انواع دیگر چای) که در چای کیسه ای فروخته می‌شوند ممکن است حاوی سرب باشند. مطالعات نشان داده است که برخی از چای‌های فروخته شده در فروشگاه‌ها دارای سطوحی است که برای نوشیدن در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است.

    چای سفید را مزه دار کنید!

    چای‌های سفید امروزه به دلیل لطافت عطر و طعم‌های کمیاب و زیبایشان، مورد احترام هستند. بیشتر چای‌های سفید هنوز دست چین شده و با دست فرآوری می‌شوند که آنها را به یک ظرافت واقعی تبدیل می‌کنند تا قدردان صنایع دستی تولید کننده آن‌ها باشیم.

    برخی از صفات رایج مورد استفاده برای چای سفید شامل: گلی، چمنی، عسلی، میوه‌ای، هندوانه‌ای، هلویی، زردآلویی، وانیلی، شکلاتی، مرکباتی، ملایم، لطیف و شیرین است.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه کیک چای

    چای سفید را مزه دار کنید!

    چه مقدار کافئین در چای سفید موجود است:؟

    به طور کلی تصور می‌شود که چای سفید از کافئین پایین‌تر از چای سبز یا سیاه برخوردار است. نشان داده شده است که گیاه اصلی چای سفید فوجیان بومی کشور چین از نظر کافئین نسبت به سایر گیاهان چای پایین‌تر هستند.

    اما انواع دیگر گیاهان چای در سراسر جهان که برای تولید چای سفید کشت می‌شوند ممکن است دارای کافئین بیشتری از آن‌ها باشند. برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهند که چای‌های سفید خاصی بسته به محل پرورش آنها و چگونگی فرآوری آنها ممکن است حاوی همان مقدار کافئین چای سبز یا سیاه باشد.

    درنهایت، میزان کافئین موجود در هر نوشیدنی که از گیاه کافئین تولید می‌شود بسته به عوامل زیادی، متفاوت است، از جمله محلی که در آن گیاه کشت می‌شود، نحوه فراوری آن و نحوه تهیه آن در نهایت نحوه دم کردن آن است. اگر میزان مصرف کافئین را کنترل می‌کنید، همیشه باید از چای مورد نظر خود برای تهیه چای مورد نظر خود، اطلاعات خاص کافئین را بخواهید.

    چه مقدار کافئین در چای سفید موجود است:؟

    چای سفید را از کجا بخریم؟ 

    در حالی که چای با گذشت زمان واقعاً “بد” نمی‌شود، فقط شاید کمی کهنه شود. برای اطمینان از تازه بودن چای نوشیدنی خود، آن را از یک شرکت معتبر خریداری کنید که می‌تواند به شما بگوید که چای در چه زمانی فرآوری و بسته بندی شده است.

    چای سفید به عنوان عضو لطیف خانواده چای سبز به روش‌های ذخیره سازی مشابهی احتیاج دارد. این چای‌های کمتر اکسیده شده اگر به درستی از آنها مراقبت شود می‌تواند تا یک سال تازه بماند.

    مطالب مرتبط : چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ

    چگونه از چای سفید نگهداری کنیم؟

    • همیشه چای را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
    • چای خود را از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت دور نگه دارید و هرگز چای را در یخچال نگهداری نکنید.
    • اگر چای در ظرف مات که از رسیدن نور و هوا به آن جلوگیری می‌کنند، نگهداری شود، چای ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
    • از قرار دادن چای در کنار موادی مثل ادویه و قهوه که باعث می‌شوند بوی آنها در چای نفوذ کنند خوداری کنید.

    طرز دم کردن چای سفید به چه صورت است؟

    همیشه از فروشنده چای خود دستورالعمل‌های مخصوص دم کردن چای خریداری شده را بپرسید، زیرا چای‌های مختلف سفید می‌توانند درجه حرارت و زمان‌های دم کردن ایده آل متفاوتی داشته باشند. اما در اینجا چند نکته کلی در مورد دم کردن چای سفید وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

    بعضی از چای‌های سفید را می‌توان کمی طولانی‌تر و در دماهای کمی بالاتر از چای سبز دم کرد. به طور کلی، این در حدود ۱۹۰ درجه برای ۳ تا ۵ دقیقه است. اما بقیه که لطیف‌تر هستند، باید مانند یک چای سبز دم شوند، به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب با دمای ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه (فارنهایت).

    وقتی نوبت به زمان دم کشیدن می‌رسد، چای سفید کمی دیرتر از چای سبز یا سیاه دم می‌کشد. اما شما هنوز نمی‌خواهید چای خود را بیش از حد دم کنید چون ممکن است کمی طعم تلخی به دم نوش شما بدهد. چای خود را بعد از زمان توصیه شده برای دم کردن امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید کمی بیشتر دم بکشد با خیر.

    طرز دم کردن چای سفید به چه صورت است؟

    اگر چای سفید شما دستورالعمل‌های خاصی برای دم کردن ارائه داده است، از آن‌ها استفاده کنید. اما در هر ۸ فنجان آب حدود ۲ گرم چای برگ نرم استفاده کنید.

    نکات مهم در تهیه چای سفید

    1. هنگام تهیه چای همیشه با آب تصفیه شده تمیز و سرد شروع کنید.
    2. درب ظرف چای خود را در موقعی که درحال جوش است، بگذارید تا تمام گرما در ظرف نگه داشته شود.
    3. بیشتر چایهای سفید و نرم با کیفیت بالا می‌توانند چندین بار دم شوند.
    4. چای‌های سفید آنقدر لطیف هستند که بهتر است، بدون افزودنی مانند شیر یا شکر، برای درک عطر و طعم واقعی چای نوشیده شوند.

    منابع: ( webmd.com/www.teatulia.com)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    1. باسلام، من در روستای خودمون که از توابع شهرستان فومن استان گیلان هستش هم چای سیاه سنتی و هم چای سفید درست میکنم. برای من تجربه جالبی بود برای هرکدومشون روش های مختلفی برای خشک کردن و پلاسیده کردن و همچنین مالش چایی بکار بردم. چای با کیفیت بالا بدست اومد اما کار به روش سنتی بسیار وقت گیره. چیدن چای سبز هم کار سختیه. لازم به ذکر بگم که ما حدود یک هکتار باغ چای داریم .

      1. https://okala.com/hot-drinks/tea-herbaltea
        چای سفید در لاهیجان در استان گیلان تولید می‌شود. بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می شود، پیشنهاد می شود چای سفید با آبی با دمای حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد تهیه شود برای این کار باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد سپس با این آب، چای سفید را دم کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.