آشپزیخواص مواد غذایی

همه چیز در مورد چای دارجیلینگ

چای دارجیلینگ نوعی چای صادراتی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این چای در منطقه بنگال غربی در هندوستان می‌روید. نکته جالب در چای دارجیلینگ این است که با فراوری‌های گوناگون می‌توان چای‌های مختلفی مانند چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ را تولید کرد.

مروری سریع بر چای دارجیلینگ

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    •  خاستگاه: منطقه‌ای به نام دارجیلینگ در بنگال غربی در هندوستان
    •  شهرت: مجموعه‌ای از چای‌ها
    •  دمای مورد نیاز برای آماده سازی: ۱۹۵ – ۲۰۵ درجه فارنهایت
    •  میزان کافئین: حدود ۵م میلیگرم در هر فنجان متوسط

    چای دارجیلینگ چیست؟

    چای دارجیلینگ از خانواده نوعی گیاه به نام کاملیا سیننسیس است که در اصل بومی سرزمین چین است. این چای کم‌رنگ و سبک بوده و عطر گیاهی خاصی دارد. گیاه چای نیز مانند بسیاری از گیاهان دارای دوره‌های رشد و نهفتگی است. هر دوره رشد از آغاز جوانه زدن برگ‌ها شروع می‌شود و با برداشت محصول پایان می‌یابد. چای دارجیلینگ در سه دوره در سال رویش کرده و برداشت می‌شود. دوره اول رویش و برداشت از فروردین تا خرداد ماه است. و دوره دوم از تیر تا شهریور. دوره رویش و برداشت سوم که برداشت پاییزه نام دارد از مهر تا آذر اتفاق می‌افتد.

    چای دارجیلینگ و خواص شگفت انگیز آن

    غیر از این دو دوره رویش اصلی دو دوره رویش در مقیاس کم‌تر اتفاق می‌افتد. بین این دو رویش در ماه شهریور دو هفته فاصله است.
    تمام این دوره‌های رویش طبق الگوی آب و هوا اتفاق می‌افتد. این دوره‌ها ثابت نبوده و بر اساس تغییرات آب و هوایی در دارجیلینگ و ایالت مربوطه دارد. بارش بیش از انتظار باران می‌تواند مدت زمان بارش می‌تواند طول دوره رویش را کوتاه کند.

    عطر، رنگ و مزه چای در رویش‌های مختلف با هم فرق می‌کند. فلاونوئید‌های موجود در چای با اکسیژن هوا‌‌‌ ترکیب می‌شوند تفاوت نحوه این ‌‌‌ترکیب اکسیژن با فلاونوئیدها انواع چای‌های مختلفی مانند سیاه، اولانگ و سبز تولید می‌کند. فرایند ‌‌‌ترکیب در چای سیاه کامل در چای اولونگ به صورت نسبی این اتفاق افتاده و در مورد چای سبز این اکسیداسیون هیچ جایی ندارد.

    سه فایده چای دارجیلینگ برای سلامتی

    سرشار از آنتی اکسیدان

    این چای حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدآن‌هاست. آنتی اکسیدآن‌ها رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف می‌کنند و مانع از تولید مواد شیمیایی در حین هضم غذا شده و سموم را از بدن دفع می‌کند.

    تامین آب مورد نیاز بدن

    خوردن چند فنجان چای در روز آب مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تامین می‌کند.

    کاهش استرس

    این چای به بدن در تولید هورمون کورتیزول کمک می‌کند. هورمون کورتیزول به عنوان عامل تنظیم کننده استرس در بدن شناخته می‌شود.

    بیشتر بخوانید:‌ ۱۰ خاصیت مهم دارویی چای سبز که باید بدانید!

    چای دارجیلینگ را چگونه مصرف کنیم؟

    ‌بهترین زمان برای نوشیدن چای قبل از ظهر و ابتدای غروب است. چای دارجیلینگ حاوی مقداری کافئین است که می‌تواند باعث بد خوابی شود. بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ در ابتدا و طول شب خودداری کنید. اگر معده شما حساس است، بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ با شکم خالی اجتناب کنید.

    روش مصرف چای دارجیلینگ

    نحوه درست کردن چای دارجیلینگ

    یک قاشق غذاخوری از چای خوش کیفیت دارجیلینگ را داخل یک قوری گرم بریزید. آب را جوش بیاورید و پس از یک دقیقه روی چای در قوری بریزید و سه دقیقه صبر کنید. برخی افراد این چای را بدون شیر و شکر با لیمو استفاده می‌کنند. هر کس بنا به سلیقه خود می‌تواند ‌‌‌ترکیبات مختلفی را امتحان کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین‌های قند در کنار چای

    محتوای کافئین در چای دارجیلینگ

    میزان کافئین موجود در چای دارجیلینگ به دوره رویش برگ‌ها بستگی دارد. یک فنجان از این چای ۵۰ میلی گرم کافئین دارد. این میزان کافئین بالا‌تر از چای سبز بوده ولی از چای سیاه کم‌تر است. این چای در مقایسه با چای سیاه اسیدیته پایینی دارد. به طور کلی می‌توان گفت چای دارجیلینگ حاوی کافئین است که به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند.

    اگر شما در حال کنترل وزنتان هستید، چای دارجیلینگ نوشیدنی خوبی است. کافئین موجود در چای به افزایش سرعت سوخت و ساز کمک می‌کند و بنابراین تمرین ورزشی را مؤثرتر می‌کند. مهم است که به این نکته توجه کنید که اگر هدف شما کاهش وزن است، نوشیدن چای دارجیلینگ به تنهایی موثر نیست. شما باید عادت نوشیدن چای را با رژیم غذایی سالم و تمرین ورزشی منظم همراه کنید.

    لیست میزان کافئین در انواع چای

    میزان کافئین در یک فنجان متوسط حساب شده است:

    • چای سبز: ۲۴ تا ۴۰ میلی گرم
    •  چای دارجیلینگ: حدود ۵۰ میلی گرم
    •  چای ماچا: ۲۵ تا ۷۰ میلی گرم
    •  قهوه برشته شده: ۸۵ تا ۲۰۰

    چای دارجیلینگ را می‌توانید به صورت بسته بندی شده یا در قالب چای کیسه‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی یا به صورت آنلاین تهیه کنید. چای دارجیلینگ به عنوان بهترین چای، عطر بسیار خوبی دارد. اگر چای دارجیلینگ در مجاورت هوا قرار بگیرد بر اثر گذشت زمان عطر خوش خود را از دست خواهد داد. همچنین این نوع چای به رطوبت حساس است و نباید در محیط مرطوب قرار بگیرد. سعی کنید این چای را از عطر‌های شیمیایی و قوی دور نگه دارید و همیشه در ظرف‌هایی نگهداری کنید که بتوانید درب آن را محکم ببندید. ‌بهترین کیفیت این چای از زمان تولید تا دو سال است.

    بیشتر بخوانید:‌ بهترین چای خارجی

    انواع چای دارجیلینگ

    سه روش اصلی و دو روش فرعی در این چای است که هر کدام محصولی با کیفیت متفاوت از بقیه تولید می‌کنند.

    انواع چای دارجیلینگ

    چای دارجیلینگ اولین رویش:

    اولین محصولی که در فصل بهار برداشته می‌شود. این رویش پس از غیر فعال بودن زمستانی است. رنگ این چای روشن و شفاف است. بوی برگ‌های چای در این رویش واضح و مشخص است. بسته به تازگی و رنگ این چای از قیمت بالا‌تری نسبت به چای‌های تولید شده از سایر رویش‌ها دارد.

    رویش دوم:

    چای در این برداشت در مقایسه با برداشت اول تیره‌‌‌تر بوده و بوی قوی‌ای دارد. این چای طرفداران خاص خود را دارد. بوی خاص این چای به دلیل ‌‌‌ترکیب بسیار خوب آب و هوا و منطقه جغرافیایی بوجود آمده است. بسیاری از افراد که در زمینه چای کار و مطالعه می‌کنند چای برداشت دوم را به خاطر بوی خاص آن‌‌‌ ترجیح می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: راهکاری ساده برای خوشمزه‌تر کردن قهوه!

    رویش سوم:

    این چای رنگ تیره و مسی دارد. برگ‌های چای در فصل پاییز بزرگ‌تر از فصل‌های دیگر است. همین مسئله باعث می‌شود که این نوع چای قیمت پایین‌‌‌تری داشته باشد.

    اولین دوره رویش فرعی:

    چای تولید شده از این برداشت شباهت زیادی با چای رویش اول دارد اما کیفیت آن پایین‌‌‌تر است.

    دومین دوره رویش فرعی:

    این نوع چای اکسیداسیون بیش‌تر دارد و به قیمت پایین‌‌‌تری به فروش می‌رسد. معمولا از این برگ‌ها برای تولید چای ماسالا استفاده می‌شود. این دو نوع چای به دلایلی به ندرت به عنوان کالایی صادراتی به کشورهای دیگر ارسال می‌شود.

    افزون بر دوره‌های رویش چای دارجیلینگ از روش‌های دیگری نیز برای افزایش کیفیت استفاده می‌کنند. این نوع چای در چهار قالب قلمی، نیم قلم، شکسته و بسیار شکسته در بازار مورد فروش قرار می‌گیرد.

    چای قلمی بالا‌ترین کیفیت را داشته و نوع بسیار شکسته پایین‌‌‌ترین کیفیت را دارد. چای شکسته در چای‌های کیسه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای بسیار شکسته باقیمانده مخزن نگهداری چای‌های دیگر است و کیفیت پایینی دارد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.