آشپزینکات آشپزی

۴ مورد از بهترین جایگزین‌های قند در کنار چای

چای محبوب‌ترین نوشیدنی در ایران است که بیشتر از هر نوشیدنی دیگر در طول روز سرو می‌شود. اما چالشی که در نوشیدن چای وجود دارد مصرف آن با قند است. قند یکی از ترکیباتی است که می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری بر سیستم بدن وارد کند و مصرف روتین آن نیز بر درجه اثرگذاری قند بر بدن تاثیر بسیار بالایی دارد.

ما امروز در در این مقاله از بلاگ اکالا می‌خواهیم بهترین جایگزین‌های قند برای سرو چای را به شما معرفی کنیم، مواردی که علاوه بر دل نشین کردن طعم چای می‌تواند به سلامتی بدن نیز کمک کند.

۱- حبه عناب

بدون شک در صدر لیست بهترین جایگزین قند برای چای باید حبه عناب قرار گیرد. عناب یک میوه با خواص بی‌نظیری است که به‌طور کلی بر تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از آن در مقابل امراضی مثل سرطان، التهاب‌های کبدی و سیستم گوارش و اعصاب روان و روان تاثیر شگرف دارد.

کسانی که باید رژیم غذایی خاصی رعایت کنند یا مصرف قند برای آن‌ها مضر است حتما این حبه جادویی را امتحان کنند. اگر بخواهیم دلایل خود را برای استفاده از حبه عناب به جای قند ذکر کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم‌ کالری بودن: حبه عناب دارای مقدار کمتری کالری نسبت به قند است. این ویژگی آن را به یک جایگزین مناسب برای افرادی که باید در روتین‌های غذایی خود میزان قند مصرفی را کنترل کنند تبدیل کرده است.
  • شیرینی ملایم و خوشمزه: حبه عناب دارای شیرینی ملایم و طعم بسیار خوشمزه‌ای است که مورد اقبال بیشتر ذائقه‌ها است.
  • مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها: علاوه بر خواص بی شمار عناب در درمان بیماری‌ها یا پیشگیری از آن‌ها، عناب حاوی مقدار زیادی مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم و پتاسیم است. همچنین، دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که نقش بسیار مهمی در روتین سلامت ما دارد.
  • بدون چربی و نمک: حبه عناب بدون چربی و نمک است، که این ویژگی‌ها آن را به گزینه‌ای سبک و سالم برای شیرین‌کردن ذائقه هنگام
    خوردن چای تبدیل کرده است.
  • تاثیر مثبت بر سلامت دستگاه گوارش: عناب به دلیل حاوی فیبرهای معدنی و طبیعی است، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش داشته باشد و در بهبود عملکرد روده‌ها نقش داشته باشد.
  • منبع ویتامین c: عناب منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در سلامت پوست و بافت‌های بدن بسیار موثر است.
  • بدون افزودن مواد شیمیایی: حبه عناب بدون افزودن مواد شیمیایی یا افزودنی‌های مصنوعی است که می‌تواند برای افراد حساس به این مواد مناسب باشد.
  • کاهش احتمال افزایش قند خون: به دلیل دارا بودن شیرینی ملایم حبه عناب یک گزینه مناسب برای افراد با مشکلات قند خون است.

حبه عناب؛ بهترین جایگزین برای قند در کنار چای

۲- انجیر خشک

یکی دیگر از بهترین جایگزین‌ها قند برای چای انجیر خشک است. طبق تحقیقات خواص انجیر خشک تا ۴ برابر بیشتر از انجیر تازه است. انجیر خشک به وفور و در انواع مختلف همیشه در خشکباری‌ها در دسترس است . مصرف انجیر خشک به جای قند یک روتین غذایی بی‌نظیر است که در آن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن موجود است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: چای با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟

    چرا از انجیر به جای قند برای چای استفاده کنیم؟

    دلایل مهم جایگزین انجیر به جای قند به شرح زیر است:

    • شیرینی منحصربه‌فرد: طعم انجیر یکی از طعم‌های پرطرفدار در میان میوه‌های شیرین است. ترکیب طعم انجیر خشک و چای نیز از جمله گزینه‌هایی است که کمتر کسی می تواند از آن استقبال نکند. انجیر خشک حاوی قندهای طبیعی مانند فروکتوز است که به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی و سلامت‌محور شناخته می‌شود.
    • مواد مغذی: انجیر خشک حاوی مقدار قابل توجهی از مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین‌ها (مانند ویتامین A و C) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، مس و آهن) است. این مواد مغذی می‌توانند به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کنند. اگر انجیر را جایگزین چای کنید در بلندمدت اثرات شگرف این میوه و تاثیر آن بر سیستم بدن را حتما مشاهده خواهید کرد.
    • فاقد چربی و نمک: همانند عناب، انجیر خشک هم به طور طبیعی بدون چربی و نمک است. این ویژگی آن را به گزینه‌ای سبک و سالم برای شیرین‌کردن چای می‌کند.
    • کم‌کالری بودن: انجیر خشک کمترین مقدار کالری را نسبت به قند دارد، مسئله‌ای که برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف کالری هستند بسیار مهم است.
    • پیشگیری از افزایش سریع قند خون: انجیر خشک یکی از بهترین موارد در کنترل قند خود و جلوگیری از افزایش سریع آن است. فیبرهای موجود در انجیر باعث کندتر شدن فرآیند هضم قندها می‌شود و افزایش سریع قند خون را کاهش می‌دهد.
    • منبع آنتی‌اکسیدان‌ها: انجیر خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که تاثیر مهمی بر جلوگیری از پیری زودرس بدن دارد.

    ۳- کشمش و مویز

    کسانی که در حال حاضر درگیر چالش‌های ناشی از مصرف قند هستند یا دیابت دارند می‌توانند کشمش و مویز را به جایگزینی مناسب به جای قند تبدیل کنند. هم کشمش، هم مویز هر ۲ خواص بیشتری نسبت به انگور دارند. طعم کشمش و مویز برای بسیاری یک طعم جذاب در میان تنقلات شیرین است. بدون شک کشمش و مویز فواید بیشماری دارند اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه به دلایل جایگزین کردن آن با قند اشاره کنیم می‌توان گفت:

    • کشمش و مویز علاوه بر ارتقای سیستم ایمنی بدن، برای تنظیم قند خون و کنترل دیابت بسیار موثر هستند.
    • کالری کشمش بسیار کمتر از قند بوده، همچنین ابن ماده ارزشمند فاقد چربی و نمک است.
    • کشمش حاوی قندهای طبیعی از جمله گلوکز و فروکتوز است. این شیرینی طبیعی ملایم است و می‌تواند به طعم چای یا دیگر غذاها طعم خوبی بدهد.
    • کشمش حاوی مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، و ویتامین‌ها است که به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند همچنین کشمش حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که ممکن است در مقابل اثرات آزاد رادیکال‌ها و پیری زودرس بدن مقاومت نشان دهد.
    • برخلاف قند که ممکن است به سرعت قند خون را افزایش دهد، مصرف کشمش تأثیر بسیار کمتری بر قند خون دارد.

    بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

    خرما؛ بهترین جایگزین برای قند در کنار چای

    ۴- خرما

    ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در منطقه خاورمیانه است. تقریبا بیشتر ما در مورد خواص بیشمار این ماده غذایی ارزشمند مطالبی خوانده‌ایم. اگر بخواهیم یکی از شیرین‌ترین موارد جایگزین قند برای چای که هیچ ضرری برای افراد مبتلا به دیابت ندارد اشاره کنیم، باید از خرما نام ببریم.

    • خرما منبع طبیعی قند مورد نیاز بدن است که خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، کمک به رشد استخوان‌ها، تنظیم کلسترول و قند خون را دارد.
    • خرما حاوی مقدار قابل توجهی از مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، منگنز، و ویتامین‌ها (مانند ویتامین A و B) است. این عناصر مغذی می‌توانند به سلامت عمومی بدن کمک کنند.
    • خرما دارای طبع گرم است و خوردن متعادل آن مثل خوردن هنگام چای، گزینه بسیار مناسبی در روتین‌های غذایی ما است.

    بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای مصرف کمتر شکر و قند

    موارد دیگری مثل عسل، توت خشک، زردآلو و برگه‌های میوه خشک نیز می‌توانند گزینه‌های مناسب جایگزینی قند برای چای باشند در این مقاله از مجله آشپزی اکالا تلاش کردیم بهترین جایگزین‌ها را که هم طعم آن‌ها جایگزین شیرینی قند باشد و هم بتوانند برای افراد مبتلا به امراض قند و دیابت موثر باشند برای شما گردآوری کنیم.

    ۳.۳/۵ (۴۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. نهایت ادب واحترام شایسته هست برشما و خانواده محترمتان متشکرم از محبت های شما زحمت درمورده غذاهای سالم

    2. ممنون از اطلاع رسانی جامع وکاملتان در مورد فوایدبعضی مواد غذایی،سبزیجات مرکبان و مواد گوشتی ووووووسپاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.