آشپزیغذاهای رژیمی

طرز تهیه گوشت شیشه‌ ای (عصاره گوشت) برای بیماران و کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ مواد مغذی گوشت و جلوگیری از ورود میکروب‌ها و باکتری‌ها به گوشت تهیه گوشت شیشه‌ای است. در این روش عصاره گوشت با بالاترین کیفیت خود و به روشی کاملا بهداشتی تهیه می‌شود. برای تهیه گوشت شیشه‌ای که کودکان و بیماران مورد استفاده قرار می‌دهند حتما باید از گوشت گوسفند استفاده کنید.

گوشت گوسفند دارای طبع گرم است و برای بیماران و کودکان که نیاز به تامین پروتئین‌ها و مواد مغذی با کیفیت دارند، بهترین گزینه است. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا به اطلاعات بیشتری در این باره دست یابید.

گوشت شیشه ای چیست؟

گوشت شیشه‌ای که امروزه مورد توجه متخصصان بخش تغذیه و بهداشت قرار گرفته ریشه‌ای کهن در فرهنگ ایران زمین دارد. در بسیاری از مناطق مثل استان فارس و اصفهان و آذربایجان در گذشته از این روش برای تقویت بیماران و کودکانی که ضعیف بودند استفاده می‌کردند.

فرآیندی کاملا مشابه آن‌چه در این دستور پخت به شما آموزش خواهیم داد. گوشت شیشه‌ای هر چه ساده‌تر باشد بهتر است اما اگر مواد مغذی مثل حبوبات (نخود) نیز با آن پخته شود می‌تواند ترکیبی قوی برای افراد ضعیف آماده کند.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا، به بررسی بهترین روش‌ تهیه گوشت شیشه‌ای برای بیماران و کودکان می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که چرا این روش تهیه برای افرادی با وضعیت‌های خاص مفید و حیاتی است.

مواد لازم جهت تهیه گوشت شیشه‌ای:
گوشت ماهیچه تازه گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
نمکبه مقدار کم
آبلیمو تازه۱ قاشق مرباخوری

مرحله اول | آماده کردن گوشت

گوشت شما باید عاری از چربی و ضایعات دیگر باشد. دقت کنید که تمام چربی‌های اضافی گوشت را به‌صورت کامل از آن جدا کنید. روش آماده کردن گوشت در این مرحله به این بستگی دارد که شما می‌خواهید عصاره گوشت را تهیه کنید یا علاوه بر عصاره از خود گوشت و بافت آن هم استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر می‌خواهید فقط از عصاره گوشت استفاده کنید، در ابتدا باید گوشت را به قطعات خیلی ریز خرد کنید. حتی شما می‌توانید گوشت را هم چرخ کنید. ولی اگر میخواهید گوشت داخل شیشه بپزید و هم از عصاره گوشت و هم از خود گوشت استفاده کنید می‌توانید تکه های بزرگ گوشت یا حتی استیک یک تکه را داخل شیشه قرار دهید به طوری که داخل شیشه را کاملا پر کند.

    گوشت شیشه ای

    مرحله دوم | آماده کردن شیشه بزرگ و پیاز

    یک شیشه که دارای ضخامت مناسب (حداقل ۲-۳ میلی‌متر) است انتخاب کنید. می‌توانید از شیشه‌های مربا یا شیشه‌های رب‌گوجه که در بازار موجود است و دارای درب فلزی است استفاده کنید. چون می‌خواهیم گوشت و مواد خود را درون شیشه بریزیم حتما شیشه را به‌صورت کامل بشویید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه آلودگی در آن وجود ندارد.

    ابتدا پیاز را در ابعاد بزرگ خورد کنید. پیاز را به ۴ قسمت برش بزنید و در ته شیشه قرار دهید. بعد از آن تکه‌های گوشت را درون شیشه بریزید به طوری که تا زیر درب قوطی به‌طور کامل پر شود. حال آب ولرم را روی مواد درون قوطی بریزید و آب‌لیموی تازه را نیز اضافه کنید.

    گوشت پیاز باید در مایعات درون شیشه شناور باشند. در آخر کار باید درب شیشه را محکم ببندید. به طوری که راه باز شدن و نفوذ آب نداشته باشد. شیشه را داخل یک پلاستیک قرار دهید و گره بزنید.

    مرحله سوم | آماده کردن قابلمه یا کتری بزرگ

    یک قابلمه مناسب انتخاب کنید البته اگر شیشه گوشت شما سایز کوچک دارد می‌توانید از کتری نیز استفاده کنید. روش کار به این صورت است که ابتدا درون قابلمه یا کتری را با آب سرد (آب شیر) پر کنید و شیشه را به آرامی و به‌صورت کاملا راست درون آن قرار دهید. نیاز نیست ارتفاع آب از سطح قوطی بیشتر باشد. ولی بهتر است که آب تمام بدنه قوطی را احاطه کرده باشد.

    آب درون قابلمه نباید دارای حرارت بالا یا جوش باشد، چون اولا ممکن است موجب شکسته شدن شیشه شود و مهم‌تر از آن فرآیند پختن تدریجی گوشت و عصاره‌گیری از آن را مختل می‌کند. مواد درون شیشه باید به آرامی حرارت درون قابلمه را به خود بگیرد و به‌ صورت تدریجی عصاره گوشت از آن خارج شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوشتابه خوشمزه اراک

    مرحله چهارم | پختن عصاره گوشت برای نوزاد و بیماران

    فوت و فن اصلی در پخت گوشت شیشه‌ای همین فرآیند ساده تنظیم دما است. ابتدا حرارت را تا حد بالا ببرید که آب شروع به جوشیدن کند این کار باعث ورود گوشت به فاز پخته شدن می‌شود. بعد از آن حرارت را به‌گونه‌ای کم کنید که آب دمای خود را حفظ کند.

    بین ۴-۵ ساعت زمان نیاز است تا گوشت به‌صورت کامل پخته شود و عصاره آن خارج شود. فرآیند پخت به تدریج صورت می‌گیرد پس در تنظیم حرارت دقت کنید که حرارت به‌گونه‌ای باشد که آب درون قابلمه زود خشک نشود. یک حرارت ملایم برای ۴ تا ۵ ساعت.

    نکات مهم برای تهیه گوشت شیشه‌ای

    مرحله پنجم | آماده کردن گوشت شیشه‌ای جهت سرو

    بعد از طی شدن زمان پخت، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید. اجازه دهید که قابلمه تا حد ممکن خنک شود. شیشه را با دستگیره از قابلمه خارج کنید. به هیچ‌عنوان شیشه داغ را زیر آب سرد نگیرید چون ممکن است شیشه بشکند.

    چند ضربه آرام به شیشه بزنید تا درب آن کمی شل شود و بعد از آن درب شیشه را باز کنید و گوشت و عصاره را درون ظرف مناسبی بریزید. حال طعم آن را بچشید و نمک آن را متناسب با ذائقه خود تنظیم کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک قورمه گوشت

    نکات مهم برای تهیه گوشت شیشه‌ای

    به ۴ نکته مهم زیر در تهیه گوشت شیشه‌ای توجه ویژه ای داشته باشید!

    1. در برخی دستور پخت‌ها تهیه گوشت شیشه ای با مرغ و گوشت گوساله نیز بیان شده است اما توجه داشته باشید برای استفاده بیماران و کودکانی که نیاز به مواد مغذی برای رشد و وزن‌گیری دارند حتما باید از گوشت گوسفندی استفاده کنید چون برخلاف گوشت گوساله و مرغ که دارای طبعی سرد هستند گوشت گوسفندی گرم است.
    2. در برخی دستور پخت‌ها ذکر می‌شود که در این مرحله به گوشت نمک اضافه کنید، برای تهیه یک عصاره گوشت با کیفیت به‌هیچ عنوان در اولین مرحله پخت به گوشت‌ها نمک نزنید چون باعث دیرپز شدن گوشت قرمز می‌شود.
    3. در اولین مرحله افزودن آب به شیشه های حاوی گوشت نباید از آب جوش یا آب خیلی داغ استفاده کنید، زیرا ممکن است شیشه بشکند.
    4. شیشه را به‌ صورت راست درون قابلمه قرار دهید.

    مزایای تهیه گوشت شیشه‌ای

    مزایای تهیه گوشت شیشه‌ای

    مزایای تهیه گوشت شیشه‌ای به شرح زیر است:

    • حفظ مقدار بالای پروتئین: بدون شک مهم‌ترین هدف در تهیه گوشت شیشه‌ای حفظ خواص گوشت است. در فرآیند تهیه گوشت شیشه‌ای ضمن پخته شدن تدریجی گوشت، عصاره آن به بهترین شکل ممکن خارج می‌شود. تمامی مواد مغذی و پروتئین‌های گوشت به‌صورت کاملا بهداشتی آماده می‌شود و هیچ‌گونه باکتری خارجی که می‌تواند روی خواص گوشت آثار منفی داشته باشد وارد آن نمی‌شود. عصاره گوشت حاوی مقدار زیادی آهن ، پروتئین ، ژلاتین و کلسیم است بنابراین برای بیماران، نوزادان و افراد لاغر و ضعیف و زنان باردار و شیرده مفید است.
    • رفع مشکلات گوارشی: گوشت شیشه‌ای به دلیل کاهش میزان چربی و الیاف، برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، بسیار مناسب است.
    • کاهش خطر انتقال عفونت: این روش تهیه باعث کاهش خطر انتقال عفونت‌های مختلف مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود که برای بیماران و کودکان با سیستم ایمنی ضعیف مهم است.
    ۳.۱/۵ (۵۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۱ دیدگاه ها

      1. بخدا دارید زجرمان می دهید…
        خیلی از مردم در نان و ماست مانده اند… آنوقت گوشت شیشه ای…. شبیه رؤیاست… نوش جانتان

    1. والا منم همین کارو میکردم برا بچم تااین که از یه دکتر شنیدم ابن کار باعث میشه میکروب گوشت داخل شیشه بمونه واین کارو نکن .دیگه نمیدونم تا چه حد صحت داره

    2. یعنی یه نصف روز رو استندبای یایستیم تا ربع کیلو گوشت شیشه ای کوفت کنیم مثل شما بیکار نیستیم آشپز بزباشی

    3. درود ‘
      اسم این غذا عصاره گوشت هست –
      با گوشت شیشه ای خیلی فرق داره !
      محض یادآوری عرض کردم و خیلی
      خوشمزه و مقویست – موفق باشید !

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.