آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خوراک قورمه گوشت؛ آسان و سریع

خوراک قورمه یکی از ساده‌ترین و مقوی‌ترین روش‌های پخت گوشت است. قورمه یک روش بسیار سریع، برای آمادن کردن گوشت است. در این روش در مدت زمان کم شما یک خوراک گوشت بسیار لذیذ دارید. در این مطلب یکی از سالم‌ترین روش‌های پخت گوشت قورمه با عطر و طعم عالی رو بهتون آموزش می‌دیم. اگرچه روشمون سادست اما در عین سادگی رموزی هم برای خوشمزه‌تر شدن داره که حتما به اون‌ها اشاره می‌کنیم.

پس در قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با روایت تصویر، طرز تهیه خوراک قورمه گوشت این غذای قدیمی و با اصالت رو براتون به نمایش بذاریم.

تاریخچه خوراک قورمه گوشت

این غذای خوشمزه و بسیار مقوی، اصالتی کاملا ایرانی دارد. گفته می‌شود آریایی‌ها اولین کسانی بودند که با خوراک قورمه کردن گوشت روشی جدید برای نگهداری آن در تمام فصول بوجود آوردند.

آن‌ها گوشت را به ابعاد کوچک خرد کرده و سپس گوشت خرد شده را می‌پختند. یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه کرده و گوشت پخته شده را درون آن می‌ریختند. وقتی گوشت خشک می‌شود چربی روی آن می‌بندد و همانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها به درون گوشت جلوگیری می‌کند.

اقوامی که در محل‌های ثابت بودند نیز گوشت‌ها را درون کوزه‌ای که درب آن با دنبه گوسفند پوشانده شده بود قرار می‌دادند و درون سردآب‌خانه‌های خود نگهداری می‌کردند، اما این ابداع بعدها برای اقوامی که محل سکونت ثابت نداشتند بسیار کارآمدتر بود.

مطالب مرتبط : طرز تهیه نخود آب ؛ با گوشت و بدون گوشت

برای آن‌ها شکارهایی که در بین مسیر انجام می‌شد بدون امکان چنین روش کنسرواسیونی همگی هدر می‌رفت. اقوام عشار و کوچ‌نشین‌ها در چنین مواقعی سریعا گوشت را خوراک قورمه کرده و وارد کیسه‌های چربی می‌کردند تا بتوانند در مواقع دیگر نیز از آن‌ها استفاده کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در گذشته‌های نه‌چندان دور مثلا همین ۱۵۰ سال پیش مردم برای این که همیشه دسترسی به گوشت داشته باشند در نبود جریان برق و  یخچال و فریزر، در اکثر اقلیم‌ها گوشت گوسفند ( بدون استخوان و حتی با استخوان با ابعاد کوچک) را  به‌همین صورت نگهداری می‌کردند.

    شاید برای شما جالب باشد که هم‌اکنون نیز در برخی روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان و کوچ‌نشینان فعلی این روش همچنان کاربرد دارد.

    خوراک قورمه در زبان آذری یا ترکی به معنای گوشت سرخ شده است. گوشت خوراک قورمه ابتدا باید پخته شود و سپس سرخ شود.

    طرز تهیه خوراک قورمه گوشت

    مطابق با اصالت این غذای خوشمزه، برای تهیه قورمه گوشت به مواد غذایی بسیار ساده، ابتدایی و در دسترسی نیاز داریم. در این‌جا می‌خواهیم مثل یک کشاورز یا کوچ‌نشین قدیمی گوشت را سریعا آماده خوردن کنیم.

    مواد مورد نیاز جهت تهیه خوراک قورمه برای دو نفر:
    گوشت تازه گوسفندی۲۵۰ گرم
    پیاز ۳ عدد متوسط
    نمکبه مقدار دلخواه
    روغن  (از روغن محلی هم می‌شه استفاده کرد)به مقدار لازم
    آب جوش دو و نیم لیوان

    طرز تهیه خوراک قورمه-خوراک گوشت-مواد لازم قورمه

    مراحل طرز تهیه خوراک قورمه

    همانند توضیحات بالا، روش ما نیز شامل دو بخش کلی هست. یکی پختن گوشت و مرحله دوم سرخ کردن گوشت یا قورمه کردن اون.بریم دستور پخت قورمه رو مرحله به مرحله توضیح بدیم:

    مطالب مرتبط : طرز تهیه یخنی نخود شیرازی

    مرحله اول : خرد کردن گوشت

    گوشت‌هامون رو به صورت نسبتا ریز خرد می‌کنیم، حالا مثل تمام روش‌های پختن گوشت برای از بین بردن بوی بد آن نیاز داریم به اون پیاز اضافه کنیم.

    مرحله دوم : خرد کردن پیاز و تفت دادن با گوشت

    پیازها‌رو نگینی خرد کنید و با روغن و آب همه رو توی قابلمه می‌ریزیم. حرارت شعله گاز رو متوسط می‌کنیم و بهش زمان می‌دیم تا به آرومی بپزه. وقتی که آب کاملا تبخیر شد و پیازهامون له شده بودن نمک رو به موادمون اضافه می‌کنیم.

    مرحله سوم : اضافه کردن نمک

    نمک باید بیشتر از حالت معمولی به این غذا زده بشه تا مزه گوشت رو بی‌نظیر کنه، هر اندازه که توی ذهنتون هست به اندازه نیم‌پیمانه بیشتر نمک بریزید حتما این کارو بکنید چون خیلی نمکی و خوشمزه می‌شه.

    جالبه بدونید از قدیم قورمه رو به‌صورت نمکی سرو می‌کردن چون یکی از مواد اصلی در گذشته برای جلوگیری از فساد گوشت همین نمک بوده که حتی بعد از پختن گوشت اون‌ها رو توی نمک غلت می‌دادن تا کاملا نمکی بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوشت شیشه‌ ای برای بیماران و کودکان

    مرحله چهارم : سرخ کردن گوشت با روغن خود گوشت

    خب تا این‌جا گوشتمون کاملا پخته و طعم‌دار شده، حالا نوبت سرخ کردن گوشت یا به اصطلاح قورمه کردن گوشت می‌رسه. توی همون قابلمه با روغنی که گوشت ها انداختن (اگر کم بود مقداری روغن اضافه شود این قسمت به مقدار چربی گوشت مصرفی شما مربوط می‌شه) سرخ می‌کنیم تا گوشت رنگ بهتری بگیره.

    اگر گوشت شما چربی‌دار بشه هیچ نیازی به استفاده از روغن نیست و کاملا سنتی مثل اقوام گذشته قابل سرخ کردن هست. یکی از طعم‌های سنتی که طرفدارهای زیادی داره همین گوشت سرخ شده در چربی حیوانی است.

    خوراک قورمه-طرز تهیه خوراک گوشت

    به همین سادگی که مشاهده کردید غذای لذیذ و خوش عطر ما آماده شد. بله شاید باورش کمی سخت باشه که با حداقل امکانات می‌شه گوشت رو پخت از جهت عطر و طعمشم بهتون اطمینان می‌دم بی‌نظیره.

    امیدوارم که بوی خوب این غذا حس و حال قدیم ها رو به خونه های شما همراهان همیشگی ما بیاره و کمال لذت رو از اون برده باشید.

    مطالب مرتبط :  ترفندهای طلایی برای زود پختن گوشت

    سوالات متداول

    در این قسمت با جواب سوالاتی در مورد طرز تهیه خوراک قورمه همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای از بین بردن بوی زهم گوشت در خوراک قورمه چه کنیم؟

    بهترین ترفند برای از بین بردن بوی گوشت استفاده از پیاز و ادویه است همچنین می‌توانید مقدار کمی زعفران دم شده هم اضافه کنید.

    برای خوراک قورمه گوشت از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    گوشت تازه گوسفندی مناسب‌ترین گوشت برای خوراک قورمه است زیرا گوشت لطیفی است و طبع گوشت گوسفند گرم و تر است و برای سلامتی بدن مفید است.البته شما می‌توانید این خوراک قورمه را با گوشت گوساله هم تهیه کنید اما با گوشت گوسفند لذیذتر است.

    خوراک قورمه برای کدام شهر ایران است؟

    واژه قورمه از کلمه ترکی قاوورماق به معنای بریان کردن ، سرخ کردن ریشه گرفته‌است و در منطقه آذربایجان به شکل قورما، قاورما تلفظ می‌شود.با توجه به اسم این غذا احتمالا شهرهای ترک نشین اولین بار این غذا را تهیه کردند البته در خراسان هم یک نوع قورمه تهیه می‌شود که قورمه خراسانی یا قورمه مشهدی نام دارد.

    منبع: سایت معتبر (kfoods)

    ۳.۵/۵ (۳۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷۳ دیدگاه ها

    1. درود و ممنون. تنها جایی که تونستم دستور پخت سر جمع و کاملی رو پیدا کنم اینجا بود.
      بدرود

    2. درود عالی بود قدیما در محل ما نوراباد فارس هم درست میکردند ولی حالا نه با این توضیحی که دادین منو وادار کرد الان دارم درست میکنم??

    3. سلام این قورمه رو من نخوردم اما مادر شوهرم میگه حامله بوده و بیار داشته خام خورده پس خشک نمیشده

    4. زدن پیاز اشتباهه شماها میتونید این غذارو از سبزوار بردسکن ویاروستای زیبای ریاب ب صورت اماده پیدا کنیدو میل بفرمایید

    5. سلام ممنون از شما،
      استان فارس شهرستان داراب روستای لایزنگان غذای اصلی و محلی شون همین قورمه هست ففط قدری متفاوت درست میکنن،
      بعداز پخت گوشت کاملا که آب گوشت تمام شد، چربی گوسفند را جداگانه آب میکنن و روی گوشت میریزن که سرخ بشه.
      جهت طعم دار شدن هم، دانه سماغ را در آب میریزن و بعد صاف میکنن و به گوشت اضافه میکنن، همچنین میتوان در اواخر پخت ناردون رو کوبیده و به گوشت اضافه کرد
      در نهایت در شکمبه گوسفند نگهداری میکنن

    6. سلام اخ اخ ک ام شب یعنی داره صبح میشه چ کلکلی کردم سر پخت گوشت وقورمه با دوست خوب اقا مهرداد گل و چقدر زیبا توضیح قشنک وکامل داده شد و شرت رو بردم چون عالی پختم با دستور شما ممنونم

      1. سلام من این غذا رو خیلی دوس دارم وزیاد تو رستوران هاو هتل های مشهد خوردممادر بزرگم وقتی این غذا رو درس میکرد برای مزه دارشدنش از قارروت ترش استفاده میکرد طمع عذا بی نظیر میشه ?

    7. به دوستان پیشنهاد میکنم بجای استفاده از روغن از دنبه استفاده کنید که باعث طعم بی نظیر غذاتون میشه

    8. طرز پخت قرمه کاملا اشتباه میباشد اگر به گوشت آب اضافه کنید کپک میزند فلسفه قرمه بر اینه که تماما آب گوشت تبخیر بشه و خود گوشت به حالت نیمه خشک شده و داخل روغن خالص (چربی ذوب شده) قوطه ور شه همچنین نمک به حدی اضافه بشه که کمی لب شور شه که از کپک زدن اون جلوگیری بشه بعدا برای از بین بردن خشکی و لب شوری قرمه وقتی داخل خورش و یا هر غذایی ریخته شد با مخلوط شدن و پختن در غذا این مشکل بر طرف خواهد شد

    9. سلام با گوشت قلوه کاه یا دنده استفاده کنید با پیاز درسته بعد درش بیارید خوش نمکتر بپزید روغنش محشرهبریزید تو سیرابی بعدش فریزر بعد بریزید تو قورمه سبزی یا قیمه بادنجان یا هر خورشت دیگع یکم زردچوبه هم مفیده

    10. اون باباازمشهدراست میگه قیمتهانمیذاره اینوبخوریم ولی اخرحرفش که نوشته چه غلطا فرهنگ مشهدی رانشون دادعزیزان ببخشیدمشهدیه ولی مال اون پایین ها هست.

    11. سلام،ببخشید وقتی اسم این غذا آذربایجانی هست و قورمه گفته میشه چرا میگید غذای آریاییهاست؟ نمیشه مثل سایتهای دیگه بگید غذای آذربایجانی هستش؟

    12. حیف مزه لذیذ گوشت نیست پیاز بزنی.اصلش اینه با روغن خودش بپزه.روغن نمیخواد.فقط نمک.توو سیرابی نگهداری شه بهتره.

    13. سلام. من هر سال درست میکنم. یزدم. هر سال تو زمستون بارها قورمه میپزیم و برا یه مدت داریم. برا صبحونه عالیه. البته پیاز رو درسته میندازم داخلش و کمی که گوشت رو به پختن گذاشت پیاز رو برمیدارم.

    14. سلام آقا خیلی این قرمه گوشت خوشمزهست امروز خوردم عالی بود برید امتحان کنید حتما

    15. ممنون از آموزش شما ولی اصل کاری رو نگفتید. وقتی که گوشت به روغن میوفته، بهتره داخل نان سنگگ یا بربری و یا از همه بهتر نان محلی لواش نیشابوری ترید کنید و بذارید خوب با روغن نون ها هم سرخ بشه و تبدیل به یک غذای رویایی بشه

    16. سلام دوستان با پیاز حتما دو سه حبه سیر هم بزنید بدون سیر پیاز هم نزنید یعنی یا پیاز با سیر یا هیچ کدوم من هر ماه یکبار درست میکنم و یه خاطره هم بگم که پدر بزرگم هر ماه یک گوسفند قصابی می‌کرد و یه مشک داشتن و داخل مشک میذاشتن با اینکه یخچال هم داشتن ولی از اون داخل انباری استفاده میکردن و ماهم هرزگاهی یه ناخونک میزدیم یکبار مچمو گرفتن و از اون به بعد هر هفته واسم میاوردن یادش بخیر اگه میدونستم هر هفته قراره واسم بیارن همون اول تابلو میکردم حیف که دیر وقت این اتفاق افتاد و بعد یکسال پدر بزرگم به رحمت خدا رفت دوستان حتما از گوشت گردن استفاده کنید محشر میشه بعد گردن گوشت راسته

    17. عباس از مشهد یادش بخیر این قرمه مال قدیم بودنه حالا مردم مرغ یخی نمیشه بخورند تا برسه به اینکه غذاچی غلطا

    18. جاتون خالی من همین الان تو هوای بارونی روز یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹ با نون بربری و نارنج خوردم خیلی چسبید

    19. خیلی خوشمزه هست هرکس نخورده درست کنه بخور به یاد قدیم نوش جان ….ما زمان قدیم خیلی از این قورنه ها میخوردیم

    20. یادش بخیر پدر بزرگم .خدا بیاموز هر ماه یک گوسفند کامل رو گوشتشو ریز میکرد و توی دیگی بزرگ که بهش میگفتن دیگ ریگی که از جنس چودن بود البته اگه اشتباه نکنم و روی اتیش چوب درست میکرد بعد کل فامیل رو دعوت میکرد به صرف قورمه خوردن .که واقعا خوشمزه بود ..حالا هم سالی دو یا سه بار بابام این حرکتو میکنه.وقتی میریم شهرستان..واقعا یه غذای عالیه ..من که خیلی دوست دارم.

    21. سلام بسیار عالی بود منم الان دارم درست میکنم جایی همگی خالی انشالله که همه هموطنهامون با این موقیعیت بتونن این غذایی خوشمزه را بخورن ?

    22. سلام بسیار عالی بود منم الان دارم درست میکنم جایی همگی خالی انشالله که همه هموطنهامون با این موقیعیت بتونن این غذایی خوشمزه را بخورن ?

    23. سلام توی روستاهای کرمان هم این غذا درست میشد و قرمه سرخ شده رو داخل سیرابی نگهداری میکردن فقط پیاز و روغن نداشت همون چربی گوشت کافیه براش.

    24. سلام ،ممنون از دستور پختتون
      ما این غذارو تو شهرستان ،سیزده به در ها درست میکنیم و با فامیل دور همی با نون محلی و سیب زمینی سرخ کرده مزنیم ب بدن و کیف میکنیم خیلی خوشمزست مخصوصا با نون تر کرده محلی و سیب زمینی….
      (((نرگس)))

    25. با سلام فکر کنم غدای لدیز الموت باشه یادش بخیر با این عدا خیلی خاطره دارم گیج طعم خوشمزه دسپخت مادر مرحومم شدم

    26. سلام خسته نباشیدممنون ازطرزتهیه غذای خوشمزه شماقورمه گوشت.مادرمن هروقت قورمه درست میکردن یک میش یاقوچی که پروارش کرده بودن راسرمیبریدن وگوشت اونوکاملأازاستخوان جداکرده وخردمیکردن اینقدرروی آتیش میپختن کاملأگوشت مغزپخت میشدوقبل ازاینکه آب قورمه تبخیربشه ازآبش بجای ابگوشت استفاده میکردن هنوزمزشون یادمه کاش بچهاونسلهای بعدازمابتونن قورمه بخورن

    27. شاهی از مشهد
      واقعا عالی بود بود جاتون خالی حوس کردیم به همین روش درست کردیم عالی شد ممنون از راهنمایی تون

    28. با سلام..من چندین شاید بیش.از ۵۰سال خودم درست میکنم قبل ازآن مرحومه مادرم درست میکرد نصف گوسفند میش.چون گوشت .میش اب نمیشود .طرز پخت استخوان از گوشت جدا و خرد میکنیم میش چربی زیاد داره احتیاج به روغن ندارد در دیگ مسی می ریزم روی گاز قرارداده تا بچربی خود گوشت پخته شود مقداری ونمک به آوازه لازم چون گوشت پخته باید مدتی بماند بهت است کمی بیشتر نمک بزنید داخل همان ظرف مسی درب دار نگهداری شود…شهاب..

    29. مادربزرگ من داخل سیرابی قرمه رومی گذاشت وآویزون میکرد والان باهمان سیرابی داخل فریزرمی زارن سیرابی مزه بهتری بهش می ده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.