آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نخود آب خوش طعم و مقوی؛ با گوشت و بدون گوشت

نخود آب یک غذای بسیار ساده و خوشمزه است که اصالت آن به شهرهای جنوبی برمی‌گردد. یک خوراک مقوی و سالم که در وعده صبحانه و عصرانه می‌توانید آن را سرو کنید. اغلب در فصول سرما این خوراک محبوبیت و طرفداران زیادی دارد که طبخ و سرو می‌شود. نخود آب، خواص بسیار زیادی برای درمان سرفه، گلودرد و ریه دارد و در درمان کم‌خونی، ریزش مو به شما کمک می‌کند.

میل کردن آن در زمان بیماری‌های ویروسی توصیه می‌شود. این غذای خوشمزه با نخود را به دو شکل به همراه آب گوشت یا بدون آن می‌توانید تهیه کنید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ هر دو روش تهیه نخود آب لذیذ و خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در تهیه آن باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه نخود آب

مدت زمان آماده سازی تهیه نخود آب ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌ بیشتری این خوراک لذیذ را تهیه و نوش جان کنید.

درجه سختی تهیه این خوراک در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد مورد نیاز برای تهیه نخود آب با عصاره گوشت و بدون گوشت
نخود ۲ پیمانه
بلغور گندم۳ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
آب قلم یا استاک گوشت به مقدار لازم
آب جوشبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده سازی نخود

در اولین مرحله به سراغ آماده سازی نخود روید. نخودها را تمیز کنید و آن‌ها را با آب سرد بشویید. قبل از استفاده از هر نوع حبوباتی بهتر است آن‌ها را در مقداری آب بخیسانید پس نخودهای شسته شده را درون ظرف مناسبی بریزید و با مقداری آب آن‌ها را بخیسانید. بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب روی آن‌ها را تعویض کنید و با آب تازه آن‌ها را خیس کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه یخنی نخود شیرازی

    مرحله دوم | آماده‌سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. حال درون همان قابلمه که قرار است نخودآب را طبخ کنید کمی روغن بریزید و پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید. پیازها را کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند و بوی خامی آنها گرفته شود.

    طرز تهیه نخود آب

    مرحله سوم | افزودن سیر و ادویه

    در سومین مرحله سیر را پوست بگیرید و بشویید و با کمک سیرله کن یا رنده ریزی آن را به صورت پوره تبدیل کنید. سیر له شده را به محتوای درون قابلمه بیفزاید و همه مواد را بهم زنید تا عطر سیر آزاد شود. در هیمن مرحله مقداری زردچوبه و فلفل قرمز به آن اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها نیز آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نخود یزدی

    مرحله چهارم | افزودن نخود و بلغور گندم

    بلغور گندم باعث غلیظ شدن آب خوراک شما می‌شود. در مرحله چهارم بلغور گندم و نخودهای خیسانده شده را به محتویات درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را به خوبی بهم زنید تا نخودها با عطر پیاز و ادویها به خوبی آمیخته شوند.

    مرحله پنجم | افزودن آب قلم یا استاک گوشت

    استاک گوشت، در اصل عصاره پخته شده از گوشت است. شما در تهیه این غذا از مقداری استاک گوشت یا آب قلم می‌توانید استفاده کنید. بدین صورت که در همین مرحله به مقدار دل‌خواه از این عصاره به قابلمه خوراکتان بیفزاید و درب قابلمه را ببندید. حرارت را کم کنید و ۶۰-۹۰ دقیقه زمان دهید تا نخودها به آرامی بپزند و نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوشت شیشه‌ ای برای بیماران و کودکان

    نکته: اگر تمایل دارید که این خوراک را بدون آب گوشت تهیه کنید کافی است که طبق مراحل فوق پیش روید فقط در این مرحله به جای اضافه کردن استاک گوشت مقدار مناسبی آب جوش به محتوای درون قابلمه بیفزایید و زمان دهید تا نخودها به خوبی بپزند.

    نخود آب خوشمزه و لذیذ

    مرحله ششم | تنظیم چاشنی خوراک نخود آب

    در آخرین مرحله یعنی زمانی که از خوب پخته شدن نخودها مطمئن شدید با مقداری نمک و فلفل سیاه چاشنی خوراک را تنظیم کنید. اگر تمایل داشته باشید در همین مرحله می‌توانید مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.

    به همین راحتی و با طی کردن شش مرحله بسیار ساده خوراک لذیذ و خوشمزه نخودآب شما آماده سرو است. برخی این خوراک را با نان، برخی با برنج و برخی به صورت آبگوشتی میل می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوشتابه اراک

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال در رابطه با تهیه نخود آب پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا نخود خواصی دارد؟

    نخود حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر، کلسیم، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدفولیک است، نخود برای کاهش لکه پیری نیز مفید است.

    آیا نخود آب را با عصاره مرغ می‌توان پخت؟

    پاسخ به این سوال کاملا سلیقه است، اگر طعم مرغ را دوست دارید می‌توانید آن را با عصاره مرغ تهیه کنید.

    از این‌که تا پایان این آموزش راحت و سریع با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و برای شما سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۳.۵/۵ (۱۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.