آشپزیغذاهای سنتی

لیست معروف‌ترین غذاهای اصفهان؛ سفری به دنیای اصالت طعم‌ها

چقدر با غذاهای اصفهان آشنا هستید؟ احتمالا نام بریانی را بارها شنیده‌اید. بریانی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل اصفهانی است. در خوشمزه بودن این غذا شکی نیست.

ولی آیا بریانی تنها غذای اصفهانی است؟ خیر! در این مقاله از بلاگ اکالا لیست بلند بالایی از غذاهای اصفهانی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. تا انتها این مقاله را بخوانید و هر وقت دوست داشتید به سفره خود تنوع بدهید، به این لیست سری بزنید.

۱- پلو ماش و قمری اصفهان

پلو ماش و قمری اصفهان یک نوع پلو مخلوط خاص و خوشمزه است که برای تهیه آن از کلم قمری، ماش و سبزی پلویی در کنار گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود. این غذا عطر فوق‌العاده‌ای دارد و مزه آن با هیچ پلو مخلوط دیگری قابل مقایسه نیست.

پلو ماش و قمری از غذاهای خوشمزه اصفهان

در مقاله زیر از سرویس آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای لذیذ آشنا شوید. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان؛ ساده و خوشمزه

۲- یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا اصفهان

یخنی لوبیا یکی از غذاهای سنتی و اصیل اصفهان است که با طعم و مزه بی‌نظیری که دارد جزء غذاهای محبوب و مقوی ایرانی به شمار می‌رود. یخنی لوبیا که با نام خوراک گوشت و لوبیا نیز گفته می‌شود از غذاهای جذاب اصفهانی است که در گذشته از غذاهای پراستفاده بوده است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    گوشت و لوبیا به یخنی لوبیا هم مشهور است و معمولا به صورت کوبیده یا شکل غیر کوبیده شده با برنج سرو میشه.

    یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا از غذاهای معروف اصفهان

    در تهیه این غذا از لوبیا سیاه، پیاز رنده شده و گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود که به عنوان یک غذای سنتی و خوشمزه اغلب در مناسبت‌ها و جشن‌های خاص سرو می‌شود و می‌تواند یکی از وعده‌های اصلی در یک وعده غذایی باشد.

    از همین رو در مقاله زیر از اکالا بلاگ قصد داریم طرز پخت این غذای سنتی اصفهان را آموزش دهیم. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا اصفهان؛ غذایی سنتی و لذیذ

    ۳- کاچی اصفهانی

    کاچی اصفهانی یکی از حلواهای سنتی و محلی این استان است. در گذشته بیشتر از این دسر بسیار مقوی و خوشمزه برای زنان باردار یا مادرانی که به تازگی فارغ شده‌اند تهیه می‌شد؛ اما این دسر معروف و پرطرفدار با توجه به طعم جذاب و متفاوتی که دارد طرفداران بیشماری پیدا کرده است.

    کاچی در بیشتر مناطق محلی دسری شناخته شده است که با توجه به ذائقه و آداب و رسوم اقوام مختلف با چاشنی های متفاوت تهیه و سرو می‌شود.

    کاچی اصفهانی

    در مقاله زیر تمام فوت و فن‌های که لازم است در تهیه کاچی اصفهانی بدانید با ذکر نکات طلایی جمع آوری کرده‌ایم. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کاچی اصفهانی برای ۶ نفر؛ مقوی و خوشمزه

    ۴- یخمه ترش اصفهانی

    یخمه ترش چیست؟ آیا می‌دانید یخمه یعنی چه و این غذا متعلق به کدام شهر است؟ یخمه ترش اصفهانی یکی از غذاهای اصیل این شهر است که برخلاف این که بسیاری از افراد فکر می‌کنند مزه ترشی دارد، شیرین است. در دستور پخت یخمه ترش اصفهان از گوشت گوسفندی و آلو برقانی، پر زردآلو و میوه به استفاده می‌شود.

    یخمه ترش از غذاهای لذیذ اصفهانی

    این غذا خواص زیادی دارد و سرشار از انواع ویتامین، اسیدهای چرب ضروری، سدیم، پتاسیم، فیبر، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر و اسید فولیک است. اما یخمه ترش چطور تهیه می‌شود و برای تهیه این غذا از چه ادویه‌ها و چاشنی‌هایی استفاده می‌شود؟

    در مقاله زیر از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه یخمه ترش اصفهان خوشمزه و محلی آشنا شوید. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه “یخمه ترش” اصفهانی؛ اصیل و خوشمزه

    ۵- خورشت ماست اصفهانی

    خورشت ماست یک دسر قدیمی و اصیل اصفهان است، این خورشت یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرها است، خورشت ماست را با توجه به سلیقه‌ی خود می‌توانید به عنوان پیش غذا، کنار غذا، دسر و یا غذای اصلی سرو کنید.

    این خورشت اصلا ترش نیست و مزه ملایم شیرین دارد، خیلی از کودکان از گوشت لذت نمی‌برند اما به ماست علاقه دارند که خورشت ماست که ویتامین و پروتئین بسیاری دارد میتواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

    خورشت ماست اصفهانی

    در مقاله زیر می‌خواهیم به شما روش آسان و اصیل پخت خورشت ماست را آموزش دهیم. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه خورشت ماست؛ دسر مجلسی و خوشمزه اصیل اصفهانی!

    ۶- کوکو قندی اصفهانی

    در بین غذاهای ایرانی انواع کوکو با طعم و مزه‌های مختلف وجود دارد که یکی از آن‌ها کوکو قندی اصفهانی است. این غذا از جمله غذاهای اصیل شهر اصفهان است که طرز تهیه آسان آن موجب شده که از آن به عنوان پیش‌غذا یا دسر بخصوص در ماه رمضان استفاده شود. در مطلب زیر از اکالا بلاگ قصد داریم با طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی آشنا شده و نکاتی در خصوص بهتر شدن طعم آن بیان کنیم.

    کوکو قندی از غذاهای خوشمزه اصفهانی

    برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی خوشمزه؛ با شهد مخصوص

    ۷- کوفته شوید باقلا اصفهانی

    کوفته شوید باقلا اصفهانی از جمله غذاهای خوشمزه شهر اصفهان است که سرشار از مواد معدنی، انواع ویتامین و پتاسیم است و برای هر یک از آن‌ها نقش موثری در سلامتی بدن انسان ایفا می‌کند.

    شهر اصفهان شهری با غذاهای محلی ایرانی و متنوع است که شاید با خیلی از انواع غذاهای آن آشنا نباشید، به همین دلیل قصد داریم در مقاله زیر از اکالا بلاگ طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی را به شما آموزش دهیم پس اگر دوست دارید با نحوه پخت این غذای محلی لذیذ آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

    کوفته شوید باقلا اصفهانی

    برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی؛ خوش عطر و اصیل

    ۸- به پلو اصفهانی با مرغ

    به‌ پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و آسانی است که با مواد اولیه ساده و در دسترسی به راحتی تهیه می‌شود. اصالت این غذا به شهر اصفهان برمی‌گردد اما در سایر شهرها نیز به روش‌های مختلفی این غذای لذیذ تهیه و طبخ می‌شود. شما می‌توانید این غذا را با انواع گوشت تکه گاو، گوسفندی، قلقلی‌های در ابعاد مختلف، مرغ و بوقلمون یا حتی بدون گوشت طبخ کنید.

    به پلو اصفهانی با مرغ

    ما در مقاله زیر از مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه به‌ پلو اصفهانی با مرغ را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ؛ خوشمزه و مجلسی

    ۹- قیمه ریزه اصفهانی

    قیمه ریزه یکی از انواع دلپذیرترین غذاهای ایرانی است که با استفاده از مواد اصیل و فرآورده‌های طبیعی تهیه می‌شود. این غذا با طعم و عطر منحصر به فرد خود، همواره به عنوان یک گزینه محبوب در میان مردم و در میزهای مختلف حاضر است. در این مقاله، مراحل تهیه قیمه ریزه به همراه مواد لازم بیان خواهد شد.

    قیمه ریزه از غذاهای خوشمزه اصفهانی

    برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه قیمه ریزه؛ خوشمزه و اصیل اصفهانی

    ۱۰- کله جوش اصفهانی

    کله جوش یکی از خوراک های سنتی و اصیل ایرانی است. اصالت و خاستگاه این غذا به اصفهان بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق کله جوش را به جای کشک از ماست در تهیه آن استفاده می کنند که آن هم طعم بسیار بی نظیری دارد.

    کله جوش به دلیل استفاده از کشک در آن یک منبع غنی و کامل از کلسیم است که برای سلامتی، رشد و بهبود استخوان‌ها بسیار مناسب است. از نظر طب سنتی، طبع کله جوش گرم و خشک است که به افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند بسیار توصیه می شود.

    کله جوش اصفهانی

    در شیوه اصیل کله جوش از گوشت استفاده نمی‌کنند و زمان تهیه غذا بسیار کم است. اما در بعضی از مناطق مانند تبریز و زنجان در کله جوش از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی است، استفاده می‌شود. برای خواندن کامل مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    ۳ نوع طرز تهیه کله جوش (ترکی، اصفهانی و کرمانی) در یک چشم به هم زدن

    ۱۱- بریانی اصفهانی

    تقریبا هر استان در ایران غذا یا غذاهایی دارد که مخصوص همان منطقه است و بهترین دستور پخت‌ها را هم در همان منطقه می‌توان پیدا کرد. بریانی هم یکی از غذاهای محبوب و معروف اصفهان است.

    شهرت این غذا به قدری زیاد است که بسیاری از گردشگران (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) حداقل یک بار سراغ این غذا در اصفهان رفته‌اند. بریانی غذایی است که از ترکیب گوشت و جگر سفید درست می‌شود و علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیری که دارد، خواص زیادی دارد.

    بریانی از غذاهای معروف اصفهانی

    در مطلب زیر از بلاگ اکالا، به سراغ دستور پخت غذای بریانی اصفهان رفته‌ایم. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه بریانی اصفهان؛ آسان ترین دستور پخت با طعم رستورانی

    ۱۲- مشتی کباب اصفهانی (کباب زردک)

    کباب یکی از غذاهای محبوب در بین ایرانی‌‎هاست. این غذا به روش‌های مختلف و شکل‌های متفاوت تهیه میشه و هر کدام هم طرفداران خاص خود رو دارد. کمتر کسی هست که یک یا دو نوع کباب رو تا به حال امتحان نکرده باشد.

    این کباب شبیه به شامی کباب یا کتلت است با این تفاوت که به جای سیب زمینی از مقداری هویج در تهیه آن استفاده میشه و در نهایت با سسی خوشمزه و غلیظ پخته و بعد سرو می‌شود.

    مشتی کباب از غذاهای معروف و خوشمزه اصفهان

    این کباب رو همراه با نان یا برنج میتونید سرو کنید. این غذا خیلی ساده و سریع تهیه میشه مواد زیادی هم برای تهیه نیاز ندارد. میتونه یک گزینه‌ی بسیار عالی برای شام یا ناهار باشه. برای خواندن کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه مشتی کباب اصفهانی (کباب زردک) اصیل و خوشمزه

    ۱۳- تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    تاس کباب یکی از غذاهای سنتی ایران است که از مواد اصلی آن می‌توان به گوشت، سیب‌ زمینی، پیاز و بِه اشاره کرد. شاید با خود بگویید که معنی تاس کباب چیست؟ تاس به معنی کاسه مسی است و چون در زمان قدیم جنس اغلب ظروف‌ها از مس بودند بنابراین به کبابی که داخل این ظروف تهیه می‌شد، تاس کباب می‌گفتند. 

    این غذا دستور پخت ساده‌ای دارد و از مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت گوسفندی یا گاوی، هویج، سیب زمینی، بِه، بادمجان، آلو بخارا یا قیسی و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. قبل از شروع پخت تاس کباب، لازم است که تمامی مواد اولیه را به یک اندازه و با سلیقه خُرد کنید.
    2. باید توجه داشته باشیم که گوشت مورد استفاده باید بدون چربی و راسته گوسفندی یا گاوی باشد. گوشت‌ها باید به صورت مکعبی و به یک اندازه برش داده شود.
    3.  هویج‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه حلقه و هِلالی برش می‌دهیم و همچنین پیازها را پوست کنده و به صورت حلقه‌ای و متوسط خرد می‌کنیم.
    4. اکنون پس از پوست کندن بِه، آن‌ها را به صورت هلالی برش داده و همین‌طور نیاز است که بادمجان‌های مورد استفاده به صورت حلقه‌ای خُرد شوند.
    5. به علاوه باید آلو را نیز به خوبی شسته و در آب خیس کنید.
    6. حال  قابلمه مناسبی را برای تهیه تاس کباب خانگی و خوشمزه آماده می‌کنیم و در درون آن مقداری روغن زیتون می‌ریزیم، سپس پیازهای حلقه شده را در کف قابلمه و در دو طرف آن می‌چینیم.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای کلیک کنید.

    ۱۴- حلیم بادمجان

    حلیم بادمجان یک غذای خوشمزه ایرانی است که کم پیش می‌آید کسی آن را دوست نداشته باشد. اصالت حلیم بادمجان به اصفهان برمی‌گردد، اما امروزه در تمام نقاط کشورمان پخته می‌شود.

    مواد اصلی تشکیل دهنده حلیم بادمجان شامل بادمجان، گوشت، برنج و عدس است که در شهرهای مختلف موادی به آن اضافه یا کم می‌شوند. این غذا را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه و یا غذای اصلی همراه با نان می‌توان در مهمانی‌ها سرو کرد. 

    طرز تهیه حلیم

    مراحل تهیه حلیم بادمجان

    مراحل تهیه حلیم بادمجان به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و قاچ بزنید. سپس آن‌ها را با آب شسته و در آبکش ریخته و مقداری نمک بزنید و آن را در کناری قرار دهید تا آب بادمجان خشک شده و تلخی آن از بین برود. با این کار در هنگام سرخ کردن بادمجان، روغن کمتری به خود جذب می‌کند.
    2. بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید و بعد از سرخ شدن، آن‌ها روی کاغذهای جذب کننده روغن قرار داده تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.
    3. سپس  ۱ عدد پیاز و سیر را خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید.
    4. در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی پیازها را با زردچوبه تفت دهید.
    5. در این مرحله گوشت‌هایی را که از قبل شسته‌اید را به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و مقوی روی لینک طرز تهیه حلیم بادمجان کلیک کنید.

    غذا و خوراکی همواره با فرهنگ منطقه و شهر مورد نظر ارتباط تنگاتنگی دارد. ذائقه هر شهر متفاوت است. بنابراین اگر بخواهید با فرهنگ یک منطقه خاص بیشتر آشنا شوید، حتما باید غذاهای آن را هم مورد بررسی قرار دهید. اگر با این دید به سراغ این غذاها بروید، با دنیای جدیدی روبه‌رو خواهید شد.

    در این مقاله با معروف ترین غذاهای اصفهانی آشنا شدید. اگر دوست دارید با دنیای طعم و بوی اصفهانی بیشتر آشنا شوید، این لیست را به خاطر داشته باشید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده و جذاب از مجله آشپزی اکالا با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۱.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام ، بریانی نام مغازه هایی هست که بریان می فروشند .پس نام این غذا بریان است نه بریانی.

    2. سلام ممنون بابت امکان آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان ، اما یخنی لوبیا با گوشت و لوبیا تفاوت داره ، یخنی لوبیا با گوشت و لوبیا سفید و سبزی آبگوشت پخته می شه وآبگوشت اون با محتویات کوبیده شده صرف می شه .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.