آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای؛ خوشمزه و رژیمی

تاس کباب یکی از غذاهای سنتی کشورمان است که از مواد اصلی آن می‌توان به گوشت، سیب‌زمینی، پیاز و بِه اشاره کرد. شاید با خود بگویید که معنی تاس کباب چیست؟ تاس به معنی کاسه مسی است و چون در زمان قدیم جنس اغلب ظروف‌ها از مس بودند بنابراین به کبابی که داخل این ظروف تهیه می‌شد را تاس کباب نام‌گذاری کرده‌اند. 

این روزها که غذاهای فوری و فست فودها جای غذاهای سنتی را گرفته‌اند و در سفره اغلب خانواده‌ها این نوع غذاها بیشتر دیده می‌شود بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم به طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه ای به صورت مرحله به مرحله بپردازیم از سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید. حال وقت آن رسیده که به مواد لازم و مورد نیاز برای تهیه تاس کباب سنتی و خوشمزه بپردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه تاس کباب- غذای رژیمی تاس کباب

    مواد لازم جهت تهیه تاس کباب
    گوشت گاو و یا گوسفند۴۰۰ گرم
    پیاز سه عدد متوسط
    هویجچهار عدد
    سیب زمینیچهار عدد متوسط
    گوجه فرنگی گیلاسی هشت عدد
    رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
    روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
    پودر لیمو خشکیک قاشق چایخوری
    زرد چوبه۱/۲ قاشق چایخوری
    دارچین، نمک و فلفلبه میزان لازم
    بِهدو عدد بزرگ
    آببه میزان مورد نیاز
    بادمجاندو عدد
    آلو بخارا یا قیسیبه تعداد دلخواه

    مراحل طرز تهیه تاس کباب سنتی به همراه نکات طلایی

    آموزش مرحله به مرحله تصویری طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه ای را ملاحظه کنید.

    مرحله اول : خرد کردن مواد

    خُرد کردن مواد اولیه در تهیه تاس کباب از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت پس لازم است قبل از شروع پخت، تمامی مواد لازم را به یک اندازه و با سلیقه خُرد کنید.

    اگر از گوشت در تهیه تاس کباب استفاده می‌کنید، لازم است آن‌ها را به صورت نازک برش دهیم.

    باید توجه داشته باشیم که گوشت مورد استفاده باید بدون چربی و راسته گوسفندی یا گاوی باشد. گوشت‌ها باید به صورت مکعبی و به یک اندازه مانند شکل زیر برش داده شود.

    طریقه خرد کردن گوشت در تاس کباب

    بیشتر بخوانید : انواع غذا با گوشت تکه ای

    مرحله دوم: آماده کردن هویج و پیاز

     هویج‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه حلقه و هِلالی برش می‌دهیم و همچنین پیازها را پوست کنده و به صورت حلقه‌ای و متوسط خرد می‌کنیم.باید توجه داشت که در زمان تهیه تاس کباب لازم است که پس از پوست کندن بِه، آن‌ها را به صورت هلالی برش داده و همین‌طور نیاز است که بادمجان‌های مورد استفاده به صورت حلقه‌ای خُرد شود.

    طرز تهیه تاس کباب- خرد کردن پیاز و هویج

    مرحله سوم: خیس کردن آلو

    برای استفاده از آلوها لازم است در ابتدا به خوبی شسته شود و در ظرفی که آب داخل آن قرار دارد، خیس کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه‌ آلو

    مرحله چهارم: ریختن مواد در قابلمه و پختن مواد تاس کباب

     قابلمه مناسبی را برای تهیه تاس کباب خانگی و خوشمزه آماده می‌کنیم و در درون آن مقداری روغن زیتون می‌ریزیم سپس پیازهای حلقه شده را در کف قابلمه و در دو طرف آن می‌چینیم. بر روی ردیف آخر پیازها، برش‌های گوشت را قرار می‌دهیم و در آخر هویج و بهِ‌ای را که از قبل به صورت حلقه شده و دانه گرفته آماده کرده بودیم، به ترتیب بر روی آلوها قرار می‌دهیم.

    طریقه درست کردن تاس کباب- چیدن در ظرف

    اگر مواد اولیه پس از چیدن داخل قابلمه، اضافی ماند نگران نباشید! باقی مانده مواد اولیه را به ترتیبی که گفته شد بر روی هم می‌چینیم و پس از اینکه مواد اولیه را بر روی هم قرار دادیم، آلوهایی که از قبل خیس خورده بود را بر روی آن‌ها قرار می‌دهیم.

    پس از انجام تمامی موارد بالا، سپس دو لیوان آب در درون قابلمه ریخته و درب آن را می‌بندیم و قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار می‌دهیم تا مواد تاس کباب به خوبی پخته شود.

    چیدن مواد در تاس کباب

    مرحله پنجم: اضافه کردن سیب زمینی و گوجه

    بعد از اینکه گوشت و مواد اولیه که در درون قابلمه قرار دارند به طور کامل پخته شدند، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به صورت حلقه‌ای برش داده و بر روی مواد تاس کباب قرار می‌دهیم تا پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: غذاهای محلی شیراز

    اضافه کردن سیب زمینی و گوجه در تاس کباب

    مرحله ششم: اضافه کردن رب و چاشنی

    زمانی که سیب‌زمینی‌ها نیم‌پز شدند، رب گوجه‌فرنگی را به همراه نمک، فلفل، دارچین، پودر لیموی خشک و یا لیموی تازه، با زردچوبه تفت می‌دهیم. لازم است چاشنی‌های ذکر شده را با مقداری آب مخلوط‌ کنیم و بر روی مواد اولیه‌ای که در قابلمه قرار دارد، بریزیم. پس از انجام این موارد، صبر می‌کنیم تا به مدت ۳۰ دقیقه مواد با رب گوجه به طور کامل پخته شوند تا تاس کباب به ‌خوبی جا بیفتد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب لقمه خانگی

    با انجام تمامی مراحل ذکر شده می‌توانیم تاس کباب خانگی خوشمزه را که آماده شده، میل کنیم. شاید با خود بگویید که مراحل آماده سازی تاس کباب بسیار طولانی و زمان‌بر است اما باید در جواب بگوییم که صرف زمان برای تهیه این غذای خانگی و دلچسب، ارزشش را دارد پس از پخت این تاس کباب غافل نشوید.

    اضافه کردن رب به تاس کباب

    فواید و خواص تاس کباب

    تا اینجا با مراحل پخت تاس کباب آشنا شدیم اما لازم است در این بخش به تمام نکاتی که در این غذای سنتی و خوشمزه نهفته است، اشاره‌ای داشته باشیم.

    • تاس کباب مزاجی گرم دارد و برای افرادی که سرد مزاج هستند بسیار مناسب است.
    • اگر به دنبال غذای رژیمی و کاهش وزن هستید، از خوردن تاس کباب غافل نشوید، چرا که تاس کباب را اغلب افراد با نام غذای رژیمی می‌شناسند. تاس کباب برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و دارای رژیم غذایی هستند و قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است.
    • از خواص تاس کباب هر چه بگوییم کم است اما جالب است بدانیم که این غذای سنتی سرشار از ویتامین بوده و به علت دارا بودن فیبر غذایی بسیار بالا برای کسانی که یبوست دارند، پیشنهاد می‌شود.
    • اگر به دنبال چاشنی در کنار تاس کباب هستید می‌توانید از دوغ محلی، ترشی تازه همراه با سبزی‌خوردن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: لیست معروف‌ترین غذاهای اصفهان

    طرز تهیه تاس کباب- غذای سنتی و رژیمی

    تاس کباب را نیز می‌توان به صورت رژیمی و بدون استفاده از روغن، درست کرد. اگر بخواهیم به صورت رژیمی تاس کباب را درست کنیم، لازم است تا کلیه مواد را به یک اندازه خُرد کرده و در داخل ظرف مورد نظر برای پخت قرار دهیم و با اضافه کردن چند لیوان آب، صبر می‌کنیم تا به طور کامل مواد داخل ظرف پخته شود.

    تاس کباب را می‌توان بدون روغن و به صورت بخار پز پخت ولی اگر نیاز دیدید که باید روغن به تاس کباب اضافه شود، در نهایت می‌توانید از روغن سالم و طبیعی زیتون استفاده نمایید. این تاس کباب رژیمی را برای شام می‌توانید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

    تاس کباب انواع مختلفی دارد که از معروف‌ترین و مهمترین آن‌ها می‌توان به تاس کباب یزدی و تاس کباب مشهدی اشاره کرد

    نکات و ترفند‌هایی که در تهیه تاس کباب باید بدانیم

    • باید توجه داشته باشیم که سیب زمینی را در مرحله‌ی آخر به مواد اولیه اضافه کنیم، شاید با خود بگویید که دلیل این کار چیست؟ با توجه به اینکه بافت سیب زمینی نرم‌تر از بقیه مواد اولیه تاس کباب است بنابراین اگر از ابتدا سیب زمینی را اضافه کنیم، امکان له شدن آن بسیار بالا است.
    • همه ما با خواص و فواید سیر تا حد زیادی آشنا هستیم. بله درست حدس زدید، می‌توان با اضافه کردن سیر طعم فوق‌العاده‌ای به تاس کباب دهیم. شاید برای برخی از افراد طعم و بوی سیر ناخوشایند باشد اما باید بدانیم که تاثیر آن به حدی نیست که بتوان بو و مزه سیر را حس کرد بنابراین از استفاده سیر در تاس کباب غافل نشوید.

    تاس کباب با به و گوشت

    • اگر می‌خواهید طعمی دلچسب به تاس کباب خانگی خود دهید از اضافه کردن مقداری آبلیمو طبیعی و یا آبغوره طبیعی غافل نشوید. دقت کنید که در اضافه کردن آبلیمو و آبغوره باید محتاط بود زیرا ممکن است باعث ترش شدن بیش از حد تاس کباب شود و به همین دلیل مطابق با ذائقه برخی از افراد نباشد.
    • در این آموزش آشپزی به استفاده از قابلمه برای قرار دادن مواد اولیه جهت تهیه تاس کباب اشاره شد اما جالب است بدانیم که می‌توان تاس کباب را در فر و یا در زود پز نیز آماده کرد.
    • می‌توان تاس کباب را بدون گوشت و مرغ نیز درست کرد که بنا به نوع ذائقه خود می‌توان هر یک از این روش‌ها (با گوشت و بدون گوشت ) را انتخاب کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش به آلو

    سوالات متداول در طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه ای

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه ای همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    اگر کسی منع مصرف گوشت قرمز داشته باشد چه گوشتی جایگزین کند؟

    جای نگرانی نیست می‌توانید این غذای خوشمزه و سنتی را با گوشت مرغ آماده کنید.

    در طرز تهیه تاس کباب از چه نوع گوشتی استفاده کنیم؟

    برای پختن تاس کباب می‌توان از انواع گوشت‌ها مانند: گوشت گوسفند، گوساله، گوشت شتر مرغ و گوشت مرغ نیز استفاده کرد.

    در این مقاله به طرز تهیه تاس کباب و تمامی نکات و ترفند‌هایی که در پخت این غذای سنتی و اصیل ایرانی باید بدانیم، اشاره شد. چه خواص و نکات کلیدی دیگری این غذای خانگی دارد؟ نظر شما راجع به سایر ترفند‌هایی که در پخت این غذا می‌توان به کار برد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    ۳.۹/۵ (۲۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴۸ دیدگاه ها

    1. سلام تاس کباب های مادرم خدا بیامرز را خیلی دوست داشتم با گوشتاستخواندار وپیاز و سیب زمینی و الو درست می کرد رب نمی زد خیلی لذیذ می شد

    2. من عاشق این غذا هستم و در ماه حداقل دوبار درست میکنم از دنده گوسفندی و بافت گوشتی که چربی داره استفاده کنید خیلی خیلی خوشمزه و لذیذ میشه البته برای اونایی که رژیمی نمیخوان درست کنن در غیر اینصورت از گوشت مرغ استفاده کنید

    3. تاس کباب بدون به معنا نداره… اصلا تمام مزه ملسش برا ترکیب به و الوست.. غذای مقوی محسوب میشه

    4. سلام ممنون ازتوضیحات خوبتون میشه زعفران هم اضافه کنیم؟من حواسم نبودچون به اکثرغذاهام زعفران میزنم امشب هم به تاس کباب زعفران اضافه کردم خداکنه خوب بشه

    5. چون گوشت دیر میپزه بهتره که اول گوشت و پیاز و رب رو با هم تفت بدیم و بزاربم با ۳ لیوان اب با شعله ی کم بپزه بعد هویج وبعد سیب زمینی رو اضافه کنیم وقتی نبم پز شدن لوبیا سبز رو هم به سه قمست تقسیم کنید و با الو داخل طرف بریزید مخلوط این رنگها در ظرف زیبایی خاصی داره نوش جان

    6. غذای لذیذی هست. منم از کدو خورشتی استفاده و هویج و به و سیب زمینی استفاده میکنم با گوشت استخپانی و البته چرب? خیلی دوست داریم.
      البته من گوشت تفت میدم با پیاز و بعد مواد میذارم روش و چندتا پیاز کوچیک سالم میذارم بختر پز بشه و طعم غذا رو بگیره بدون رب و با نمک و فلفل و دارچین. ما که خیلی دوست داریم و لذیذه برامون???

    7. سلام عزیزم. توضیحاتتون کاملا کامل بود. من قبلا همیشه دزست میکردم منتها به تو غدا نمیزارم. و اینکه من از گوشت استخوندار هم استفاده کردم باز هم خوب در میاد. بهرحال سلیقه اییه و هرکسی هرچی دوست داره تو این غذا میریزه
      ????????????????

    8. سلام روش خوبیه
      من درست میکنم فقط با گوشت مرغ وپیاز وسیب زمینی وگوجه ورب البته
      عالی میشه نمک کم میریزم بجاش از ترخون خشک شده و جعفری خشک بصورت پودری استفاده میکنم

      کلامنطقه ما اینطوری درست میکنن من هر هفته حتمادرست میکنم

    9. سلام من هر سبزیجاتی که داشته باشم توش میریزم امروزم توش کدو خورشتی و بادمجون وسیب زمینی و فل فل دلمه ای و هویج گذاشتم پیازهم روی گوشت چیدم ،عالی شود

    10. دستور پخت بادنجونو گفتی دو عدد ولی تو طرز تهیه توضیح ندادی بازد چیکار کنیم سرخ کنیمش یا کدوم لایه باید بریزیم مرسی

    11. منم خیلى دوست دارم ولى درست نکرده بودم الان این و دیدم خیلى قشنگ و مو به مو توضیح داد دوست داشتم حالا درست میکنم ممنون

    12. اوووم من تاس کباب غذای مورد علاقمه ولی بلد نبودم درست کنم مرسی که آموزش دادید. میشه یازم غذاهای راحت و ساده آموزش بدید. ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.