آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه بریانی اصفهان؛ آسان ترین دستور پخت با طعم رستورانی

تقریبا هر استان در ایران غذا یا غذاهایی دارد که مخصوص همان منطقه است و بهترین دستور پخت‌ها را هم در همان منطقه می‌توان پیدا کرد. بریانی هم یکی از غذاهای محبوب و معروف اصفهان است. شهرت این غذا به قدری زیاد است که بسیاری از گردشگران (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) حداقل یک بار سراغ این غذا در اصفهان رفته‌اند. بریانی غذایی است که از ترکیب گوشت و جگر سفید درست می‌شود و علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیری که دارد، خواص زیادی دارد.

در این مطلب از بلاگ اکالا، به سراغ دستور پخت غذای بریانی اصفهان رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز بریانی اصفهان
گوست گوسفندی۶۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
جگر سفید½ یک جگر متوسط
چوب دارچین۱ تکه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و دارچینبه مقدار کافی

مراحل طرز تهیه بریانی اصفهان

برای تهیه یک بریانی اصیل و خوشمزه، طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: خرد کردن و پخت گوشت

در اولین مرحله از این غذای اصفهانی خوشمزه باید گوشت و جگر سفید را خرد کرده و داخل زودپز بریزید. پیاز را به چهار تکه تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و چوب دارچین، به گوشت و جگر اضافه کنید. سپس در ظرف به اندازه‌ای آب بریزید که تا بالای مواد را بپوشاند.

پیشنهاد این است که از زودپز استفاده کنید تا زمان پخت کاهش پیدا کند. اما اگر زودپز در دسترس نیست، از قابلمه معمولی استفاده کنید.

مرحله دوم: چرخ کردن گوشت و جگر

بعد از اینکه زمان پخت به اتمام رسید، گوشت و جگر را از قابلمه خارج کرده و به طور جدا جدا با استفاده چرخ گوشت، چرخ کنید. توجه کنید که این کار حتما باید به صورت مجزا انجام شود و مواد چرخ کرده گوشت و جگر سفید نباید ترکیب شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مشتی کباب اصفهانی

    در همین حین، آب گوشت که در قابلمه مانده است را از صافی رد کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم بماند. زعفران هم دم کنید و به آب گوشتی که روی حرار قرار دارد اضافه کنید.

    مرحله سوم: سرخ کردن بریانی

    گوشت چرخ کرده را با دست ورز دهید تا حالتی منسجم پیدا کند. سپس مقداری روغن در تابه بریزید و به آن پودر دارچین اضافه کنید. تابه را روی گاز قرار دهید تا به همراه روغن گرم شود. بعد از این که حرارت روغن در تابه به اندازه نرمال رسید، گوشت را داخل تابه بگذارید و با پشت قاشق آن را پهن کنید.

    سپس زمان دهید تا یک سمت بریانی به خوبی سرخ شود. سپس بریانی را پشت و رو می‌کنیم تا هر دو طرف آن به خوبی سرخ شود.

    مرحله چهارم: آماده سازی نهایی بریانی

    بعد از اینکه بریانی به خوبی سرخ شد، لازم است تا سینی سرو را آماده کنید. برای این کار، نان سنگک یا لواش را با آب گوشت خیس کنید و در یک سینی یا ظرف بزرگ پهن کنید. سپس بریانی را روی آن قرار دهید و مقداری جگر سفید چرخ شده را کنار آن قرار دهید. می‌توانید مقداری مغز گردو هم به این ترکیب اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

    آماده سازی نهایی بریانی

    بعد از انجام این مراحل، بریانی آماده میل کردن است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ نوع کله جوش

    رازهای خوشمزه تر شدن بریونی اصفهانی

    بریانی اصفهان یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که با ترکیبی از گوشت چرخ کرده، لوبیا، برنج و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

    رازهای خوشمزه تر شدن بریونی اصفهانی

    برای خوشمزه تر شدن بریانی اصفهان، می‌توانید به راهکارهای زیر روی آورید:

    • استفاده از گوشت تازه و کیفیت بالا: استفاده از گوشت تازه و با کیفیت بالا، تاثیر بسیاری در خوشمزه تر شدن بریانی اصفهان دارد. گوشت را می‌توانید از مراکز معتبر خریداری کنید.
    •  استفاده از ادویه‌های تازه: استفاده از ادویه‌های تازه نیز به خوشمزه تر شدن بریانی کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید از زنجبیل تازه، سیر تازه و فلفل سیاه تازه استفاده کنید.
    •  استفاده از دارچین: دارچین به عنوان یک ادویه محبوب در بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و باعث افزایش عطر و طعم غذا می‌شود. می‌توانید دارچین را به بریانی اصفهان اضافه کنید.
    • استفاده از روغن گرم شده: قبل از اضافه کردن برنج و لوبیا به گوشت، روغن را در یک قابلمه گرم کرده و سپس برنج و لوبیا را به همراه آن اضافه کنید. این کار باعث شده که برنج و لوبیا بهتر و سریعتر پخته شوند و طعم و عطر بهتری داشته باشند.
    • استفاده از نمک به میزان مناسب: استفاده از نمک به میزان مناسب، باعث افزایش عطر و طعم بریانی می‌شود. بیش از حد استفاده از نمک، توصیه نمی‌شود، بنابراین مطمئن شوید که نمک به میزان مناسب استفاده می‌کنید.
    • استفاده از آب گوشت: برای پختن بریانی، می‌توانید از آب گوشت به جای آب معمولی استفاده کنید. آب گوشت باعث افزایش عطر و طعم بریانی می‌شود و غذایی با طعم بسیار خوشمزه تر به دست می‌آید.
    •  استفاده از روش درست پخت: برای پختن بریانی، می‌توانید از روش درست و بهینه پخت استفاده کنید. برای مثال، پس از پخت گوشت، لوبیا و ادویه‌ها، برنج را به همراه آب به آن اضافه کنید و بعد از رسیدن به نصف پخت شدن، آن را به صورت لایه‌ای در قابلمه قرار دهید و به مرور آب را به آن اضافه کنید.
    •  استفاده از زرشک: برای افزایش خوشمزگی بریانی اصفهان، می‌توانید به آن زرشک اضافه کنید. زرشک باعث افزایش عطر و طعم بریانی می‌شود و غذایی با طعم بسیار خوشمزه تر به دست می‌آید.
    • استفاده از آبلیمو: برای افزایش تندی و خوشمزگی بریانی اصفهان، می‌توانید به آن آبلیمو اضافه کنید. آبلیمو باعث افزایش تندی و ترشی بریانی می‌شود و غذایی با طعم بسیار خوشمزه تر به دست می‌آید.
    • استفاده از ادویه‌های تازه: استفاده از ادویه‌های تازه به جای ادویه‌های خشک به بریانی اصفهان طعم و عطر بسیار خوبی می‌بخشد. بنابراین در هنگام پخت بریانی از ادویه‌های تازه، مانند زنجبیل، سیر و فلفل سیاه استفاده کنید.
    •  استفاده از روغن معطر: استفاده از روغن‌های معطر، مانند روغن سمسم، برای سرخ کردن گوشت و سبزیجات در بریانی اصفهان، به غذا عطر و طعم بیشتری می‌بخشد.
    •  استفاده از برگ بو: در هنگام پخت بریانی اصفهان، می‌توانید از برگ بو استفاده کنید. برگ بو باعث افزایش عطر و طعم غذا می‌شود و به بریانی اصفهان شگفت‌انگیزی بیشتری می‌بخشد.
    • استفاده از روش پخت مخصوص: روش پخت مخصوص بریانی اصفهان، مانند پخت در قابلمه سرخ کن، به غذا طعم و عطر بیشتری می‌بخشد. در این روش، بریانی در قابلمه قرار می‌گیرد و سپس به آرامی بر روی حرارت کم پخته می‌شود.
    • استفاده از مقدار مناسب چربی: استفاده از مقدار مناسب چربی، به بریانی اصفهان طعم و عطر بیشتری می‌بخشد. در هنگام پخت بریانی از روغن معطر یا کره استفاده کنید و مقدار آن را به مقدار مناسبی کاهش دهید.
    • استفاده از برنج خوب: استفاده از برنج خوب، به بریانی اصفهان طعم و عطر بیشتری می‌بخشد. برای تهیه بریانی از برنج خوب و خوش رنگ استفاده کنید.
    • استفاده از برگ لیمو و نعناع: استفاده از برگ لیمو و نعناع به بریانی اصفهان عطر و طعم بیشتری می‌بخشد. شما می‌توانید در هنگام پخت بریانی، چند برگ از هر کدام از این دو را به آن اضافه کنید و بریانی خود را تزئین کنید.
    • استفاده از پیاز طلایی: استفاده از پیاز طلایی به بریانی اصفهان عطر و طعم بیشتری می‌بخشد. برای تهیه پیاز طلایی، پیاز را به صورت ریز خرد کرده و در روغن سرخ کن طلایی کنید. سپس این پیاز را به بریانی اضافه کنید و آن را با هم مخلوط کنید.
    • استفاده از گوشت چرخ کرده: استفاده از گوشت چرخ کرده به بریانی اصفهان طعم و عطر بیشتری می‌بخشد. برای تهیه بریانی با گوشت چرخ کرده، گوشت را با مخلوط کردن پیاز، زنجبیل، سیر، فلفل سیاه و کمی نمک در یک ماشین چرخ گوشت چرخ کنید. سپس گوشت را به همراه سبزیجات و برنج در قابلمه در حال پخت قرار دهید.

    امیدوارم از طرز تهیه بریانی اصفهان لذت برده باشید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. اینجا اصفهانه ما که تاحالا ندیدیم کسی بریان را بابرنج ولوبیا درست کنه یا توروغن سرخ کنه‌.شاید توشهرشما اینطورباشه نمی دونم ولی بریان اصفهان این نیست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.