آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه کاچی اصفهانی برای ۶ نفر؛ مقوی و خوشمزه

کاچی اصفهانی یکی از حلواهای سنتی و محلی این استان است. در گذشته بیشتر از این دسر بسیار مقوی و خوشمزه برای زنان باردار یا مادرانی که به تازگی فارغ شده‌اند تهیه می‌شد؛ اما این دسر معروف و پرطرفدار با توجه به طعم جذاب و متفاوتی که دارد طرفداران بیشماری پیدا کرده است. کاچی در بیشتر مناطق محلی دسری شناخته شده است که با توجه به ذائقه و آداب و رسوم اقوام مختلف با چاشنی های متفاوت تهیه و سرو می‌شود.

در این مقاله تمام فوت و فن‌های که لازم است در تهیه کاچی اصفهانی بدانید با ذکر نکات طلایی جمع آوری کرده‌ایم. پس تا انتهای مقاله در اکالا بلاگ، همراه ما باشید تا یکی از خوشمزه‌ترین و کامل‌ترین دستور تهیه کاچی اصفهانی را به شما آموزش دهیم.

بی‌شک یکی از مواردی که در سایر مقاله‌های آموزشی‌مان توصیه کردیم، استفاده از مواد اولیه تازه و با کیفیت است که در طعم نهایی دسر شما نتیجه‌ی کاملا متفاوتی را ایجاد می کند، پس حتما در تهیه مواد اولیه این غذای اصفهانی وسواس بیشتری به خرج دهید.

مواد لازم جهت تهیه کاچی اصفهانی : (مناسب برای شش نفر)
آرد گندم٢ پیمانه
گلاب١/۴ پیمانه
شکر٣ پیمانه
آب۶ پیمانه
زعفران دم کرده١/۴ پیمانه
روغن مایع١/٢ پیمانه
پودر نارگیلبه مقدار دل خواه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی پسته

مراحل طرز تهیه کاچی اصفهانی

با مراحل طرز تهیه کاچی اصفهانی همراه ما باشید.

مراحل طرز تهیه کاچی اصفهانی

مرحله اول، آماده‌سازی ظروف و ابزار مناسب کار

در ابتدایی ترین مرحله باید تابه نسوز با سایز و ابعاد مناسب انتخاب کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    توجه داشته باشید اگر تابه انتخابی شما کوچک باشد امکان تفت دادن یکنواخت آرد گندم را نخواهید داشت؛ همچنین کمبود فضا باعث سوخته شدن بخش‌های زیرین آرد و تیره شدن رنگ آرد، خام ماندن آردهای لایه بالاتر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

    مرحله دوم، تفت دادن آرد گندم

    در دومین مرحله از تهیه کاچی اصفهانی باید سراغ الک کردن آرد گندن برویم. اجرای این مرحله ضروری است؛ این کار باعث لطیف‌تر و یک‌دست‌تر شدن حلوای کاچی شما می‌شود.

    همچنین با رعایت این مرحله ساده، اگر ناخالصی یا گلوله‌های به هم چسبیده در آردتان وجود داشته باشد به راحتی جدا می‌شود. آرد را درون تابه الک کنید و تابه را روی شعله با حرارت کم قرار دهید و مدام شروع به هم زدن کنید.

    این کار با توجه به جنس تابه و حرارت گاز ممکن است ۵ تا ١٠ دقیقه ای زمان‌بر باشد.

    نکته: دو تا سه بار الک کردن آرد در کیفیت نهایی حلوای شما موثر است؛ پس اگر زمان کافی دارید حتما آرد را چندین بار الک کنید.

    زمانی که رنگ آرد کمی طلایی و بوی خوشی از آن آزاد شد، یعنی شما این مرحله را به درستی طی کردید که باید سراغ مرحله بعدی بروید.

    نکته: بالا بودن حرارت یا مدام بهم نزدن آرد باعث می‌شود که به سرعت بسوزد، رنگ و بوی نامطبوعی به خود بگیرد و درنتیجه رنگ و طعم نهایی کاچی شما بد شود؛ پس حتما در اجرای این مرحله توجه و دقت کافی داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی زعفرانی

    مرحله سوم، اضافه کردن روغن مایع

    در سومین مرحله روغن را به آرامی به ترکیب داخل تابه اضافه کنید و مدام مخلوط مواد را بهم زنید تا کاملا مواد با هم ترکیب و خمیری با رنگ روشن حاصل شود.

    نکته: اگر از طرفداران طعم کره هستید، می‌توانید کره را با مقدار روغن مایع اعلام شده در دستور جایگزین کنید؛ قطعا این جایگزینی طعمی متفاوت با ارزش غذایی بیشتری به شما خواهد داد.

    مرحله چهارم، اضافه کردن آب

    تابه را از روی حرارت بردارید و کمی زمان دهید تا ترکیب آرد و روغن شما خنک و سرد شود. بهم زدن مواد در این مرحله سرعت خنک شدن آن را بالا می‌برد.

    حالا مقدار آب ذکر شده در دستور را کم‌کم به موادتان اضافه کنید و به آهستگی بهم زنید تا کاملا یکنواخت و یکسان شود.

    نکته: با توجه به جنس آرد و مقدار جذب آن ممکن است مقدار آب مصرفی در این دستور برای شما کمتر باشد، پس حتما در این مرحله آب را کم‌کم اضافه و مدام بهم زنید تا جایی که خودتان متوجه غلظت و یکسان بودن بافت کاچی اصفهانی شوید.

    مرحله پنجم، شیرین کردن کاچی اصفهانی

    تابه را مجدد روی حرارت کم قرار دهید و شکر را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید مواد را مدام باید بهم زنید تا اصطلاحا مواد درون تابه ته نگیرد. این کار را تا جایی ادامه دهید تا دانه‌های شکر به خوبی درون ترکیب حل شوند.

    نکته: شما با توجه به ذائقه یا برنامه رژیمی غذای خودتان میتوانید مقدار شکر دستور را کمتر یا بیشتر کنید.

    نکته: می‌توانید برای شیرین کردن کاچی از نبات خرد شده یا عسل به جای شکر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی زائو

    مرحله ششم، طعم‌ دار کردن کاچی

    در این مرحله زعفران دم کرده را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و بهم زدن ادامه دهید تا جایی که کاچی اصفهانی شما غلیظ شود. در آخر گلاب را اضافه و کمی به هم زنید تا تمام مواد یکدست شود.

    غلظت مواد شباهت زیادی به فرنی دارد و باید مقدار متعادلی قوام بگیرد؛ یعنی نه زیاد سفت و نه زیاد شل باشد.

    اضافه کردن پودر نارگیل یا مقداری زنجبیل، هل، پودر دارچین در این دستور کاملا سلیقه ایی است که شما میتوانید برای تزیین نهایی کاچی یا طعم‌دهی به آن اضافه کنید.

    نکته: توجه داشته باشید برای حفظ شدن طعم و بوی گلاب، باید آن را در آخرین مرحله به ترکیب اضافه کنید.

    نکته: همچنین با اضافه کردن مغزهای خام مانند، بادام، پسته، گردو و یا هر مغز دیگری که در دسترس دارید می‌توانید این دسر خوشمزه را به کاچی مغزدار با کالری بالاتری تبدیل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع حلوا

    در نهایت تابه را از روی حرارت بردارید و حلوا را به ظرف مناسبی منتقل کنید. کمی زمان دهید تا کاچی شما خنک و آماده سرو شود.

    با توجه به سلیقه و موادی که در دسترس دارید می‌توانید کاچی را تزیین کنید.

    تزیین کاچی اصفهانی برای سرو کردن

    شما به همین راحتی با طی کردن شش مرحله بسیار ساده و مواد اولیه کاملا در دسترس می‌توانید یک کاچی فوق‌العاده خوشمزه و مقوی را مهمان خانه هایتان کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    کاچی اصفهانی و سلامتی

    کاچی اصفهانی یک دسر مغذی و لذیذ است که از نظر تغذیه‌ای بسیار متنوع و مفید است. در ادامه، به توضیحات بیشتری در مورد خواص و ارزش غذایی کاچی اشاره می‌کنیم:

    1. زعفران: از جمله مواد اصلی کاچی است. زعفران، علاوه بر افزودن طعم و آرایش به کاچی، خواص بهداشتی دارد. این اسپایس گران‌قیمت حاوی ترکیبات ضد اکسیدان است که ممکن است در مقابل برخی بیماری‌ها مؤثر باشد.

    2. تخم‌مرغ: در بعضی مناطق از ایران، به کاچی تخم‌مرغ اضافه می‌شود تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. تخم‌مرغ منبع عالی پروتئین و ویتامین‌ها است و مصرف آن می‌تواند به تامین انرژی و مواد مغذی برای بدن کمک کند.

    3. تقویت حافظه: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مواد معمولاً موجود در کاچی مانند زعفران و پیاز ممکن است در تقویت حافظه و عملکرد مغزی موثر باشند.

    4. ضد اسپاسم: پیاز و زعفران ممکن است خواص ضد اسپاسم (ضعف عضلات) داشته باشند و مصرف آنها در مواقعی مانند کمبود پتاسیم مفید باشد.

    5. ضد بیماری‌های قلبی: تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در زعفران می‌توانند به کاهش فشار خون و بهبود سلامتی قلب کمک کنند.

    6. تقویت کلی بدن: کاچی به عنوان یک دسته غذا با مواد متنوع در تقویت کلی بدن و تامین انرژی و ارزش غذایی مورد نیاز بدن مفید است.

    7. خون‌سازی: مواد موجود در کاچی، مانند عسل، ممکن است در تقویت و خون‌سازی کمک کنند.

    8. درمان بعضی مشکلات زنان: در برخی فرهنگ‌ها و مراقبت‌های بهداشتی سنتی، مصرف کاچی در دوران پس از زایمان و دوران قاعدگی زنان توصیه می‌شود.

    با توجه به این خواص و تنوع مواد موجود در کاچی اصفهانی، این دسر می‌تواند به عنوان یک غذای مغذی و لذیذ به سبد غذایی اضافه شود و مزایای بهداشتی متعددی برای بدن فراهم آورد.

    از اینکه تا انتهای این مقاله نیز همراهمان بودید از شما متشکریم. حتما از این آموزش آشپزی استفاده کنید و از طعم بی نظیر و جادویی این کاچی اصفهانی لذت ببرید. برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    کاچی اصفهانی و رژیم کاهش وزن

    اگر در رژیم کاهش وزن هستید و می‌خواهید کاچی مصرف کنید، دقت کنید که میزان شکر آن را کاهش دهید و آن را با شیره‌های طبیعی و در حد کم، جایگزین کنید. همچنین کم کردن میزان روغن در این دسر، می‌تواند از کالری آن کم کند.

    شما می‌توانید همچنان با داشتن رژیم غذایی کاهش وزن، از لذت خوردن کاچی بهره‌مند شوید، اما به یاد داشته باشید که آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا دچار اضافه وزن یا اختلال در روند رژیم غذایی نشوید.

    سوالات متداول

    کالری کاچی اصفهانی چقدر است؟

    کاچی اصفهانی به ازای هر سرو حدودا ۲۱۰ کالری دارد؛ این میزان می‌تواند با توجه به میزان شکر در این دسر و البته آجیل‌ها، کم یا زیاد شود.

    خواص کاچی چیست؟

    این دسر خوشمزه می‌تواند بدن را گرم کندو برای درمان بسیاری از عفونت‌ها مفید باشد. به همین دلیل مصرف آن در دوران بعد از زایمان و قاعدگی توصیه می‌شود.

    طبع کاچی در طب سنتی چیست؟

    طبع کاچی از نظر طبی سنتی گرم است و به همین دلیل دسری عالی برای روزهای سرد زمستان محسوب می‌شود.

    ۳.۷/۵ (۱۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.