آشپزیانواع دسرها

ساده‌ ترین و مقوی‌ ترین طرز تهیه کاچی زایمان (کاچی زائو) در ۵ مرحله

کاچی، یک دسر کاملا مقوی و سرشار از کالری است. طرز تهیه کاچی آسان و در زمان بسیار کوتاهی امکان‌پذیر است. این دسر، یا اصطلاحا حلوای کاچی در اکثر اقوام و فرهنگ‌ها شناخته شده است و ‌طرفداران خاص خود را دارد که با توجه به ذائقه و‌ فرهنگشان به روش‌های مختلفی طبخ و سرو می‌شود. بدن زنان پس از زایمان دچار ضعف شدیدی می‌شود که راه‌ کارها و روش‌های درمان زیادی دارد. خوردن این کاچی بسیار مقوی یکی از مرسوم‌ترین مواردی است که به زنان زائو توصیه می‌شود.

ما امروز در این مقاله به ساده‌ترین روش نحوه تهیه کاچی زایمان فوق‌العاده مقوی و‌ خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد، پس تا انتهای این بخش در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

  • مدت زمان آماده سازی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
  • درجه سختی: کم
  • مناسب برای : ۳ نفر
مواد مورد نیاز جهت تهیه کاچی زایمان:
آرد گندم١ پیمانه
کره حیوانی١٠٠ گرم
روغن حیوانی(محلی)١ قاشق چای‌خوری
پودر هل۱ قاشق چای‌خوری
پودر زیره۱/۲ قاشق چای‌خوری
رازیانه۱/۲ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز۱/۲ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
آب۳ تا ۴ پیمانه
شکر۱ پیمانه
گلاب۱/۲ پیمانه
مغز گردو، پسته، بادام، فندوق، کنجدبه مقدار دل‌خواه

طرز تهیه کاچی زایمان

برای طرز تهیه کاچی زایمان، این غذای مقوی و مناسب در زمان بارداری و بعد از زایمان، تنها ۵ مرحله ساده به شرح زیر باید انجام دهیم:

طرز تهیه کاچی زایمان

مرحله اول، الک کردن آرد و آماده سازی ظروف

در اولین مرحله قابلمه تفلن با ابعاد مناسبی را انتخاب کنید، توجه داشته باشید کوچک ‌بودن قابلمه، باعث زیاد شدن زمان طبخ شده و از تفت مناسب آرد جلوگیری می‌کند.

پس حتما در انتخاب قابلمه مناسب دقت داشته باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آرد را با کمک الک درون قابلمه الک کنید تا با این کار ناخالصی‌های آرد گرفته شود و در پایان کار بافتی لطیف و ‌یک‌دست از کاچی حاصل شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موچی؛ شیرینی خوشمزه ژاپنی

    قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و با کمک قاشقی چوبی مدام آرد را به‌ هم زنید، این مرحله با توجه به حرارت و جنس قابلمه‌ شما ممکن است بین ۶ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد.

    مدام آرد را زیر و رو کنید تا تمامی ‌قسمت‌های آن توسط حرارت گرم شود و ‌بوی خامی‌آرد گرفته شود.

    زمانی که رنگ آرد شما به رنگ قهوه‌ایی خیلی روشن (کاراملی) درآمد به سراغ دومین مرحله می‌رویم.

    مرحله دوم، اضافه کردن طعم‌دهنده‌های کاچی زایمان

    نکته: قبل از طبخ غذاها یا دسرهایی که طعم‌دهنده‌های گیاهی دارند، بهتر است برای داشتن عطر و خاصیت بیشتر، دانه‌های هل، تخم گشنیز، زیره و غیره را خودتان آسیاب کنید و همان لحظه به ترکیبتان اضافه کنید.

    پودر هل، پودر زیره، رازیانه، تخم گشنیز یا هر طعم دهنده دیگری مانند پودر دارچین، پودر زنجبیل را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و یک تا دو دقیقه تفت دهید تا به خوبی عطر آن‌ها آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زنجبیلی دو رنگ 

    مرحله سوم، اضافه کردن کره و روغن حیوانی

    در این مرحله کره به دمای محیط رسیده را به آرد اضافه کرده و به‌هم می‌زنیم تا مخلوطی خمیری شکل و یک دست حاصل شود.

    به‌ خوبی مواد را با هم ترکیب کنید و بررسی کنید که آرد کاملا درون کره حل شده و گلوله‌ای از آن درون ترکیب نباشد.

    نکته: الک کردن آرد در مرحله اول تاثیر بسزای در یک‌دستی مواد و گلوله گلوله نشدن آن در ترکیب دارد.

    اضافه کردن روغن محلی یا روغن حیوانی در این مرحله کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است.

    اگر طعم این روغن با ذائقه شما سازگاری داشته باشد، اضافه کردن آن در مقوی شدن کاچی تاثیر قابل توجه‌ای دارد.

    مرحله چهارم، تهیه شربت کاچی

    شکر را درون ظرف مناسبی بریزید و آب را به آن اضافه کنید.

    ترکیب را مدام به‌هم زنید تا دانه‌های شکر به خوبی درون آب حل شوند.

    زعفران دم کرده و گلاب را به این ترکیب اضافه و به‌هم زنید تا شربت، رنگی یک‌دست به خود گیرد.

    حالا ترکیب شربت را کم‌کم به ترکیب آرد و کره دورن تابه اضافه و به سرعت به‌هم ‌زنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

    نکته: با توجه به جنس آرد و‌ جذب آب توسط آن، ممکن است مقدار آب اعلام شده در دستور مقداری کمتر یا بیشتر نیاز باشد که اضافه کنید. پس در اجرای این مرحله کمی‌حوصله به خرج دهید و ترکیب شربت را کم‌کم به کاچی اضافه کنید.

    تا جایی که خودتان متوجه شوید غلظت کاچی مناسب است.

    نکته: توجه داشته باشید کاچی بعد از خنک شدن غلیظ‌تر شده و بافتی سفت‌تر به خود می‌گیرد.

    نکته: شما برای شیرین کردن این معجون جادویی می‌‌توانید از عسل یا نبات کوبیده شده استفاده کنید، همچنین با توجه به ذائقه خودتان مقدار شیرین بودن حلوا را می‌توانید کمتر یا بیشتر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت بار 

    مرحله پنجم، اضافه کردن مغز‌ها

    در آخرین مرحله با توجه به ذائقه و مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید، مغز‌های دل‌خواه(پسته، بادام،گردو، کنجد) را به ترکیب نهایی کاچی اضافه کنید و در حد مخلوط شدن به‌هم زنید.

    نکته: شما می‌توانید مغزها را با کمک چاقو به ابعاد کوچکتری تقسیم یا با کمک آسیاب آن‌ها را له کنید.

    در نهایت کاچی زایمان را به ظرف سرو نهایی منتقل کنید و با ادویه‌های اعلام شده در دستور یا مغز‌های در دسترستان تزیین کنید.

    طرز تهیه کاچی برای زایمان با روشی ساده و مقوی

    کاچی، دسر خوشمزه و مقوی ایرانی

    • این کاچی با توجه به طعم بسیار جذاب و کالری قابل توجهی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای صبحانه یا میان‌وعده‌های شما باشد.
    • کاچی، این دسر بسیار خوشمزه ایرانی، برای درمان ضعف بدن بسیار موثر است.
    • این معجون جادویی بسیار انرژی‌زا است و برای رفع کم‌خونی بسیار توصیه می‌شود.
    • کاچی در تقویت قوای جنسی، بعد از پریود و مفید برای بعد از زایمان است، به دلیل ادویه‌های که عموما طبع گرمی‌ دارند و در این دستور استفاده شده‌اند.
    • شما می‌توانید این حلوای بسیار خوشمزه را با انواع نان‌ها به عنوان یک‌ وعده غذایی اصلی نوش جان کنید.

    کاچی و خواص فوق‌العاده آن

    کاچی، این دسر خوشمزه و پرخاصیت که از آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، مغزیجات گرم و زعفران بهره می‌برد، نه تنها از لحاظ طعم بلکه از نظر خواص بهداشتی نیز توجه جلب می‌کند.

    1. این میان‌وعده دلپذیر طبعی گرم دارد و برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مفید است. با این حال، لازم است ذکر کنیم که کاچی دارای مقدار زیادی کالری است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و قند خون گردد.

    2. برای مادران تازه زایمان کاچی نه تنها به عنوان یک لذت تازه‌چیده نه، بلکه به عنوان یک ابزار تقویت کننده برای تداوم قدرت‌های جسمی و افزایش تولید شیر مادر تا ۳ روز پس از زایمان نیز پیشنهاد می‌شود.

    3. به علاوه، کاچی تأثیراتی دیگر نیز دارد. این میان‌وعده می‌تواند به افزایش نشاط، انرژی، قوا و حتی افزایش حجم اسپرم در آقایان کمک کند.

    4. اگر شما یا کسانی در اطرافتان دچار کم‌خونی هستند، می‌توانند از کاچی شیره انگور بهره ببرند. این شیره علاوه بر تقویت جسمی، به درمان کم‌خونی و تأمین مواد مغذی برای بدن کمک کند.

    5. کاچی همچنین می‌تواند برای تقویت قلب و عروق و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید باشد. از خواص آن در پیشگیری از ضعف جسمی در دوران نقاهت از بیماری‌ها نیز می‌توان بهره برد.

    6. برای خانم‌هایی که با درد و علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی مواجه هستند، کاچی می‌تواند به تسکین این دردها و مشکلات کمک کند.

    سوالات متداول در تهیه کاچی

    برای تهیه یک ظرف کاچی خوشمزه و اصیل، بد نیست در خصوص سوالات زیر بیشتر بدانید:

    برای اینکه آدر در کاچی گلوله گلوله نشود چه کنیم؟

    در زمان تفت دادن و همچنین در زمان اضافه کردن شربت، هم زدن را متوقف نکنید. در صورتی که به مواد را به خوبی هم نزنید، ممکن است در نهایت آرد کاچی بهم چسبیده شود.

    آیا می‌توانم از آرد گیاهی (مثلاً آرد نخود یا آرد برنج) برای تهیه کاچی استفاده کنم؟

    ترکیبات مختلف برای تهیه کاچی وجود دارد و ممکن است برخی از انواع آردهای گیاهی به جای آرد گندم در دستور پخت استفاده شوند. با این حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از آرد گندم معمولاً برای تهیه کاچی‌های سنتی و اصیل توصیه می‌شود. در صورت استفاده از آردهای گیاهی، ممکن است طعم و بافت کاچی تغییر کند.

    آیا می‌توانم به جای شربت، موادی مثل عسل یا شیره گیاهی برای تهیه کاچی استفاده کنم؟

    بله، می‌توانید به جای شربت مواد دیگری مثل عسل، شیره گیاهی، یا شکر به همراه آب استفاده کنید. این تغییرات ممکن است به طعم کاچی اضافه کنند و تنوعی به غذای شما ببخشند. با این حال، باید توجه داشته باشید که ترکیب مواد ممکن است نیاز به تعداد و نسبت متفاوتی داشته باشد و ممکن است نیاز به آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه دلخواه داشته باشید.

    چگونه می‌توانم کاچی را ماندگاری بیشتری بدهم؟

    برای افزایش ماندگاری کاچی، می‌توانید پس از پخت آن، آن را درون جعبه‌های محکم و مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت قرار دهید. همچنین، بهتر است کاچی را در یخچال نگهداری کنید و پیش از مصرف آن را با دما را به دمای اتاق رسانده و یا داخل مایکروویو گرم کنید. اما بهترین روش همچنان مصرف به موقع و پس از پخت کاچی و عدم نگهداری طولانی‌مدت آن است، زیرا کاچی در طول زمان ممکن است کمی خشک شود و کیفیت آن کاهش یابد.

    برای پخت کاچی، چه روغنی بهتر است؟

    برای پخت کاچی می‌توانید از روغن مایع، کره یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌‎خواهید کاچی شما طعم بهتری داشته باشد، از روغن کرمانشاهی استفاده کنید.

    چه ادویه‌هایی می‌توان در کاچی استفاده کرد؟

    استفاده از ادویه‌جات مختلف در پخت کاچی اختیاری است. بسیاری افراد از زردچوبه در کاچی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید پودر هل، دارچین، زیره و پودر زنجبیل هم در کاچی استفاده کنید.

    برای پخت کاچی، چه مدت آرد را تفت دهیم؟

    برای پخت کاچی، بهتر است آرد را آنقدر تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. همچنین توجه کنید که هر چه بیشتر آرد را تفت دهید، در نهایت رنگ کاچی شما تیره‌تر خواهد بود.

    آیا می‌توانم کاچی را سرخ کنم؟

    بله، می‌توانید کاچی‌ها را سرخ کنید. پس از پخت کاچی‌ها در روغن گرم، آن‌ها سرخ و خوشمزه خواهند شد. اما توصیه می‌شود که این کار را با دقت انجام دهید و کاچی‌ها را بیش از حد در روغن نگه ندارید تا سفت یا سوخته نشوند.

    از این‌که تا انتهای این مقاله نیز همراهمان بودید از شما متشکریم. امیدواریم که از این آموزش طرز تهیه کاچی استفاده کنید و‌ از طعم و‌ عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    ۳.۷/۵ (۷۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۳ دیدگاه ها

    1. نه عزیزم اصلا یبوست نمیشه بلکه ملین هم هست و فوق‌العاده مقوی با طبع گرم و دارویی پرخاصیت برای دوران زایمان و جراحی‌ها و دوران پریود توصیه میکنم که استفاده کنید

    2. باسلام. برای پخت کاچی برای کسی که زایمان کرده آرد برنج بهتره ،بعد اینکه به جای زعفران زردچوبه رو با آرد برنج کمی تفت بدید .هم برای خونریزی بعد زایمان خوبه هم زردچوبه برای کسی که سزارین کرده بخیه زودتر جوش میخوره.باتشکر از خانم زارع

    3. سلام خانم زارع آن شا الله موفق وپیروز وسربلند باشید
      بهتر نیست کره تو دومرحله ریخته بشه که عطر آن باشه

      اگر گلاب حتی اواسط کار هم ریخته بشه بازهم عطر آن از بین میره من حتی برای مقوی تر شدن یه قاشق آرد جوانه گندم می ریزم
      ممنونم از خانم زارع

      1. سلام عزیز معمولا کاچی های بارداری و زایمان زعفران ندارن چون در بارداری باعث لکه بینی و بعد زایمان باعث خونریزی زیاد میشود

      1. سلام صبحتون بخیرممنون ازتوضیح واضح وراحت وتزیین زیباتون من تابه حال نه خوردم ونه جایی دیدم الانم چون دخترم جراحی انجام داد ی بنده خدا میگفت برای جوش خوردن جراحی سرش هم بازهست زودجوش میخوره آیا یبوست هم میاره وممنون میشم اگه غذاهایی گه میزاریدهم طبع غذارابزاریدوهم خدای نکرده برای چه کسانی ضررداره وچه کسانی خیلی خوبه
        خیلی عالی بودیدهمیشه روزبه روزموفق ترباشید

        1. سلام عزیزم .وقت بخیر .اتفاقا کاچی عملکرد روده رو بهبود میده و از یبوست جلوگیری می کنه .طبع کاچی گرم هست

        2. نه عزیزم اصلا یبوست نمیشه بلکه ملین هم هست و فوق‌العاده مقوی با طبع گرم و دارویی پرخاصیت برای دوران زایمان و جراحی‌ها و دوران پریود توصیه میکنم که استفاده کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.