آشپزیخواص مواد غذایی

۱۰ نوع پنیر معروف در جهان را بشناسیم!

پنیر یکی از محبوب‌ترین لبنیات در جهان محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در جهان بیش از ۱۸۰۰ نوع پنیر وجود دارد! شما چند نوع پنیر می‌شناسید؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با انواع پنیر معروف دنیا آشنا کنیم. برای آشنایی با ده نوع پنیر معروف خوشمزه تا انتهای این مقاله در بخش آشپزی در اکالا بلاگ همراه باشید.

انواع پنیر ؛ این خوراکی قدیمی خوشمزه را بهتر بشناسید

پنیر یکی از قدیمی‌ترین غذاهای بشریت است، تاریخچه دقیقی از اولین ساخت پنیر و مخترع آن، در دسترس نیست. اما از گذشته‌های دور پنیر جزو یکی از غذاهای محبوب در مصر باستان، روم و یونان باستان بوده است. داستان‌هایی در تاریخ برای چگونگی کشف پنیر وجود دارد. یکی از محتمل‌ترین داستان ها برای کشف پنیر به حدود ۱۰ هزار سال قبل می‌رسد.

در این روایت گفته می‌شود که چوپانانی در مناطق خاورمیانه، برای حمل شیر تازه از شکم خالی بزها استفاده می‌کردند. آن‌ها شیر را در شکم خالی بزها می‌ریختند و به دلیل وجود آنزیم‌های خاصی در شکم بز و همچنین گرمای هوا، شیر حالت دلمه مانند به خود گرفت و به پنیر تبدیل شد. به همین سادگی اولین پنیر جهان به صورت اتفاقی به وجود آمد.

امروزه این ترکیب دلمه بسته که در گذشته‌های دور توسط چوپانان گرسنه و خسته مصرف می‌شد، حالا به یکی از خوراکی‌های محبوب و پرمصرف تبدیل شد. انواع پنیر به شکل  پنیر صبحانه، پنیر پیتزا و پنیر کباب در دسترس قرار دارند و در همه نقاط دنیا سرو می‌شوند.

۱- پنیر فتا

خاستگاه پنیر فتا از یونان است. این پنیر برای اولین بار حدود قرن هفدهم میلادی تهیه شد. پنیر فتا از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود و در دسته‌ی پنیرهای شور قرار می‌گیرد.

پنیر فتا در ایران بسیار معروف است. این پنیر از پرمصرف‌ترین پنیرهای صبحانه در سفره‌های ایرانی است و به سادگی در کشور نیز تهیه می‌شود. پنیر فتا بین ما ایرانی‌ها به پنیر گچی هم معروف است. پنیر فتا به شکل دایره‌ای و سفید رنگ تهیه می‌شود و بافت آن بسیار شکننده و ترد است. البته بافت آن را می‌توانند خامه‌ای و کشدار نیز تهیه کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پنیر فتا را می‌توان به مدت ۳ ماه در داخل آب نمک و یا آب خود پنیر در یخچال نگه داشت. می‌توان از این پنیر در وعده صبحانه استفاده یا با میوه‌های فصل تابستان مانند هندوانه، در سالاد، غذاهای سرد، ساندویچ ها و انواع پاستا استفاده کرد.

    پنیر فتا یکی از پنیرهای معروف جهان

    مطالب مرتبط : طرز تهیه کیک پرتقال شکلاتی با لایه چیز کیک پنیری

    ۲- پنیر چدار

    چدار یکی دیگر از انواع پنیر معروف درجهان است. پنیر چدار اولین بار در قرن ۱۲ میلادی و در انگلستان تهیه شد. پنیر چدار از شیر گاو تهیه می‌شود. رنگ  این پنیر نارنجی است و در دسته‌ی پنیرهای شیرین قرار می‌گیرد. پنیر چدار حالتی بین سفت و نیمه سفت دارد، ولی ماندگاری آن کم است. البته لازم است بگوییم که ارزش غذایی این پنیر بسیار بالا است.

    پنیر چدار به دلیل تهیه با نمک پایین، مزه نسبتاً شیرینی دارد و مقداری ترد و شکننده است. همچنین این پنیر با گذر زمان مزه و طعم بهتری به خود می‌گیرد. رنگ پنیر چدار با توجه به فصل و نوع شیر گاوی که با آن پنیر را تهیه می‌کنند از طیف رنگ عاجی تا زرد متغیر است.

    یک نوع خاص و بسیار گران‌تر از پنیر چدار وجود دارد که در تهیه آن عصاره یک گیاه گرمسیری به نام آناتو استفاده شده است. این گیاه باعث می‌شود پنیر چدار به رنگ نارنجی در بیاید. از این پنیر می‌توان به صورت خام در صبحانه، در انواع ساندویج، خوراک‌ها و سوفله‌ها استفاده کرد.

    پنیر چدار یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۳- پنیر پارمزان

    خاستگاه پنیر پارمزان از ایتالیا است. این مدل از معروف‌ترین انواع پنیر اولین بار در قرن سیزدهم میلادی تهیه شد. پنیر پارمزان از شیر گاو تهیه می‌شود. هضم این پنیر راحت است و به همین دلیل مصرف آن به کودکان و ورزشکاران توصیه می‌شود. پنـیر پارمزان را با نام‌های پارمسان، پارمژان و پارمانجو نیز معروف است. می‌توان پارمزان را از گران‌ترین پنیرهای ایتالیایی دانست.

    طرز تهیه پنیر پارمزان بسیار سخت است و قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. پنیر پارمزان به دو صورت تازه و کهنه تهیه می‌شود که نوع کهنه آن به مراتب گران قیمت‌تر است. هر چند که هزینه‌ی تهیه پنیر پارمزان بسیار بالا است، اما این پنیر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و منبعی سرشار از پروتئین، کلسیم و فسفر است.

    پنیر پارمزان به دو دلیل طولانی بودن پروسه تهیه و بالا بودن میزان پروتئین، بسیار راحت هضم می‌شود. پنیر پارمزان به دو صورت ورقه ای و پودری وجود دارد. از موارد مصرف پنیر پارمزان به چاشنی در سوپ، برنج، سالاد، پاستا، ماکارونی، برای تهیه سس آلفردو، سس پستو و همچنین تهیه غذاهایی مانند پیتزا و لازانیا اشاره کرد.

    پنیر پارمزان یکی از پنیرهای معروف جهان

    مطالب مرتبط : طرز تهیه رول بادمجان با پنیر

    ۴- پنیر گودا

    خاستگاه پنیر گودا، کشور هلند است. پنیر گودا از شیر گاو تهیه می‌شود. درصد چربی این پنیر به ۴۰ تا ۵۲ درصد می‌رسد. تهیه و عمل آوردن پنیر گودا تقریبا زمان بر است. تهیه این پنیر حدودا بین یک ماه تا یک سال طول می‌کشد. جالب است بدانید که این پنیر خوشمزه به خاطر حالت مدور و رنگ زرد خود، به چرخ طلایی معروف است.

    عطر و طعم پنیر گودا طیف متنوعی، از تند و تیز تا ملایم دارد. همچنین بافت و ساختار آن می‌تواند، خامه‌ای یا ترد و شکننده باشد.

    به دلیل اینکه میزان چربی که در ساختار پنیر گودا وجود دارد، نگهداری آن در یخچال محدود است. بهتر است آن را در فریزر نگهداری کنید. از موارد مصرف پنیر گودا می‌توان به پنیر صبحانه، ساندویچ، سالاد، چیزبرگر، سوفله و خوراک و همچنین در پیتزا و لازانیا نیز به صورت ورقه‌ای استفاده کرد.

    پنیر گودا یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۵- پنیر موتزارلا

    موزارلا یا موتزارلا یکی دیگر از انواع پنیر معروف جهان است که ابتدا در ایتالیا تولید شد. تهیه این پنیر به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. پنیر موتزارلا از شیر گاومیش و گاو تهیه می‌شود. این پنیر به دلیل قابلیت کشسانی بالا در اثر حرارت، به پنیر پیتزا شناخته می شود.

    بافت خارجی پنیر موتزارلا بسیار لطیف و ترد است و طعمی خامه‌ای مانند دارد. پنیر موتزارلا به دو صورت رنده‌ای و قالبی عرضه می‌شود. از مصارف این پنیر می‌توان به پیتزا، پاستا، لازانیا، سوپ، ساندویچ و انواع خوراک‌ها اشاره کرد.

    پنیر موتزارلا یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۶- پنیر بلوچیز

    خاستگاه پنیر بلوچیز کشور فرانسه است. پنیر بلوچیز از شیر گاو، بز و یا گوسفند تهیه می‌شود. می‌توان گفت که بلوچیز بهترین پنیر برای تهیه سالاد محسوب می‌شود. نام بلوچیز برای این پنیر خوشمزه به دلیل وجود رگه‌های آبی رنگی در ساختار آن است که در اثر تزریق نوعی کپک خوراکی مفید برای گوارش، ایجاد می‌شود.

    پنیر بلوچیز بسیار خوشمزه و مقوی و سرشار از مواد معدنی، کلسیم و فسفر است. از موارد مصرف پنیر بلوچیز می‌توان به تهیه سالاد، ساندویچ و پیش غذا اشاره کرد.

    پنیر بلوچیز یکی از پنیرهای معروف جهان

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خوراک مرغ و سیب زمینی پنیری

    ۷- پنیر بوترکیزه

    خاستگاه پنیر بوترکیزه کشور آلمان است و اولین بار در سال ۱۹۲۷ میلادی تولید شد. پنیر بوترکیزه از شیر گاو تهیه می‌شود. این پنیر طعم کره و ظاهری بسیار زیبا دارد. بافت پنیر بوترکیزه حالت خامه‌ای و کشسانی است.

    ارزش غذایی پنیر بوترکیزه بسیار بالا است. هر یک کیلو از این پنیر خوشمزه ارزشی معادل ۱۱ کیلو گرم شیر گاو دارد. هنگام خوردن پنیر بوترکیزه، طعم کره را به طور واضح حس خواهید کرد، اما در این پنیر هیچ گونه کره‌ای استفاده نشده است. این پنیر ظاهری متفاوت دارد؛ بیرون آن به رنگ قرمز، اما درون آن به رنگ زرد کمرنگ است.

    مدت زمانی که برای عمل آمدن پنیر بوترکیزه نیاز است حدود یک ماه است. این پنیر خوشمزه منبعی سرشار از ویتامین و پروتئین است. از مصارف پنیر بوترکیزه می توان به سوفله سبزیجات، املت، سوپ، سالاد و ساندویچ اشاره نمود.

    پنیر بوترکیزه یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۸- پنیر هالومی

    خاستگاه پنیر هالومی به کشور قبرس باز می‌گردد. پنیر هالومی از شیر بز و گوسفند تهیه می‌شود. ارزش غذایی این پنیر در هر کیلو گرم آن معادل ۱۰ کیلو گرم شیر است. پنیر هالمومی تنها پنیری است که می‌توان آن را کباب یا سرخ کرد.

    پنیر هالومی یک پنیر نیمه سفت به شمار می‌آید و از لحاظ ظاهری به خاطر لایه‌لایه بودن شبیه موتزارلا و از لحاظ سفتی شبیه پنیر فتا است.

    دلیل اینکه می‌توان این پنیر را سرخ کرد، این است که در تهیه آن هیچ گونه اسید یا هیچ گونه باکتری به کار برده نمی‌شود. به همین دلیل این پنیر دمای نقطه ذوب بالایی دارد. از نکته‌های جالب این پنـیر این است که وقتی آن را کباب می‌کنید بوی ماهی کبابی می‌دهد.

    امروزه این پنـیر خوشمزه بیشتر در مناطق لبنان و سوریه با شیر گاو تهیه می‌شود. بهترین روش نگهداری پنیر هالومی، گذاشتن آن در فریزر است. از مصارف پنیر هالومی می‌توان به استفاده در وعده‌های صبحانه و عصرانه، استفاده در انواع سالادها اشاره کرد.

    پنیر هالومی یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۹- پنیر فیلا فیلا

    خاستگاه پنیر فیلا فیلا کشور انگلیس است. پنیر فیلا فیلا از شیر گاو تهیه می‌شود و در دسته‌‌ی پنیرهای غیر انجمادی قرار می‌گیرد. کلمه فیلا فیلا به معنای کشدار بودن است و به پنـیر پیتزای انگلیسی شهرت دارد. شکل ظاهری فیلا فیلا اسفنجی و نرم است.

    پنیر فیلا فیلا شامل ۲۲ درصد چربی است و برای نگهداری باید آن را در یخچال در دمای بین ۴ تا ۸ درجه سانتی گراد قرار داد. فراموش نکنید که این مدل از محبوب‌ترین انواع پنیر نباید در فریزر قرار بگیرد، زیرا به خاطر بافت نرم و امولسیونی آن خراب می‌شود.

    فیلا فیلا بسیار شبیه پنیر موتزارلا و پنیر پیتزا است اما نسبت به آن ها قدرت ذوب شوندگی بالاتری دارد، طول عمر بیشتری دارد و بسیار برای دستگاه گوارش و روده مفید است. از مصارف پنیر فیلا فیلا به استفاده در انواع پیتزاها، لازانیا، پاستا و سوپ اشاره کرد.

    پنیر فیلا فیلا یکی از پنیرهای معروف جهان

    ۱۰- پنیر اسرم

    خاستگاه پنـیر اسرم کشور دانمارک است که به پنیر دانش پورت سلوت نیز معروف است. این مدل از معروف‌ترین انواع پنیر اولین بار در قرن شانزدهم میلادی تهی شد. پنیر اسرم از شیر گاو تهیه می‌شود و هر کیلوگرم از آن ارزش غذایی معادل ۱۵ کیلوگرم شیر را دارد. ظاهر پنیر اسرم به رنگ زرد و روغنی و بافت این پنیر خوشمزه کره‌ای و سوراخ دار است.

    مدت زمانی لازم برای عمل آوردن پنیر اسرم حدود ۱۰ تا ۱۲ هفته است و برای نگهداری آن باید به صورت وکیوم در یخچال نگه داشت. از مصارف پنیر اسرم می‌توان به استفاده در صبحانه به صورت خام، استفاده در انواع خوراک‌ها، ساندویچ‌های گرم و سرد اشاره کرد.

    پنیر اسرم یکی از پنیرهای معروف جهان

    مطالب مرتبط : غذاهایی که با پنیر نباید بخوریم

    سوالات متداول

    در مقاله بالا به بررسی ۱۰ نوع از انواع پنیر پرداختیم. این ده نوع پنیر فقط ذره‌ای از دنیای عظیم پنیرها است. علاوه بر پنیرهای بالا بسیاری پنیر مختلف با طعم ها و مصارف مختلف مانند: کممبر، امنتل، کوتیجا، شوغ، مانگچو، مونتری جک، ریکوتا و تعداد زیادی دیگر پنیر وجود دارد که به بررسی آن‌ها نپرداخته‌ایم.

    در ادامه پاسخ پرتکرارترین پرسش‌های شما را در زمینه پنیر، با هم مرور خواهیم کرد:

    بهترین پنیر دنیا مال کدام کشور است؟

    فرانسه، معروف‌ترین کشور در زمینه تولید پنیر محسوب می‌شود.

    بهترین پنیر ایران چیست؟

    پنیر لیقوان تبریز، از معروف‌ترین، محبوب‌ترین و بهترین پنیرهای ایرانی است.

    خوشمزه ترین پنیر جهان چیست؟

    پنیر بلو چیز، پنیر بری، پنیر کاممبر و پنیر آسیاگو از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پنیرهای جهان هستند.

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.