آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی؛ خوش عطر و اصیل

کوفته شوید باقلا از جمله غذاهای اصفهانی است که سرشار از مواد معدنی، انواع ویتامین و پتاسیم است و برای هر یک از آن‌ها نقش موثری در سلامتی بدن انسان ایفا می‌کند. شهر اصفهان شهری با غذاهای محلی ایرانی و متنوع است که شاید با خیلی از انواع غذاهای آن آشنا نباشید، به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از اکالا بلاگ طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی را به شما آموزش دهیم پس اگر دوست دارید با نحوه پخت این غذای محلی لذیذ آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی
سبزی مخصوص کوفته (شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، ترخون، مرزه و ریحان)۱ کیلوگرم
گوشت بدون چربی۵۰۰ گرم
باقلا۱ کیلوگرم
برنج۲ پیمانه
بلغور جو یا جو۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم

دستور تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

در ادامه مراحل تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد اولیه

در این مرحله ابتدا برنج را با کمی نمک خیس کرده و داخل قابلمه در حال جوش می‌ریزیم تا پس از پنج دقیقه جوشیدن آبکش کنیم. سپس باقلا را به همین شکل داخل قابلمه به مدت پنج دقیقه جوشانده و آبکشی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته گشنیز خوشمزه شیرازی

مرحله ۲: مخلوط کردن پیاز و گوشت

پیازها را پوست گرفته و خرد می‌کنیم، با گوشت و سایر ادویه ها و کمی نمک به خوبی مخلوط می کنیم. برای مخلوط شدن بهتر مواد می‌توانید آن‌ها را داخل غذاساز بریزید اما در صورتی که غذاساز ندارید پیازها را رنده کنید و سپس با گوشت به‌خوبی ورز دهید تا مواد منسجم و یکدست شوند.

دستور تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

مرحله ۳: مخلوط‌ کردن مواد

سبزی‌های مخصوص کوفته را که به صورت ساطوری خرد کرده‌ایم به همراه تخم مرغ به مواد اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم. پس از اینکه مواد به خوبی مخلوط شدند شوید خشک را به آن افزوده و به مدت ده دقیقه به خوبی ورز می‌دهیم تا مواد یکدست و منسجم شوند تا کوفته‌ها وا نروند. پس از اینکه مواد به خوبی مخلوط شدند در انتها باقلا را نیز اضافه می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوفته سبزی” به روش محلی

    مرحله ۴: قرار دادن مواد داخل یخچال

    مواد کوفته آماده است، در این مرحله از مواد به اندازه کمی برداشته و کف دست پهن می‌کنیم و داخل آن مقداری آلو، زرشک، پیاز داغ قرار می‌دهیم و آن را گرد می‌کنیم. کوفته‌های آماده شده را داخل ظرف مناسب می‌چینیم و به مدت نیم‌ساعت داخل یخچال می‌گذاریم تا استراحت کند.

    مرحله آخر: پخت کوفته

    در این مرحله ۲ عدد پیاز خرد شده را داخل قابلمه با زردچوبه و فلفل تفت می‌دهیم تا طلایی شود و ۴ پیمانه آب جوش به آن اضافه می‌کنیم و در نهایت کوفته‌های آماده شده را داخل قابلمه می‌چینیم و درب قابلمه را می‌گذاریم. برای پختن کوفته چیزی در حدود ۱ تا ۱ و نیم ساعت زمان لازم است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    نکاتی که برای تهیه کوفته شوید باقلا باید بدانیم

    نکاتی که برای تهیه کوفته شوید باقلا باید بدانیم

    پس از آشنایی با نحوه پخت کوفته شوید باقلا لازم است مواردی را در خصوص تهیه و پخت این غذای محلی بدانیم که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

    • اولین نکته‌ای در تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی باید بدانیم این است که در زمان پخت این غذا از مواد غذایی با کیفیت و تازه استفاده کنید تا غذا عطر و طعم خوبی داشته باشد.
    • مورد دوم استفاده از سبزی‌های تازه و خوش عطر نظیر تره، گشنیز، جعفری، شوید، ترخون، مرزه و ریحان است که موجب خوش عطر شدن هر چه بیشتر غذای شما می‌شود.
    • مورد سوم اینکه در تهیه کوفته شوید باقلا می‌توان از جو یا بلغور جو نیز استفاده کرد.
    • گوشتی که برای تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی استفاده می‌شود باید کاملا بدون چربی یا حدالامکان کم‌چرب باشد.
    • برای اینکه موادی مانند برنج و جو به خوبی پخته و مخلوط شوند توصیه می‌شود که از شب قبل آن‌ها را خیس کنید تا کوفته باقلا بی‌نظیری تهیه کنید.
    • برخی مواقع برای خوشمزه‌تر شدن کوفته می‌توانید زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید.
    • چنانچه پس از پختن کوفته‌ها حس کردید که مقداری سفت شده است، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا دوباره بپزد و نرم شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادین بودو کوفته اصیل؛ غذای ترکیه ای

    ارزش‌غذایی کوفته شوید باقلا اصفهانی

    در این قسمت فاکتورهای مهم و اصلی ارزش‌غذایی کوفته شوید باقلا اصفهانی را بررسی شده است. در ادامه به طور تقریبی ارزش‌غذایی مواد اصلی که در کوفته شوید باقلا اصفهانی استفاده می‌شود بیان شده است.

    تقریبا ۱۰۰ گرم کوفته شوید باقلا اصفهانی حاوی ارزش‌ غذایی زیر است:

    ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کوفته شوید باقلا اصفهانی:
    انرژی۲۲۰ کیلوکالری
    پروتئین۲۰ گرم
    چربی۱۳ گرم
    کربوهیدرات۶ گرم
    فیبر۳ گرم
    کلسیم۴۰ میلی گرم
    آهن۱.۵ میلی گرم
    ویتامین C۲ میلی گرم

    این مواد‌غذایی حاوی سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هستند که می‌توانند به سلامتی شما کمک کنند. همچنین در کوفته شوید باقلا اصفهانی، علاوه بر پروتئین، چربی و کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین‌های مهمی نیز وجود دارند که باعث می‌شوند این غذا به عنوان یک منبع‌ غذایی متوازن و مغذی محسوب شود.

    در ادامه به برخی از این مواد معدنی و ویتامین‌ها اشاره کرده‌ایم:

    ۱. آهن: کوفته شوید باقلا اصفهانی حاوی مقدار قابل توجهی آهن است. آهن به عنوان یک عنصر معدنی مهم برای ساختن هموگلوبین، که نقش اصلی در حمل اکسیژن در خون دارد، ضروری است.

    ۲. کلسیم: باقلا اصفهانی حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها اهمیت دارد و در عملکرد عضلات و سلامت قلب نیز نقش دارد.

    ۳. ویتامین B۶: این ویتامین در کوفته شوید باقلا اصفهانی وجود دارد. ویتامین B۶ نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی، تولید سلول‌های خون، و ساختن پروتئین‌ها و هورمون‌ها دارد.

    ۴. ویتامین C: کوفته شوید باقلا اصفهانی حاوی مقدار کمی ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در سیستم ایمنی بدن نقش دارد و همچنین در جذب آهن از منابع گیاهی کمک می‌کند.

    ۵. پتاسیم: این ماده معدنی نیز در باقلا اصفهانی وجود دارد. پتاسیم مهم برای حفظ تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن است و نقشی در عملکرد عضلات و سیستم عصبی دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته نخودچی

    ارزش‌غذایی کوفته شوید باقلا اصفهانی

    کوفته شوید باقلا یا شیت باقلا یکی از غذاهای ایرانی محبوب و غذای محلی شهر اصفهان است دو جزء اصلی آن گوشت چرخ کرده و باقلا محسوب می‌شود و ارزش‌غذایی بالا دارد. وجود آن در برنامه غذایی برای بدن افراد بسیار مفید است. در واقع کوفته شوید باقلا اصفهانی، یک نوع کوفته با گوشت چرخ کرده است که اغلب از گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گوساله تهیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    گوشت چرخ کرده به همراه مواد دیگری مانند پیاز خرد شده، نمک، فلفل، زردچوبه و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود و در نهایت به شکل گرد و توپی درمی‌آید. باقلا نیز به عنوان نوعی حبوبات به همراه ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های دیگر پخته می شود. کوفته شوید باقلا اصفهانی از ترکیب این عناصر پخته شده و سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌های دیگری نیز به آن اضافه می‌شود. این غذا معمولاً با نان لواش یا نان تافتون همراه می‌شود و در ایران، به خصوص در شهر اصفهان معروف است.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.