آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه “کوفته سبزی” شیرازی به روش محلی؛ خوشمزه و آسان

وقتی اسم کوفته را می‌شنوید به یاد چه چیزی می افتید؟ چه جیزی در ذهنتان تداعی می‌شود؟ چه تصویری به ذهنتان خطور می‌کند؟ احتمال می‌دهم اولین تصکیر ذهنی شما، کوفته تبریزی باشد. یک گوشت قلقلی گنده در یک کاسه سفالی آبی رنگ به همراه نان تنوری و به به!

کوفته تبریزی از شهرت خاصی برخوردار است. بر هیچ کس هم پوشیده نیست که ترک‌های عزیز ساکن تبریز دستپخت‌های معرکه‌ای دارند. با ریزبینی و عشق تمام آشپزی می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود ارزش غذایی که سر سفره آن‌ها می‌خورید، دو چندان باشد.

ولی ما در ایران کوفته‌های متفاوتی داریم.‌درست است که معروف‌ترین آن کوفته تبریزی است، ولی این نباید باعث شود دیگر غذاهای ایرانی را نادیده بگیریم. قبول دارید؟ در این مطلب از بلاگ اکالا قرار است دستور پخت یک کوفته خوشمزه شیرازی را یاد بگیریم: کوفته سبزی.

معرفی کوفته سبزی شیرازی

کوفته نوعی غذای ساده با برنج بدون گوشت است. در شهرهای متفادت کشور ما، این غذا را به شیوه‌های متفاوت درست می‌کنند. برای نمونه می‌توان به کوفته آرد نخود چی اشاره کرد. این کوفته اصالتا قزوینی است. اصفهانی‌ها هم یک نوع کوفته با آرد نخودچی درست می‌کنند که به اصطلاح خودشان آن را قیمه ریزه می‌نامند.

البته در اسم این غذا هنوز هم کمی تفاوت نظر وجود دارد ولی خب اکثرا آن را به نام قیمه ریزه می‌شناسند. کوفته تبریزی هم همان کوفته برنجی است که اصالت آن به منطقه ترک‌نشین کشور ما برمی‌گردد و در سطح جهانی دارای شهرت است.

توصیه شخصی من به توریست‌های خارجی این است که دو غذا را حتما امتحان کنند: یک) قورمه سبزی دو) کوفته تبریزی. قطع به یقین می‌توانم بگویم که خوششان خواهد آمد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ولی بحث اصلی ما در این مقاله کوفته سبزی شیرازی است. کوفته‌ها عموما قرمز رنگ هستند ولی کوفته سبزی متفاوت ظاهر شده است. این کوفته به رنگ سبز است.

    درست کردن آن راحت است و مواد لازم برای پخت یک کوفته سبزی شیرازی در همه شهرهای ایران پیدا می‌شوند. پس در این مورد نگرانی نداشته باشید. اگر دوست دارید یک غذای متفاوت و باحال از شیراز امتحان کنید، کوفته سبزی یک انتخاب امن و خوشمزه است.

    مواد مورد نیاز برای پخت کوفته سبزی شیرازی:
    گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
    پیاز ۲ عدد
    نخود لپه۲۰۰ گرم
    برنج آشی۵ پیمانه
    سبزی کوفته پاک نکرده۱ کیلوگرم
    آلو بخارا۱۰۰ گرم
    گردو۱۰۰ گرم
    پیاز داغ۱۰۰ گرم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
    روغن مایعبه مقدار لازم

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    نکته‌های مهم برای پخت کوفته سبزی شیرازی

    نکته‌های مهم برای پخت کوفته سبزی شیرازی

    در این بخش به چند نکته در رابطه با پخت کوفته سبزی شیرازی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

    • درست است که در مواد لازم به برنج آشی اشاره کردیم ولی شما محدودیتی ندارید. می‌توانید از هر برنجی که در خانه دارید، استفاده کنید. به خاطر یک نکته کوچک، خود را در تنکنا قرار ندهید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید و مطمئن باشید اگر آسان بگیرید، آسان می‌گذرد.
    • به جای آلو بخارا یک گزینه دیگر هم دارید. شما می‌توانید از کشمش استفاده کنید. این گزینه احتمالا قابل دسترس‌تر است و همیشه ذره‌ای از آن را می‌توانید در خانه پیدا کنید. ولی اگر قصد دارید نهایت اصالت این کوفته را حفظ کنید، باید به عرضتان برسانم که حضور آلو بخارا لازم است.
      و اما یک سوال بسیار مهم…

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادین بودو کوفته اصیل؛ غذای ترکیه ای

    سبزی کوفته شامل چه سبزی‌های می‌شود؟

    سبزی کوفته می‌تواند از دو ترکیب درست شود. ترکیب اول شامل جعفری، شوید، تره و ترخون می‌شود. ترکیب دوم شامل ترخون، مرزه، گشنیز، جعفری، کمی شوید و نعناع.

    شما بسته به امکاناتی که دارید و سلیقه‌ خودتان می‌توانید یکی از این ترکیب‌ها را انتخاب کنید. نسبت این سبزی‌ها به یک اندازه است. فقط شوید و نعناع را به مقدار کم اضافه کنید.

    اگر مقدار زیادی از این دو سبزی را بریزید، غذای شما تلخ می‌شود. پس در نسبت‌ها دقت کنید ولی نیازی هم نیست خیلی حساس شوید.

    طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

    در ادامه طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی را به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد.

    مرحله اول) برنج و نخود لپه را آماده کنید.

    در مرحله اول باید برنج و نخود لپه را بخیسانید. هر کدام را در یک ظرف جداگانه بریزید و روی آن‌ها آب بریزید. آب باید به اندازه یک انگشت بالاتر از مواد درون ظرف باشد.

    اجازه دهید به مدت ۸ ساعت بخیسند. البته اگر وقت داشته باشید، بهتر است یک شبانه روز خیسانده شوند. در این صورت نفخ نخود لپه هم کاملا گرفته می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته نخودچی

    مرحله دوم) سس کوفته را آماده کنید.

    یک قابلمه بردارید. پیازها را نگینی خرد کنید. در قابلمه کمی روغن مایع بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. وقتی پیازها کمی سبک و شیشه‌ای شدند، ادویه‌های لازم را اضافه کنید.

    سپس به اندازه یک لیوان، سبزی کوفته را جدا کنید، بقیه سبزی‌ها را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. وقتی عطر سبزی بلند شد، نصف پارچ آب اضافه کنید و اجازه دهید مواد غلیظ شود و شکل سس به خود بگیرد.

    طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

    مرحله سوم) مایه کوفته را آماده کنید.

    نخود و برنج را آبکش کنید و در غذاساز بریزد تا کاملا خرد و پودر شوند. در راستای برنج و نخود، باید گوشت را آماده کنید. گوشت را در یک ظرف بریزید. یک پیاز رنده کنید و به گوشت اضافه کنید.

    سپس ادویه‌های لازم را بریزید و آن یک لیوان سبزیِ کوفته که جدا کرده بودید را به مواد گوشتی خود اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن برنج و نخود لپه است. در نهایت باید کل این مواد را به خوبی ورز دهید.

    پس آستین ها را بالا بزنید و شروع به کار کنید. سعی کنید این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد کاملا یکدست شود. برای اینکه گوشت سفت شود، چند بار آن را بردارید و به دیواره ظرف بکوبید. با اینجام این کار مطمئن خواهید بود که گوشت در حین کار وا نمی‌رود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته ریزه (کوفته قلفلی)

    مرحله چهارم) گوشت‌ها را قلقلی کنید.

    بعد به اندازه یک نارنگی کوچک، گوشت برمی‌دارید، یک آلوبخارا وسط آن قرار می‌دهید و بعد به گوشت فرم می‌دهید. این گوشت‌های قلقلی شده را باید یخچال قرار دهید تا کمی سفت شوند.

    مرحله پنجم) کوفته‌ها و سس را یکی کنید.

    کوفته‌ها را از یخچال خارج کنید و در روغن کمی سرخ کنید. بعد این کوفته‌ها را در سس کوفته که در حال جوشیدن است، بیاندازید تا به خوبی پخته شوند.

    یادتان باشد بعد از اضافه کردن کوفته‌ها به قابلمه، درش را نگذارید. زیرا کوفته‌ها نرم می‌شوند و وا می‌روند. بعد از گذشت مدت کوتاهی می‌توانید در قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید تا غذا کاملا جا بیافتد. و تمام.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته تبریزی

    این هم از کوفته سبزی شیرازی. من همیشه طرفدار تنوع بوده‌ام. به نظرم وقتی می‌شود تنوع غذایی را حفظ کرد دیگر جایی برای تکرار یک برنامه غذایی نیست.

    به شما هم توصیه می‌کنم در این دو روز دنیا خود را مخدود به آن چیزهایی که بلدید، نکنید. ماجراجویی ما در دنیای غذاها تمامی ندارد. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۲.۵/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.