آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه شوید خولی به روش گیلانی؛ با طعمی بی‌نظیر

شوید خولی یکی از غذاهای اصیل و سنتی استان گیلان است. مواد تشکیل دهنده این غذا شباهت زیادی به شویدپلو با مرغ دارد اما برخی تغییرات کوچک که در تهیه آن ایجاد شده است طعم و ظاهری متفاوت‌تر به این غذا داده است. شوید خولی را به عنوان خورشت با برنج می‌توان سرو کرد یا ان را به همراه انواع نان نیز به شکل خوراک می‌توانید میل کنید.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و سریع‌ترین طرز تهیه شوید خولی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله نیز همراهیمان کنید.

طرز تهیه شوید خولی

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با ضرب و جمع ساده‌ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم‌ بیشتری این خورشت خوشمزه را طبخ کنید.

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه شوید خولی:
مرغ تکه شده۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگیبه مقدار دلخواه
رب آلوچهبه مقدار دلخواه
آب۲-۳ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
شوید خشک۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفلبه مقدار لازم
روغنبه مقدار دلخواه
تخم مرغ۱ عدد

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

مرحله اول | آماده سازی مرغ

در مرحله اول به سراغ آماده سازی مرغ‌ها روید، درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. تکه‌های مرغ شسته شده را درون آب جوش قرار دهید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا در آب بجوشند. با این کار تا حد بسیار زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ را می‌گیرید. پس از گذشت زمان اعلام شده تکه‌های مرغ را از قابلمه خارج کنید و زیر کمی آب سرد بشوید و کنار گذارید تا آب اضافه آن ها گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم | پختن مرغ

    در دومین مرحله به سراغ پخت مرغ روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. سیر را له کنید و به قابلمه بیفزایید و مجدد تفت دهید تا عطر سیر نیز آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. رب گوجه‌فرنگی و رب آلوچه را به ترکیب درون قابلمه اضافه کرده و اندکی تفت دهید تا رب ها رنگ باز کنند. مرغ‌ها را درون قابلمه قرار دهید و و کمی زیر و رو کنید تا طلایی رنگ و اندکی سرخ شوند. کمی که مرغ‌ها تغییر رنگ دادند مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید به شکلی آب روی سطح آن‌ها را بپوشاند. حرارت را کم کنید و ۳۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش قلیه گیلانی

    طرز تهیه شوید خولی

    مرحله سوم | اضافه کردن سیب‌زمینی و شوید

    در سومین مرحله زمانی که مرغ‌ها تا حد زیادی پختند. سیب‌زمینی را بشویید و پوست بگیرید به ابعاد یکسان و یک‌نواختی برش زنید و به همراه مقداری شوید به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببند و مجدد ۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

    مرحله چهارم | اضافه کردن تخم مرغ

    در چهارمین مرحله یک عدد تخم مرغ را درون ظرف کوچکی بشکنید و با چنگالی بهم زنید تا از حالت لختگی خارج شود. مقداری نمک به آن بیفزاید و مجدد بهم زنید. تخم مرغ را به محتوای درون قابلمه بیفزاید و کمی مواد را بهم زنید تا با هم به خوبی ترکیب شوند. توجه داشته باشید که ترفند اصلی و متفاوت این غذا اجرای همین مرحله است. تخم مرغ باعث غلیظ شدن خورشت شما می‌شود. کمی زمان دهید تا بوی خامی تخم مرغ گرفته شود.

    به همین راحتی و با طی کردن چهارمرحله ساده خورشت شوید خولی خوشمزه و خوش‌رنگ لعابتان آماده سرو است. می‌توانید آن را به همراه برنجی که به صورت کته یا پلو پخته‌اید نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این مقاله همراه با مجله آشپزی اکالا بودید بسیار خرسندیم و برایتان شادی و سلامتی و آرزومندیم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.