آشپزینکات آشپزی

روش‌های ساده برای مرینیت (مزه‌دار کردن) مرغ قبل از پخت

مرغ یکی از خوش خوراک‌ترین گوشت‌ها است. پخت آن راحت است و به شیوه‌های متنوعی می‌توانید آن را طبخ و نوش جان کنید. روش‌های طبخ و سرو گوشت مرغ تمامی‌ندارد. از این رو است که دستتان برای پختن مرغ باز است و می‌توانید با توجه به ذایقه شخصی خود و خانواده‌تان آن را به شیوه‌های متفاوتی آماده کنید. بنابراین مرغ گوشتی است که در سبد غذایی ما جای خاص خودش را دارد.

سوالی که قرار است در این مقاله از اکالا بلاگ جواب بدهیم، این است که چگونه مرغ مرینیت شده را در یخچال نگه داریم؟

مرغ مرینیت شده

مرینیت کردن مرغ به معنای مزه‌دار کردن آن است. مزه‌هایی که می‌توانید به گوشت مرغ بدهید تمامی‌ ندارند. از سبزیجات بگیرید تا مرغ زعفرانی، هر کدام مزه خاص خود را دارد و شما می‌توانید هر سری که قرار است مرغ بپزید از یکی از این مزه‌ها بهره ببرید. البته ناگفته نماند که اگر حال و حوصله‌ای برای مزه‌دار کردن مرغ ندارید، به راحتی و با سادگی تمام می‌توانید آن را سرخ کنید و با دورچین جذابی از سبزیجات، سرو کنید.

برای شیوه پخت مرغ هم ایده‌های زیادی موجود است. می‌توانید به ۳ روش معمول مرغ را بپزید: ۱. کبابی کنید. ۲. در فر بگذارید. ۳. سرخ کنید. ولی در نهایت همه ما به نوعی مرغ مرینیت شده را ترجیح می‌دهیم. با مزه‌دار کردن مرغ، طعم خام و معمولی مرغ گرفته می‌شود و به نوعی تجربه جدیدی از آشپزی را به خود هدیه می‌دهیم :)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

چگونه مرغ مرینیت شده را در یخچال نگهداری کنیم؟

اگر قرار است مرغ را به مدت چندین روز در یخچال قرار دهید، باید به این نکته مهم اشاره بکنم که برای ذخیره کردن هر نوع مواد غذایی بهترین روش فریز کردن است. زیرا در کل مواد غذایی در دمای کم‌تر دوام بیشتری دارد و احتمال فاسد شدن آن کم‌تر می‌شود. ولی در خصوص مرغ مرینیت شده قضیه کمی‌متفاوت است. در آشپزی برای جا افتادن مزه مرغ توصیه می‌کنند که گوشت را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید.

با این کار مزه‌هایی که به مرغ اضافه کرده‌اید کاملا به خورد گوشت می‌روند و نتیجه نهایی به غایت لذیذتر می‌شود. مطمئنم که شخص شما هم این تجربه را داشته‌اید. در کل اگر مرغ مرینیت شده را بلافاصله بپزید، نتیجه به دور از انتظار شما خواهد بود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “پیتزا مرغ و قارچ” خانگی

    مرغ مرینیت شده

    از طرفی گوشت خام را نمی‌توان در فضای آزاد قرار داد. زیرا به سرعت تغییر رنگ و بو می‌دهد. بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که مرغ را در دمای پایین نگهداری کنید. اگر انتخاب شما یخچال است، مرغ خام به مدت ۱ الی ۲ روز و مرغ پخته شده به مدت ۳ الی ۴ روز در یخچال دوام می‌آورند. بیشتر از این مدت دیگر نمی‌توان روی این گوشت حساب باز کرد و باکتری های مضر در آن شروع به رشد می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: فینگر فود “جیب تاجر مرغ” با نان تست

    نکته مهم دیگر برای نگهداری کردن مرغ در یخچال این است که باید آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید. با این کار از نشستن مواد خارجی روی مرغ جلوگیری می‌کنید و بهداشتی بودن مرغ را تضمین می‌کنید. همچنین از نشت خونابه‌ی گوشت مرغ به دیگر مواد خوراکی موجود در یخچال جلوگیری می‌کنید.

    حالا که از مرغ گفتیم حیف است از گوشت‌های دیگر نگوییم! مدت زمان نگهداری از گوشت گاو، گوساله و گوسفند در یخچال بیشتر از مرغ است. این گوشت‌ها را می‌توانید به مدت ۴ الی ۵ روز در دمای یخچال ذخیره کنید. بدون نگرانی از بابت فاسد شدن آن‌ها. همچنان بهداشت را اولویت قرار دهید و اگر تصمیم گرفتید از یخچال استفاده کنید، گوشت را در ظرف در بسته قرار دهید یا آن که اگر از پلاستیک های فریزری استفاده می‌کنید، گوشت را به خوبی بسته بندی کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    توصیه می‌کنم در گذاشتن مرغ مرینیت شده در ظروف در بسته حساسیت به خرج دهید. چرا؟ خب شما تصور کنید کلی زحمت می‌کشید و با انواع ادویه و سبزیجات، آن را مزه‌دار می‌کنید. در نهایت مسلما دوست ندارید مزه آن تغییر کند و طعم نامطبوعی به خود بگیرد. اگر مرغ را در ظرف بدون درب در یخچال بگذارید، قطع به یقین مزه آن تغییر می‌کند و بوی نامطبوعی می‌گیرد.

    چگونه مرغ مرینیت شده را در فریزر نگهداری کنیم؟

    چگونه مرغ مرینیت شده را در فریزر نگهداری کنیم؟

    توصیه اول ما برای نگهداری از مرغ مرینیت شده فریزر است. دلیل آن هم فکر می‌کنم واضح و مبرهن است. با استفاده از فریزر مدت زمانی که می‌توانید گوشت مرغ را داشته باشید بیشتر می‌شود. به علاوه، مزه و بوی مرغ ذره‌ای تغییر نمی‌کند. بنابراین همیشه اولین گزینه باید فریزر باشد.

    با این حال یخچال هم یکی از انتخاب‌های هوشمندانه برای آن مدت زمانی است که قرار است مرغ را مزه‌دار کنید. مثلا روز قبل پیک نیک مرغ را مزه‌دار کنید و در یخچال قرار دهید. فردای آن روز، ناهار محشری نوش جان می‌کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کراکت (کروکت) مرغ و سیب زمینی

    ولی اگر قصد دارید مرغ مرینیت شده را برای روزها یا ماه‌ها ذخیره داشته باشید و هر وقت میل تان کشید آن را بپزید و نوش جان کنید، فریزر باید انتخاب اول شما باشد. شما هر گوشتی را به مدت ۶ تا ۹ ماه می‌توانید در فریزر نگه دارید و ذره‌ای نگران فاسد شدن آن نباشید.

    مرینیت کردن مرغ

    دنیای آشپزی، دنیای رنگ‌ها و مزه‌ها است. در این مقاله بارها اشاره کردیم که برای طبخ گوشت ساده‌ای مثل مرغ می‌توانید از چندین روش استفاده کنید. سوای از این موضوع با هزاران هزار مزه‌ای که در دنیا وجود دارد می‌توانید غذای لذیذی را بپزید و نوش جان کنید. از طرفی برای راحتی کار خودتان و مدیریت زمان باید روش‌های نگه‌داری کردن گوشت در یخچال و فریزر را یاد بگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    با رعایت یک سری نکات ساده به راحتی می‌توانید گوشت مرغ را به مدت طولانی نگهداری کنید و هر وقت میلتان کشید آن را آماده کنید و با مخلفات لذیذ نوش جان کنید. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا برای شما مفید واقع شود.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.