آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی؛ فینگرفودی مجلسی

کراکت مرغ و سیب زمینی یا کروکت یک غذای خوشمزه با مرغ است که اصالت آن به فرانسه برمی‌گردد و با مواد مختلفی می‌توان آن را تهیه و به عنوان پیش غذا در مهمانی یا یک غذای فینگرفودی خوشمزه در وعده شام یا ناهار سرو کرد. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

مواد لازم جهت تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی

برای تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

سینه مرغ بزرگ۱ عدد
سیب زمینی متوسط۲ عدد
فلفل دلمه‌ای متوسط۲ عدد
سس مایونز۳ قاشق غذاخوری
سس گوجه فرنگی (کچاپ)۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا۱۵۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
آرد۱ لیوان
پانکو یا پودر سوخاری۱ لیوان
نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر سیر و پودر آویشنبه مقدار لازم

مراحل تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی

مراحل تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی به شرح زیر است:

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه 

برای آماده سازی مواد اولیه ابتدا سینه مرغ را همراه با یک عدد پیاز خرد شده، نمک، فلفل و آب در یک قابلمه مناسب بر روی حرارت قرار دهید تا بپزد و بعد از سرد شدن با چاقو خرد کنید.

مرحله دوم: ترکیب سیب زمینی و مرغ

 در ادامه سیب زمینی‌ها را آبپز کنید و بعد از آن که کمی خنک شدند، پوست‌شان را جدا کرده و با طرف ریز رنده، رنده کنید. سپس مرغ پخته و خرد شده را داخل ظرفی بریزید و سیب زمینی رنده شده را به مرغ اضافه کنید.

حال ترکیب مرغ و سیب زمینی را با قاشق کاملا مخلوط کرده و فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به مواد اضافه و کاملا مخلوط کنید. (به جای فلفل دلمه‌ای سبز رنگ از فلفل دلمه‌ای‌های رنگی هم می‌توانید استفاده کنید)

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی

    مرحله سوم: افزودن ادویه

    در این مرحله باید نمک، فلفل سیاه، آویشن، پودر سیر و پاپریکا را به مواد اضافه و مخلوط کنید. اضافه کردن ادویه‌های مختلف اختیاری است. شما می‌توانید هر کدام از ادویه‌ها را که دوست نداشتید حذف و ادویه دلخواه خود را جایگزین کنید.

    مرحله چهارم: اضافه کردن خامه، سس و پنیر پیتزا

    اکنون باید سس مایونز، خامه صبحانه و سس گوجه فرنگی را به ترکیب فوق اضافه و با قاشق کاملا مخلوط کنید (برای سهولت کار می‌توانید دستکش یکبار مصرف دست کنید و مواد را با دست مخلوط کنید). در آخر نیز پنیر پیتزا را به مواد اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسکالوپ سیب‌ زمینی

    مرحله پنجم: انتقال مواد به قالب

    داخل ظرف مناسب مربع یا مستطیل شکل را خیلی کم با روغن مایع چرب کنید. سپس یک نایلون فریزر را با قیچی ببرید تا باز شود و بعد داخل ظرف پهن کنید تا کاملا کف و دیواره‌های ظرف را بپوشاند.

    حال مواد کراکت را داخل ظرف بریزید و با پشت قاشق کاملا پهن، فشرده و صاف کنید. روی ظرف سلفون بکشید و به مدت ۳ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود. بعد از گذشت زمان گفته شده ظرف را از فریزر بیرون بیاورید و به کمک نایلون، مواد منجمد شده کراکت را از ظرف خارج کنید.

    مرحله ششم: آغشته کردن مواد به تخم مرغ و آرد

    اکنون به کمک یک چاقوی تیز و بزرگ ابتدا مواد را از وسط نصف کنید و بعد هر نیمه را به صورت تکه‌های باریک برش دهید. سپس ۲ عدد تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید و با چنگال به خوبی هم بزنید تا کاملا از حالت لختگی خارج شود.

    سپس تکه‌های کراکت را اول داخل تخم مرغ زده شده قرار دهید، به کمک چنگال زیر و رو کنید تا از هر طرف کاملا به تخم مرغ آغشته شود و بعد آن را داخل آرد قرار داده و حرکت دهید و زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های کراکت کاملا با آرد کاور شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ انگشتی سوخاری

    رسپی مخصوص کراکت مرغ و سیب زمینی

    مرحله هفتم: آغشته کردن کراکت به پودر سوخاری

    مجددا کراکت را داخل تخم مرغ زده شده قرار بدهید، زیر و رو کنید تا کاملا به تخم مرغ آغشته شود. در آخر کراکت را داخل پانکو (نوعی پودر سوخاری درشت) یا پودر سوخاری بغلطانید تا کاملا با پانکو کاور شود.

    تمامی تکه‌های کراکت را به همین ترتیب آماده کنید. توجه کنید که در این مرحله باید سرعت عمل به خرج دهید تا یخ کراکت‌ها باز نشود. (اگر یخ کراکت‌ها باز شود، داخل تخم مرغ شل می‌شوند و جا به جا کردن آن‌ها سخت خواهد شد).

    مرحله هشتم: سرخ کردن کراکت‌ها

    داخل ظرف گودی روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس کراکت‌ها را به آرامی بردارید و داخل روغن شناور بیندازید. حرارت هنگام سرخ شدن کراکت متوسط رو به پایین باشد.

    گاهی کراکت را داخل روغن جابه جا و پشت و رو کنید تا هر طرف آن کاملا سرخ شود. نیازی به مغز پخت شدن آن نیست، چون تمام مواد از قبل پخته شدند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی

    مرحله نهم: سرو کردن کراکت مرغ و سیب زمینی

    وقتی کراکت‌ها کاملا طلایی شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید و داخل صافی یا دستمال‌های جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها شود. 

    اجازه بدهید که کراکت‌ها کمی خنک شوند و سپس همراه با سس کچاپ یا سس فلفل به تنهایی یا با نان باگت و مخلفات ساندویچ نوش جان کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی

    بیشتر بخوانید: روش‌های ساده برای مرینیت (مزه‌دار کردن) مرغ

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه کراکت مرغ و سیب زمینی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • کراکت‌ها را بعد از برش می‌توانید داخل ظرف در دار یا زیپ کیپ قرار دهید و به مدت یک الی دو هفته داخل فریزر نگهداری کنید و هر موقع نیاز بود از فریز خارج کنید، داخل مواد سوخاری بغلطانید و سرخ کنید.
    • اگر از گوشت چرخ کرده به جای مرغ در این دستور استفاده کنید می‌توانید کراکت گوشت و سیب زمینی درست کنید. کافی است که یک عدد پیاز نگینی خرد شده را داخل یکی الی دو قاشق روغن تفت بدهید تا طلایی شود و بعد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده و تفت بدهید تا کاملا بپزد. سپس نمک و ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده و در آخر کمی رب به مواد گوشتی بزنید، تفت بدهید و حرارت را خاموش کنید. از این ترکیب به جای مرغ استفاده کنید اما دقت کنید که روغن را به مقدار کم در مواد استفاده کنید تا خیلی چرب نشود.
    • اگر طعم جعفری را دوست دارید می‌توانید از ۲ قاشق غذاخوری جعفری ساطوری خرد شده نیز در مواد کراکت استفاده کنید.
    • در صورت دلخواه می‌توانید از مقداری ژامبون مرغ خرد شده نیز داخل مواد کراکت استفاده کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه یک غذای خوشمزه و فانتزی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما کراکت مرغ و سیب زمینی را به عنوان یک غذای بدون برنج طبق آموزش فوق در منزل درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

    ۳.۸/۵ (۳۲ نظر)

    ‫۲۴ دیدگاه ها

    1. بهترین پیج آشپزی که تا حالا دیدم اینقدر خوب توضیح بده و مرحله به مرحله عکس هم گذاشته شده یعنی عالییییی لایک فراوان

    2. درست کردم عالییییییی بود اونایی که درست نکردن از دستش دادنا!
      از ما گفتن?☺?❤????

    3. سلام دستور پختتون بسیار عالی بود من کمی سوسیس دودی رنده شده اضافه کردم طعم فست فودی بیشت ی بهش داد متشکرم????

      1. من درست کردم این کراکت رو ، عالی بود، واقعا خوشمزه بود، هم من و هم همسرم خیلی دوس داشتیم، موفق باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا