آشپزیخواص مواد غذایی

چای زرد چه فوایدی برای سلامتی دارد؛ معرفی چای زرد

چای زرد، یکی از انواع چای است که در رابطه با آن به سوالاتی از قبیل “چای زرد چیست؟”، “فواید آن برای بدن کدام‌اند؟”، “اثرات جانبی آن چگونه هستند؟” و “چگونه این چای را آماده و مصرف کنیم؟” در این مقاله پاسخ می‌دهیم. چینی‌ها یکی از طرفداران اصلی چای در جهان هستند و هیچ شکی نیست که چندین نوع مختلف چای از این سرزمین نشات گرفته است. چای زرد، هم بومی منطقه چین بوده و از دیرباز در این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این نوع چای کمیاب‌ترین نوع چای در جهان است و میزان تولید آن از همه انواع دیگر چای کمتر است. با ما در مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه باشید. مقاله “بهترین چای” را برای آشنایی با انواع مختلف چای دنبال کنید. 

چای زرد چیست؟

چای زرد از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. نام این چای از رنگ طلایی نوشیدنی حاصل از آن گرفته شده است. طعم این چای شیرین، کاملا مشخص و عطردار است. طعمی شبیه طعم میوه‌جات و عطری شبیه گل‌ها دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    چای زرد، علاوه بر طعم و عطر خاص برای سلامتی فوایدی دارد. طبق گفته برخی افراد این چای مفیدترین چای از گروه خانواده کاملیا سیننسیس است.

    چای زرد متعلق به کجاست؟

    منشا اصلی چای زرد کشور چین است. این چای در استان‌های هونان، سیچوان و ژیانگ، به دلیل اتمسفر مناسب، تولید می‌شود. کشور‌های دیگری هم وجود دارند که شرایط جوی مناسبی برای تولید چای زرد دارند. اما بیشترین میزان تولید چای زرد در جهان مربوط به همین ۳ استان در چین است.

    انواع چای زرد

    برخلاف چای سبز که انواع متعددی دارد این چای تنها در ۳ نوع تولید می‌شود. تفاوت این ۳ نوع چای زرد، در شرایط اقلیمی که در آن کشت می‌شوند است.

    تولید چای زرد

    تولید چای زرد به طور قابل‌ملاحظه‌ای سخت‌تر و زمانبرتر است. تولید این چای نیازمند مهارتی است که افراد بسیار کمی آن را دارند.

    تولید چای زرد شبیه به چای سبز است. اما یک مرحله دیگر به آن اضافه می‌شود. این مرحله باعث می‌شود چای زرد طعم خاصی به دست آورد.

    این مرحله آماده‌سازی نهایی چای زرد نام دارد که باعث می‌شود چای زرد با چای سبز قبل از فرایند فرق داشته باشد و به صورتی خاص و متفاوت از انواع دیگر چای درآید. این مرحله شامل بخار دادن و فرآوری روی برگ‌هاست.

    بر اثر این فرایند، اکسیداسیون روی برگ‌ها سرعت کمتری خواهد داشت. این امر باعث عطر ملایم و طعم دلپذیر آن می‌شود.

    دلایل مفید بودن چای زرد

    چای زرد سرشار از آنتی‌اکسیدان و یکی از بهترین منابع برای دریافت آنتی‌اکسیدان است. طبق مطالعاتی که انجام شده و فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی چای‌ها مورد بررسی قرار گرفته، مشخص شده که این چای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز و هر نوع چای دیگری دارد. یک فنجان چای زرد ۳ برابر یک فنجان چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد.

    آنتی‌اکسیدان فراوان چای زرد باعث مختل شدن فعالیت رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بیماری‌ها هستند، می‌شود.

    خواص و فواید چای زرد

    فواید چای زرد برای سلامتی چیست؟

    چای زرد خواص زیادی برای بدن دارد. از این رو مورد توجه دانشمندان قرار گرفته تا به صورت علمی بتوانند خواص این گیاه خوش‌طعم را بدانند.

    • چای زرد برای پوست مفید است.
    • چای زرد باعث افزایش متابولیسم شده که به کاهش وزن منتج می‌شود.
    • این چای می‌تواند در سلامت دندان‌ها نقش مهمی داشته باشد.
    • از دیابت جلوگیری می‌کند.
    • چای زرد از بیماری‌های عصبی ژنتیکی جلوگیری می‌کند.
    • باعث سلامتی کبد می‌شود.
    • در رفع بیماری‌های عفونی مفید است.
    • باعث جلوگیری از برخی بیماری‌های استخوان می‌شود.
    • این چای نقش خوبی در افزایش تمرکز دارد.

    به دلیل داشتن این خواص مفید، مصرف مداوم این چای توصیه می‌شود.

    چای زرد برای کاهش وزن مناسب است.

    چای زرد برای کنترل چاقی و کاهش وزن انتخاب بسیار مناسبی است. برای اینکه از این چای بهره بیشتری ببرید، آن را بدون شکر یا شیرینی میل کنید.

    ویژگی چای زرد این است که برخلاف انواع دیگر چای منجر به کاهش وزن موقت نمی‌شود. چون به صورت مداوم باعث افزایش سوخت‌وساز شده و چربی‌ها را می‌سوزاند. نتایج کاهش وزن با مصرف این نوع چای بعد از چند ماه مشخص می‌شود.

    وجود کافئین در چای زرد نیز عامل دیگری برای کاهش وزن است. کافئین می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

    همچنین ماده دیگری به نام کاچنین در چای زرد وجود دارد که یکی از عوامل قوی برای چربی‌سوزی است.

    چای زرد برای کبد مفید است.

    درمان مشکلات کبد واقعا دشوار است و تا مدت زیادی این بیماری‌ها مانند هپاتیت غیرقابل‌درمان شناخته می‌شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی و پزشکی، امروزه این بیماری‌ها نیز قابل‌درمان، ولی همچنان سخت و زمانبر هستند.

    مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف مرتب چای زرد برای سلامتی و درمان بیماری‌های کبد بسیار مناسب است. مواد موجود در چای زرد باعث کاهش التهابات کبدی می‌شوند و از این رو برای درمان هپاتیت بسیار مفیدند.

    چای زرد کلسترول خون را کنترل می‌کند.

    اگر میزان کلسترول خون بالا باشد انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی احتمال بیشتری خواهند داشت. چای زرد یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای کاهش کلسترول خون است.

    چای زرد، مانع جذب کلسترول از غذا به بدن می‌شود و از طرفی مولکول‌های سبکی دارد که برای شکستن چربی‌های سخت مناسب هستند.

    چای زرد دیابت را کنترل می‌کند.

    امروزه به دلیل تغییر در روش‌های غذایی افراد، دیابت بیماری بسیار شایعی است. غذای روزمره افراد امروزه سرشار از موادی است که در نهایت منجر به دیابت می‌شود. چای زرد این قابلیت را دارد که باعث تخفیف بیماری دیابت شود.

    مصرف چای زرد باعث کاهش چربی بدن می‌شود. از این رو می‌تواند عاملی برای کاهش دیابت باشد. محققان اثبات کرده‌اند که بین مصرف چای زرد و کاهش وزن ارتباط مهمی وجود دارد.

    چای زرد برای پوست مفید است.

    چای زرد غیر از سلامتی اندام‌های داخلی برای سیستم لامسه و پوست نیز بسیار مفید است. تمام محصولات ضدپیری را فراموش کنید و به جای آن‌ها چای زرد را در وعده‌های غذایی روزانه خود جای دهید. چای زرد می‌تواند اکسیری برای جوان‌سازی پوست شما باشد. با خوردن چای زرد، پوست جوان و شادابی خواهید داشت.

    در چای زرد آنتی‌اکسیدآن‌هایی وجود دارند که باعث سلامتی پوست می‌شوند. چای زرد می‌تواند لکه‌ها و آکنه‌های روی پوست را از بین ببرد.

    چای زرد باعث تقویت دندان‌ها و استخوان می‌شود. دندان‌درد همیشه برای افراد مثل یک کابوس است. به دلیل وجود فلوراید در چای زرد، این چای می‌تواند نقش پررنگی در سلامت دندان‌ها و استخوان‌های شما داشته باشد. افرادی که از درد مفاصل و مشکلات استخوان رنج می‌برند معمولا به خوردن این چای توصیه می‌شوند.

    فواید چای زرد

    اثرات جانبی چای زرد

    زیاده روی در هر چیزی بد است و چای زرد نیز مستثنی نیست. چای زرد چندین ویژگی و خاصیت مهم برای بدن دارد. اما اگر بیش از اندازه مصرف شود می‌تواند اثرات منفی مختلفی داشته باشد.

    زیاده روی در مصرف چای زرد ممکن است باعث اعتیاد به کافئین شود. اعتیاد به کافئین باعث بی‌خوابی و استرس می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند باعث افزایش فشار خون و بالاتر رفتن ضربان قلب شود.

    منبع: teahow.com

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.