آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان؛ ساده و خوشمزه

پلو ماش و قمری اصفهان یک نوع پلو مخلوط خاص و خوشمزه است که برای تهیه آن از کلم قمری، ماش و سبزی پلویی در کنار گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود. این غذا عطر فوق‌العاده‌ای دارد و مزه آن با هیچ پلو مخلوط دیگری قابل مقایسه نیست.

در این مقاله از سرویس آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای لذیذ آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه پلو ماش و قمری اصفهان:
کلم قمری۱ عدد
برنج۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز کوچک۱ عدد
ماشنصف لیوان دسته‌دار
سبزی پلویی۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود فرنگی۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
ادویه پلویی۱ قاشق مرباخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مراحل تهیه پلو ماش و قمری اصفهانی

پلو ماش و قمری یکی از غذاهای اصفهانی فوق‌العاده خوشمزه و معطر است که می‌توانید به سادگی آن را در خانه تهیه کنید. معمولا این غذا کمتر در رستوران‌ها یافت می‌شود، از همین رو اگر عاشق امتحان کردن غذاهای جدید و سنتی هستید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و این غذا را در منزل درست کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان به روش اصیل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مانی پلو

مرحله اول؛ گوشت قلقلی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید. یک دستکش به دست کنید و گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. گوشت‌ها را به صورت قلقلی درست و در روغن سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

مراحل تهیه پلو ماش و قمری اصفهانی

مرحله دوم؛ کلم قمری را به صورت خلالی خرد کنید

در این مرحله به سراغ خرد کردن کلم قمری بروید. برای شروع کلم‌ها را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید.
مرحله سوم، کلم قمری خرد شده را تفت دهید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد کلم‌های خرد شده را اضافه کنید. کمی نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به کلم‌ها بزنید. نصف لیوان آب به ماهیتابه اضافه کنید و بعد درب ماهیتابه را روی آن بگذارید تا کلم‌ها بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    مرحله چهارم؛ برنج را آبکش کنید

    در این مرحله باید یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. کمی نمک به آن اضافه کنید و زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنجی را که از قبل خیسانده‌اید، به قابلمه آب جوش اضافه کنید. صبر کنید تا برنج کمی قد بکشد و آماده شود. سپس آن را آبکش کنید.

    مرحله پنجم؛ ماش، نخود فرنگی و سبزی را با برنج ترکیب کنید

    ماش و نخود فرنگی را در قابلمه‌های جداگانه بریزید و خوب بپزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید. برنج را با سبزی خرد شده، ماش و نخود پخته ترکیب کنید. می‌توانید قبل از اضافه کردن سبزی پلویی آن را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان

    مرحله ششم؛ پلو ماش و قمری را آماده کنید

    در این مرحله باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید و از مقداری برنج زعفرانی برای ته دیگ غذا استفاده کنید. حالا یک لایه برنج در قابلمه بریزید و بعد یک لایه از ترکیب قمری و کوفته قلقلی‌های سرخ شده را اضافه کنید. این کار را تا تمام شدن کامل برنج و مواد پلو قمری ادامه دهید.

    در نهایت برنج را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و صبر کنید تا برنج شما برای حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد. بعد از این که غذای شما آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در کنار سالاد شیرازی و ماست و خیار سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی؛ با مرغ و گوشت قلقلی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه پلو ماش و قمری اصفهان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای جلوگیری از وا رفتن گوشت قلقلی در ماش و قمری غذای سنتی اصفهانی باید گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. می‌توانید گوشت را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و سپس در روغن سرخ کنید. این کار موجب انسجام بیشتر گوشت می‌شود.
    • برای تهیه پلو ماش و قمری اصفهان معمولا از ترکیب سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، شوید و گشنیز خرد شده استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید کمی شنبلیله و سیر تازه نیز به آن اضافه کنید.
    • شله ماش و قمری اصفهان یکی دیگر از غذاهای محبوب اصفهانی است که برای تهیه آن از ترکیب ماش و قمری استفاده می‌شود.
    • در دستور پخت پلو ماش و قمری اصفهان معمولا از گوشت چرخ‌کرده گوسفندی استفاده می‌شود.
    • برای تزیین پلو ماش و قمری اصفهانی می‌توانید از مقداری کوفته قلقلی در کنار قمری سرخ شده استفاده کنید. برای این کار باید از ابتدا بخشی از گوشت و قمری‌ها را جدا کنید و برای تزیین کنار بگذارید.
    • در آموزش طرز تهیه پلو ماش و قمری لذیذ و خوشمزه می‌توانید به جای خرد کردن قمری آن را رنده کنید. برای این کار بهتر است از رنده دندانه درشت استفاده کنید.
    • بهتر است سبزی‌ها را مقداری با قمری خرد شده تفت دهید و بعد به برنج اضافه کنید تا طعم غذای شما لذیذتر شود. در صورت تمایل می‌توانید برنج و سبزی را با هم بپزید و سپس آبکش کنید.
    • پیشنهاد می‌شود در طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان از سیب زمینی به عنوان ته دیگ استفاده کنید.
    • ماش و قمری از غذاهای محلی استان اصفهان که معمولا هم در استان اصفهان و هم شهرهای اطراف آن طبخ می‌شود.
    • کلم قمری خواص زیادی برای سلامت دارد. از مهم‌ترین خواص کلم قمری می‌توان به دفع سنگ کلیه، تقویت سیستم ایمنی، سلامت چشم‌ها و بهبود عملکرد سیستم گوارش اشاره کرد. اضافه کردم کلم قمری به غذا به شما کمک می‌کند تا از خواص معجزه‌آسای این کلم بهره‌مند شوید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.