آشپزیغذاهای سنتی

۴ روش طرز تهیه مانی پلو دامغانی؛ با مرغ، گوشت تکه ای و قلقلی

مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان بازمی‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ تهیه می‌شود. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه مانی پلو به روش دامغانی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه مانی پلو با گوشت تکه‌ای:
برنج۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ۱ عدد
رشته پلویی۱۰۰ گرم
کشمش پلویی۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زیرهبه مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
زرشک۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی (اختیاری)۱ عدد برای ته دیگ

مراحل طرز تهیه مانی پلو دامغانی

مانی پلو یکی از خوشمزه‌ترین انواع پلو مخلوط ایرانی است که برای تهیه آن از ترکیب گوشت، لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با روش تهیه مانی پلو با گوشت تکه‌ای آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه مانی پلو دامغانی
مرحله اول؛ لپه و برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از دستور تهیه مانی پلو باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای حدود ۶ ساعت در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم؛ لپه را بپزید

بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.

مرحله سوم؛ پیاز و گوشت را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه مانی پلو خوشمزه و مجلسی باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قاطی پلو

مرحله چهارم؛ مقداری آب به قابلمه اضافه کنید

زمانی که بوی خامی ادویه‌ها گرفته شد، می‌توانید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید. اجازه دهید گوشت‌ها با حرارت ملایم بپزند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله پنجم؛ برنج و رشته را آبکش کنید

    برای آبکش کردن برنج باید یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد، سپس برنج را به آن اضافه کنید. حدود ۸ دقیقه صبر کنید تا برنج در آب بجوشد. بعد رشته را در قابلمه بریزید و برای ۳ دقیقه بجوشانید. حالا که برنج نیم پز و آماده شد، می‌توانید مخلوط برنج و رشته را آبکش کنید.

    طرز تهیه مانی پلو دامغانی خوشمزه
    مرحله ششم؛ لپه‌ها را به ترکیب برنج و رشته اضافه کنید

    در این مرحله از طرز تهیه مانی پلو سمنانی باید لپه پخته شده را آبکش کنید و آن را با ترکیب برنج و رشته مخلوط کنید. مواد را خوب زیر رو کنید و بعد به سراغ مرحله بعدی بروید.

    مرحله هفتم؛ ته دیگ برنج را آماده کنید

    برای درست کردن ته دیگ برنج باید ۲ قاشق روغن کف قابلمه مورد نظرتان بریزید. سپس برای ته دیگ می‌توانید از تکه‌های سیب زمینی ورقه‌ای خرد شده یا نان استفاده کنید. در ادامه ۲ کفگیر برنج روی ته دیگ بریزید.

    مرحله هشتم؛ مانی پلو را آماده کنید

    در این مرحله از طرز تهیه مانی پلو دامغانی باید مقداری از مخلوط پیاز و گوشت را روی برنج بریزید. کمی زیره روی برنج بپاشید و در ادامه یک لایه برنج روی مواد بریزید و دوباره این کار را تکرار کنید تا گوشت و برنج شما تمام شود. در آخر کمی زعفران دم کرده روی برنج بریزید. مقداری روغن به برنج اضافه کنید و بعد درب قابلمه را روی آن بگذارید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد.

    مرحله نهم؛ زرشک و کشمش را آماده کنید

    تا آماده شدن برنج باید به سراغ درست کردن زرشک و کشمش بروید. در این مرحله یک ماهیتابه کوچک را روی حرارت بگذارید و کمی روغن به آن اضافه کنید. در ادامه زرشک و کشمش را اضافه کنید و مدام هم بزنید. بعد از ۲ دقیقه حرارت را خاموش کنید و در ادامه نیز برای ۱ دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید تا زرشک و کشمش آماده شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قنبر پلو

    مرحله دهم؛ مانی پلو را سرو کنید

    بعد از این که برنج دم کشید و آماده شد، آن را در دیس مورد نظرتان بریزید. سپس روی برنج را با ترکیب زرشک و کشمش تزیین کنید و از طعم این غذای فوق العاده خوشمزه لذت ببرید. پیشنهاد می‌شود مانی پلو را در کنار سالاد شیرازی و ماست خیار سرو کنید.

    مانی پلو را سرو کنید

    طرز تهیه ته چین مانی پلو

    در صورتی که دوست دارید مانی پلو را به صورت ته چین درست کنید، باید برای ته دیگ غذا از مواد ته چین استفاده کنید. برای تهیه ته چین باید از ترکیب یک عدد زرده تخم مرغ، ۱ لیوان ماست و مقداری زعفران، کم گلاب با برنج استفاده کنید و این ترکیب را کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق خوب فشار دهید.

    در ادامه ترکیب گوشت و پیاز و بعد برنج را اضافه کنید و مواد را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در انتها درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرصع پلو

    طرز تهیه مانی پلو با گوشت قلقلی

    برای تهیه مانی پلو با گوشت قلقلی باید برنج را با رشته و لپه دم کنید. سپس مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک و فلفل ترکیب کنید. گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس گوشت را به صورت قلقلی‌های کوچک درست و در روغن سرخ کنید. بعد از آماده شدن برنج می‌توانید آن را با گوشت قلقلی، کشمش و زرشک تزیین کنید.

    طرز تهیه مانی پلو با گوشت قلقلی
    برای تهیه مانی پلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها سرخ کنید و بعد از آماده شدن برنج، گوشت را همراه با کشمش و زرشک روی آن بریزید.

    طرز تهیه مانی پلو با مرغ

    در طرز تهیه مانی پلو دامغانی با مرغ باید به جای گوشت گوسفند یا گوساله از مقداری مرغ استفاده کنید. در این روش می‌توانید از تکه‌های سینه مرغ سرخ شده، گوشت ریش ریش شده یا مرغ سرخ شده استفاده کنید. و مرغ را به صورت لایه لایه داخل برنج یا روی آن سرو کنید.

    طرز تهیه مانی پلو با مرغ

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مانی پلو

    • برای تهیه مانی پلو با گوشت تکه‌ای می‌توانید از گوشت ران یا ماهیچه گوسفندی یا فیله گوساله خرد شده استفاده کنید.
    • هیچ گاه رشته را همراه با برنج نجوشانید و آن را تنها در دقایق آخر آبکش کردن برنج به آن اضافه کنید. در غیر این صورت رشته‌ها له می‌شوند.
    • اضافه کردن زیره سیاه به مانی پلو کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
    • برای مزه دار کردن مانی پلو می‌توانید به جای روغن معمولی از روغن حیوانی یا کره نیز استفاده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین مانی پلو از خلال بادام در کنار زرشک و کشمش استفاده کنید.
    • اگر دوست ندارید طعم زرشک در غذا ترش باشد، می‌توانید در زمان تفت دادن زرشک از یک قاشق شکر استفاده کنید.
    • در طرز تهیه مانی پلو نذری برای ۱۰۰ نفر باید از ۱۰ کیلوگرم گوشت و ۱۳ کیلوگرم برنج استفاده کنید.
    • هر وعده مانی پلو حاوی حدود ۱۷۵ کیلوکالری است.
    • موقع سرو کردن مانی پلو می‌توانید آب گوشت را نیز سرو کنید تا هر کسی که دوست دارد مقداری از آن را در کنار برنج خود میل کند.
    • برای تهیه مانی پلو باید به اندازه‌ای لپه را بپزید که له نشود.

    مانی پلو یکی از پلو مخلوط‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به خاطر ظاهر مجلل و فوق العاده جذابی که دارد، می‌توانید از آن برای پذیرایی از مهمان‌ها نیز استفاده کنید. اگر گذرتان به شهر دامغان در استان سمنان افتاد، حتما این غذای اصیل را امتحان کنید یا در اولین فرصت این غذا را در خانه آشپزی کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.