آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی؛ ساده و خوشمزه

کدو پلو یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی است. اصالت این غذا به شهر آمل برمی‌گردد و برخی این غذا را با نام‌های محلی کهی پلا یا کئی پلا نیز می‌شناسند. این غذای بسیار خوشمزه ومتفاوت با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه و طبخ می‌شود.

کدو تنبل، عضو اصلی و جدا نشدنی این غذای سنتی و اصیل است. حال که در این فصل به وفور این کدو یافت می‌شود به شما توصیه می‌کنیم که طبق روش زیر پیش روید و این کدوپلو جذاب و خوشمزه را تهیه و نوش‌جان کنید.

این غذای بسیار محبوب بسیار سالم و پرخاصیت است. کدو تنبل یا همان کدو حلوای در تقویت رشد مو، نرم کنندگی مو ، بهبود سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است و به بدن شما کمک می‌کند. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ بهترین و سریع‌ترین طرز تهیه کدو پلو را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با مجله اینترنتی ما همراه باشید.

طرز تهیه کدو پلو

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذای خوشمزه با کدو ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌ بیشتری این غذای لذیذ را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی آسان قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد مورد نیاز جهت تهیه کدو پلو:
    برنج۲ پیمانه
    کدو حلوایی۲۰۰ گرم
    پیاز ۲ عدد
    سیر۳ حبه
    نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم
    روغنبه مقدار لازم
    دارچینبه مقدار دلخواه
    فیله مرغ۲۰۰ گرم

    مرحله اول | آماده سازی کدو

    در اولین مرحله به سراغ آماده سازی کدو حلوایی روید. کدو را بشویید و با چاقو تیزی آن را برش زنید. کدو را به ابعاد مناسب مکعبی کوچکی برش زنید و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کدو حلوایی مازندرانی

    مرحله دوم | آماده‌سازی مرغ

    در دومین مرحله به سراغ فیله‌های مرغ روید. تکه‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی آن‌ها را به صورت مکعبی برش زنید و کنار گذارید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. پیازهای نگینی را درون تابه کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

    مقداری زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله تکه‌های فیله مرغ را به تابه اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ مرغ‌ها تغییر کند و طلایی رنگ شوند. حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید و ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا فیله بپزند سپس حرارت را خاموش کرده و فیله‌ها را کنار گذارید و به سراغ مرحله سوم روید. فیله مرغ بافت بسیار لطیفی دارد و به سرعت پخته می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت کدو حلوایی

    طرز تهیه کدو پلو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترایفل کدو حلوایی

    مرحله سوم | تهیه سس کدو حلوایی

    در سومین مرحله درون تابه مناسب دیگری پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید. پیاز‌ها که سبک و طلایی رنگ شدند مقداری زردچوبه، پودر دارچین و فلفل به آن‌ها بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها به خوبی آزاد شوند.

    در همین مرحله کدوحلوایی‌های مکعبی خرد شده را به محتوای درون تابه بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی کدوها گرفته و کمی طلایی رنگ شوند. با مقدار نمک چاشنی سس را تنظیم کنید و حرارت را خاموش کرده و به سراغ مرحله بعد روید.

    مرحله چهارم | پخت کدو پلو

    در چهارمین مرحله درون قابلمه مناسبی مقداری آب و روغن و نمک بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به نقطه جوش رسد. برنج‌های شسته شده را به آب در حال جوش بیفزایید و ۵-۸ دقیقه زمان دهید تا برنج‌ها حالت نیمه پخته به خود گیرند. برنج‌ها را آبکش کنید و کنار گذارید. درون قابلمه مناسب دیگری کمی روغن ریخته و با مقداری نان ته قابلمه را کاور کنید.

    حال لایه‌ای از برنج روی‌ نان‌ها بریزید، لایه دوم مقداری از سس کدو حلوایی و مقداری از فیله‌های مرغ را قرار دهید. همین مراحل را انتها پیش روید تا موادتان تمام شود. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت کم به مدت ۴۰-۵۰ دقیقه زمان دهید تا برنج شما به خوبی بپزد و اصطلاحا دم بکشد.

    نکته: برخی در زمان سرو این غذا از تخم‌مرغ نیمرو استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاکا کدو حلوایی گیلانی

    به همین راحتی و با طی کردن ۴ مرحله بسیار ساده غذای کاملا متفاوت و لذیذ شما آماده سرو است. آن رادر ظرف سرو بکشید و نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این آموزش نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    کدو پلو مازندرانی

    بیشتر بخوانید: برای ناهار چی بپزم؟ لیست غذای خوشمزه برای ناهار

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال متداول در رابطه با تهیه کدو پلو پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    خواص کدو حلوایی چیست؟

    فیبر موجود در این میوه از یبوست جلوگیری می‌کند و هضم غذا را برای شما آسان می‌کند. در اغلب رژِیم‌های لاغری از کدو حلوایی استفاده می‌شود پس برای کاهش وزن می‌توانید از آن کمک بگیرید.

    آیا مقدار کدو حوایی را در این غذا می‌توان تغییر داد؟

    بله، شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذاییتان می‌تواند مقدار کدوحلوایی استفاده شده در این غذا را افزایش یا کاهش دهید.

    آیا به‌جای سینه مرغ در کدو پلو می‌توان از سایر گوشت‌ها استفاده کرد؟

    بله شما می‌توانید از گوشت قلقلی، یا تکه های گوشت گوسفندی در تهیه این غذا استفاده کنید.

    برای خوشمزه‌تر شدن کهی پلا از چه استفاده کنم؟

    استفاده از روغن محلی و محلول زعفران در طعم و ظاهر این غذا تاثیر چشمگیری ایجاد می‌کند.

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.