آشپزینکات آشپزی

۱۱ روش ساده و کاربردی برای نگهداری سیر تازه در خانه

سیر تازه خواص بسیار زیادی دارد و در اکثر غذاها برای گرفتن بوی زهم انواع گوشت و عطر و طعم بهتر غذا از آن استفاده می‌شود. نگهداری و داشتن سیر تازه در هر خانه‌ای یکی از واجبات است که هر خانم خانه‌داری باید آن را بداند. سیر یکی از انواع سبزیجاتی است که می‌توان آن را به راحتی در منزل برای مدت طولانی نگه‌داری کرد و از آن به روش‌های مختلف در غذا استفاده کرد.

اگر سیر به درستی نگه‌داری نشود درون آن پوک و خشک می‌شود. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ۱۱ روش بسیار ساده و کاربردی را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد تا با کمک آن‌ها بتوانید سیر را به صورت کاملا تازه و با همان کیفیت اولیه در خانه نگه‌داری کنید پس تا انتهای این مقاله آموزنده با مجله اینترنتی ما همراه باشید.

روش‌هایی که برای نگهداری از سیر تازه باید بدانید!

در این بخش به روش‌هایی ساده و کاربردی برای نگهداری سیر تازه در خانه به مدت طولانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- نگهداری سیر در دمای اتاق

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های نگه‌داری سیر تازه، نگه‌داری آن در دمای اتاق است. در این روش سیر تا مدت زمان زیادی تازه می‌ماند اما باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. سیر باید در جای خشک و خنک به دور از نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد. سیر باید در ظروف حصیری یا توری نگه‌داری شود تا هوا به راحتی در آن ردوبدل شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر قلیه گیلانی

۲- نگداری سیر در کیسه نخی

در دومین روش می‌توانید از یک کیسه نخی که هوا به راحتی از آن عبور می‌کند استفاده کنید. سیرهای تازه را به همان شکلی که در بوته خود هستند درون کیسه نخی قرار دهید و کیسه را در جای خنک آویزان کنید. حتما توجه داشته باشید در این روش از کیسه کاملا نخی و نازک استفاده کنید.

هرچقدر جای سیرها خنک‌تر و سردتر باشد بهتر است. مکانی را برای نگه‌داری سیرها انتخاب کنید که تاریک باشد و نور کمی داشته باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- نگهداری سیر با نخ

    در سومین روش می‌توانید از تکه نخ محکمی کمک بگیرید. سیرهای تازه را را کمک نخ به تکه نخ محکمی ببندید و آن‌ها را از جایی آویزان کنید. توجه داشته باشید در این روش نگه‌داری مانند دو روش قبل باید مکانی سرد و خشک و تاریک را انتخاب کنید. آویزان کردن سیرها از نخ زیبایی قابل توجه‌ای دارند و اغلب در شهرهای شمالی این روش نگه‌داری سیر خشک را به وفور مشاهده کردید.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های خشک کردن سیر تازه + طرز تهیه پودر سیر

    روش‌هایی که برای نگهداری از سیر تازه باید بدانید!

    ۴- نگه‌داری سیر در یخچال

    در این روش سیر بیشتر از ۱-۲ هفته ماندگاری ندارد. سیرهای شسته شده و پوست گرفته را درون ظرف دربداری قرار دهید و آن را در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید بهتر است که درب ظرف به خوبی بسته و محکم شود تا عطر و بوی سیر خارج نشود.

    ضمن این‌که خارج شدن بوی سیر از ظرف باعث بو گرفتن سایر محتوایات درون یخچال شما می‌شود. پس بهتر است اگر در زمان بسیار کوتاهی امکان استفاده از سیر را دارید از این روش کمک بگیرید.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز سیر

    ۵- نگهداری سیر در فریزر

    برخی معتقدند که در نگه‌داری سیر به این شکل خاصیت و عطر و طعم اصلی سیر از بین می‌رود. برای نگه‌داری سیر در فریزیر باید سیر‌های شسته شده را با کمک میکسر، خردکن یا سیر له کن به صورت پوره تبدیل کنید و پوره سیر را در قالب‌های کوچک یخ برای هر وعده یا درون کیسه‌های فریزی زیپ‌کیپ نگه‌داری کنید.

    سیر را با پوست یا به صورت کامل در فریزر نگه‌داری نکنید زیرا در زمان استفاده و بعد از خارج کردن سیر از فریزر، سیرها کاملا نرم و لزج و بی کیفیت خواهند شد حتی امکان له کردن یا خرد کردن آن‌‌ها را به درستی نخواهید داشت. پس اگر به هر دلیلی مجبور به نگهداری سیر درون فریزر شدید حتما آن را به صورت پوره فریزر کنید.

    ۶- نگهداری سیر درون روغن زیتون

    یکی از بهترین روش‌های نگه‌داری سیر، کمک گرفتن از روغن زیتون است. برای نگه‌داری سیر به این روش کافی است که سیرهای شسته شده و پوست گرفته را درون شیشه کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی بریزید و روی سیرها را با روغن زیتون بپوشانید.

    درب شیشه را محکم ببندید و آن را درون یخچال نگه‌داری کنید. برای هر بار مصرف سیرهای تازه و خوش‌عطرتان را با چنگالی تمیز از درون روغن خارج کنید و در غذا استفاده کنید. ضمن این‌که روغن زیتونی که از آن استفاده می‌کنید به خوبی عطر سیر را به خود می‌گیرد و شما از آن روغن نیز در طبخ انواع غذاها یا سالاد می‌توانید استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی به روش محلی

    ترفندهای نگهداری از سیر تازه به مدت طولانی

    ۷- نگهداری سیر در سرکه

    یکی دیگر از رایج‌ترین و بهترین روش‌های نگه‌داری سیر استفاده از سرکه است. بدین صورت که در این روش سیرهای شسته شده و پوست گرفته را درون شیشه تمیز و مناسبی بریزید و روی آن را با سرکه بپوشانید. اگر تمایل داشته باشید با مقدار نمک نیز می‌توانید طعم و چاشنی سیرهایتان را تنظیم کنید.

    هر بار در زمان استفاده سیر را از سرکه خارج و آن را در غذا استفاده کنید. سیرها در این روش به تنهایی و به عنوان نوعی ترشی خوشمزه قابل سرو هستند. نگه‌داری سیر در سرکه یکی از روش‌های بسیار راحتی است که شما با کمک آن به مدت خیلی طولانی می‌توانید سیر را در یخچالتان نگه‌داری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سیر رستورانی

    ۸- نگهداری سیر به روش برشته کردن

    برشته کردن سیر یکی از روش‌های نگهداری سیر است. در این روش باید سیر‌های شسته شده را با کمک چاقوی تیزی از قسمت بالایی آن‌ها به صورت دسته ای برش دهید. حال آن‌ها را با پوست به کمی روغن زیتون آغشته کنید و آن ها را درون سینی فر قرار دهید.

    سینی فر را در فر از پیش گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه قرار دهید تا سیرها به خوبی پخته و برشته شوند. در این روش نیز می‌توانید سیرها را به مدت ۷-۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید و از سیرهای برشته شده در طبخ غذاهایتان کمک بگیرید.

    ۹- نگه‌داری سیر تازه در روغن مایع

    یکی دیگر از روش‌های نگه‌داری سیر کمک گرفتن از رغن مایع است. این روش در طبخ انواع غذا بسیار کاربردی است. در این روش کافی است سیرها را بشویید و پوست بگیرید و با کمک میکسر، رنده ریز یا سیر له کن سیرها به صورت پوره تبدیل کنید.

    حال پوره سیر را درون ظرف شیشه‌ای مناسبی بریزید و به آن روغن مایع بیفزایید. درب شیشه را بسته و آن را در فریزر یا یخچال به مدت ۶-۸ ماه نگه داری کنید. روغن مایع باعث یخ نزدن سیرها در فریزر می‌شود.

    توجه داشته باشید در نگه‌داری سیر پوره شده در روغن به هیچ عنوان آن را درون دمای اتاق قرار ندهید، زیرا باعث ایجاد سمی خطرناک شده که برای سلامتی شما بسیار مضر است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حریره سیر

    ترفندهای تازه و آتشین خانه‌داری؛ نگهداری سیر تازه

    ۱۰- نگهداری سیر در نمک

    در نگه‌داری سیر به این روش کافی است سیرهای شسته شده و پوست گرفته شده را با کمک میکسر، سیر له کن یا هر ابراز مناسب دیگری که در دسترس دارید به صورت پوره تبدیل کنید. به ازای هر پیمانه سیر به ¼ پیمانه نمک دریا نیاز دارید.

    پوره سیر را با نمک دریا به خوبی ترکیب کنید و آن را درون ظرف مناسبی بریزید و در فریزر نگه‌داری کنید. زمان نگه‌داری پوره سیر در این روش بسیار زیاد است و تا ۱ سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر ترشی

    ۱۱- خشک کردن سیر

    یکی دیگر از روش‌های بسیار رایج و کاربردی در نگه‌داری سیر خشک کردن سیر است. در این روش سیرهای شسته شده را پوست بگیرید و با کمک چاقوی تیزی به صورت نازک برش زنید. آن‌ها را درون میوه خشک کن یا فر به خوبی خشک کنید و در ظرف دربدار مناسبی در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.

    امیدواریم که آموزش‌های کامل این مقاله نیز برایتان مفید واقع شود و شما نیز بتوانید به راحتی با روش‌های که در بالا به صورت کامل توضیح داده‌ایم سیرهای خود را به مدت طولانی در منزل نگه‌داری کنید. از این‌که تا پایان این مقاله از مجله آشپزی اکالا نیز با ما همراه بودید بسیار خرسندیم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.