آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه حریره سیر؛ نگهداری طولانی و استفاده آسان

حریره سیر، نوعی چاشنی و روشی برای نگهداری طولانی‌مدت سیر در یخچال است. از مزیت‌های این روش می‌توان به دسترسی داشتن همیشگی به سیر در یخچال اشاره کرد. در فصول سرد قیمت سیر در بازار به شدت افزایش پیدا می‌کند. با این روش می‌توانید سیر را برای فصل‌های سرد نگهداری کنید.

همچنین با این روش، سیر رنده‌شده همیشه به صورت آماده در اختیارتان است و نیاز نیست برای رنده کردن یک حبه سیر برای غذا، هر بار آن را پوست بگیرید و دست‌هایتان بو بگیرد. حریره سیر را می‌توانید داخل انواع غذاها، بورانی‌ها، پتاژها، سس‌ها و هر جایی که از سیر خردشده، له‌شده، سیر خشک یا تازه یا پودر آن استفاده می‌کردید مصرف کنید.

حریره سیر تا یک سال ماندگاری دارد. پس ترفند خوبی است اگر زمانی که سیر در بازار فراوان و ارزان است تهیه کنید و با درست کردن حریره آن، تا یک سال سیر مورد نیاز خود را به راحتی در دسترس داشته باشید. با طرز تهیه حریره سیر در این مقاله با ما همراه باشید. برای سایر دستورات آشپزی به مجله اینترنتی اکالا بلاگ مراجعه کنید. 

مواد لازم برای تهیه حریره سیر
 سیر به مقدار لازم
 روغن مایع به مقدار لازم
 نمک به مقدار لازم

مراحل تهیه حریره سیر

۱. از سیر خشک استفاده کنید. سیر تازه مناسب درست کردن حریره سیر نیست. سیرها، رو پوست بگیرید و به خوبی بشورید. اجازه بدید آب اضافیش بره و بعد حبه‌های سیر رو روی دستمال قرار بدید تا آبشون کاملا خشک بشه و هیچ قطره آبی وجود نداشته باشه. چون وجود آب روی سیرها باعث شل شدن حریره سیر میشه و همینطور باعث می‌شه حریره سیر بعدا کپک بزنه.

سیرهای خشک‌شده رو داخل بلندر یا غذاساز بریزید و دستگاه رو روشن کنید. می‌تونید سیرها رو کمی درشت‌تر و به حالت سیر خردشده نگه دارید و یا اینکه کاملا پوره‌شون کنید. (من برای حریره، سیرها رو کاملا پوره و له‌شده دوست دارم.) 

پوره کردن سیر در تهیه حریره

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲. بعد بسته به اندازه سیری که استفاده کردید، بهش نمک اضافه کنید. طوری که شور نشه و خوش‌نمک باشه و حالت چاشنی بودن به حریره سیر بده. هر بار از حریره سیر حداکثر به اندازه یک قاشق داخل غذاها استفاده میشه و وجود این نمک جای نگرانی نداره.

    بعد شروع به اضافه کردن روغن کنید. سعی کنید از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن کنجد استفاده کنید. روغن رو کم کم اضافه کنید. مقدار روغنی که استفاده می‌شه مشخص نیست.

    فقط باید به اندازه‌ای باشه که باعث روان‌تر شدن و حرکت مواد در دستگاه و ایجاد حالت حریری در سیر بشه. اما نباید یک جا و به مقدار زیاد روغن اضافه کنید. کم کم اضافه کنید و هر بار دستگاه رو روشن کنید تا در نهایت

    به حالت و بافت دلخواه برسید. غلظت حریره باید مثل پوره باشه. نه خیلی شل و نه خیلی غلیظ. 

    بیشتر بخوانید: ترفندهای پوست کندن سیر خشک

    تهیه حریره سیر، افزودن نمک و روغن

    حریره سیر شما آماده‌ست. حتما حریره سیر رو درست کنید چون خیلی پرکاربرد و عالیه.

    بیشتر بخوانید: خواص سیر برای تیروئید {کم‌کار و پرکار}

    تهیه حریره سیر

    نکات تهیه حریره سیر

    • روغن و نمک در حریره سیر باعث ماندگاری طولانی‌مدتِ حریره سیر می‌شه و اون رو به یک چاشنی عالی تبدیل میکنه.
    • می‌تونید مقداری فلفل هم به حریره سیر اضافه کنید تا کمی تند و تیز بشه. اما این کار اختیاریه.
    • حریره سیر رو داخل ظرف شیشه‌ای با یک در محکم بریزید و وقتی ظرف پر شد روی حریره سیر دو قاشق روغن بریزید تا روی سطح اون رو بپوشونه و بعد در ظرف رو محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.
    • ظرفی که حریره سیر رو داخلش می‌ریزید باید خشک و تمیز باشه. وجود رطوبت در ظرف باعث کپک زدن حریره سیر می‌شه.
    • حریره سیر تا یک سال ماندگاری داره و تغییر رنگ جزئی اون بعد از سه ماه طبیعیه.
    • اگه حریره سیر رو به مقدار زیاد تهیه می‌کنید، اون رو داخل یک ظرف بزرگ نگهداری نکنید. داخل ظرف‌های کوچیک بریزید و یکی یکی استفاده کنید. چون هر بار باز و بسته کردن در ظرف و خارج کردن از یخچال باعث تسریع در تغییر رنگ حریره سیر می‌شه.
    • اگر دستگاه ندارید می‌تونید سیر رو با رنده ریز خرد کنید.
    • بهتره حریره سیر رو زمانی که سیر در بازار فراوون هست و قیمت ارزونی داره درست کنید تا به مدت یک سال سیر در اختیارتون باشه.
    • سعی کنید از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن کنجد استفاده کنید و اگه در دسترس‌تون نبود می‌تونید از روغن‌های دیگه هم استفاده کنید. ولی از روغنی استفاده کنید که تحمل دمای بالا رو داشته باشه.
    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

      1. من شنیدم که میگن نمک یددار باعث میشه سیرها سبز بشن. اگر از نمک طبیعی بدون ید استفاده کنید سیرها سبز نمیشن. البته یک متخصص تغذیه میگفت که سبز شدن سیر داخل ترشی یا حریره سیر یک واکنش شیمیایی سیر با ید هست و جای نگرانی نیست و با خیال راحت میتونین مصرف کنین.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.