آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه پودینگ کاراملی دو رنگ مجلسی؛ با کمترین مواد

پودینگ‌ها نوعی دسر محبوب هستند که معمولا از شیر و نشاسته و شکر تشکیل میشوند و اصالت فرانسوی دارند. پودینگ ها بسته به مواد و طعم دهنده هایی که در آن ها استفاده میشود به انواع مختلف تقسیم بندی میشوند. پودینگ کاراملی یکی از پودینگ‌های بسیار خوش طعم و خوشمزه است که مورد پسند اکثر افراد قرار میگیرد. پودینگ را میتوان به صورت ساده یا دو رنگ تهیه کرد. از مزیت‌های تهیه پودینگ میتوان به مواد قابل دسترس و آماده سازی راحت آن اشاره کرد و آن را برای مهمانی‌های مختلف و دورهمی‌ها آماده نمود.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه این پودینگ خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم پودینگ کاراملی دو رنگ:
شیر۴ پیمانه یا یک لیتر
نشاسته گندم پودری۳ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
شکر۱ لیوان
خامه صبحانه۱ پاکت (۲۰۰ میلی لیتر)
شکلات۵۰ گرم

مواد لازم پودینگ دو رنگ
۱- برای شروع کار شکر رو داخل قابلمه بریزین و روی حرارت کم قرار بدین. تا کم کم ذوب بشه.

ذوب شدن و کارامل شدن شکر داخل قابلمه به یکباره اتفاق نمیفته و باید کمی صبر داشته باشین تا شکر روی حرارت کم شروع به آب شدن کنه و اصلا نباید شکر رو با قاشق مخلوط کنید وقتی قسمتی از شکر کارامل شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فراپه‌ کارامل با بهترین و ساده‌ترین روش

ذوب شدن شکر بر روی حرارت در پودینگ دو رنگ

۲- قابلمه رو داخل دست حرکت بدین تا شکرهای آب شده با شکرهای کارامل نشده جا به جا بشن و این کار رو هر از گاهی انجام بدین تا در نهایت تمام شکر ها ذوب و کاراملی بشن.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    از نکات مهم کارامل کردن شکر اینه که حرارت باید کم باشه چون حرارت بالا باعث میشه شکر قبل از کارامل شدن بسوزه همچنین بعد از کارامل شدن شکر نباید اون رو زمان زیادی به تنهایی روی حرارت نگه دارین چون کارامل تیره میشه و طعم تلخی پیدا میکنه یا به اصلاح میسوزه.

    وقتی شکر کاملا کارامل شد خامه صبحانه رو بهش اضافه کنید و بلافاصله و همزمان با اضافه کردن خامه مواد رو مخلوط کنید ( موقع اضافه کردن خامه کارامل ممکنه به اطراف بپاشه پس مراقب دست‌ها و صورت‌تون باشین تا نسوزه )

    اگه با اضافه کردن خامه به کارامل مواد کاملا مخلوط نشدن و تمام یا قسمتی از کارامل بست نگران نباشین فقط حرارت رو در کمترین حالت قرار بدین و در قابلمه رو بذارین تا کارامل بسته شده کم کم آب بشه و فقط هر از گاهی در قابلمه رو بردارین و مواد رو با همزن دستی مخلوط کنید.(برای اینکه خامه راحت تر با کارامل مخلوط بشه میتونید اون رو داخل ظرفی با قاشق هم بزنید تا کمی باز بشه و بعد یک ملاقه کوچیک از شیر رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه و خامه کمی رقیق تر بشه)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودینگ انگور 

    اضافه کردن خامه صبحانه به مواد پودینگ
    ۳- در این فاصله زرده تخم مرغ و نشاسته الک شده رو داخل ظرفی بریزین و شیر رو کم کم بهش اضافه کنید.

    اضافه کردن زرده تخم مرغ و نشاسته برای پودینگ

    ۴- تا کاملا یکدست بشه و هیچ گلوله‌ای داخلش باقی نمونه بعد بقیه شیر رو بهش اضافه و کاملا مخلوط کنید تا یکدست بشه.

    وقتی کارامل و خامه کاملا مخلوط شدن در قابلمه رو بردارین و مخلوط شیر و نشاسته و زرده تخم مرغ رو داخل قابلمه بریزین

    اضافه کردن مخلوط شیر و نشاسته به شکر در پودینگ

    ۵- و با همزن دستی مخلوط کنید. مواد رو روی حرارت ملایم با همزن دستی یا قاشق چوبی مدام هم بزنید تا کم کم به غلظت لازم برسه.

    توجه کنید که حرارت باید کم باشه تا همزمان با غلیظ شدن مواد خامی نشاسته هم گرفته بشه و طعم خامی داخل پودینگ حس نشه و همچنین باید مواد رو مرتب هم بزنید تا به صورت یکدست غلیظ بشه.

    وقتی مواد به غلظت پودینگ رسید حرارت رو خاموش کنید ( غلظت مواد بعد از خنک شدن بیشتر میشه پس این مورد رو در رسیدن مواد به غلظت دلخواهتون در نظر بگیرین)

    به هم زد مواد پودینگ بر روی حرارت

    ۶- پودینگ کاراملی شما آمادست و در این مرحله میتونید اون رو داخل ظرف های دلخواه بریزین و تزئین کنید.

    اما اگه میخواین پودینگ شما دو رنگ باشه میتونید نصف (یا یک چهارم) از پودینگ رو جدا کنید و شکلات دلخواه رو بهش اضافه کنید. اجازه بدین شکلات‌ها یک دقیقه داخل پودینگ ثابت بمونن و حرارت باعث آب شدنشون بشه و بعد با قاشق مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه.

    نکته مهمی که باید در نظر بگیرین نوع شکلاتی هست که استفاده میکنید چون خود پودینگ به اندازه کافی شیرین هست اگه از شکلات شیری و ساده استفاده کنید شیرینی پودینگ شما بیشتر میشه اگه شیرینی زیاد به ذائقه شما سازگار نیست به جای شکلات معمولی از شکلات تلخ استفاده کنید تا شیرینی دسر تون متعادل باقی بمونه.

    ریختن شکلات در مواد پودینگ

    ۷- داخل ظرف های دلخواه از پودینگ کاراملی شکلاتی بریزین و داخل یخچال قرار بدین تا کمی خودش رو بگیره. در این بین گاهی پودینگ کاراملی رو هم بزنید تا رویه نبنده.

    وقتی پودینگ کاراملی شکلاتی خنک شد و کمی خودش رو گرفت پودینگ کاراملی رو به آرومی روی اون بریزین و داخل یخچال بذارین تا کاملا خنک بشه و خودش رو بگیره (ترتیب لایه‌های پودینگ دلخواهه میتونید اول از پودینگ کاراملی استفاده کنید)

    چیدن مواد پودینگ دو رنگ در لیوان برای سرو کردن

    برای تزئین روی پودینگ میتونید از شکلات رنده شده یا ترافل رنگی استفاده کنید و یا روی پودینگ کاکائو الک کنید و از انواع میوه‌های دلخواه کنار پودینگ استفاده کنید.

    Two-color pudding

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مینی چیز کیک کاراملی خوشمزه و جذاب!

    نکات تهیه پودینگ کاراملی دو رنگ:

    • برای کارامل کردن شکر بهتره از قابلمه‌هایی با دیواره و کف ضخیم استفاده بشه چون قابلمه های که ضخامت کم و نازکی دارن حرارت رو زودتر منتقل می‌کنند و ممکنه باعث سوختن کارامل بشن.
    • اگه در نهایت طعم تلخی داخل پودینگ کاراملی حس بشه یعنی موقع کارامل کردن شکر اون رو سوزوندین.
    • غلظت پودینگ موقع برداشتن از روی حرارت باید در حد سس باشه و اگه غلیظ تر باشه بعد از خنک شدن پودینگ سفت میشه و از بافت و لطافت اصلی خودش فاصله میگیره.
    • میتونید پودینگ کاراملی رو به حالت قالبی هم آماده کنید در این صورت دو عدد ورق ژلاتین رو داخل آب سرد خیس کنید تا نرم بشن و وقتی حرارت رو خاموش کردین و مواد هنوز داغه ژلاتین‌های نرم شده رو از داخل آب خارج کنید و اجازه بدین آب اضافیش بره و داخل پودینگ بریزین و هم بزنین تا با حرارت مواد حل بشه و کاملا مخلوط و یکدست بشه و بعد میتونید پودینگ رو داخل قالب مورد نظر بریزین و در یخچال قرار بدین و وقتی بست از قالب خارج کنید چون داخل دسر از خامه استفاده شده و چربه به راحتی برمیگرده (در صورت استفاده از پودر ژلاتین دو قاشق غذاخوری پودر ژلاتین رو با یک چهارم پیمانه آب سرد مخلوط و به روش بن ماری حل کنید و بعد از خاموش کردن حرارت به مواد اضافه و کاملا مخلوط کنید ولی بهترین روش استفاده از ورق ژلاتین هست که غلظت مواد رو تغییر نمیده).
    • موقع ریختن مواد داخل ظرف سرو میتونید مابینش موز و گردوی خورد شده هم بریزید که باعث خوشمزه تر شدنش میشه
    • یکی از مهم ترین نکات برای خوشمزه شدن پودینگ استفاده از نشاسته تازه است در صورتی که نشاسته کهنه باشه طعم نا مطبوعی به دسر میده.
    • پیمانه مورد استفاده برای پودینگ باید پیمانه استاندارد قنادی باشه و یا میتونید از لیوان فرانسوی هم به جای پیمانه استفاده کنید.
    • زرده تخم مرغ داخل این دسر کاملا میپزه و با بقیه مواد مخلوط میشه و هیچ بوی نا مطبوعی ایجاد نمیکنه ولی بافت خیلی لطیفی به پودینگ میده.
    • شکر کاراملی و ذوب شده بسیار داغ هست پس باید مواظب باشین که باعث سوزوندن دست‌هاتون نشین.
    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.