آشپزینکات آشپزی

۶ روش‌ ساده برای خشک کردن سیر تازه + طرز تهیه پودر سیر

آشنایی با روش خشک کردن سیر برای افرادی که از پودر سیر یا سیر خشک در غذاهای مختلف استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. بهتر است قبول کنید که پودر سیرهایی که از بازار تهیه می‌کنید، آنطور که باید خالص نیستند و از همین رو درست کردن پودر سیر در خانه می‌تواند ایده شگفت‌انگیزی برای طعم دادن به غذاها باشد.

از طرف دیگر خشک کردن سیر یکی از ساده‌ترین روش‌های نگهداری آن برای مدت زمان طولانی است که اگر اصولی انجام شود، طعم و مزه سیر را برای مدت طولانی حفظ می‌کند. به‌طورکلی فرآیند خشک کردن و پودر کردن سیر بسیار ساده است.

در این مقاله از بخش آشپزی در بلاگ اکالا می‌توانید با آموزش روش‌های خشک کردن سیر تازه در منزل آشنا شوید.

روش‌های خشک کردن سیر

برای خشک کردن سیر در منزل روش‌های متعددی وجود دارد. اگر قرار است سیر را به صورت درسته خشک کنید، نباید پوست سیر را جدا کنید. اما برای این که پودر سیر درست کنید، ابتدا باید سیرها را خشک و بعد پودر کنید. برای شروع باید پوست سیر را جدا کنید. راحت‌ترین روش برای جدا کردن پوست سیر این است که سیرها را به صورت حبه‌ای کنید.

سپس چند عدد سیر را در شیشه بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و شیشه با تمام قدرت تکان دهید. با این روش خیلی راحت پوست سیرها جدا می‌شود. می‌توانید برای جدا کردن پوست سیر آن‌ها را در آب قرار دهید و بعد پوست سیرها را به راحتی با دست جدا کنید. در ادامه می‌توانید با فرآیند روش‌های خشک کردن سیر برای تهیه پودر سیر آشنا شوید.

۱- خشک کردن سیر زیر نور آفتاب

بهترین راه خشک کردن سیر خرد شده قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار باید بعد از جدا کردن پوست سیرها، آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید. سپس ورقه‌های سیر را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و برای چند روز در آفتاب قرار دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن پیاز در خانه

    ۲- خشک کردن سیر تازه روی بخاری و شوفاژ

    راهکار بعدی برای افرادی که در مناطق شرجی یا آلوده زندگی می‌کنند، خشک کردن سیر تازه روی بخاری یا شوفاژ است. برای خشک کردن سیر تازه روی بخاری و شوفاژ باید سیرها را خرد کنید و کف سینی آلومینیومی یا روحی بچینید. سینی را روی بخاری و شوفاژ قرار دهید. برای خشک کردن سیر روی بخاری نباید شعله بخاری زیاد باشد. به خاطر داشته باشید که هر از چند گاهی سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبند و به خوبی خشک شوند.

    خشک کردن سیر تازه

    ۳- خشک کردن سیر در فر

    در طرز تهیه پودر سیر سریع باید سیرها را در فر خشک کنید. برای این کار باید سیر را با کمک غذاساز خرد کنید و یا به صورت ورقه‌ای برش دهید. سپس سیرها را در سینی یا توری مناسب پهن کنید و برای مدت ۱/۵ تا ۲ ساعت با دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. هر چند دقیقه یک بار سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبند.

    قبل از خارج کردن سیرها از فر یک عدد سیر را با دست فشار دهید و خرد کنید و اگر کاملا خشک بود، سینی را از فر خارج کنید. به خاطر داشته باشید که برای خشک کردن سیر در فر دمای فر باید روی درجه حرارت پایین تنظیم شود. در غیر این صورت سیر می‌سوزد و قهوه‌ای رنگ می‌شود.

    ۴- خشک کردن سیر در مایکروفر و خشک‌کن

    ساده‌ترین روش خشک کردن سیر در خانه استفاده از دستگاه خشک‌کن و مایکروفر است. برای این کار باید دستگاه را روی حالت خشک‌کن تنظیم کنید و سیرها را در آن قرار دهید. چند بار سیرها را زیر و رو کنید و صبر کنید تا کاملا خشک و ترد شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سیر رستورانی

    ۵- خشک کردن سیر با آویزان کردن آن

    آویزان کردن و خشک کردن سیر تازه با ساقه یک روش خشک کردن سیر برای افرادی که دوست دارند سیر را به روش سنتی خشک کنند و در غذاها از سیر خشک به جای پودر سیر استفاده کنند. در این روش باید سیرها را با ساقه از یک نقطه آویزان کنید و در فضای بیرون از منزل و در معرض هوا خشک کنید. برای این کار می‌توانید سیر را به صورت دسته‌ای درست کنید و بعد آویزان کنید تا خشک شوند.

    نحوه‌ی خشک کردن سیر

    ۶- خشک کردن سیر تازه با نخ کشیدن سیر

    بهترین روش خشک کردن سیر تازه به نخ کشیدن آن است. در این روش برای خشک کردن سیر تازه با ساقه باید سیرها را به صورت درسته، با کمک نخ و سوزن به هم وصل کنید و در نقطه‌ای آویزان کنید تا سیرها خشک شود. در این روش معمولا ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد تا سیر کاملا خشک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حریره سیر

    طرز تهیه پودر سیر خانگی

    برای تهیه پودر سیر خانگی تنها به مقداری سیر خشک نیاز دارد. باید سیر را خرد و بعد به یکی از روش‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، خشک کنید. سپس تکه‌های سیر خشک شده را در آسیاب یا مولینکس بریزید و دستگاه را با سرعت زیاد روشن کنید تا سیرها کاملا پودر شوند. می‌توانید ورقه‌های سیر خشک شده را در یک شیشه تمیز یا پلاستیک زیپ دار بریزید و در جای خشک و خنک قرار دهید.

    سپس هر زمان که به پودر سیر نیاز دارید، سیر خشک شده را با آسیاب پودر کنید. با این روش پودر سیر شما همیشه تازه و معطر است.

    چکار کنیم پودر سیر بهم نچسبد؟

    شیوه نگهداری پودر سیر به اندازه روش خشک کردن سیر در ماندگاری آن اهمیت دارد. پودر سیر و سیر خشک باید در مکانی خشک و خنک و دور از رطوبت نگهداری شوند. بهتر است پودر سیر را در یک ظرف خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید تا حالت چسبنده پیدا نکند.

    یک روش دیگر برای جلوگیری از به هم چسبیدن پودر سیر، اضافه کردن مقداری نمک به آن است. نمک رطوبت را جذب می‌کند و مانع سفت شدن پودر سیر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیاز داغ کاراملی برای فریزر

    نکات و فوت و فن‌های خشک کردن سیر

    در این بخش به چند نکته در رابطه با خشک کردن سیر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

    • می‌توانید از پودر سیر خانگی برای طعم دادن به انواع بورانی، کتلت، غذاهای گوشتی، کوکو، خورش و خوراک استفاده کنید.
    • پودر سیر خانگی عطر بیشتری نسبت به پودر سیرهای آماده دارد و به خاطر خالص بودن طعم بهتری به غذای شما می‌دهد.
    • برای خشک کردن سیر باید از سیر تازه و سفت استفاده کنید. سیری که جوانه زده و نرم است به هیچ عنوان برای خشک کردن مناسب نیست.
    • به منظور جلوگیری از خراب شدن سیر خشک درسته باید آن را در مکانی نگهداری کنید که تهویه مناسبی دارد. قرار دادن سیر خشک با پوست در ظرف در بسته موجب کپک زدن آن می‌شود.
    • برای نگهداری سیر خشک به مدت طولانی بهتر است آن را به صورت درسته نگهداری کنید. در صورتی که سیر را حبه کردید، یا آن را کاملا خشک و پودر کنید و یا سریع‌تر از آن استفاده کنید تا خراب نشود.
    • به جز خشک کردن سیر می‌توانید برای نگهداری سیر به مدت طولانی آن را در فریزر قرار دهید و یا در روغن بیندازید و در فریزر بگذارید. ترکیب کردن سیر با سرکه نیز یک روش مناسب برای نگهداری سیر برای مدت طولانی است.

    طرز تهیه پودر سیر خانگی

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های گرفتن آب پیاز؛ بدون سوزش چشم

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال در رابطه با خشک کردن سیر پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    چگونه سیر را خشک کنیم که پوک نشود؟

    برای جلوگیری از پوک شدن سیر باید ریشه سیرها را روی اجاق بسوزانید. این کار مانع جوانه زدن و پوک شدن سیر می‌شود.

    هر بوته سیر چقدر پودر سیر میده؟

    می‌توانید از هر بوته سیر حدود ۱ قاشق غذاخوری پودر سیر درست کنید.

    برای دریافت نکات آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.