آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی به روش محلی؛ مرحله به مرحله

سیرابیج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان است که طرفداران بسیاری دارد و می‌توان آن را به همراه مرغ یا بدون مرغ طبخ کرد. سیرابیج که به زبان محلی گیلانی سیرواویج نیز نامیده می‌شود، خورشتی بسیار خوش طعم و مقوی است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن تخم‌مرغ است.

البته که شمالی‌های عزیز این غذای کم هزینه را بیشتر در زمانی که سیر تازه در بازار موجود است تهیه می‌کنند زیرا برگ سیر تازه نقش زیادی در خوش طعم شدن این خورشت دارد.

شاید به گوش‌تان خورده باشد که بعضی از غذاهای شمالی آخر آن‌ها کلمه بیج یا به زبان محلی ویج دارد، این کلمه به معنی سرخ کردن و تفت دادن است که شمالی‌ها این نام را به غذاهایی که باید آن‌ها را سرخ نمود می‌دهند مانند خشکابیج، سیرابیج، اناربیج و… .

همانطور که گفته شد این خورشت بی‌نظیر را می‌توان به دو روش (با مرغ و بدون مرغ) طبخ نمود. در این مطلب از بلاگ اکالا، طرز تهیه خورشت سیرابیج با مرغ و سیرابیج بدون مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه سیرابیج گیلان بدون مرغ

به راحتی می‌توانیم خورشت سرابیج را بدون مرغ هم درست کنیم. برای پختن این غذای خوشمزه طبق مراحل زیر پیش بروید.

برای درست کردن این خورشت مقوی و خوشمزه به موارد زیر نیاز داریم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه سیرابیج گیلان بدون مرغ:
    برگ سیر تازه و محلی۴ دسته
    تخم مرغ ۳ عدد
    روغن به مقدار لازم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

    مرحله اول: آماده سازی برگ سیر

    استفاده از برگ سیر در این غذا اهمیت بسیار زیادی دارد پس در اولین مرحله از مراحل طرز تهیه خورشت سیرابیج به سراغ آماده کردن آن می‌رویم. ابتدا پس از شستن و خشک کردن برگ سیرها آن‌ها را به وسیله‌ی یک چاقو تیز به قطعات بسیار کوچک تقسیم کنید.

    نکته: بسیاری از شمالی‌ها در تهیه‌ی این غذا از یک نوع سبزی محلی گیلانی به نام گیجاواش استفاده می‌کنند زیرا ترکیب این سبزی و برگ سیر طعم منحصر به‌فرد و متفاوتی به سیرابیج می‌بخشد.

    نکته: می‌توان برگ سیر‌ها از همان ابتدا نشست و آن‌ها را پس از ریز خرد کردن داخل آبکش ریخت و سپس آن‌ها را شست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو به سبک خوزستانی‌ها

    طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی به روش محلی

    مرحله دوم: تفت دادن برگ سیر

    در مرحله‌ی دوم به سراغ سرخ کردن برگ سیرها می‌رویم. برای این کار ابتدا یک ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار داده سپس کمی درون آن روغن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا روغن داغ شود سپس برگ سیرها را درون آن ریخته و تفت می‌دهیم سپس کمی زردچوبه و نمک و فلفل به برگ سیرها اضافه کرده و مواد را هم می‌زنیم تا رنگ برگ سیرها با کمک زردچوبه کمی تغییر کند.

    نکته: توجه داشته باشید برگ‌ سیرها نباید خیلی قرمز و سیاه شوند زیرا طعم آن‌ها تغییر می‌کند و تلخ می‌شود. در واقع برگ سیر باید تا اندازه ای سرخ شود که آب آن کامل گرفته شده و به اصطلاح خشک شود.

    نکته: حجم سیر بعد تفت خوردن به مقدار قابل توجهی کم می‌شود، پس در ابتدا نگران زیاد بودن مقدار سیرها نباشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ

    مرحله سوم: اضافه کردن تخم مرغ‌ها

    این مرحله در شکل نهایی غذای ما بسیار تاثیرگذار است پس با دقت این مرحله را دنبال کنید. پس از سرخ شدن برگ سیرها تخم مرغ‌ها را به آن اضافه می‌کنیم اما دقت نمایید که اگر تخم‌ مرغ‌ها را زیاد هم بزنید بافت و شکل خود را از دست می‌دهند و شکل سیرابیج را از بین می‌برند پس تخم مرغ‌ها را به آرامی هم زده تا به خوبی بپزند.

    نکته: اگر شکل ظاهری غذا برای شما اهمیتی ندارد و دوست دارید که تخم مرغ و برگ سیر به خوبی با هم ترکیب شوند پس بهتر است که تخم مرغ‌ها را پس از شکستن در برگ سیرها به خوبی هم بزنید تا تخم مرغ به خورد سیر برود و کاملاً با برگ سیر ترکیب شود.

    به همین سادگی و با انجام ۳ مرحله آسان توانستیم این غذای خوش طعم و عطر را درست کنیم. می‌توانید این غذا را در کنار برنج کته یا همراه با نان تازه محلی میل کنید، همچنین معمولاً در کنار این غذا چاشنی‌های لذیذ شمالی مثل کال کباب و سبزی خوردن محلی هم سرو می‌شود.

    طرز تهیه سیرابیج گیلان با مرغ

    سیرابیج گیلان را اگر بدون مرغ درست کنیم می‌تواند یک غذای عالی برای افراد گیاه‌خوار باشد. اما درست کردن آن با مرغ طعم بی‌نظیری دارد پس پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز خورشت غوره بادمجان؛ با گوشت خورشتی

    برای تهیه این خورشت فوق‌العاده به مواد زیر نیاز داریم.

    مواد لازم جهت تهیه سیرابیج گیلان با مرغ:
    برگ سیر۳۰۰ گرم
    تخم مرغ۳ عدد
    آب نارنج۲ قاشق غذاخوری
    سینه مرغ۲ عدد
    پیاز ۱ عدد
    برنج۲ پیمانه
    زعفرانبه مقدار لازم
    نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و برگ بوبه مقدار لازم

    مرحله اول: آماده‌سازی مرغ

    در مرحله اول به سراغ آماده کردن مرغ می‌رویم. ابتدا مرغ را به همراه ۱ عدد پیاز و ادویه و برگ بو داخل قابلمه‌ای ریخته و روی آن‌ها روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا مرغ پخته شود و در انتها و پس از پخته شدن مرغ کمی زعفران به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

    طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی

    مرحله دوم: آماده سازی برگ سیر

    برگ سیر را با یک چاقو تیز، به صورت ریز و یکنواخت خرد کرده سپس آن را به خوبی شسته و در یک آبکش قرار می‌دهیم تا آب آن کشیده شود.

    مرحله سوم: تفت دادن برگ سیر

    برای اینکه برگ سیر بهتر تفت بخورد بهتر است در ابتدا آن را بدون روغن در ماهیتابه‌ای تفت داده سپس کمی روغن به آن اضافه نماییم و اجازه دهید برگ سیر کمی پخته و نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ خورشت آلو شوشتری

    مرحله چهارم: اضافه کردن ادویه‌ها

    در این مرحله ابتدا کمی زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را به همراه آب نارنج به ماهیتابه اضافه نموده و روی شعله ملایم قرار می دهیم تا آب اضافی آن تبخیر شود. سپس تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم و چند دقیقه درب ماهیتابه را گذاشته تا تخم مرغ به طور کامل پخته شود.

    نکته: بهتر است پس از شکستن تخم مرغ در ماهیتابه ابتدا سفیده‌های آن را هم بزنید تا به خوبی شکل بگیرند سپس زرده‌ها را هم بزنید.

    خورشت سیرابیج گیلانی

    مرحله پنجم: سرو کردن سیرابیج

    در مرحله نهایی به سراغ سرو کردن سیرابیج گیلانی می‌رویم. ابتدا برنج را به همراه کمی نمک خیس کرده و می‌گذاریم تا بجوشد سپس کمی روغن به آن افزوده و به صورت کته دم می‌گذاریم و آن را به همراه مرغ و سیرابیج در کنار ماست و زیتون سرو می‌کنیم.

    نکته: سیرابیج را می‌توان با کال کباب یا ماهی و اشپل نیز تهیه کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کولی غورابیج به روش گیلانی

    امیدواریم که با پخت این غذای اصیل و لذیذ، از یه وعده غذایی خوشمزه لذت ببرید. برای آشنایی با دیگر دستور پخت غذاها، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.