آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی؛ غذای محلی به سبک خوزستانی‌ها

قلیه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و دریایی ایرانی اصیل است، که اصالت آن به شهرهای جنوبی کشور باز می‌گردد. اما به دلیل مزه فوق‌العاده قلیه میگو، این غذا در همه جای کشور طبخ می‌شود. قلیه میگو در واقع یک خورشت خوشمزه است که از میگو تهیه شده و به همراه سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله و دیگر ادویه جات طعم دار شده است. طرز تهیه قلیه میگو شباهت زیادی به طرز تهیه قلیه ماهی دارد. در ادامه شما را با طرز تهیه قلیه میگو برای ناهار آشنا خواهیم کرد.

از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه قلیه میگو

    • میگو : ۵۰۰ گرم
    • پیاز: ۲ عدد
    • سیر: ۵ حبه
    • گشنیز: ۳۰۰ گرم
    • شنبلیله: ۵۰ گرم
    • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
    • تمر هندی: ۱ پیمانه
    • روغن مایع: به مقدار لازم
    • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

    مراحل طرز تهیه قلیه میگو

    در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه قلیه میگو به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه دوپیازه میگو بوشهری

    مرحله اول : آماده کردن سبزی قلیه میگو

    در مرحله‌ی اول شنبلیله و گشنیز را پاک کنید و بشویید. سپس در یک صافی بریزید تا آب آن‌ها کاملاً برود. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

    مرحله دوم : شستن و خرد کردن سیر و پیاز

    در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و آن را نیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید و خرد کنید. 

    مرحله سوم : تفت دادن سیر و پیاز

     یک قابلمه مناسب برای پختن قلیه میگو را تهیه کنید. در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. بعد از مقداری تفت دادن به قابلمه مقداری زردچوبه اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش موتن‌جن شمالی

    مرحله چهارم : اضافه کردن سبزیجات به پیاز

    بعد از اینکه پیازها نرم و طلایی شدند، به قابلمه شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ سبزی‌ها تیره شود و آب آن‌ها تبخیر شود ادامه دهید.

    مرحله پنجم : ریختن رب گوجه و تمرهندی در مواد قلیه میگو

    در ادامه ۱ قاشق رب گوجه فرنگی را به همراه ۱ پیمانه تمر هندی، به قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. به این نکته دقت کنید که قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه آن را از صافی عبور دهید. در ادامه ۳ تا ۴ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در ادامه مقداری نمک، فلفل و ادویه مورد نظرتان را به مواد اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید. میزان نمک را با دقت بریزید، زیرا خود تمر هندی نیز شور است.

    مرحله ششم : تفت دادن میگو با پیاز به صورت جداگانه

     پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. سپس کمی زردچوبه نیز اضافه کنید و بگذارید تا مواد مقدار با یکدیگر تفت بخورند.

    در این مرحله باید میگوها را که از قبل پاک کرده اید و کاملاً شستشو داده اید را به تابه اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    مرحله هفتم : اضافه کردن میگو سرخ شده به قلیه میگو

    بعد از اینکه میگوها سرخ شدند آن‌ها را به قابلمه قلیه میگو اضافه کنید. دقت کنید که حرارت اجاق گاز کم باشد تا میگوها به آرامی پخته شوند و جا بیفتند.

    مرحله آخر : سرو قلیه میگو با پلو زعفرانی

    در انتها مقداری از خورشت قلیه میگو را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

    بعد از آماده شده قلیه میگو آن را در یک کاسه مناسب بکشید و در کنار پلو زعفرانی سرو نمایید.

    طرز تهیه قلیه میگو خوزستانی

    مطالب مرتبط : طرز تهیه میگو پلو خوشمزه با سس مخصوص

    نکاتی در طرز تهیه قلیه میگو

    • دقت داشته باشید که مدت زمان زیادی میگوها را نپزید، زیرا بافت آن‌ها بسیار سفت خواهد شد.
    • با توجه به اینکه قلیه میگو مزه‌ی ترش و تندی دارد، جنوبی ها قلیه میگو را در کنار ترشی انبه سرو می‌کنند.
    • دقت داشته باشید که میزان شنبلیله‌ای که در قلیه میگو استفاده می‌کنید زیاد نباشد. زیرا شنبلیله زیاد طعم تلخی را به غذا می‌دهد.
    • اگر طرفدار غذاهای تند یا ترش هستید، می‌توانید بر حسب ذائقه خورشت قلیه میگو را تندتر یا ترش‌تر کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از تمر هندی از رب انار یا رب نارنج استفاده کنید.
    • برای اینکه خورشت قلیه میگو خوش رنگ‌تر و سبزتر باشد، شنبلیله و گشنیز را بیشتر سرخ کنید. هر چند این کار باعث می‌شود خواص سبزیجات از بین برود. همچین برای اینکه رنگ سبز قلیه ماهی حفظ شود از اضافه کردن رب گوجه فرنگی در غذا خودداری نمایید.
    • در بعضی از مناطق جنوب در تهیه خورش قلیه میگو از سیب زمینی نیز استفاده می‌کنند. برای این کار سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه اضافه کنید. دلیل اینکه قبل از تمر هندی اضافه کنید این است که تمر هندی مانع پخته شدن سیب زمینی خواهد شد.
    • دستور تهیه قلیه میگو که به آموزش آن پرداختیم، برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    سوالات متداول در طرز تهیه قلیه میگو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه قلیه میگو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای از بین بردن بوی بد میگو چیکار کنیم؟

    یکی از دغدغه های درست کردن غذای قلیه میگو ،گرفتن بوی بد میگو  است. برای این کار یک قابلمه را تهیه کنید و در آن مقداری آب در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، سپس ۱ پیاز و چند حبه سیر را پوست بگیرید و بشویید و به چهار قسمت تقسیم کنید. و آن ها را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید. و در ادامه میگو را به قابلمه اضافه کنید.بعد از گذشت چند ثانیه میگو را از قابلمه خارج کنید. همین که میگو چند جوش بزند و رنگ آن کمی تغییر کند کافی است.

    چرا بافت میگو سفت میشه؟

    هنگام جوشاندن میگو برای گرفتن بوی زهم میگو در خورشت قلیه میگو، اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند بافت آن خیلی سفت خواهد شد.

    برای خوشمزه تر شدن قلیه میگو چیکار کنیم؟

    برای خوشمزه تر شدن قلیه میگو با استفاده از رب نارنج یا آب نارنج طعم دار کنید و کنار ترشی انبه سرو کنید ،همچنین ادویه و زعفران در خوشمزه تر شدن قلیه میگو تاثیر زیادی دارد.

    علت تلخ شدن قلیه میگو چیست؟

    اگر میزان شنبلیله‌ای که در قلیه میگو استفاده می‌کنید زیاد باشد طعم تلخی را به غذا می‌دهد.

    برای اینکه خورشت قلیه میگو سبز شود چیکار کنیم؟

    برای اینکه خورشت قلیه میگو خوش رنگ‌تر و سبزتر باشد، شنبلیله و گشنیز را بیشتر سرخ کنید. هر چند این کار باعث می‌شود خواص سبزیجات از بین برود. همچین برای اینکه رنگ سبز قلیه ماهی حفظ شود از اضافه کردن رب گوجه فرنگی در غذا خودداری نمایید.

    آیا در خورشت قلیه میگو سیب زمینی می‌ریزند؟

    در بعضی از مناطق جنوب در تهیه خورش قلیه میگو از سیب زمینی نیز استفاده می‌کنند. برای این کار سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه اضافه کنید. دلیل اینکه قبل از تمر هندی اضافه کنید این است که تمر هندی مانع پخته شدن سیب زمینی خواهد شد.

    طبع میگو سرد است یا گرم؟

    بر خلاف اکثر غذاهای دریایی که طبع سردی دارند میگو طبع گرم و تر دارد و بسیار مقوی است و محدودیت مصرف ندارد،مصلح آن سکنجبین است و مصرف آن برای افراد با مزاج سرد و بلغم توصیه میشود.خوردن یک وعده میگو می تواند ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را برطرف کند و به کاهش التهاب و سلامت قلب کمک کند. میگو حاوی ید، امگا ۳، امگا ۶ و B12 است و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. مصرف میگو برای استحکام استخوان ،لاغری،رشد مو و سلامت بینایی بسیار مفید است.

     

     
    ۴.۴/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.