آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی؛ ساده و خوشمزه

خورشت شش انداز یکی از غذاهای اصیل گیلانی است که بسیار مقوی است. این غذا از دسته بندی‌های غذاهای بدون گوشت و گیاهی ایرانی است. خورشت شش انداز انواع متنوعی دارد. شش اندازه هویج، شش انداز کدو، شش انداز خرما و انواع دیگری از آن که شما متناسب با ذائقه و رژیم غذایی خودتان می‌توانید این غذای اصیل و خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ، طرز تهیه این غذای خوشمزه شمالی با بادمجان را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت شش انداز گیلانی:
پیاز متوسط۱ عدد
بادمجان۱ کیلوگرم
روغن به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
گردو خرد شده۲۰۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
آب ۱ پیمانه

طرز تهیه خورشت شش اندازه گیلانی (با بادمجان)

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای دو نفر است که شما به راحتی با ضرب و جمع ساده‌ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم بیشتری این خورشت خوشمزه را طبخ کنید.

مدت زمان آماده سازی این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی آسان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت اناربیج گیلانی

مرحله اول | آماده سازی بادمجان‌

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی بادمجان‌ها روید آنها را به خوبی بشویید، سپس پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید به مقاله (چطور تلخی بادمجان را بگیریم ) مراجعه کنید ما در این مقاله روش‌های بسیار مختلفی برای گرفتن تلخی بادمجان را به شما آموزش داده‌ایم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پس از گرفتن تلخی بادمجان درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را کمی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود و به سراغ مرحله بعد روید.

    طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مرحله دوم | آماده سازی پیاز

    در دومین مرحله از مراحل طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی پیاز را بشویید و پوست بگیرید آن را به صورت نگینی خرد کنید و در همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کرده‌اید کمی تفت دهید تا پیازها سبک شوند.

    مقداری سیر له شده به آن بیفزایید و کمی سیر را نیز تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه،فلفل سیاه و نمک به آن بیفزایید، چند ثانیه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    مرحله سوم | اضافه کردن گردو و رب انار

    در سومین مرحله به سراغ آماده‌سازی گردوها روید گردوها را با کمک آسیاب له کنید یا با چاقو آن را به ابعاد کوچکی برش زنید. پودر گردو را به محتوای درون تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر گردو آزاد شود. حال مقداری رب انار را به آن اضافه کنید و در حد چند ثانیه همه مواد را با هم ترکیب کنید تا به خوبی طعم‌ها با هم ترکیب شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

    مرحله چهارم | پختن خورشت شش انداز

    در چهارمین مرحله بادمجان‌های سرخ شده را به محتوای درون تابه بیفزایید ۱ تا ۲ پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا خورشت شما بپزد و جا بیفتد. به همین راحتی و با طی کردن چهار مرحله بسیار ساده خورشت شش انداز بادمجان شما آماده سرو است. شما می‌توانید این خورشت بسیار خوشمزه و راحت را با برنج سرو کنید یا آن را به عنوان خوراک با نان نوش جان کنید.

    خورشت شش انداز گیلانی

    ۳ نکته طلایی که در تهیه خورشت شش انداز گیلانی باید بدانید!

    1. در تهیه این خورشت لذیذ و خوشمزه می‌توانید از تکه‌های گوشت مرغ یا گوسفندی استفاده کنید. بهتر است ابعاد گوشت را کوچک برش زنید و قبل از پخت به خوبی آن‌ها را سرخ کنید.
    2. اصالت طعم این خورشت به سمت ترشی است اما اگر ذائقه شما شیرین پسند است می‌توانید کمی شکر برای ملس شدن و گرفتن ترشی خورشت به آن بیفزرایید.
    3. می توانید برای خوش عطرتر شدن خورشت از سبزیجاتی مانند جعفری، ترخون، چوچاق و نعنا استفاده کیند.

    از اینکه تا پایان این مقاله نیز همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۴.۶/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.