آشپزیغذاهای سنتی

۷ غذای بدون مرغ و گوشت؛ ارزان و با صرفه

این روزها همه به دنبال غذاهای سالم و مقوی هستند که علاوه بر سادگی در پخت، نیازهای بدن را تامین کند. بسیاری از افراد به سمت سبزیجات خوردن روی آورده‌اند و غذاهایی را انتخاب می‌کنند که در آن مرغ و گوشت وجود ندارد. غذاهای گوشتی با توجه به گرانی گوشت، ممکن است از لیست غذایی خانواده‌ها حذف شده باشد و جای آن را به غذاهای بدون گوشت و مرغ داده باشد.

اکثر غذاهای بدون گوشت و مرغ با سبزیجات تازه و حبوبات درست می‌شود و لازم است هر چند وقت یک بار این غذاهای سالم در سفره شما عزیزان قرار گیرد. در دسته آشپزی از اکالا بلاگ با معرفی و طرز تهیه چند مدل غذای بدون گوشت و مرغ همراه شوید.

۱. گلت با بادمجان و قارچ

گلت یک غذای فرانسوی است که همانند پای و تارت محبوب و خوشمزه است. تفاوت گلت با این دو در این است که برای خمیر آن نیاز به قالب ندارید و همین دلیل طرز تهیه گلت را ساده و آسان می‌کند. گلت‌ها طعم‌های شور و شیرینی دارند و کافی است با ذائقه خودتان این غذا را درست کنید. 

گلت

ما در اینجا شما را با طرز تهیه گلت سبزیجات بادمجان و قارچ آشنا می‌کنیم.

  1. کره را به مکعب های یک سانتی برش دهید. آرد را در غذاساز بریزد. کره‌های مکعبی خرد شده را به آرد اضافه کنید.
  2. نمک را هم در این مرحله اضافه کنید. سپس دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید تا مخلوط آرد و کره شبیه خرده نان شود.
  3. بعد از این مرحله آب یخ را کم کم به آرد و کره اضافه کنید. ابتدا دو تا سه قاشق بریزید و اگر کافی نبود یک یا دو قاشق دیگر آب اضافه کنید. تا زمانی که مخلوط آرد و آب و کره کم کم حالت خمیری به خود بگیرد و در نهایت خمیر جمع شود. 
  4. خمیر را سلفون بپیچید و برای مدت حداقل نیم ساعت در یخچال قرار دهید. دقت کنید برای تهیه خمیر، حتما کره کاملا سرد باشد. کره سرد را برش دهید و با آرد مخلوط کنید.

برای تهیه مواد داخل گلت ابتدا:

  1. پیاز قرمز ۱ عدد کوچک برای تهیه فیلینگ داخلی خمیر، پنیر خامه‌ای را داخل میکسر یا غذاساز بریزید. ماست چکیده را اضافه کنید.
  2. برگ‌های ریحان را هم به مخلوط ماست و پنیر اضافه کنید. سپس روغن زیتون و یک حبه سیر را اضافه کنید.

برای ادامه مطلب طرز تهیه گلت بادمجان و قارچ اینجا کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲. میرزا قاسمی

    میرزا قاسمی یک غذای خوشمزه و شمالی است که به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید. برای تهیه میرزاقاسمی به بادمجان و سیر به همراه گوجه فرنگی و تخم مرغ نیاز داریم.

    طرز تهیه میرزا قاسمی به روش گیلانی

    1. بادمجان هارو روی گاز با پوست کبابی کنید؛ آن‌ها را روی شعله‌ی مستقیم یا روی شعله پخش کن (برای جلوگیری از کثیف شدن اجاق ‌گاز) قرار بدید.
    2. اجازه بدید بادمجان‌ها کاملا سرخ و کبابی بشن. (برای اینکه از پخته شدن بادمجان‌ها اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک چاقو یا چنگال را در بادمجان‌ها فروکنید؛ اگر چاقو به ‌راحتی فرو رفت، یعنی بادمجان کامل پخته شده است). آن‌ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید کمی خنک شوند.
    3. پوست آن‌ها را به ‌آرامی با دست جدا کنید. ( در این مرحله برای جلوگیری از سیاه شدن دستتان دستکش بپوشید).
    4. بادمجان‌ها را داخل ظرفی قرار دهید و  با کارد ساطوری کنید یا با گوشت‌کوب آن را له کنید.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه میرزاقاسمی اینجا کلیک کنید.

    ۳. کشک بادمجون

    کشک بادمجون یک غذای راحت و خوشمزه است که به راحتی در منزل بدون گوشت می‌توانید درست کنید. برای طرز تهیه کشک بادمجون به مواد زیر نیاز دارید:

    کشک بادمجان آسان

    1. بادمجون‌ها را پوست میکنیم، قاچ زده و اون‌ها رو سرخ می‌کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجون‌ها در بیاد. بعد از سرخ شدن، بهتره اون‌هارو‌ روی پدهای مخصوص جذب روغن بذاریم تا روغن اضافشون گرفته بشه و خطری متوجه سلامت عروقمون نشه. این نکته رو حتما رعایت کنید.
    2. توی قابلمه مقداری روغن می‌ریزیم و نعناع خشک رو ‌بهش اضافه می‌کنیم. در حد چند ثانیه به‌هم می‌زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شه.
    3. حالا زردچوبمون‌ رو اضافه می‌کنیم و  چند ثانیه دیگه تفت می‌دیم تا رنگ باز کنه.
    4. مرحله بعد اینه که بادمجون‌هامون‌رو به ترتیب توی قابلممون می‌چینیم و‌ آب‌جوش روی اون‌ها می‌ریزیم تا جایی که یک سانتی‌متر آب روی سطح بادمجون‌ها رو بگیره؛ ‌حرارتش رو‌ کم می‌کنیم و‌ زمان می‌دیم تا آروم بپزه و آبش کاملا تبخیر شه.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کشک بادمجون اینجا کلیک کنید.

    ۴. انواع کوکو

    کوکوها غذای سرخ کردنی خوشمزه هستند که برای تهیه آن‌ها نیاز به گوشت و مرغ نیست. البته کوکوی مرغ و کتلت گوشت چرخ کرده وجود دارند که بسیار سلیقه‌ای است و می‌توانید از آن استفاده نکنید.

    طرز تهیه کوکوها

    برای تهیه هر یک از کوکوها از جمله کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو لوبیا سبز و … می‌توانید بر روی لینک طرز تهیه انواع کوکوها کلیک کنید.

    ۵. لازانیا اسفناج و قارچ

    اگر از آن دسته افرادی هستید که طعم اسفناج را میپسندید، لازانیا قارچ و اسفناج را حتما امتحان کنید! معمولا همه جا لازانیا گوشت یا مرغ مرسوم‌تر است. شاید اسم لازانیا سبزیجات را کمتر شنیده باشیم. ولی این نوع لازانیا حداقل یک بارهم که شده، ارزش امتحان کردن را دارد.یه لازانیای راحت با مواد کم و در دسترس وصد البته سالم و مقوی!

    لازانیا اسفناج و قارچ

    ۱- در ابتدای کار پیاز رو خرد کنید. قارچ‌ها رو اسلایسی برش بدید. در تابه‌ای دوتا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز خرد شده رو کمی در روغن تفت بدید. قارچ‌ها رو به همراه دو حبه سیر خرد شده به پیاز اضافه کنید و با حرارت بالا اجازه بدید قارچ و سیر کمی سرخ بشه.

    ۲- نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید.

    ۳- قارچ، سیر و پیاز سرخ شده رو از تابه خارج کنید و درهمان تابه مجدداً کمی روغن بریزید؛ اسفناج‌ها رو به تابه اضافه کنید. من در این مرحله یک حبه سیر هم به اسفناج‌ها اضافه کردم. در تابه رابگذارید تا اسفناج‌ها نرم و پخته شوند. توجه کنید که فقط از برگ‌های اسفناج استفاده کنید و ساقه رو جدا کنید.

    ۴- بعد از پخت و آماده شدن اسفناج‌ها، آنها رو همراه قارچ به پنیر خامه‌ای یا ریکوتا اضافه کنید. (البته اینکار سلیقه ایست و میتوایند به جای ترکیب کردن مواد با هم، هر کدام را به تنهایی و به صورت لایه لایه روی لازانیا بریزید.) من مواد اصلی رو باهم مخلوط کردم!

    برای ادامه مطلب طرز تهیه لازانیا اسفناج و قارچ کلیلک کنید.

    ۶- خورش ترشه تره به روش محلی گیلانی

    طرفداران غذاهای شمالی این دستور پخت خوشمزه رو از دست ندهید. یک غذای سنتی و اصیل از استان گیلان که باید حتما امتحان کنید. این خورش خوشمزه حتی نیاز به گوشت هم ندارد و می‌توانید آن را با تخم‌مرغ درست کنید. حتی اگر تخم‌مرغ را هم حذف کنید یک غذای کاملا گیاهی مهیا می‌شود.

    خورشت ترشه تره گیلانی

    مراحل تهیه خورش ترشه تره

    مراحل تهیه خورش ترشه تره به شرح زیر است:

    1. سبزی‌ها را تمیز بشویید و ضدعفونی کنید. ابتدا باید آب سبزی‌ها را بگیرید. آن‌ها در آب‌کش بریزید و بگذارید تا آب آن به صورت کامل گرفته شود.
    2. حال یک سینی مناسب با چاقو سبزی خردکنی بردارید و سبزی‌ها را به صورت کامل خرد کنید. به‌صورت کلی هر چقدر سبزی‌ها بیشتر خرد شوند هنگام پخت خورش راحت‌تر پخته می‌شوند و خورش اصطلاحا جاافتاده‌تر می‌شود.
    3. خانم‌های خانه دار کاملا با این مرحله آشنایی دارند. ابتدا برنج را بشویید و آبکشی کنید. سپس آن را درون ظرفی بریزید و به اندازه کافی آب درون آن بریزید. به مدت ۱ ساعت برنج شما باید در این حالت باشد. 
    4. یک ماهی‌تابه مناسب بردارید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌خوبی گرم شود. یک قاشق غذاخوری روغن درون ماهی‌تابه بریزید.
      سبزی‌های خرد شده را درون ماهی‌تابه بریزید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورش ترشه تره کلیک کنید.

    ۷- خورشت شش انداز گیلانی

    خورشت شش انداز یکی از غذاهای اصیل و بسیار مقوی گیلانی از دسته بندی‌های غذاهای گیاهی و بدون گوشت ایرانی است که انواع متنوعی دارد. شش اندازه هویج، شش انداز کدو، شش انداز بادمجان، شش انداز خرما و انواع دیگری از آن که شما متناسب با ذائقه و رژیم غذایی خودتان می‌توانید این غذای اصیل و خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید. 

    طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مراحل تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مراحل تهیه خورشت شش انداز بادمجان گیلانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی بادمجان‌ها روید. آن‌ها را به خوبی بشویید، سپس پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید و تلخی آن را با قرار دادن در آب و نمک بگیرید. 
    2. پس از گرفتن تلخی بادمجان درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را کمی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود و به سراغ مرحله بعد روید.
    3. اکنون پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و در همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کرده‌اید کمی تفت دهید تا پیازها سبک شوند.
    4. مقداری سیر له شده به آن بیفزایید و کمی سیر را نیز تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه،فلفل سیاه و نمک به آن بیفزایید، چند ثانیه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و لذیذ گیلانی روی لینک طرز تهیه خورشت شش انداز کلیک کنید. 

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.