آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی؛ خوشمزه و لذیذ

خورشت ملاقورمه شمالی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان گیلان است. این خورشت گوشت ندارد و بسیار خوشمزه و خوش عطر است و یک انتخاب کامل و عالی برای افرادی است که علاقه ای به غذاهای گوشتی ندارند. مواد اولیه آن شباهت زیادی به مواد اولیه خورشت بادمجان دارد. در شهرهای مختلف ایران با همین مواد اولیه این غذای شمالی را به روش‌های مختلفی با نام‌های متنوعی طبخ می‌کنند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۲۰-۳۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با ضرب و جمع ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم بیشتری غذا را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی غذاهای ساده قرار می‌گیرد.

مواد لازم جهت تهیه خورشت ملاقورمه:
بادمجان۳ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
پیاز۱ عدد
انار ترشبه مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
جعفری و نعنا ساطوری شده۱/۲ پیمانه
آبغورهبه مقدار دلخواه
روغن به مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده سازی بادمجان

در اولین مرحله از تهیه این غذای نونی بدون گوشت به سراغ آماده سازی بادمجان‌ها روید. آن‌ها رابشویید و پوست بگیرید، سپس بادمجان‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان آن‌ها را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه در محلول آب نمک قرار دهید. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را از آب نمک خارج کنید و در آب کش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آغوز مسما مازندرانی

    خورشت ملاقورمه شمالی

    مرحله دوم | آماده سازی سبزی

    در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی سبزی‌ها روید. سبزی‌های تمیز شده و شسته شده را درون آب‌کش قرار دهید تا به خوبی آب اضافی آن‌ها گرفته شود. توجه داشته باشید در این غذا نسبت جعفری به نعنا ۲ به ۱ است. حال سبزی‌هاس شسته و خشک شده را به صورت ساطوری خرد کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مرحله سوم | آماده سازی پیاز

    در سومین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و پیاز ها را اندکی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود پیازها طلایی سبک شوند. در همین مرحله مقدار زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه آزاد شود.

    مرحله چهارم | افزودن بادمجان

    در چهارمین مرحله به سراغ بادمجان‌ها روید و آن ها را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا بادمجان‌ها تغییر رنگ دهند و کمی طلایی شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت اناربیج به روش سنتی گیلانی

    مرحله پنجم | افزودن سبزی

    در مرحله پنجم سبزی‌های ساطوری شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و بهم زنید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود و عطر آن‌ها آزاد شود.

    روش درست کردن خورشت ملاقورمه شیرازی

    مرحله ششم | پوره کردن گوجه فرنگی

    در این مرحله به سراغ گوجه فرنگی‌ها روید. آن ها را با کمک دستگاه خرد کن یا میکسر به شکل پوره تبدیل کنید. اگر خرد کن در دسترس ندارید می‌توانید آن‌ها را رنده کنید و یا پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. پوره گوجه فرنگی را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی به روش محلی

    مرحله هفتم | تنظیم چاشنی خورشت

    در این مرحله مقدار دل‌خواه انار دانه شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. با کمی نمک، فلفل و آبغوره چاشنی آن را تنظیم کنید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و ۱۵-۲۰ دقیقه به آن زمان دهید تا بادمجان و گوجه‌ها به خوبی بپزند و نرم شود. به همین راحتی و با طی کردن ۷ مرحله بسیار ساده غذای سالم و خوشمزه شما آماده سرو است. شما متناسب با ذائقه و رژیم غذاییتان می‌توانید این غذای لذیذ را به همراه کته یا نان سرو کنید.

    از این که تا پایان این مقاله جذاب نیز همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم و از خداوند منان برایتان شادی و سلامتی آرزومندیم.

    ۳.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.