آشپزیغذاهای سنتی

۱۶ لیست غذاهای نونی بدون گوشت

داشتن لیستی از غذاهای غیر گوشتی که ضمن برخوردار بودن از انرژی و پروتئین بالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای وعده‌ غذایی باشد در روزهایی که قیمت گوشت روبه فزونی دارد بسیار مهم است. علاوه بر صرفه اقتصادی غذاهای غیر گوشتی خوشمزه منبعی قوی از پروتئین ارگانیک و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و فیبر آن‌ها کمک شایانی به‌سلامت بدن و سیستم گوارشی می‌کند.

در این مقاله از اکالابلاگ لیستی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نونی بدون گوشت که پخت آن‌ها هم بسیار ساده است را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

۱- املت قارچ

اگر به‌ دنبال یک غذای بدون گوشت اما پر پروتئین و کامل هستید املت قارچ گزینه‌ای بسیار مناسب است. خوردن این غذای خوشمزه با نان یک وعده سنگین حتی برای نان و شام هم می‌تواند باشد و اگر به‌جای صبحانه سرو می‌شود انرژی بدن را تا وعده بعدی تا حد چشمگیری تأمین می‌کند.

املت قارچ غذاهای نونی بدون گوشت

املت قارچ یک غذای خوشمزه است که از ترکیب تخم‌مرغ، قارچ، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. این غذا از لحاظ تغذیه‌ای غنی از پروتئین، ویتامین D و مواد معدنی مانند سلنیم است. در این املت، جایگزین گوجه‌فرنگی که ماده اصلی املت است، قارچ خواهد بود. ترکیب محبوب و زیبای طعم قارچ و نیمرو این املت را به یک غذای دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. در نهایت باید گفت یکی از مزیت‌های املت قارچ این است که تهیه آن سریع و آسان است.

برای دیدن روش تهیه املت قارچ به لینک مراجعه نمایید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- کوکو سبزی

    بدون شک یکی از بهترین غذاهای بدون گوشت که با نان سرو می‌شود کوکو سبزی است. غذایی بسیار خوشمزه که در فرهنگ ایرانی جایگاهی اصیل دارد. کوکو سبزی یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین غذاهای ایرانی است که به‌عنوان یک پیش‌غذا، غذای اصلی یا میان‌وعده سرو می‌شود. این کوکوی خوشمزه همان‌طور که از نامش مشخص است از سبزی‌ها معطر تهیه می‌شود که در برخی شهرها، مانند شهرهای شمالی کشور، از سبزیجات محلی نیز برای تهیه آن استفاده می‌شود.

    طرز تهیه کوکو سبزی به روش‌های مختلف در سه سوت

    کوکوسبزی یک غذای خوشمزه و مغذی است که می‌تواند به‌عنوان یک منبع خوب از پروتئین و فیبر برای شما باشد. همچنین، این غذا کالری زیادی ندارد و برای افرادی که رژیم غذایی دارند نیز مناسب است.

    برای دیدن روش تهیه کوکوی سبزی به لینک مراجعه نمایید.

    ۳- یرآلما کبابی یا یرالما یومورتا

    یکی دیگر از غذاهای نونی که به‌واسطه داشتن سیب‌زمینی از کالری مناسبی نیز برخوردار بوده، یرآلما کبابی یا یرالما یومورتا، از غذاهای سنتی و محبوب ارومیه است.

    طرز تهیه یرآلما کبابی به روش ارومیه‌ای؛ خوشمزه و مجلسی

    این غذا به دلیل کبابی شدن سیب‌زمینی‌ها، طعمی لذیذ و فوق‌العاده دارد. یرالما یومورتا یک غذای منحصربه‌فرد در آشپزی ایرانی است که با استفاده از ترکیبات سنتی و ادویه‌های خاص تهیه می‌شود.

    این غذا نه تنها در میان خانواده‌های ایرانی به‌عنوان یکی وعده‌غذای خانگی کامل استفاده می‌شود، بلکه در مراسم و جشن نیز به‌عنوان یک غذای شناخته‌شده سرو می‌شود.

    برای دیدن روش تهیه یرآلما کبابی یا یرالما یومورتا به لینک مراجعه نمایید.

    ۴- فلافل

    کمتر کسی است که این غذای خوشمزه که گاهی با ساندویچ‌های گوشتی هم رقابت دارد را نشناسد. فلافل که از غذاهای محبوب جنوب ایران است در لیست غذاهای بدون گوشت حتماً باید جای داشته باشد. یک غذای پرکالری که از نخود تهیه می‌شود. فلافل یک غذای سنتی است که حتی در خاورمیانه‌ای نیز شهره است. اصلی‌ترین مواد آن علاوه بر نخود، پیاز، سبزی‌ها نظیر جعفری و ادویه‌های خاص همچون زردچوبه و کمون و.. است.

    طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به روش ساندویچی ها و مغازه

    این مواد با یکدیگر مخلوط و سپس به شکل دیسک‌های کوچک درآمده و در روغن داغ سرخ می‌شود. فلافل را می‌توان جایگزین یکی از وعده‌های غذایی مثل شام و نهار کرد یا به‌عنوان عصرانه نوش جان کرد.

    برای دیدن روش تهیه فلافل به لینک مراجعه نمایید.

    ۵- همبرگر گیاهی

    همبرگر یکی از غذاهای گوشتی و فست‌فودی پرطرف‌دار در سراسر دنیا است؛ اما نگران نباشید اگر به دنبال غذاهای بودن گوشت می‌گردید یک جایگزین بسیار مناسب برای آن سراغ داریم. همبرگر گیاهی یک غذای خوشمزه و بی‌نظیر است که اگر آن‌را امتحان کنید حتماً در لیست غذاهای مورد علاقه خود قرار می‌دهید. این برگر بسیار مقوی و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است؛ چون در تهیه آن از حبوبات استفاده می‌شود.

    همبرگر گیاهی

    اگر خانواده یا فرزندان شما هم علاقه زیادی به فست‌فود یا ساندویچ و غذاهای این‌چنینی دارند این فرصت را از دست ندهید و این ساندویچ خوشمزه را تهیه کنید که نه‌تنها ضرر ندارد؛ بلکه بسیار هم مقوی و باارزش است. این ساندویچ آن‌قدر خوشمزه و خوش‌طعم است که حتی می‌توان گفت کسی متوجه اینکه به‌جای گوشت از حبوبات در تهیه آن استفاده شده، نخواهد شد! این ساندویچ بسیار به‌صرفه هم هست با یک پیمانه لوبیا می‌توانید چهار یا پنج ساندویچ همبرگر تهیه کنید.

    برای دیدن روش تهیه همبرگر گیاهی به لینک مراجعه نمایید.

    ۶- املت

    یک غذای غیر گوشتی که پخت سریع آن امکان‌پذیر است و معمولاً به‌عنوان صبحانه سرو می‌شود. پختن املت به‌قدری ساده است که حتی اکثر آقایان آن را بلدند. املت از ترکیب تخم‌مرغ، سبزیجات، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

    طرز تهیه املت‌ها

    این غذا به‌عنوان یک گزینه پرپروتئین و سالم برای صبحانه یا شام می‌تواند در لیست غذاهای شما قرار گیرد. املت را می‌توانید با نان تازه یا لواش سرو کرده و با سس‌های مختلف نظیر سس گوجه‌فرنگی یا مایونز همراه کنید. همچنین، می‌توانید املت را با یک پنیر خوشمزه تزیین کنید.

    برای دیدن روش تهیه املت به لینک مراجعه نمایید.

    ۷- کتلت گیاهی

    کتلت یکی از غذاهای خوشمزه و معروف و محبوب در بین ایرانی‌هاست. از آن دست غذاهایی که عطر و طعمی نوستالژی دارد و در هر خانه‌ای بساط تهیه آن به پا می‌شده است! کتلت از دسته غذاهای مامان پز و لذیذ که محال است کسی خاطره خوش دورهمی با این کوچولوهای خوشمزه و جذاب رو نداشته باشد.

    طرز تهیه کتلت با سویا؛ کتلت خوشمزه و ساده برای گیاهخواران

    کتلت گیاهی که از سویا تهیه می‌شود یک غذای کامل با پروتئین بسیار بالا است که حتماً باید در لیست غذاهای بدون گوشت قرار گیرد. همچنین، این غذا کالری زیادی ندارد و برای افرادی که رژیم غذایی دارند نیز مناسب است.

    کتلت گیاهی را می‌توان به‌عنوان یک پیش‌غذا، غذای اصلی یا میان‌وعده سرو کرد. کتلت گیاهی یک غذای غیر گوشتی است که از مواد مختلفی مانند سویا، سیب‌زمینی، سبزیجات، حبوبات، غلات و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این غذا به دلیل طعم و بافت دلپذیری که دارد، یکی از غذاهای محبوب در سراسر جهان است.

    برای دیدن روش تهیه کتلت گیاهی به لینک مراجعه نمایید.

    ۸- کوکوی کدو سبز

    کوکوی کدو سبز یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که از کدو سبز، سبزیجات، و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این غذا از طریق ترکیب مناسب مواد غذایی و ادویه‌های خاص به یک غذای غنی از تغذیه و خوشمزه تبدیل می‌شود. کوکوی کدو سبز را می‌توان به‌عنوان یک پیش‌غذا، غذای اصلی یا میان‌وعده سرو کرد. این غذا را می‌توان به‌صورت سرخ شده، پخته یا گریل شده سرو کرد.

    کوکو کدو خوشمزه با نکات مهم

    برای دیدن روش تهیه کوکوی کدو سبز به لینک مراجعه نمایید.

    ۹- خوراک بادمجان

    خوراک گوجه بادمجان یکی از سریع پخت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است. مواد اولیه تهیه این غذا همان‌طور که از اسمش پیدا است، گوجه‌فرنگی و بادمجان است. بقیه مواد مورد استفاده در این خوراک برای مزه‌دار کردن بیشتر این غذا به کار می‌روند.

    طرز تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی در سه سوت

    این غذای نونی سریع آماده می‌شود و می‌توانید با این غذای فوق‌العاده یه عصرونه فوق‌العاده ترتیب بدید و حتی به‌عنوان شام این غذا رو میل کنید. خوراک بادمجان با تنوع مواد مصرفی و سادگی در تهیه، یک گزینه خوشمزه و غنی از مواد مغذی برای وعده‌های غیر گوشتی است.

    برای دیدن روش تهیه خوراک بادمجان به لینک مراجعه نمایید.

    ۱۰- نرگسی

    نرگسی یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام‌گذاری نرگسی برای این غذا به‌خاطر این است که بعد از اینکه غذا آماده شد، شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل‌درچمن می‌نامند. آماده‌سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم‌مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج؛ غذای سالم و مقوی به همراه نکات خوش طعم شدن

    اما در نرگسی افزودنی‌های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرگسی یک غذای سالم و مغذی است که می‌تواند به‌عنوان یک منبع خوب از پروتئین، آهن و ویتامین‌ها برای شما باشد. همچنین، این غذا کالری زیادی ندارد و برای افرادی که رژیم غذایی دارند نیز مناسب است.

    برای دیدن روش تهیه نرگسی به لینک مراجعه نمایید.

    ۱۱- زیره جوش (جوجوش)

    اگر علاوه بر این‌ که دوست دارید غذای غیر گوشتی سرو کنید و طرف‌دار پختنی‌های راحت و آسان بهتر است این دسر دوست‌داشتنی را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. این دسر در شهر لرستان، کرمان، تبریز و بعضی شهرها مورد استفاده است و تفاوت آن در پخت و اضافه‌کردن بعضی از مغزها و گندم آسیاب شده یا بکار بردن آرد گندم است. زیره جوش را می‌توان جزء دسر به‌حساب آورد؛ از نظر ظاهری شبیه حلوا است. بسیار مغذی و پرخاصیت است. می‌توان این دسر را به‌عنوان پیش‌غذا میل کرد.

    زیره جوش

    این دسر را اصلاً دست‌کم نگیرید؛ چون بسیار مقوی است و به دلیل طبع بسیار گرم خود شهره است. خوردن این غذای خوشمزه با نان به‌عنوان شام در بسیاری مناطق ایران مرسوم است. همچنین استفاده زیره در این دسر باعث بهتر هضم غذا خواهد شد و عفونت بدن را درمان و حاوی ویتامین ای و برای پوست بسیار خوب و کاهش‌دهنده چین‌وچروک پوست نیز است.

    برای دیدن روش تهیه زیره‌جوش به لینک مراجعه نمایید.

    ۱۲- کوکوی بادمجان

    کوکوی بادمجان یکی از بهترین انواع کوکو است که کافی است یک‌بار طعم آن را امتحان کنید. اگر به خوردن خوراک‌ها و غذاهایی که در آن‌ها بادمجان به کار می‌رود علاقه دارید کوکوی بادمجان یک انتخاب بسیار عالی برای ذائقه شما خواهد بود. برخی این غذای خوشمزه را به شیراز نسبت می‌دهند و برخی آن را اهل شمال کشور (به طور خاص گیلان) می‌دانند. درهرصورت این غذای دلچسب کماکان در میان مردم کشور چندان شناخته شده نیست و ممکن است شما نیز برای اولین‌بار نام آن‌ را (در میان غذاهای مشتق ‌شده از بادمجان) دیده باشید.

    کوکو-بادمجان

    یک غذای کامل و خوشمزه که اگرچه در بعضی دستورات آن را پیش‌غذا معرفی می‌کنند اما می‌تواند جایگزین یک وعده کامل غذایی خصوصاً شام شود. کوکوی بادمجان یک غذای مقوی و پر انرژی و البته کم‌هزینه و اقتصادی برای مصرف خانواده‌ها است. علاوه بر این موارد کوکو بادمجان نیز غذایی ساده و سریع است. کوکوی بادمجان از بادمجان، سبزیجات، تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. این غذا با طعم خاص بادمجان و ترکیبی منحصربه‌فرد از مواد مختلف، یک گزینه عالی برای وعده‌های ناهار یا شام است.

    برای دیدن روش تهیه کوکوی بادمجان به لینک مراجعه نمایید.

    ۱۳- اشکنه

    یک غذای نام‌آشنا که حتما باید در لیست غذاهای نونی و غیرگوشتی قرار داشته باشد. غذایی مقوی با پروتئین کافی که می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی کامل شود. اشکنه به یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی است که برای تهیه آن باید از میوه به و مقداری تخم مرغ استفاده کنید. اشکنه را معمولاً با نخودچی یا ماست سرو می‌کنند. همچنین، می‌توانید آن را با نان تازه نانوایی یا انواع خشکی مصرف کنید.

    طرز تهیه اشکنه اصیل

    برای دیدن روش تهیه اشکنه به لینک مراجعه کنید.

    ۱۴- خورشت ملاقورمه شمالی

    خورشت ملاقورمه شمالی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان گیلان است که بدون گوشت درست می‌شود و یک انتخاب کامل و عالی برای افرادی است که علاقه ای به غذاهای گوشتی ندارند. مواد اولیه آن شباهت زیادی به مواد اولیه خورشت بادمجان دارد. در شهرهای مختلف ایران با همین مواد اولیه این غذای شمالی را به روش‌های مختلفی با نام‌های متنوعی طبخ می‌کنند.

    خورشت ملاقورمه شمالی

    مراحل تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    مراحل تهیه خورشت ملاقورمه شمالی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی بادمجان‌ها روید. آن‌ها رابشویید و پوست بگیرید، سپس بادمجان‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. برای گرفتن تلخی بادمجان آن‌ها را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه در محلول آب نمک قرار دهید. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را از آب نمک خارج کنید و در آب کش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
    3. اکنون به سراغ آماده‌سازی سبزی‌ها روید. سبزی‌های تمیز شده و شسته شده را درون آب‌کش قرار دهید تا به خوبی آب اضافی آن‌ها گرفته شود. توجه داشته باشید در این غذا نسبت جعفری به نعنا ۲ به ۱ است. حال سبزی‌هاس شسته و خشک شده را به صورت ساطوری خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی کلیک کنید.

    ۱۵- کدو بره مازندرانی

    کدو بره، یک غذای کاملا سالم و گیاهی با خواص بسیار زیاد است که با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون کدو سبز، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و… به سرعت تهیه می‌شود.

    اصالت این غذا مربوط به استان مازندران و شهرهای شمالی است. در مازندران به کدو سبز، کچلیک نیز می‌گویند به همین دلیل نام محلی این غذا کچلیک‌ بره است.

    طرز تهیه کدو بره

    مراحل تهیه کدو بره مازندرانی

    مراحل تهیه کدو بره مازندرانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    2. پیازهای نگینی شده را به قابلمه بیفزایید و اندکی زمان دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. در همین مرحله سیر را له کرده و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. کمی سیر را تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.
    3. سپس به سراغ سیب‌زمینی روید. سیب‌زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی آب سرد بشویید تا در زمان سرخ کردن بهم نچسبند.
    4. سیب زمینی های شسته شده را درون آبکش بریزید و کمی زمان دهید تاآب اضافی آن‌ها گرفته شود. سیب‌زمینی‌ها را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و زمان دهید تا سیب زمینی‌ها طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای نونی و بسیار لذیذ مازندرانی روی لینک طرز تهیه کدو بره کلیک کنید.

    ۱۶- کوکو سیب زمینی

    کوکو سیب‌ زمینی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای حاضری برای وعده ناهار، شام یا عصرانه است که در مدت زمان بسیار کوتاهی با مواد اولیه در دسترسی قابل تهیه است. همچنین با توجه به مقدار سیب‌ زمینی که در این غذا مصرف می‌شود از جمله غذاهای سریع‌ الپخت و پرکالری به حساب می‌آید.

    کوکو سیب زمینی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام یا پخته، زعفرانی، پاکستانی، قاشقی و… اشاره کرد. 

    مراحل تهیه کوکو سیب‌ زمینی پخته

    مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام

    مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ سیب‌زمینی‌هایتان بروید و آن‌ها را با رنده ریز، رنده کنید. اگر زمان کمی در اختیار دارد می‌توانید برای پوره کردن سیب‌زمینی‌ها از میکسر یا خردکن یا هر دستگاهی که در دسترس دارید کمک بگیرید.
    2. بعد از رنده کردن سیب‌زمینی‌ها به سراغ پیاز بروید و آن را هم با همان رنده ریز، رنده کنید. 
    3. درون ظرف مناسبی پوره سیب‌زمینی و پیاز را بریزید و به‌ خوبی با هم مخلوط کنید. تخم مرغ‌ها را دانه‌ دانه به مواد کوکو اضافه کنید و هم بزنید.
    4. سپس تمامی ادویه‌ها و مواد خشک را به مواد کوکو اضافه کنید و به‌ خوبی با قاشق هم بزنید تا مواد کاملا یکدست و طعم‌دار شوند. دقت داشته باشید مواد شما باید حدی متوسط از فرم یک مواد مایع را داشته باشد، نه زیاد سفت باشد و نه شل، اصطلاحا مواد کوکو باید شبیه عسل کش بیاید.

    برای ادامه رسپی این کوکوی خوشمزه و دیگر انواع کوکوها روی لینک طرز تهیه انواع کوکو سیب زمینی به روش خانگی کلیک کنید.

    ۳.۲/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.