آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کتلت سویا؛ کتلت خوشمزه و ساده برای گیاهخواران

کتلت و شامی یکی از غذاهای خوشمزه و معروف و محبوب در بین ایرانی هاست. از آن دست غذاهایی که عطر و طعمی نوستالژی دارد و در هر خانه‌ای بساط تهیه‌ی آن به پا می‌شده است! کتلت و شامی از دسته غذاهای مامان پز و لذیذ که محال است کسی خاطره خوش دورهمی با این کوچولوهای خوشمزه و جذاب رو نداشته باشد!

این غذای کم هزینه با گوشت چرخ کرده تهیه میشود و بسیار لذیذ است. اما امروزه به دلیل افزایش قیمت گوشت دیگر امکان تهیه ان به سادگی‌ در هر خانه ای وجود ندارد. علاوه بر آن خیلی از افراد امروزه علاقه ای به مصرف گوشت ندارد و مصرف آن رو حذف کرده‌اند و به گیاه خواری رو آورده‌اند‌.

حالا امروز در اکالا ما آموزش یک نوع کتلت ساده ولی فوق العاده خوشمزه و خوش طعم رو آماده کردیم که نیازی به گوشت در تهیه آن نیست و برای گیاه خوارها هم مناسب است. در تهیه این کتلت از سویا استفاده می‌شود که بسیار به صرفه تر است و در نهایت هم طعم آن چندان تفاوتی با کتلت هایی که با گوشت تهیه می‌شود ندارد و چه بسا خوشمزه‌تر هم خواهد بود علاوه بر آن مقرون به صرفه هم هست.

و در نهایت غذایی خوشمزه و فوق‌العاده خواهید داشت‌. این کتلت‌های تهیه شده با سویا رویه ای بسیار ترد و کرانچی دارند و طعمی‌ بسیار خوشمزه!

با ما در اکالا بلاگ همراه‌ باشید با طرز تهیه کتلت سویا:

مواد لازم جهت تهیه کتلت با سویا:
سیب زمینی متوسط۳ عدد
پیاز یک عدد بزرگ
سیر دو تا سه حبه
سویا نصف پیمانه
تخم مرغیک عدد
هویج متوسطیک عدد یا دو عدد کوچک
زردچوبهیک قاشق غذاخوری
فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
نمک یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز یک چهارم یا یک قاشق چایخوری
آویشن یک چهارم قاشق چایخوری
پودر دارچینیک قاشق چایخوری
گوجه فرنگی برای کنار کتلت ها دو تا سه عدد
روغن سرخ کردنی به میزان لازم

مراحل تهیه کتلت با سویا

با ما همراه باشید تا مراحل تهیه این کتلت از غذاهای نونی بدون گوشت رو مرور کنیم:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه کتلت با سویا

    مرحله اول: خیساندن سویا

    برای تهیه این غذا ابتدا سویا رو باید در آب بخیسانید. برای اینکار سویا رو درون ظرفی جداگانه بریزید. یک یا نصف پیمانه آب داغ روی سویا بریزید.

    خیس کردن سویا برای کتلت سویا گیاهی
    و ظرف رو حدود پانزده تا بیست دقیقه کنار بگذارید تا سویاها نرم شوند.

    مرحله دوم: سیب زمینی

    سیب زمینی و سیر و پیاز رو پوست بگیرید. در ظرف بزرگتری شروع کنید به رنده کردن سیب زمینی ها و با رنده ریز همه سیب زمینی ها رو رنده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    سپس پیاز رو رنده کنید. حتما نیازی نیست آب پیاز رو بگیرید.

    سیب زمینی و پیاز را برای کتلت سویا رنده کنید

    مرحله سوم: رنده کردن

    در مرحله بعدی سیر رو رنده کنید و بعد به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و سپس هویج رو نیز با رنده ریز رنده کنید و به مواد بالا اضافه کنید.

    سیب زمینی و هویج رنده شده را به پیاز و سیر اضافه کنید

    مرحله چهارم: ادویه

    نوبت به اضافه کردن ادویه ها به مواد است. تمام ادویه ها رو داخل مواد بریزید. پودر سوخاری رو هم اضافه کنید. و یک عدد تخم مرغ رو به مواد بالا اضافه کنید. 

    بیشتر بخوانید: نکاتی که در روش صحیح نگهداری سویا باید بدانید!

    پودر سوخاری و ادویه ها رو به همراه تخم مرغ به مواد کتلت سویا اضافه کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت عربی

    مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد

    حالا شروع کنید به هم زدن و مخلوط کردن مواد! اگر مایل بودید مقداری‌ محلول زعفران حدود یک یا دوقاشق غذاخوری به مواد کتلت اضافه کنید. در پایان سویاهای خیس خورده که کاملا نرم شده‌اند رو باید داخل مواد بریزید.

    زعفران را به مواد کتلت سویا اضافه کنید

    مرحله ششم: صافی

    سویاها رو داخل صافی بریزید تا آب اضافه ان خارج شود. دقت کنید که بهتر است از سویای دانه ریز استفاده کنید یا در غیر این صورت سویای خیس خورده رو داخل غذاساز بریزید تا خرد و ریز تر شود و سپس سویا ها رو داخل مواد کتلت اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه با سویا

    مرحله هفتم: هم زدن

    کاملا هم بزنید و مواد رو مخلوط کنید  و با دست کمی ورز دهید تا مواد منسجم و یکدست شوند.مواد کتلت حالا دیگر آماده ست.

    سویا را به مواد کتلت سویا اضافه کنید

    مرحله هشتم: شکل دادن کتلت

    یک تابه را روی حرارت بگذارید و روغن سرخ کردنی داخل تابه بریزید. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود و بعد حالا از مواد به اندازه ی یک نارنگی‌ کوچک بردارید و کف دست شکل دهید.

    دقت کنید که ضخامت هر یک از کتلت ها رو زیاد در نظر نگیرید چون در این صورت مرکز کتلت ها بیش از اندازه نرم خواهد بود یا ممکن است خوب نپزد.

    پس یک ضخامت حدودی کمتر از یک سانتی متر برای هرکتلت قبل از سرخ کردن مناسب است. زمان شگل دادن به کتلت بهتر است کمی‌ان را فشرده کنید تا آب اضافه آن خارج شود تا بعد از پخت کاملا ترد باشد‌.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب زمینی زعفرانی خوشمزه

    مرحله نهم: پختن کتلت

    حالا کتلت شکل داده شده رو داخل روغن کاملا داغ شده قرار بدید و اجازه دهید کاملا سرخ شود. به همین ترتیب تمام تابه رو پر کنید.

    کتلت سویا را در روغن سرخ کنیدوقتی یک طرف از کتلت ها سرخ شد،بر گردانید و سمت دیگر آنها رو هم اجازه دهید به خوبی سرخ و طلایی شود. همه‌ی کتلت‌ها که به خوبی سرخ و طلایی شدند از تابه خارج کنید و روی یک کاغذ یا دستمال روغن گیر بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود. کتلت ها باید کاملا ترد شوند.

    پس موقع سرخ کردن کتلت ها دقت کنید که زود از تابه خارج نکنید و بگذارید به خوبی سرخ شوند. تابه که خالی شد مابقی کتلت هارو به همین شکل اماده کنید و در روغن داغ سرخ کنید‌.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت مرغ

    مرحله آخر: تزئین و سرو

    وقتی کار سرخ کردن کتلت ها به اتمام رسید غذای خوشمزه و خوش عطر شما آماده ست. اگر دقت کنید این غذا حین سرخ کردن عطری مشابه کتلت با گوشت دارد و از لحاظ طعم هم چندان تفاوتی ندارند.

    برای کنار کتلت ها میتونید سیب زمینی خلالی برش دهید و در روغن سرخ کنید. گوجه ها رو نیز دو یا سه تکه خرد کنید و در روغن کمی حرارت و تفت دهید.

    حالا بشقاب سرو رو آماده کنید و کتلت های ترد و خوشمزه رو به همراه سیب زمینی و گوجه فرنگی های سرخ شده داخل بشقاب سرو بچینید.

    کتلت سویا خوشمزه گیاهی با عکس مرحله به مرحله

    از سبزی و ریحان تازه ،فلفل و ترشی و انواع مخلفات و دورچین مختلف برای کنار این کتلت های خوشمزه میتونید استفاده کنید. این کتلت ها انقدر ترد و خوشمزه هستند که ممکن است نتونید صبر کنید وحین سرخ کردن یک یا دوعدد از آنها رو همان لحظه و همان جا پای گاز نوش جان کنید!

    کتلت هایی‌ خوشمزه و خوش طعم!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیتو مرغ؛ یک کتلت ایتالیایی خوشمزه

    نکات تهیه کتلت با سویا:

    • این میزان مواد به طور حدودی برای چهار الی پنج نفر مناسب است.
    • از سویای دانه ریز برای تهیه این کتلت استفاده کنید‌. اگر سویا دانه های درشتی دارد بعد از خیساندن در آب،در غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا مانند گوشت چرخ کرده نرم و ریز شود.
    • رنده ای که برای رنده کردن سیب زمینی و سایر مواد در این کتلت استفاده می‌کنید باید ریز باشد. در غیر این صورت بعد از پخت کتلت ها حالتی نرم و خام خواهند داشت.
    • سیب زمینی‌ها رو میتونید داخل غذاساز هم بریزید اما در این صورت سیب زمینی ها حالتی کاملا پوره مانند خواهند داشت که توصیه می‌شود یک عدد از سیب زمینی هارو رنده کنید و داخل مابقی سیب زمینی ها بریزید. به این صورت موقع پخت هم ترد و خوشمزه خواهد بود.
    • نیازی به آبگیری پیاز رنده شده نیست آب اضافه رو میتونید موقع شکل دادن به کتلت با کمی فشرده کردن آن خارج کنید.
    • باید از پیاز درشت در تهیه کتلت استفاده کنید میتونید از دوعدد پیاز متوسط در این مواد استفاده کنید.
    • میزان نمک و فلفل قرمز و سایر ادویه ها رو میتونید بیشتر هم استفاده کنید.
    • استفاده از هویج در این کتلت رو میتونید حذف کنید و اگر هویج نداشتید باز هم نگران نباشید بدون هویج هم این کتلت به همین اندازه خوشمزه خواهد بود.
    • حتما اجازه دهید روغن کاملا داغ شود بعد کتلت هارو در روغن کاملا داغ سرخ کنید.
    • اگر روغن داغ نباشد کتلت ها به تابه می‌چسبند و ظاهر خوبی نخواهند داشت.
    • حتما از تابه مناسب برای سرخ کردن کتلت ها استفاده‌ کنید.
    • اجازه دهید دو طرف کتلت ها به یک اندازه سرخ وطلایی شود.
    • حرارت لازم برای سرخ کردن این کتلت ها باید متوسط و کمی‌ بیشتر باشد. ولی نباید با حرارت زیاد سرخ شوند در غیر این صورت مرکز آنها ممکن است نپخته باقی بماند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلو تیکا؛ کتلت سیب زمینی هندی

    این کتلت های جذاب و خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و خواهید دید که چه طعم فوق العاده ای دارند! امیدواریم از طرز تهیه کتلت سویا بهره ببرید و این کتلت ها رو به آسانی در منزل تهیه کنید. همچنین می‌توانید در سرویس آشپزی طرز تهیه غذاهای دیگر را مشاهده کنید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.