آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کاک (نان یوخه) خانگی؛ شیرینی سنتی کرمانشاه

نان یوخه شیراز یا نان کاک کرمانشاه یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است. این شیرینی در ایام عید توسط خانواده‌ها با کمک همدیگر پخته می شود و همواره جایگاه ویژه‌ای سفره‌های نوروز دارد. شیرنی کاک یا نان یوخه ماندگاری بالایی دارد و می‌توانید بیش از ۱ ماه نیز آن‌را نگهداری کنید. پختن آن ساده است و هم با فر و هم به کمک ساج (تابه سنتی گود و گرد که نوع برقی ان هم در بازار موجود است) یا یک تابه مناسب می‌توانید آن را تهیه کنید. اگر در پختن نان مهارت دارید حتما روش تهیه نان یوخه یا کاک را یاد بگیرید، مطمعنا از طعم نهایی و کیفیت دلنشین این نان خوشمزه رضایت خواهید داشت. در دستور پخت کاملی که برای شما آماده کردیم هر ۲ روش پخت نان یوخه یا کاک با فر و بدون نیاز به فر آموزش داده می‌شود

 این شیرینی از یک قسمت خمیر لایه لایه شده تهیه میشه که با ترکیب پودر بادام و پودر قند و هل پر میشه! و عطر و طعم فوق العاده‌ای دارد. شیرینی کاک همانطور که یه شیرینی سنتی ست روش ستنی و خاصی هم برای پختش نیاز است!

در تهیه این نان حتما از روغن حیوانی و اگر با ذائقه شما سازگار است از روغن کرمانشاهی استفاده کنید. این شیرینی یک عصرانه خوشمزه با قابلیت استفاده در طول هفته است. محلی‌ها نان یوخه یا کاک را در مقیاس زیاد برای استفاده در طول سال پخت می‌کنند. مهارت اصلی در پختن این شیرینی همانند پختن نان است یعنی توانایی پهن کردن، جمع کردن و برگرداندن نان روی تابه.

 

با ما همراه باشید با روش تهیه این شیرینی سنتی ایرانی در اکالا بلاگ!

مواد لازم جهت تهیه شیرینی کاک:
آرد ٢۵٠ گرم
روغن حیوانی یا روغن جامد ۶٠ گرم
آب ولرم ۵٠ میلی لیتر
مایه خمیر فورییک قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چایخوری
تخم مرغ یک عدد متوسط
شکر یک قاشق غذاخوری
پودر پسته برای تزئین شیرینی

مواد لازم شیرینی کاکمراحل تهیه شیرینی کاک

در ادامه باهم مراحل تهیه این شیرینی محلی خوشمزه را مرور میکنیم:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: خمیر

    برای تهیه این شیرینی در مرحله اول باید مایه خمیر رو عمل بیارید.

    نکته : آب باید ولرم باشد نه سرد و نه خیلی داغ که از روی ان بخار بلند شود. در رعایت این نکته وسواس داشته باشید.

    برای اینکار ابتدا یک قاشق سوپ خوری پودر قند رو به پنجاه میلی لیتر آب ولرم اضافه کنید. بعد خمیر مایه فوری را به آب و شکر اضافه کنید.

    مخلوط شکر و آب و خمیر مایه در شیرینی کاک

    مرحله دوم: مخلوط کردن

    به طور کامل با همدیگر مخلوط کنید و سپس درب ظرف را بپوشانید و بگذارید حدود ده دقیقه مایه خمیر استراحت کند تا به خوبی عمل بیاد و پف کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان قندی به روش خانگی

    به عمل آمدن خمیر مایه شیرینی کاک

    مرحله سوم: روغن

    حالا روغن جامد یا روغن حیوانی رو روی حرارت گذاشته و ذوب کنید. سپس روغن ذوب شده را در ظرف دیگری بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی پشمکی

    ذوب کردن روغن جامد حیوانی در شیرینی کاک

    مرحله چهارم: تخم مرغ و نمک

    چند دقیقه صبر کنید تا روغن کمی سرد شود.

    سپس تخم مرغ را به روغن اضافه کنید. نمک را نیز به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.

    اضافه کردن تخم مرغ و وانیل به مواد شیرینی کاک

    مرحله پنجم: آرد

    حالا مایه خمیر آماده شده و حجیم شده را کم کم به مخلوط روغن و تخم مرغ اضافه کنید و در همان حین مخلوط را هم بزنید. سپس آرد را به مخلوط اضافه کنید.

    اضافه کردن آرد به مواد شیرینی کاک

    مرحله ششم: هم زدن

    آن قدر هم بزنید تا خمیری یک دست شکل بگیرد.

    در این مرحله خمیر نباید به دست بچسبد.

    اگر خمیر شل یا چسبناک بود می توانید مقدار خیلی کمی آرد به آن اضافه کنید و ورز دهید اما این میزان نباید زیاد باشه چون باعث خشک شدن خمیر می‌شود.

    خمیر بدست آمده باید کاملا لطیف باشه!

    آماده کردن خمیر شیرینی کاکمرحله هفتم: ورز دادن

    حالا باید خمیر را برای حدود ۱۰ تا  ۱۵ دقیقه کاملا ورز دهید. خمیر رو مرتب به یک سمت مطابق تصویر بکشید و دوباره جمع کنید و ورز دهید.

    سپس داخل کاسه ای رو با روغن پوشش بدید و خمیر ورز داده شده رو به کاسه منتقل کنید.

    روی کاسه را بپوشانید و بگذارید خمیر حدود دو ساعت استراحت کند تا عمل بیاید.

    خمیر شیرینی کاک

    بعد از مدت زمان ذکر شده باید خمیر حجیم شود! در این فاصله می‌تونید مواد داخلی خمیر رو آماده کنید.

    برای مواد میانی خمیر احتیاج دارید به مواد زیر:

    پودر قند ٣/۴ پیمانه
    پودر هل یک قاشق چای خوری
    پودر بادامحدودا نصف پیمانه

    مواد داخل نان کاک

    مرحله هشتم: مخلوط مواد اولیه

     داخل ظرف مناسبی پودر بادام رو بریزید. سپس پودر قند رو به پودر بادام اضافه کنید. و در پایان پودر هل رو به مواد بالا اضافه کنید. مواد رو با قاشق یا همزن دستی مخلوط کنید.

    مواد میانی شیرینی کاک

    مواد داخل شیرینی های کاک آماده ست کنار بگذارید و خمیر رو آماده کنید.

    مرحله نهم: پف خمیر

    بعد از ۲ ساعت مشاهده میکنید خمیر کاملا پف کرده و حجم آن دو برابر شده. با دست پف خمیر رو بگیرید.

    پف کردن و استراحت کردن خمیر کاک

    مرحله دهم: تقسیم کردن خمیر

     حالا سطح میز کار رو آرد پاشی کنید و خمیر رو روی میز منتقل کنید خمیر رو کمی ورز بدید و چانه کنید(به شکل توپ دربیارید) و بعد خمیر رو به چهار، شش یا هشت قسمت تقسیم کنید.

    هر قسمت رو به چانه‌های کوچکتر شکل بدید یعنی به صورت توپ های کوچک یا نارنگی در بیارید (در این قسمت سایز چانه‌های خمیر به ساج یا وسیله ای بستگی داره که خمیر رو طبخ می‌کنید. چون خمیر باید کاملا نازک پهن شود. من روی سینی فر خمیرها رو پختم به همین علت چانه های خمیر رو کوچکتر کردم تا سایز سینی باشد).

    تقسیم کردن خمیر برای شیرینی کاک هر چانه کوچک رو روی سطح آرد پاشی شده قرار بدید و با وردنه ای ظریف و باریک‌تر، شروع کنید به باز کردن و پهن کردن خمیر!

    آماده سازی خمیر شیرینی کاک با وردنهمرحله دهم: وردنه

    مرتب تا حد امکان خمیر رو کاملا نازک کنید.

    در مرحله وردنه کشی دقت کنید که خمیر به سطح نچسبد و مرتب آرد پاشی کنید. روی خمیر رو هم میزان خیلی کمی آرد بزنید تا خمیر موقع وردنه کشی به وردنه نچسبد. همانطور که اشاره شد خمیر رو باید کاملا نازک باز کنید در تصویر مشاهده میکنید که خمیر به قدری نازک شده که دست از زیر خمیر مشخص میشود! 

    نکته: تا جای ممکن سعی کنید با ورز دادن خمیر را آماده کنید و از اضافه کردن بیش از اندازه آرد خودداری کنید. زیرا همان‌طور که گفتیم موجب سفت شدن نان شما می شود.

    خمیر شیرینی کاک کرمانشاهمرحله یازدهم: پختن در ساج

    حالا ساج یا سینی مناسبی رو روی گاز قرار بدید تا داغ شود. ورقه‌های نازک خمیر را برای حمل راحت خمیر، دور وردنه مطابق تصویر رول کنید و بعد یکی یکی روی ساج یا سینی داغ شده انداخته.

    نکته: اگر ساج ندارید میتونید از پشت سینی یا تابه نسوز و مقاوم به حرارت اینکار رو انجام بدید چون باید سینی رو روی شعله‌ی مستقیم گاز قرار بدید. البته ساج های برقی هم در بازار موجود هستند.

    قرار دادن ورقه های شیرینی کاک بر روی سینی داغ

     بعد از اینکه زیر خمیر پخت، برگردانده و سمت دیگر خمیر را بپزید.

    مرحله دوازدهم: پودر هل، بادام و پودر قند

    پس از پختن و قبل از اینکه خمیر پخته شده سرد شود آن را روی میز کار پهن کنید و روی آن مخلوط پودر هل، بادام و پودر قند بریزید.

    ریختن پودر بادام و هل بر روی خمیر شیرینی کاک

    اینکار رو میتونید از لبه خمیر انجام دهید و پودر رو لبه خمیر بریزید و بعد لایه های خمیر رو با سایز تقریبا دو یا سه سانتی متری روی هم قراردهید.

    یعنی هر خمیر رو با قطر دو یا سه سانتی روی هم قرار بدید و لایه لایه کنید سپس روی میز کار با استفاده از وردنه مناسب لایه‌های خمیر را با فشار صاف کنید تا محتویات داخل خمیر کاملا منسجم شود.

    در این مرحله شیرینی کاک ما آماده است و فقط باید به شکل اریب در اندازه های مناسب که حدود سه سانتی متری برش دهید و روی آن را با پودر قند یا پسته پوشانده و تزئین کنید.

    شیرینی کاک و برش آن به صورت اریب
    این شیرینی ها فوق‌العاده خوشمزه و خوش طعم هستند و مطمئنا اگر با این شیرینی خاطره دارید خاطره‌های شیرینی رو براتون زنده میکنه و لحظات شادی رو میتونید کنار عزیزانتون رقم بزنید.

    طرز تهیه کاک یا نان یوخه

    پروسه پخت این شیرینی حدودا سه ساعت زمان میبره! شاید تهیه این شیرینی در منزل سخت بنظر برسد اما اگر کمی حوصله به خرج دهید خیلی ساده و راحت تهیه می‌شود.

    نکات لازم در تهیه کاک:

    • فقط باید دقت کنید که زمان تهیه خمیر از آرد زیاد استفاده نکنید چون خمیر سفت خواهد شد و بعد از پخت خشک میشوند و نمیتونید به راحتی خمیر رو شکل بدید و خمیر می‌شکند.
    • نکته دیگر اینکه زمان زیادی برای پخت شیرینی نیاز نیست همینکه خمیر پخته شود باید برگردانید و سمت دیگر را نیز بپزید. حرارت دادن زیاد هم ممکنه باعث خشک شدن خمیر شود.
    • دقت کنید در صورتی که میخواهید شیرینی کاک رو نگهداری کنید حتما آن ها را در ظرف در بسته مناسبی ریخته و در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید.
    • این شیرینی رو بهتر است با روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی تهیه کنید.
    • این شیرینی رو با خمیر یوفکا هم میتونید تهیه کنید اما خب قاعدتاً کیفیت یک شیرینی کاک سنتی و اصیل رو نخواهد داشت.

    طرز تهیه کاک در فر:

    برای تهیه شیرینی کاک در فر کافی ست به این روش عمل کنید:

    خمیر رو بعد از اینکه کامل وردنه کشی کردید و نازک شد، روی سینی فر پهن کنید، خمیر رو از لبه ها تا بزنید و بعد همانند روش سنتی، مخلوط پودر بادام رو روی خمیر بکشید و بعد مجدد لایه های خمیر رو مطابق روش قبل روی هم قرار دهید. میتونید دراین مرحله خمیر رو برش بدید و یا اینکه بعد از پخت برش بزنید.

    بعد سینی رو داخل فر گرم شده قرار دهید و اجازه بدید خمیر بپزد. این مدت زمان ممکنه بین ده تا بیست دقیقه طول بکشد. تا زمانی که خمیر بپزد. میتونید گریل رو هم روشن کنید تا کمی روی نان ها هم طلایی شود. بعد از فر خارج کنید و با پودر پسته و پودر قند تزیین کنید.

    با روش پختی که براتون به اشتراک گذاشتیم میتونید شیرینی های کاک فوق العاده خوشمزه‌ای رو تهیه کنید. حتی خودتونم باورتون نمیشه که این شیرینی کار دست خودتونه!

    امیدواریم از دستور پخت این شیرینی سنتی اصیل بهره برده باشید و در منزل بتونید شیرینی های کاک خیلی خوشمزه رو تهیه کنید.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲ دیدگاه ها

    1. سلام من هم تقریبا ۵ روز تا حالا کد هارو همون اول میزنم داخل نرم افزار اکالا ، فروشگاه افق کوروش ولی میگه کد اعتبار نداره ، لطفا اگه واقعا کد ها راست هستن و دروغ نیست اعتبار شون رو واسه افراد بیشتری کنین با تشکر

    2. من از این سر اشپز محترم سوالی دارم. که خواهشمند است جواب سوالم را بدهد در غیر اینصورت اطلاعات غلط در رابطه با غیر تخصص خود نظر ندهند ممنون میشم.
      ( نان یوخه) یعنی چه معنی و مفهوم تحلیلی ریشه کلمه رو بفرمایند.
      گه گفتند . همانطور که از نامش پیداست.

    3. باورکنید هیچکدوم از کدها واقعی نیستن،من هرروز دوتا کد درهمون لحظه ای که میزارن میزنم کلا پوچه
      اکالا جان کم دروغ بگو?

      1. سلام دوست عزیز این کدها فقط در فروشگاه افق کوروش قابل استفاده است. با انتخاب فروشگاه افق کوروش کدها را در اپلیکیشن اکالا استفاده کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.