آشپزیغذاهای رژیمیغذاهای سنتی

طرز تهیه نرگسی اسفناج؛ غذای سالم و مقوی به همراه نکات خوش طعم شدن

نرگسی یکی از غذاهای کم هزینه و خوشمزه ایرانی است، که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به خاطر این است که بعد از اینکه غذا آماده شد، شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن می‌نامند.

آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه این مقاله ار قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا شما را با طرز تهیه نرگسی به عنوان یک غذای سریع آشنا خواهیم کرد.

    مواد لازم برای تهیه نرگسی
    تخم مرغ۴ عدد
    اسفناج۵۰۰ گرم
    سیر۳ حبه
    پیاز۲ عدد
    روغن مایعبه مقدار لازم
    نمک، زردچوبه و فلفلبه میزان لازم


    طرز تهیه نرگسی

    بیشتر بخوانید: برای شام چی بپزم؟

    مراحل طرز تهیه نرگسی

    در این قسمت با طرز تهیه نرگسی از غذاهای نونی بدون گوشت، به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

    مرحله اول : شستن و خرد کردن اسفناج

    در مرحله اول برای پختن نرگسی، اسفناج ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.

    مرحله دوم : پختن اسفناج

    سپس یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا اسفناج ها به آرامی پخته شود. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانی

    مرحله سوم : تفت دادن پیاز

    هنگامی که اسفناج ها در حال پختن هستند، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. یعد از داغ شدن روغن پیاز ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیاز ها نرم و سبک شوند.

    مرحله چهارم : تفت دادن سیر رنده شده

    در ادامه سیرها را پوست بگیرید. بشویید و سپس رنده کنید. و آن ها را به پیاز های داخل تابه اضافه کنید. مواد را با یکدیگر تفت دهید و صبر کنید تا سیرها نرم شوند.

    بعد از اینکه پیازها طلایی و سیرها نرم شدند، مقداری زردچوبه به تابه اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه ساندویچ اسفناج و قارچ

    مرحله پنجم : اضافه کردن اسفناج به سیر و پیاز

    بعد از اینکه سیر و پیازها کاملا سرخ شدند. نوبت اضافه کردن اسفناج پخته شده به تابه می باشد. به این نکته دقت کنید که اسفناج ها را در هنگام اضافه کردن به تابه باید بدون آب باشند. بعد از اضافه کردن اسفناج به تابه، به مدت چند دقیقه مواد را با یکدیگر تفت دهید.

    مرحله ششم : ریختن تخم مرغ در نرگسی اسفناج

    بعد از اینکه مواد را با یکدیگر تفت دادید، به آن ها مقداری نمک و فلفل اضافه کنید و مواد را بار دیگر هم بزنید. سپس در آخر کار تخم‌ مرغ‌ها را بر روی اسفناج ها بشکنید و در قابلمه را بگذارید تا تخم مرغ‌ها بسته شوند. دقت داشته باشید که میزان حرارت اجاق گاز باید کم باشد.

    در نهایت بعد از آماده شدن نرگسی، آن را به همراه نان یا برنج و در کنار ماست ترجیحاً برای شام سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه اسفناج به روش مازندرانی

    طرز تهیه نرگسی با اسفناج و تخم مرغ

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسفناج پلو مجلسی

    نکاتی در طرز تهیه نرگسی

    • بعد از شکستن تخم مرغ ها بر روی اسفناج ها می توانید آن ها را هم بزنید و یا به صورت عسلی بگذارید باقی بماند. این دو حالت به سلیقه شما بستگی دارد.
    • برای اینکه نرگسی شما خوشمزه تر شود و ظاهر مجلسی به خود بگیرد، مقداری گردوی خرد شده را به غذا اضافه کنید.
    • هرچه پیازها را ریز تر و یکدست تر خرد کنید آن ها به خوبی سرخ خواهند شد و طعم نرگسی را به مراتب بهتر خواهد کرد.
    • برای اینکه نرگسی که شما آماده می کنید، طعم بهتری بدهد. می توانید از مقداری فلفل دلمه ای در تهیه آن استفاده کنید.
    • قبل از اضافه کردن تخم مرغ ها به تابه، می توانید اسفناج ها را به گوشه تابه انتقال دهید، تخم مرغ ها را در گوشه خالی تابه بشکنید.
    • استفاده از گوشت چرخ کرده در نرگسی مرسوم نمی باشد. اما می‌توانید برای خوشمزه تر شدن نرگسی مقداری گوشت چرخ کرده به آن اضافه کنید.
    • دستور تهیه نرگسی که به آموزش آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم شدن یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    این بود طرز تهیه نرگسی خوشمزه از انواع غذا با اسفناج. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    اسفناج و سلامتی

    1. منبع غنی ویتامین و مواد معدنی: اسفناج حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین A، C، و K است. همچنین مقدار مناسبی از ویتامین B6، فولات (ویتامین B9)، و ویتامین E نیز داراست. از جمله مواد معدنی مهم اسفناج می‌توان به آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، و منیزیم اشاره کرد.

    2. ضد التهابی: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که می‌توانند در کاهش التهاب‌های بدن نقش داشته باشند. این خصوصیت می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد.

    3. تقویت سلامت قلب: مصرف منظم اسفناج می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و عوامل ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

    4. پشتیبانی از سلامت چشم‌ها: ویتامین A موجود در اسفناج برای سلامت چشم‌ها بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین می‌تواند به تقویت بینایی شبانه و جلوگیری از اختلالات چشمی مانند ماکولار دژنراسی کمک کند.

    5. قدرت آنتی‌اکسیدانی: اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و کوئرسیتین است که می‌توانند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب‌های سلولی به بدن کمک کنند.

    6. حمایت از سلامت استخوان‌ها: ویتامین K، کلسیم، و منیزیم در اسفناج می‌توانند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های استخوانی کمک کنند.

    7. کمک به پیشگیری از بیماری‌ها: اسفناج ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و چاقی کمک کند.

    8. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در اسفناج می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و در مقابله با عفونت‌ها مؤثر باشد.

    سوالات متداول در طرز تهیه نرگسی اسفناج

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه نرگسی اسفناج همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    زمان پخت اسفناج برای نرگسی چقدر است؟

    معمولا برای درست کردن نرگسی، اسفناج را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخارپر می‌کنند اگر اسفناج زمان بیشتری بپزد خواص آن از بین می‌رود.

    آیا می‌توانیم برای نرگسی تخم مرغ را جداگانه نیمرو کنیم؟

    بله می‌توانید برای درست کردن نرگسی تخم مرغ را جداگانه شکسته و روی اسفناج بریزید و همچنین می‌توانید تخم مرغ را داخل اسفناج ریخته و هم بزنید تا تخم مرغ سفت شود این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد.

    ریختن سیر داخل نرگسی الزامی است؟

    سیر طعم نرگسی را بسیار خوشمزه می‌کند اما اگر با طعم و بوی سیر مشکل دارید می‌توانید آن را از مواد اولیه نرگسی حذف کنید.

    چرا نرگسی بخوریم خواص نرگسی چیست؟

    از آنجایی که ماده اصلی نرگسی اسفناج و تخم مرغ است و این دو ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است و برای بدن و سلامتی ما مفید است به همین دلیل گنجاندن آن در برنامه غذایی توصیه می‌شود.

    از خواص اسفناج پخته می‌توان به بهبود سلامت قلب اشاره کرد مواد مغذی موجود در اسفناج از ضخیم‌شدن دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

    ویتامین C موجود در اسفناج، به‌عنوان توانایی جلوگیری از چین‌و‌چروک و محافظت از ما در برابر بیماری‌های بینایی، مشکلات سلامتی قبل از زایمان و بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده است.

    اسفناج منبع غنی از ویتامین K است، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D، فیبر غذایی، پتاسیم و منیزیم  است که همه از مواد مغذی مهمی هستند که برای بهبود استخوان مفید هستند.

    ۳.۳/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۷ دیدگاه ها

    1. سلام ممنون غذای بسیار خوشمزه ایه و در اصل تهرانیه نرگسی با تخم مرغ کم و پیازداغ فراوون پخته میشه و اینکه تخم مرغ مخلوط اسفناج میشه طعم تخم مرغ خالی نباید احساس بشه بسیار دلچسبه حتی بدون تخم مرغ هم اگر امکانش نبود خیلی خوب میشه

      1. نرگسی یکی از غذاهای خوشمزه و محبوبه منه.ما بهش کمی گوشت چرخ شده ام اضافه می کنیم و تخم مرغ ش رو توی روغن جدا به شکل جمع شده و تکه شده بهش اضافه می کنیم با ادویه مخصوصا فلفل سیاه و زیره

    2. اسفناج بعنوان پیش غذا یکی از بهترین خوراک ها محسوب میشه و هم یک عصرانه خوب برای ورزشکاران بدنساز . ممنون از سایت خوبتون.

    3. عالیه ممنون از آموزش غذاهاتون من خودم عاشق غذاهایی هستم که با اسفناج درست میشه خورشتش نرگسی بورانی ونون اسفناج

    4. سلام بسیار غذای مفیدی هست، خوبه آدم بدونه اصالت یه غذایی برای کجاس ولی خیلی هم مهم نیست، مهم اینه که یه غذای اصیل ایرانیه

    5. من بنزرم این خوراک شمالی نیست و درعسل بیشتر تهرانیان درست میکنن و اگر این غذا شمالی باشد باید شمالی ها زیاد درست کتن و بیشتر شمالی ها این غذا به گوششون نرسیده است?

    6. بسیآر عالی میتوان به عنوان پیش غذا هم استفاده کرد تشکرفراوان من یاد قدیما انداختید

    7. من شمالی ام. گیلان . اصلن این غذا بومی گیلان و مازندران نیست خیلی از شمالی ها اصلن به گوششون هم نخورده . تا جایی که می دونم از قدیم یعنی بیست سی سال پیش پرس و جو کردم این غذا اصالت تهرانی داره. تهرانیها علاقه زیادی به اسفناج داشتن .خورش آلو اسفناج هم ریشه تهرانی داره شاید بخاطر رشد خیلی خوب اسفناج در تهران و اطرافش در فصل پاییز و زمستان باشه.

      1. من شمالی هستم و مادر همیشه درست میکرد، شاید برای قشر خاصی که کمتر توان خرید گوشت داشتن بسیار هم آشنا باشه ولی به گوش کسانی که دستشون به دهنشون میرسه نا آشنا.

    8. سلام . نرگسی غذای سالم و مفید است . من بهمین روش درست میکنم فقط من قبل از اینکه تخم مرغ را اضافه کنم مقداری رب انار اضافه میکنم و هم میزنم بعد تخم مرغ ها را اضاف میکنم مقدار رب انار بستگی ب ذائقه شما دارد . بسیار لذید میشود یا میتوانید نرگسی را بپزید و موقع سرو هر کس تمایل داشت برای خودش روی نرگسی بریزد .‌

      1. چون مادر بزرگ شما بلد بوده یعنی مال شمال نیست؟
        خیلی از غذاهای لذیذ و ساده و مفید با اصالت مربوط به یک منطقه خاص در کل ایران منتشر شدند و همه استفاده میکنند.

      1. من این غذا رو خیلی دوست دارم البته با رب انار ترش عالی میشه گرکانی ها بهش میگن اسفناج مسما،،، یا مسمای اسفناج

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.