آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانی؛ با طعمی منحصر به فرد

اسفناج‌مرجی یکی از غذاهای اصیل مازندرانی است که علاوه بر طعم و مزه خوبی که دارد خاصیت درمانی آن زبانزد خاص و عام است. ترکیب اصلی این غذا اسفناج و عدس است. اسفناج سرشار از آهن است و برای درمان یبوست، سلامت قلب و مغز، درمان کم‌خونی و فشار خون بالا مفید است از طرفی عدس منبع فراوانی از پتاسیم است و برای کنترل دیابت، پیشگیری از سرطان، کنترل وزن و بهبود سوخت و ساز بدن مفید است.

پس حتما به دلیل خواص فراوان این غذا آن را در رژیم غذاییتان جای دهید. اسفناج مرجی بسیار ساده و سریع تهیه می‌شود. مواد اولیه در دسترسی دارد و اغلب طعم دلنشین و آشنایش را دوست دارند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه اسفناج مرجی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه اسفناج مرجی

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۱۵-۲۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذا را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی آسان قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه اسفناج مرجی:
    اسفناج۵۰۰ گرم
    عدس۱۲۰ گرم
    سیر۳ حبه
    رب انار۲ قاشق غذاخوری
    آببه مقدار لازم
    نمک، زردچوبه، فلفل و گلپربه مقدار دلخواه
    روغن حیوانیبه مقدار لازم

    مرحله اول | آماده سازی عدس

    در اولین مرحله به سراغ عدس‌ها روید. عدس‌ها را تمیز کنید و بشویید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات آن‌ها را از چند ساعت قبل از طبخ بخیسانید. عدس‌های شسته شده را با مقدار مناسبی آب بخیسانید و هر چند ساعت یک‌بار آب آن‌ها را بریزید و با آب تازه سطح آن‌ها را بپوشانید.

    حال عدس‌های خیسانده شده را با مقداری نمک و آب درون قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت کم قرار دهید. زمان دهید تا عدس‌ها به خوبی بپزند و نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نرگسی اسفناج

    مرحله دوم | آماده سازی اسفناج

    در دومین مرحله تا عدس‌ها بپزند به سراغ آماده‌سازی اسفناج‌ها روید. برگ‌های زرد رنگ و پلاسیده را از آن‌ها جدا کنید و اسفناج‌ها را با آب سرد به خوبی بشویید. آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود سپس با کمک چاقوی تیزی به صورت ریز خرد کنید. برای سرعت بخشیدن به روند پخت و راحتی خود می‌توانید از میکسر یا خردکن کمک بگیرید.

    مراحل تهیه اسفناج مرجی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ اسفناج و قارچ

    مرحله سوم | پختن همه مواد با هم

    در سومین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن حیوانی یا روغن کنجد بریزید (اگر در دسترس ندارید می‌توانید از مقداری کره استفاده کنید). قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و سیر‌های پوست گرفته شده را له کنید و به روغن بیفزاید. سیرها را کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود.

    در همین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل، نمک و گلپر به سیر بیفزاید و مجدد کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها نیز آزاد شود حال اسفناج‌های ساطوری شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید. عدس‌های پخته شده را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. رب انار را به مواد اضافه و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    حال مقداری آب به قابلمه بیفزاید و درب آن را ببندید و کمی زمان دهید تا با حرارت کم اسفناج مرجی خوشمزه و لذیذ شما بپزد و جا بیفتد. در نهایت غذا را در ظرف سرو ریخته و با نان و سبزی خوردن نوش جان کنید. به همین راحتی و با طی کردن سه مرحله بسیار ساده غذای خوش عطر و طعم شما آماده سرو کردن است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی

    اگر زمان کافی برای تهیه غذا را ندارید طبخ اسفناج مرجی یکی از گزینه‌های سالم و سریعی است که می توانید از آن کمک بگیرید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید خرسندیم و قدردان حضورتان هستیم. تا آموزش های بعدی شما را به خداوند منان می‌سپاریم.

    سوالات متداول 

    در ادامه به چند سوال متداول در رابطه با طبخ اسفناج مرجی پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    ویژگی‌های اسفناج خوب چیست؟

    اسفناج مرغوب باید برگ‌های سبز و پهن و تازه‌ای داشته باشد و لکه‌های قهوه‌ای و پوسیدگی روی برگ هایش نداشته باشد. هر چه ساقه‌ آن نازک‌تر و برگ‌ها جوان‌تر باشند اسفناج نرم و لطیف‌تری خواهید داشت.

    آیا اسفناج را فریز کنم خواصش از دست می‌رود؟

    اسفناج یخ زده مواد مغذی را در خود حفظ می‌کند. اگر اسفناج‌های زیادی دارید بهتر است به صورت تازه مصرف کنید یا آن‌ها را در زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریز قرار داده و فریز کنید.

    ۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. با عرض سلام و تشکر از شما
      جسارتا باید عرض کنم در مورد اسفناج، نباید در فریزر قرار داد .چون بعضی از سبزیجات از جمله اسفناج در فریزر نیترات تولید میکنن که سرطان‌ زا هست.تازه و در حد مصرف روزانه باید خریداری بشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.