آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه تاکو گوشت مکزیکی؛ همراه با ترتیلا و سس مخصوص

تاکو از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است. غذاهای مکزیکی به خاطر طعم تند وخوشمزه، طرفداران زیادی در تمام دنیا دارند. سرآشپزهای دنیا هرکدام دستور مختلفی به تاکو اضافه کردند؛ به همین خاطر تاکو آنقدر تنوع پیداکرد که هرکس با هرسلیقه‌ای میتواند تاکوی محبوب خود را تهیه کند. هرچند طعم یک تاکوی اصیل مکزیکی در خیابان های مکزیک قطعا متفاوت‌تر است! تاکو با نان مخصوصی به نام ترتیلا تهیه می‌شود. نان ترتیلا نیز از آرد ذرت تهیه می شود (در ادامه روش تهیه توضیح داده می‌شود).

داخل این نان که به شکل (u) است با مواد مختلف از جمله گوشت، مرغ، ماهی، میگو و حتی سبزیجات پر می شود و همراه سس مخصوص مانند سس سالسای تند سرو میشود. برای تهیه تاکو نیاز به نان ترتیلا، ادویه مخصوص تاکو و مواد گوشتی یا سبزیجات دارید. این غذا را برای شام می‌توانید درست کنید. در مجله اینترنتی اکالا همراه ما باشید تا طرز تهیه تاکوی گوشت را آموزش دهیم.

طرز تهیه ادویه مکزیکی مخصوص تاکو

ادویه تاکو را می‌توانید ازعطاری‌ها تهیه کنید یا خودتان در منزل درست کنید. برای تهیه ادویه تاکو خانگی به مواد زیر نیاز دارید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. از این ادویه میتوان در پخت انواع غذاها نیزاستفاده کرد.

  • پودر سیر: ١/٢ قاشق غذاخوری
  • پرک فلفل قرمز: ١/٢ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز: ٢ قاشق چایخوری
  • پودر زیره سبز: ٢قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه: ١ قاشق چایخوری
  • پودر آویشن: ١/٢ قاشق چایخوری
  • پاپریکا: ١/٢ قاشق چایخوری
  • نمک: ١ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان ترتیلا ( نان مخصوص تاکو)

مهم ترین قسمت تهیه تاکو، نان ترتیلاست. نان ترتیلا نان مخصوص تاکو است که در مکزیک با آرد ذرت تهیه می‌شود. می‌توان درتهیه ی آن از آرد گندم یا ترکیب آرد گندم وآرد ذرت هم استفاده کرد.ما در این دستوراز ترکیب دو آرد استفاده کردیم.

مواد لازم برای تهیه نان ترتیلا

  • آرد ذرت: ١/٢ پیمانه
  • آرد گندم: ١/٢ پیمانه
  • آب: ١/٣ پیمانه
  • روغن مایع: ١و١/٢ ق غذاخوری
  • نمک: ١/۴ ق چایخوری

مراحل تهیه نان ترتیلا

در ادامه مراحل تهیه نان را دنبال کنید:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: مخلوط کردن

    همه ی مواد را به با هم مخلوط کرده و کمی ورز دهید. از ١/۴ قاشق چای خوری بکینگ پودر هم میتوانید در این دستور استفاده کنید.

    خمیر تاکو خانگی

    مرحله دوم: شکل دادن

    خمیر را مانند شکل به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هرقسمت را به اندازه گردو گلوله کرده و با وردنه صاف کنید. دراین مرحله میتوانید از کاتر یا قالب گرد استفاده کنید و خمیر را بوسیله کاتر گرد برش بدهید تا همه‌ی نان‌ها یک اندازه باشند.

    آماده کردن خمیر خانگی تاکو

    مرحله سوم: سرخ کردن

    کف تابه را چند قطره روغن بریزید. خمیر صاف شده را یکی یکی در تابه سرخ کنید. زمانی که یک سمت نان حباب زد، باید برگردانید تا سمت دیگر نان کمی حرارت ببیند و بپزد.

    سرخ کردن نان تاکو

    مرحله چهارم: گذاشتن در کیسه

    نان ها نباید خیلی درمعرض هوا باشند هر نان را بعد ازپخت داخل کیسه یا پارچه بپوشانید تا خشک نشوند. همانطور که گفتیم نان تاکو به شکل u است و مکزیکی ها آن را ترد سرو میکنند. برای ترد کردن نان، سطح نان ترتیلا را با فرچه کمی روغن بزنید.

    خشک کردن نان تاکو

    مرحله پنجم: گذاشتن در فر

    مطابق عکس زیر به نان شکل دهید ( باید به شکل U  دربیاید). برای سهولت درکار میتوانید از توری فر و یا قالب کاپ کیک استفاده کنید و نان را با پشت قالب شکل دهید و در فر بگذارید.  حدود پنج دقیقه بگذارید تا کمی ترد شود و حالت بگیرد.

    گذاشتن نان خانگی درفر

    تهیه مواد داخل تاکوی گوشت

    حالا نوبت به مواد داخل تاکو رسیده است

    مواد لازم

    • گوشت: ٣٠٠ گرم
    • ادویه تاکو: ١و نیم ق غذاخوری
    • آب: ١ پیمانه
    • پیاز: متوسط ١عدد
    • روغن: ٣ قاشق غذاخوری
    • پوره ی گوجه: ١/٢ پیمانه

    مراحل تهیه گوشت تاکو

    با ما همراه باشید تا مراحل تهیه این تاکو را باهم مرور کنیم:

    مرحله اول: تفت دادن 

    پیاز را خرد کرده در روغن سرخ کنید. گوشت را به پیاز اضافه کنید.

    پختن گوشت برای تاکو

    مرحله دوم: ادویه

    بعد ادویه مخصوص تاکو را اضافه کنید و کمی تفت دهید. میتوانید کمی زردچوبه هم دراین مرحله همراه ادویه به مواد بیفزایید و با یک پیمانه آب اجازه دهید با حرارت متوسط بپزد.

    تفت دادن گوشت تاکو

    مرحله سوم: پوره گوجه

    بعد از پخت پوره ی گوجه را به گوشت اضافه کنید. (میتوانید از رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید) و مجددا چند دقیقه حرارت دهید تا آب گوجه به خورد گوشت برود.

    پوره گوجه فرنگی در تاکو گوشت

    تهیه سس مخصوص تاکو

    در حین پخت گوشت، سس را آماده کنید. سس تاکو تا حد زیادی سلیقه ایه ولی بهتره با دستور زیر درستش کنید. اگر دوست دارید تاکوی شما طعم تند داشته باشه، فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید.

    مواد لازم

    • ماست: ١/٢ پیمانه
    • سس مایونز : ٢قاشق غذاخوری
    • ارده: ١ ق غذاخوری
    • آبلیمو: ١ ق غذاخوری
    • سیر: ١ حبه(رنده شده)
    • نمک: ١/٢ ق چایخوری
    • فلفل سیاه و قرمز: ١/٢ ق چایخوری

    مراحل تهیه تاکو

    حالا مراحل را دنبال کنید تا این ساندویچ خوشمزه را تهیه کنیم:

    مرحله اول: مخلوط کردن

    همه ی مواد را باهم مخلوط کنید و هم بزنید.

    سس مخصوص تاکو

    مرحله دوم: ریختن مواد در نان

    حالا زمان آماده کردن ساندویچ خوشمزه ی تاکوست. مکزیکی ها معمولا داخل تاکو همراه گوشت از سبزیجات مختلف، ترشی کلم قرمز، پیاز، گوجه، خیار واقسام سبزیجات استفاده میکنن. پنیرهم یکی دیگه از مواد پر استفاده برای تاکوئه!

    شما هم میتوانید طبق ذائقه خود تاکو را پر کنید. ما مطابق عکس تاکو رو با نان ترتیلا، سس، موادگوشتی، پیاز قرمز خلالی خرد شده ، گوجه فرنگی خردشده، کاهوی خرد شده، کمی ذرت پر کردیم. شما به هر ترتیبی دوست دارید میتوانی داخل نان ترتیلا را با  گوشت وسبزیجات وسس پر کنید.

    پر کردن نان تاکو با گوشت

    تاکوی مکزیکی آنقدر مهم و پر طرفدار است که روز ۴ اکتبر به نام “روز ملی تاکو” نام گذاری شده است! واژه ی تاکو معادل کلمه انگلیسی ساندویچ و درواقع نوعی سانویچ و لقمه‌ی مکزیکی است. به طور دقیق مشخص نیست که تاکوی مکزیکی اولین بار چه زمانی اختراع شده است. اما تاریخچه ی تاکو به معادن نقره مکزیک در قرن ۱۸ برمیگردد. درآن دوره کارگران معادن به دنبال غذای ساندویچی و آماده می‌گشتند به این ترتیب تاکو اختراع شد. رفته رفته تاکو جای خود را در آشپزخانه های مکزیک پیدا کرد و هر شهر و منطقه ای تاکوی مخصوص خود را ابداع کرد. تاکو از زمانی جهانی شد که به ایالات متحده نفوذ پیدا کرد. در سال ۱۹۰۵ برای اولین بار درمورد تاکو در یکی از روزنامه های آمریکایی مطلبی منتشر شدواین غذای مکزیکی به مردم معرفی شد. تاکو غذایی ارزان و درعین حال خوشمزه بود. و سریع هم تهیه می شد به همین دلیل شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرد.

    سوالات شما در رابطه با تهیه تاکو گوشت مکزیکی

    تهیه تاکو گوشت مکزیکی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه است. در زیر سوالات متداول کاربران در رابطه با طرز تهیه تاکو گوشت مکزیکی و پاسخ‌های مرتبط با آن آمده است:

    چگونه می‌توانم گوشت مناسب برای تاکو را تهیه کنم؟

    برای تهیه تاکو گوشت مکزیکی می‌توانید از گوشت‌هایی مانند گوشت چرخ کرده (ground beef) یا گوشت مرغ استفاده کنید. گوشت چرخ کرده با چربی معتدلی مثل ۸۰-۲۰ یا ۸۵-۱۵ (درصد گوشت به چربی) مناسب است.

    چطور می‌توانم به تاکو مزه اضافه کنم؟

    برای افزایش مزه تاکو می‌توانید از انواع ادویه‌های مکزیکی مانند پاپریکا، کمون، چیلی پودر، تاباسکو، زیره‌سبز و سیر استفاده کنید. همچنین اضافه کردن پیاز رنده‌شده و سیر به مواد طهی نیز می‌تواند به تاکو مزه بدهد.

    چه نوع سس‌هایی برای تاکو مناسب است؟

    سس‌های مکزیکی معمولاً برای تاکو استفاده می‌شوند. این سس‌ها شامل سس تاکو (Taco Sauce)، سس سالسا (Salsa)، سس گواکاموله (Guacamole) و سس کریمی مخصوص تاکو می‌شوند. انتخاب نوع سس بستگی به ترجیحات شما دارد.

    چگونه می‌توانم تاکو را تزیین کنم؟

    تزیین تاکو معمولاً شامل اضافه کردن پنیر چدار، خیار شور، پیاز رنده‌شده، گوجه‌فرنگی خردشده، سیر خردشده، خیارترشی، پیاز سبز و نمک و فلفل به تاکو می‌شود. شما همچنین می‌توانید از دیگر تزیینات مانند آووکادو، پیاز تازه، زیتون، نعناع، و تربچه نیز استفاده کنید.

    آیا می‌توانم تاکو را بدون گوشت تهیه کنم؟

    بله، می‌توانید تاکو را بدون گوشت تهیه کنید. برای تاکو گیاهی می‌توانید از موادی مانند تفنگ دو نخل (Black Beans)، لوبیاچیتی (Pinto Beans)، سویا، قارچ، یا حتی تفنگ دو نخل خرد شده به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنید.

    درست کردن این نوع غذا تبحر خاصی نیاز ندارد. حتی اگر آشپز حرفه ای هم نباشید میتوانید با کمی خلاقیت تاکوی خوشمزه‌ی خود را برای ناهار داشته باشید. امیدواریم از این آموزش حداکثر استفاده را ببرید و از خوردن یک تاکوی گوشت خوشمزه ولذیذ لذت ببرید!  سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

    ۴.۱/۵ (۳۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷۵ دیدگاه ها

    1. سلام
      ممنون از دستور پخت خوبتون تا حالا ۷ یا ۸ باری درست کردم اگه گوشت چرخ کرده بریزید بهتر میشه و من سسش رو دوست نداشتم ولی تندیش خیلی خوب (در حدی که گوش هام میخارید)
      ۱۴ سالمه

    2. سلام. برید خیابون سی تیر تهران. تاکو بزنید.با گوشت ریش ریش یا رست بیف هم درست میکنه.
      هم تند داره و هم معمولی.
      با پنیر پیتزا و بدون پنیر پیتزا هم میزنه.
      حتما تستش کنید.
      تاکو ???? عالیست.

    3. سلام من ۹ سالمه تازه ب سن تکلیف رسیدم این غدا را درست کردم برای بابا شکریم عالی بود خوشش اومد من از سایت خوبتون

    4. عالیه من ۱۱ سالمه خیلی عاشق اشپزی هم هستم تا الان حداقل چیزای زیادی درست کردم و بدون کمک مامانم . مر سی فردا درستش میکنم

    5. ایا باید نونش رو بلافاصله که خمیرش رو درست کردیم قطعه قطعه و…کرد یا نه ،باید بذاریم عین نون عادی خوب بمونه

    6. من درست کردم فقط ۵ دقیقه که نان ها رو گذاشتم توی فر از قبل گرم شده ،خیلی خشک شد!!!فکر کنم باید فر رو داغ نمی کردم???

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.