آشپزیغذاهای سنتی

لیست ۳۰ غذای نونی برای ناهار و شام؛ ساده و خوشمزه

غذاهای نونی اغلب در آن از برنج و در برخی موارد حتی از گوشت استفاده نمی‌شود. انواع غذای نونی را می‌توان به عنوان وعده ناهار، شام یا پیش غذا سرو کرد و با دستور تهیه آسان و فوری طبخ کرد. در این مقاله از اکالا بلاگ لیستی از غذاهای نونی را ارائه می‌دهیم که با استفاده از آن می‌توانید غذاهایی متنوع و ساده‌ای برای ناهار یا شام را تهیه کنید.

۱- میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از انواع غذاهای نونی خوشمزه و پرطرفدار است که با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ و ادویه‌جات تهیه می‌شود. ابتدا بادمجان‌ها را کبابی کرده و سپس آن‌ها را خوب له کنید. در ادامه سیر رنده شده را سرخ کنید و گوجه‌فرنگی رنده شده را به همراه بادمجان به آن اضافه کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی

در نهایت تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلف را با مواد میرزا قاسمی مخلوط کنید. برای خوشرنگ شدن این غذا می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی را سرخ کرده به آن اضافه کنید. در نهایت این غذای لذیذ را به همراه نان سرو کنید.

برای آموزش دقیق دستور پخت میرزا قاسمی می‌توانید روی لینک زیر کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل گیلانی

۲- کوکوی مرغ

کوکوی مرغ یکی از انواع کوکو های خوشمزه و در عین حال لذیذ است که به عنوان یک غذای فوری و آسان می‌توان تهیه و نوش جان کرد. برای پخت این کوکو، ابتدا مرغ و سیب‌زمینی را پخته و رنده کنید. در ادامه با موادی از جمله سیر، پیاز، تخم‌مرغ، انواع ادویه‌جات و آرد سوخاری خوب مخلوط و سرخ کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه کوکو مرغ

    برای آموزش دقیق دستور پخت کوکوی مرغ می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه کوکوی مرغ به سبک فرانسوی‌ها

    ۳- کشک بادمجان

    کشک بادمجان از جمله غذاهای نونی خوشمزه و محبوب است که در تهیه آن از بادمجان، پیاز، گردو، نعناع خشک و ادویه‌جات استفاده می‌شود. برای پخت این غذا ابتدا بادمجان‌ها را سرخ کرده و خوب له کنید.

    کشک بادمجان

    در ادامه پیاز و سیر خرد شده را جداگانه سرخ کنید، به بادمجان‌ها اضافه کرده و ادویه‌ها را نیز به آن افزوده و مخلوط کنید. سپس آن را سرخ کنید و در نهایت مغز گردو و کشک را به آن افزوده و بگذارید کاملا جابیفتد. کشک بادمجان را می‌توان با پیاز سرخ شده، نعناع داغ و کشک تزئین کرد.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کشک بادمجان می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

    طرز تهیه “کشک بادمجان”

    ۴- آبگوشت

    آبگوشت از جمله غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که برای پخت آن از دستور تهیه مختلفی استفاده می‌شود. در تهیه آبگوشت از گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، نخود، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود.

    طرز تهیه آبگوشت

    گوشت، نخود و لوبیا، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه را به همراه چند لیوان آب جوش داخل قابلمه مناسب ریخته و بگذارید بپزد. پس از نیم‌پز شدن مواد سیب‌زمینی‌ها را به آن افزوده و بگذارید بپزند.

    برای آموزش دقیق دستور پخت آبگوشت می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه آبگوشت سنتی ۴ نفره

    ۵- تاس‌کباب

    تاس کباب غذایی اصیل و سنتی است که با استفاده از گوشت سفید یا گوشت مرغ تهیه می‌شود و از ترکیب گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌های مختلف می‌توان تاس‌کباب خوشمزه را تهیه و نوش جان کرد.

    به این صورت که پوست پیازها را گرفته و نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن تفت دهید. در ادامه گوشت‌چرخ کرده را به آن افزوده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس مقداری آب به آن افزوده و بگذارید با حرارت ملایم گوشت کاملا بپزد.

    تاس کباب از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار یزدی

    در ادامه گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن تفت داده و به مواد اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را حلقه حلقه کرده و روی گوشت‌ها بچینید و مقداری ادویه به آن اضافه کنید. در نهایت گوجه‌فرنگی‌های حلقه حلقه را روی آن چیده، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید کاملا بپزند.

    برای آموزش دقیق دستور پخت تاس کباب می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه تاس کباب

    ۶- یتیمچه

    یتیمچه یکی دیگر از انواع غذای نونی و البته بدون گوشت است که با روشی بسیار ساده و با مواد اولیه در دسترس تهیه می‌شود. برای پخت این غذای محبوب و خوشمزه بادمجان؛ سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر و پیاز را جداگانه خرد کرده و سرخ کنید. همه مواد یتیمچه را با هم مخلوط کنید و ادویه‌های لازم را به آن افزوده بگذارید بپزند.

    یتیمچه خوشمزه و مجلسی

    برای آموزش دقیق دستور پخت یتیمچه می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    آموزش مرحله به مرحله یتیمچه؛ غذای سریع و خوشمزه با بادمجان

    ۷- شامی رودباری

    شامی رودباری غذای اصیل ایرانی از شهر رودبار است که با مواد اولیه‌ای از جمله گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز، سبزیجات (گشنیز، جعفری، ریحان)، رب گوجه و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود. ابتدا پیاز رنده شده را و به همراه گوشت‌چرخ‌کرده و ادویه‌ها مخلوط کنید؛ سپس سبزیجات را افزوده و ورز دهید.

    شامی رودباری با سیب زمینی سرخ کرده

    از مایه شامی برداشته و مقداری روغن داخل تابه بریزید و شامی‌ها را سرخ کنید. در نهایت شامی‌ها را داخل سس گوجه قرار داده و درب ظرف را بگذارید تا شامی‌ها کاملا پخته و سس به خرد آن‌ها برود.

    برای آموزش دقیق دستور پخت شامی رودباری می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه شامی رودباری

    ۸- خوراک لوبیا چیتی

    خوراک لوبیا چیتی غذایی فوری و از جمله غذاهای نونی محبوب بین افراد است که به صورت کنسرو شده نیز استفاده می‌شود. برای پخت این غذای محبوب خوراک لوبیا چیتی غذایی فوری و از جمله غذاهای نونی محبوب بین افراد است که به صورت کنسرو شده نیز استفاده می‌‌شود.

    خوراک لوبیا چیتی

    برای پخت این غذای محبوب لوبیا چیتی‌های از قبل خیسانده را پخته و پیاز و سیر سرخ شده، قارچ، سیب‌زمینی ، رب‌گوجه و ادویه‌جات را به آن اضافه کنید و بگذارید غذا کاملا پخته و جا بیفتد.

    برای آموزش دقیق دستور پخت خوراک لوبیا چیتی می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی مجلسی؛ با قارچ و سیب زمینی

    ۹- کیک مرغ

    کیک مرغ غذایی لذیذ است که با دستور تهیه های متنوع می‌توان آن را تهیه کرد. کیک مرغ کمی شبیه به سالاد اولیه است که می‌توان آن را به عنوان پیش غذا در جشن‌ها و میهمانی‌‌ها سرو کرد.

    این غذای ساده و سریع از مخلوط سینه مرغ، تخم‌مرغ، جعفری، پیاز، گردو، خیار شور، سس مایونز و نمک و فلفل تهیه می‌شود. به این صورت که مرغ و تخم‌مرغ را جداگانه آب پز کنید و با انواع سبزیجات، خیارشور خرد شده ، سس و ادویه مخلوط کنید.

    سرو کردن کیک مرغ

    در ادامه نان تست‌ها را کف ظرف مناسب چیده و روی آنها را از مواد کیک مرغ بپوشانید و مجدد روی آن یک لایه نان تست قرار دهید و این کار را تا چند لایه به همین صورت انجام دهید تا مواد کاملا تمام شود. روی مواد را با سس مایونز پوشانده و کیک مرغ را داخل یخچال قرار دهید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کیک مرغ می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    آموزش مرحله به مرحله کیک مرغ مجلسی با نان تست

    ۱۰- پیراشکی گوشت

    پیراشکی گوشت به عنوان پیش‌غذای خوشمزه و مجلسی شناخته می‌شود که در تهیه آن از مواد اولیه‌ای از جمله گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز، قارچ، فلفل دلمه‌ای، رب‌گوجه، و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

    به این صورت که ابتدا پیاز خرد شده را با مقداری روغن تفت می‌دهیم و به آن ادویه اضافه کنید، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز تفت داده و قارچ‌های ورقه‌ای خرد شده را نیز به آن اضافه کرده و تفت دهید.

    طرز تهیه پیراشکی

    در نهایت رب گوجه سرخ شده را به همراه نمک، فلفل و سایر ادویه‌ها به مواد اضافه و مخلوط کنید. روی خمیر پیراشکی را مقداری از مایه آماده شده ریخته و مقداری پنیر پیتزا ریخته و لبه خمیر را برگردانید. نهایتا پیراشکی های آماده شده را داخل فر قرار دهید تا بپزند.

    برای آموزش دقیق دستور پخت پیراشکی گوشت می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه پیراشکی قالبی با مرغ یا گوشت چرخ کرده

    ۱۱- حمص

    حمص غذایی ساده و از جمله غذاهای محبوب لبنانی است که با دستور تهیه راحت می‌توان آن را برای وعده شام تهیه کرد. حمص از ترکیب نخود، سیر، لیمو ترش، ارده، آب نخود، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و پاپریکا تهیه می‌شود.

    طرز تهیه حمص عربی

    به این صورت که نخود را پخته و با سایر مواد میکس می‌کنیم، سپس آب نخود را افزوده و حمص را داخل ظرف مناسب می‌ریزیم. با کمک یک قاشق وسط مواد حفره‌ای ایجاد کرده و روغن زیتون را داخل آن می‌ریزیم. در نهایت این غذا را با نخود و سبزیجات تزئین می‌کنیم.

    برای آموزش دقیق دستور پخت حمص می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه حمص (هوموس) به روش عربی

    ۱۲- رولت الویه

    رولت الویه یا کرپ از جمله انواع پیش‌غذاهایی است که برای وعده شام یا عصرانه سرو می‌شود. برای تهیه رولت‌الویه از مواد اولیه‌ای مانند تخم‌مرغ، روغن، شیر، آرد، زعفران دم‌کرده و نمک، فلفل و آویشن استفاده می‌شود.

    سرو کرپ الویه

    تخم‌مرغ‌ها را با زعفران، نمک و فلفل مخلوط کرده و با همزن کاملا هم بزنید تا یکدست شوند. سپس روغن را افزوده و دوباره هم بزنید. آرد الک شده را افزوده و مجدد مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس روی ظرف را سلفون کشیده و بگذارید استراحت کند. در نهایت کرپ را سرخ کرده و با مواد اولیه رول کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت رولت الویه می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه رولت الویه(کرپ الویه)

    ۱۳- کتلت عدس

    کتلت عدس غذایی نونی و بدون گوشت است که دستور پخت ساده‌ای نیز دارد. برای تهیه آن عدس و سیب‌زمینی پخته شده را پوره کرده و پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید ، سپس به عدس و سیب‌زمینی اضافه کنید.

    مراحل تهیه کتلت عدس

    در ادامه تخم‌مرغ، آرد و ادویه‌های مختلف را به آن افزوده و مخلوط کنید. مایه کتلت را با مقداری روغن سرخ کرده و سرو کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کتلت عدس می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه کتلت عدس بدون گوشت

    ۱۴- جیب تاجر

    جیب تاجر یک نوع فینگر فود مجلسی است که به عنوان پیش غذا تهیه می‌شود. برای پخت جیب تاجر مرغ پخته شده را خرد کرده و با مواد دیگر از جمله ذرت آبپز شده، خیارشور، نمک و فلفل، جعفری خرد شده و سس مایونز مخلوط کنید.

    طرز تهیه جیب تاجر

    نان تست‌ها را با قالب گرد قالب می‌زنیم و سپس داخل مخلوط تخم‌مرغ، آرد و شیر زده با روغن سرخ کنید و در نهایت مواد را داخل نان تست بریزید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت جیب تاجر می‌توانید روی لینک زیر کنید:

    طرز تهیه فینگرفود جیب تاجر مرغ با نان تست

    ۱۵- ناگت مرغ

    ناگت مرغ نیز غذایی است که می‌توانید با گوشت مرغ خیلی فوری آن را تهیه و نوش جان کنید. برای تهیه این غذا ابتدا وسط نان تست را خالی کرده و داخل کاسه مناسب با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملا نرم شوند.

    ناگت مرغ

    گوشت مرغ پخته شده را به نان تست افزوده و ادویه‌جات، سیر و پیاز را به آن اضافه کنید. مواد را کاملا مخلوط کنید تا به شکل پوره در بیاید. مقداری آرد را به پنیر پیتزا به مایه افزوده و پس از کمی استراحت آن‌ها را سرخ کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت ناگت مرغ می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه “ناگت مرغ” ترد و پفکی

    ۱۶- کتلت مرغ

    یکی دیگر از غذاهای خوشمزه کتلت مرغ است که با روش‌های مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. کتلت مرغ از ترکیب گوشت مرغ، پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، زعفران دم کرده، کره، نمک و فلفل تهیه می‌شود. ابتدا آب پیاز رنده شده را گرفته و مرغ چرخ شده را با پیاز مخلوط کنید.

    طرز تهیه کتلت مرغ

    فلفل دلمه های خرد شد را به مواد افزوده و زعفران، ادویه‌های مختلف را به همراه نمک با مایه کتلت مخلوط کنید و ورز دهید. در نهایت کتلت‌ها را سرخ کرده و سرو کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کتلت مرغ می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه کتلت مرغ؛ با کمترین مواد در کمترین زمان

    ۱۷- کتلت گوشت

    کتلت گوشت یکی دیگر از غذاهای نونی و از انواع کتلت‌های محبوب است که به روش ساده‌ای تهیه می‌شود. مواد اولیه مورد استفاده در این غذا شامل گوشت‌چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز، سبزی گشنیز، تخم‌مرغ و ادویه است.

    طرز تهیه کتلت گوشت

    برای پخت کتلت مرغ همه مواد را داخل خرد‌کن ریخته و میکس کنید. سپس تخم‌مرغ و ادویه‌ها را به آن افزوده و خوب ورز دهید. از مایه کتلت به اندازه کف دست برداشته و سرخ کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کتلت گوشت می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه “کتلت گوشت” چرخ کرده

    ۱۸- املت ایتالیایی

    املت ایتالیایی نوعی تخم‌مرغ سرخ شده است که در پخت آن از سینه‌مرغ، سیب‌زمینی،ذرت، قارچ، پیاز، اسفناج، پنیر پیتزا و ادویه‌جات استفاده می‌شود. ابتدا سینه مرغ را به همراه ادویه و پیاز پخته و تکه تکه کنید.

    فریتاتا- کوکو و املت ایتالیایی

    سیب‌زمینی‌ها را خرد کرده و سرخ کنید.پیاز را تفت داده، قارچ را اضافه کنید و خوب تفت دهید. گوجه‌فرنگی خرد شده، مرغ، ذرت، سبزی اسفناج را افزوده و مخلوط کنید. در نهایت تخم‌مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای هم زده و روی مواد بریزید و اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها بپزند.

    برای آموزش دقیق دستور پخت املت ایتالیایی می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه املت ایتالیایی با مرغ و قارچ (فریتاتا)

    ۱۹- املت فرانسوی

    املت فرانسوی یکی از غذاهای اصیل فرانسوی مناسب صبحانه است که در تهیه آن از فلفل دلمه‌های، تخم‌مرغ، ژامبون و پنیر پیتزا استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و با تخم‌مرغ مخلوط کنید و به آن ادویه بزنید.

    طرز تهیه املت فرانسوی

    در ادامه ژامبون‌ها را خرد کرده و به مواد اضافه کنید. داخل تابه مناسب مقداری روغن ریخته و مواد را داخل آن بریزید. پس از پخت تخم‌مرغ‌ها پنیر پیتزا را افزوده و بگذارید آب شود. املت فرانسوی را می‌توانید به همراه خیارشور سرو کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت املت فرانسوی می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه املت فرانسوی؛ املت سریع با پنیر و فلفل دلمه‌ای

    ۲۰- یرآلما کبابی یا یرآلما یومورتا به روش ارومیه‌ای

    یرآلما کبابی یا یرالما یومورتا، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ارومیه است که از مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. این غذا به دلیل کبابی شدن سیب زمینی‌ها، طعمی لذیذ و فوق العاده دارد.

    مراحل تهیه یرآلما کبابی

    برای تهیه این غذا از سیب زمینی، تخم مرغ، کره، خیارشور، گوجه فرنگی، گشنیز، جعفری و… استفاده می‌شود. به این صورت که باید ابتدا سیب زمینی‌ها را بپزید. برای اینکار باید پوست سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید تا گل و کثیفی آن پاک شود.

    سپس داخل یک قابلمه را نمک بریزید، به طوری که ۱ الی ۲ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. سیب زمینی‌های شسته شده را داخل قابلمه و روی نمک قرار دهید. در نهایت، قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و درب آن را محکم ببندید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت یرآلما کبابی یا یرآلما یومورتا می‌توانید روی لینک زیر کنید.

    طرز تهیه یرآلما کبابی به روش ارومیه‌ای؛ خوشمزه و مخصوص

    اگر به پخت غذا با سیب زمینی علاقه‌مندید، حتما سری به مطلب لیست غذاهای ساده با سیب زمینی بزنید.

    ۲۱- کله پاچه به سبک طباخی

    کله پاچه یکی از غذاهای مقوی، پرکالری و پرچربی است که از دیرباز در بین ایرانیان قدمت و احترام خاصی دارد. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می‌شود.

    کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی‌شود. این افراد باید از خوردن برخی قسمت‌های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند. مغز به دلیل داشتن کلسترول بالا چربی خون را افزایش می‌دهد و بهتر است زیاد مصرف نشود.

    طرز تهیه کله پاچه به سبک طباخی

    بهترین قسمت کله پاچه، پاچه است زیرا چربی کمتری دارد. این غذا علی رغم مضراتی که دارد، خواص زیادی برای استخوان‌ها دارد و توصیه می‌شود این غذا را حتما در منزل تهیه کنید و به دلیل سنگین بودن آن ترجیحا در عده صبحانه سرو کنید.

    برای آموزش دقیق دستور پخت کله پاچه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه “کله پاچه” به سبک طباخی، چرب و خوشمزه

    ۲۲- املت قهوه‌خانه‌ای با گوجه فرنگی

    املت گوجه، یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین املت‌های ایرانی است که خیلی راحت با مواد اولیه در دسترسی همچون پیاز، گوجه فرنگی، تخم مرغ و… آماده می‌شود.

    طرز تهیه املت قهوه‌خانه‌ای با گوجه فرنگی

    این املت را می‌توانید هم با گوجه و هم با رب گوجه فرنگی درست کنید. چنانچه دسترسی به گوجه فرنگی نداشتید، دو قاشق رب گوجه فرنگی را با آب جوش قاطی کرده و در ماهی تابه بریزید تا آب آن بخار شود. سپس روغن یا کره را به ماهی تابه اضافه کنید.

    برای مشاهده کامل دستور پخت این املت خوشمزه روی لینک طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای کلیک کنید.

    ۲۳- آبگوشت بزباش 

    آبگوشت بزباش یک نوع آبگوشت سنتی ایرانی است که در هر شهری به روش متفاوتی طبخ و اغلب در وعده ناهار سرو می‌شود.

    طرز تهیه آبگوشت بزباش

    مراحل تهیه آبگوشت بزباش

    مراحل تهیه آبگوشت بزباش به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید لوبیا چشم بلبلی را از شب قبل در آب بریزید و بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. سپس گوشت، قلم و دنبه را تمیز کنید و بشویید. آن‌ها را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه بدون روغن تفت دهید. زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، می‌توانید پیاز را خرد و به آن اضافه کنید.
    2. بعد از چند دقیقه می‌توانید زردچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه گوشت و قلم و دنبه‌های خرد شده را با ادویه‌ها تفت دهید و پس از یک دقیقه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید. مقدار آب جوش باید به اندازه‌ای باشد که روی مواد را بگیرد. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید مواد به خوبی بپزند.
    3. صبر کنید تا گوشت نیم پز شود، سپس مقداری جعفری، تره و شنبلیله خشک به قابلمه اضافه کنید. برای تهیه این آبگوشت باید سبزیجات را خیلی ریز خرد کنید. به خاطر داشته باشید که مقدار شنبلیله باید خیلی کمتر از سایر سبزیجات باشد، در غیر این صورت مزه آبگوشت شما تلخ می‌شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه آبگوشت بزباش کلیک کنید.

    ۲۴- خورش (خوراک) دال عدس

    دال عدس گونه‌ای متفاوت از انواع حبوبات است که شباهت زیادی به عدس سبز دارد اما رنگ آن نارنجی یا قرمز است. این نوع حبوبات در کنار خواص زیادی که دارد نظیر فیبر و آهن، از منابع مهم پروتئین گیاهی نیز به شمار می‌رود. خوراک (خورشت) دال عدس از غذاهای محبوب خوزستان است که با استفاده از این حبوبات پرخاصیت طبخ می‌شود.

    خورش (خوراک) دال عدس

    مراحل تهیه خورش (خوراک) دال عدس

    مراحل تهیه خورش (خوراک) دال عدس به شرح زیر است:

    1. در ابتدا تمر هندی را در ۱ چهارم پیمانه آب گرم خیس می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برای مدتی خیس بخورد.
    2. عدس قرمز را بعد از شستن داخل قابلمه می‌ریزیم و سیب زمینی را خرد و به آن اضافه می‌کنیم. سیب زمینی و عدس را همراه با ۵ پیمانه آب روی حرارت می‌گذاریم تا بپزند.
    3. در این فاصله سس خوراک را آماده می‌کنیم. برای این کار پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در مقداری روغن تفت می‌دهیم‌ بعد از اینکه پیاز سبک شد، سیر رنده شده و زنجبیل رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم.
    4. سیر و زنجبیل را هم تا زمانی که عطرشان آزاد شود تفت می‌دهیم. 

    برای ادامه رسپی این خوراک پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورش دال عدس کلیک کنید.

    ۲۵- کوکو سبزی

    کوکو سبزی یکی از غذاهای کم هزینه، خوشمزه، سبک و پرطرفدار در خانواده‌های ایرانی است که طرز تهیه‌ بسیار راحتی دارد. کم هزینه بودن این غذا، کوکو سبزی را به یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای مادر‌ها و دانشجو‌ها تبدیل کرده است.

    در تهیه کوکو سبزی از انواع سبزیجات معطر مانند گشنیز، تره، شوید، ترخون، نعناع، ریحان و سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌شود و در بعضی از مناطق از کاهو نیز استفاده می‌کنند تا کوکو سبزی ترد شود.

    مراحل تهیه کوکو سبزی

    مراحل تهیه کوکو سبزی

    مراحل تهیه کوکو سبزی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله سراغ آماده سازی سبزی‌ها که شامل تره، گشنیز، جعفری و شوید هستند، بروید.
    2.  سبزی‌ها را به خوبی بشویید و کاملا ریز خرد کنید.
    3. سپس سبزی را به مقدار خیلی کم تفت دهید تا آب سبزی تبخیر شود.
    4. پس از تفت دادن سبزی سراغ آماده سازی دیگر مواد این کوکو یعنی تخم مرغ، روغن مایع، گردو، زرشک و مقدار کمی آرد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و راحت روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

    ۲۶- اشکنه

    اشکنه یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی از نوع خوراک است، که تاریخچه بسیار طولانی دارد و خواستگاه این غذا به خراسان نسبت داده می‌شود. این غذای کم هزینه به صورت یک حالت سوپ تهیه می‌شود و با نان آن را سرو می‌کنند.

    این غذای خوشمزه و سنتی به زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد. بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی با مشغله‌های زیاد یا دانشجوها باشد. اشکنه را می‌توان در وعده ناهار، میان وعده و شام نیز به عنوان غذای سریع آماده و نوش جان کرد.

    مراحل تهیه اشکنه

    مراحل تهیه اشکنه

    مراحل تهیه اشکنه به شرح زیر است:

    1. اول پیازها را بشویید و با یک چاقو مناسب خرد کنید و سپس در یک قابلمه آن را سرخ کنید.
    2.  وقتی که پیاز ها طلایی شدند. آرد و شنبلیله را به آن اضافه کنید و مقداری آن را تفت دهید.
    3. بعد از تفت دادن آرد و شنبلیله با پیاز در آخر کار زردچوبه را اضافه کنید.
    4.  سپس ۳ تا ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

    ۲۷- فلافل خانگی

    فلافل یکی از خوشمزه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین غذاهای موجود در میان فست‌فودها است که علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. اگر می‌خواهید در خانه با مواد غذایی مرغوب و کاملا بهداشتی، فلافلی هم‌مزه با فلافل مغازه درست کنید، طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه به روش ساندویچی ها و مغازه را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه

    مراحل تهیه فلافل خانگی

    مراحل تهیه فلافل خانگی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید نخود را برای ۲۴ ساعت در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخش گرفته شود. 
    2. اکنون سراغ آبپز کردن سیب زمینی‌ها روید، پس از پخت سیب زمینی‌ها را کنار بگذارید تا خنک شود.
    3. در این مرحله باید نخود را در غذاساز و چرخ گوشت بریزید و بعد پوست پیاز و سیر را بگیرید و آن‌ها را نیز همراه با سیب زمینی اضافه کنید.
    4. دستگاه را روشن و مواد را کاملا با هم ترکیب کنید. برای این که مواد به خوبی ترکیب شوند، چند بار غذاساز را خاموش کنید و مواد را از اطراف دستگاه پاک کنید و دوباره آن را روشن کنید تا مایه فلافل کاملا میکس شود.
    5. در ادامه همه ادویه‌ها را همراه با لیموی تازه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فلافل خانگی کلیک کنید.

    ۲۸- دو پیازه آلو شیرازی

    دوپیازه آلو یکی از غذاهای کم هزینه و سنتی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده و اغلب در وعده شام و یا در وعده ناهار سرو می‌شود. در زبان شیرین شیرازی به سیب زمینی، آلو می‌گویند. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دو پیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

    مراحل تهیه دو پیازه آلو

    مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید و به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
    2. حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد). درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید.
    3. با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.
    4. اکنون به سراغ آماده سازی پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید آنها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.
    5. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آنها را تفت دهید تا بوی خامیشان گرفته و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و راحت روی لینک طرز تهیه دو پیازه آلو کلیک کنید.

    ۲۹- پیراشکی مرغ و قارچ

    یکی از غذاهای خوشمزه با مرغ که اصولا آن را به عنوان نوعی فینگرفود یا پیش غذا برای شام سرو می‌کنند، پیراشکی مرغ و قارچ است. این پیراشکی از جمله غذاهای رژیمی و کم کالری نیز به شمار می‌رود که طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون سینه مرغ، قارچ، پیاز، فلفل دلمه و… قابل تهیه است.

    طرز تهیه پیراشکی

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ به شرح زیر است:

    1. یک عدد سینه مرغ را با پیاز، نمک، فلفل سیاه، آب و ادویه‌های دلخواه بپزید. بعد از پخت مرغ را ریش ریش یا تکه تکه کنید.
    2. سپس یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده را داخل تابه با دو قاشق روغن تفت بدهید تا سبک و طلایی شود.
    3. بعد سوسیس نگینی خرد شده را نیز اضافه کنید و تفت بدهید تا کاملا بپزد. (استفاده از سوسیس کاملا اختیاری است، پس اگر دوست نداشتید می‌توانید حذف کنید). در صورت تمایل می‌توانید از کالباس نیز استفاده کنید.
    4. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید و تفت بدهید.
    5. حال یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب گوجه رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگرفودی خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ کلیک کنید.

    ۳۰- نرگسی اسفناج

    نرگسی یکی از غذاهای نونی خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به این خاطر است که غذا بعد از آماده شدن شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن نیز می‌نامند.

    آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی‌های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید اسفناج‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.
    2. حال یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج‌های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا اسفناج‌ها به آرامی پخته شوند. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.
    3. هنگامی که اسفناج‌ها در حال پختن هستند، پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید.
    4. اکنون یک تابه که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم و سبک شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه نرگسی اسفناج کلیک کنید.

    لیستی از انواع غذاهای نونی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در اختیارتان قرار دادیم، به شما کمک می‌کند که غذاهای ساده، متنوع و در عین حال خوشمزه‌ای را در منوی غذایی خود داشته و آن‌ها را به عنوان وعده شام، ناهار یا پیش غذا سرو کنید.

    ۳.۷/۵ (۱۲۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.