آشپزیغذاهای سنتی

۲ روش آموزش مرحله به مرحله یتیمچه؛ غذای سریع و خوشمزه با بادمجان

یتیمچه یکی از غذاهای نونی خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد که با بادمجان درست می شود. اگر وقت کافی برای غذا درست کردن ندارید و در عین حال می خواهید که یک غذای کم هزینه و خوشمزه درست کنید، یتیمچه یکی از گزینه های مناسب برای ناهار یا شام است و همچنین تقریبا وسایل و مواد لازم برای تهیه آن همیشه در دسترس می باشد.

روش تهیه یتیمچه در شهرهای مختلف متفاوت می باشد. یتیمچه را می توان هم با بادمجان و هم کدو سبز درست کرد. و در بعضی از مناطق کشور در یتیمچه لوبیا و عدس می ریزند. در ادامه شما را با طرز تهیه یتیمچه در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی اکالا آشنا خواهیم کرد.

مراحل طرز تهیه یتیمچه (روش اول)

یتیمچه به دو روش تهیه می‌شود تفاوت این دو روش در نحوه درست کردن آن است با ما همراه باشید تا با طرز تهیه یتیمچه به روش اول آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه یتیمچه:
بادمجان۴ عدد بزرگ
گوجه فرنگی۴ عدد
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

طرز تهیه یتیمچه

مرحله اول: برش دادن بادمجان

در مرحله اول بادمجان ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و در اندازه ۲ سانتی متری و به صورت مکعبی برش دهید.

مطالب مرتبط : ۸ نوع غذا با بادمجان

مرحله دوم : خرد کردن و تفت دادن سیر و پیاز

در ادامه پیازها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.در مرحله بعدی یک تابه مناسب را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز های خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت آن ها نرم شود. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : اضافه کردن بادمجان به سیر و پیاز

    در ادامه سیرهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و مقداری تفت دهید. سپس بادمجان ها را به تابه اضافه کنید و آن ها را نیز تفت دهید. مدتی صبر کنید تا بادمجان ها سرخ شوند. سپس پیازهای تفت داده شده را به تابه اضافه کنید و و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید با یکدیگر مقداری تفت بخورند.

    مرحله چهارم: خرد کردن و تفت دادن گوجه فرنگی

    در ادامه گوجه فرنگی ها را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت قطعات ریز خرد کنید و به تابه اضافه کنید. و خوب به همراه مواد هم بزنید. تا مخلوط و یکدست شوند. سپس به مواد نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و تفت دهید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    مرحله پنجم : اضافه کردن آب و زمان دادن برای پخت

     در نهایت به مقدار یک پیمانه آب درون تابه بریزید و در تابه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا یتیمچه به آرامی پخته شود و روغن بیندازد.

    بعد از اینکه یتیمچه آماده شد و کاملا روغن انداخت، آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه نان، سبزی خوردن و دوغ سرو کنید.

    دستور تهیه یتیمچه

    مراحل طرز تهیه یتیمچه (روش دوم)

    یک روش دیگر نیز برای پختن یتیمچه وجود دارد و آن را به صورت آبپز درست می کنند.با ما همراه باشید تا با طرز تهیه یتیمچه به روش دوم آشنا شوید 

    مرحله اول : خرد کردن مواد یتیمچه

    برای این کار یک قابلمه تهیه کنید و مقداری روغن را در کف آن بریزید. سپس مواد را به صورت حلقه ای که برش داده اید را در کف قابلمه بچینید. نحوه چینش مواد به صورتی می باشد که ابتدا پیازها را در قابلمه بچینید، سپس بر روی آن ها گوجه ها را قرار دهید و در نهایت بادمجان را اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجونی تاس کباب به سبک کاشان

    مرحله دوم : اضافه کردن رب گوجه فرنگی

    اگر می خواهید یتیمچه شما رنگ و طعم بهتری بگیرد، مقداری رب گوجه را به مواد اضافه کنید.

    مرحله سوم : اضافه کردن آب و زمان دادن برای پخت

    بعد از قرار دادن مواد به اندازه یک پیمانه آب به داخل قابلمه اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را ملایم کنید، تا مواد به آرامی پخته شوند. توجه کنید که هر نیم ساعت یک بار مواد داخل قابلمه را با یک قاشق هم بزنید تا ته نگیرند.

    در تهیه یتیمچه کدو مانند یتیمچه بادمجان عمل کنید، با این تفاوت که میزان روغن مایع کمتری در پختن غذا استفاده کنید. چونکه کدو همه روغن را به خود میگیرد و باعث می شود غذای شما خیلی چرب به نظر بیاید.

    طرز تهیه یتیمچه بادمجان

     نکاتی در تهیه یتیمچه

    •  یتیمچه کدو یا بادمجان یک غذای گیاهی می باشد و کسانی که رژیم گیاهخواری دارند، بهترین گزینه برای آن ها است. همچنین یتیمچه از میزان کالری پایینی برخوردار است، و کسانی که رژیم چاقی دارند می توانند آن را مصرف کنند.
    •  به طور کلی و در اصل یتیمچه یک غذای بدون گوشت می باشد. یتیمچه را به همراه گوشت در آذربایجان درست می کنند. همچنین در بعضی از شهرهای کشور یتیمچه را به همراه گوشت مرغ درست می کنند.
    •   در کاشان به مواد یتیمچه سیب زمینی را نیز اضافه می کنند. به این صورت که سیب زمینی را پوست می گیرند و به صورت قطعات کوچک برش می دهند و به مواد اضافه می کنند.
    •  در تهیه بادمجان برای یتیمچه دقت کنید که بادمجانی را تهیه کنید که پوست آن سیاه و براق باشد و همچنین مقدار دانه های داخل آن کم باشد.
    •  برای خوشمزه شدن یتیمچه در مراحل آخر آماده شدن آن به مقدار ۲ قاشق غذا خوری آبلیمو تازه به مواد اضافه کنید.
    • در صورت تمایل می توانید مقدار کمی دارچین به مواد اضافه کنید تا طعم و عطر بی نظیری به غذای شما بدهد.
    •  برای خوش رنگ و مقداری خوشمزه تر شدن یتیمچه، از مقداری فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف استفاده کنید.
    •  برای تزیین کردن یتیمچه می توانید از نعناع داغ، سیر داغ و کشک استفاده کنید.
    •  برای اضافه کردن طعم خوب کره به غذایتان، هنگام تفت دادن مواد مقداری کره را به همراه روغن مایع داخل تابه بریزید و مواد را تفت دهید.
    • این غذای نونی خوشمزه را با نان سنگک تازه میل کنید.
    • دستور تهیه یتیمچه که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه خوراک مرغ و لوبیا سبز

    سوالات متداول در طرز تهیه یتیمچه

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه یتیمچه همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا یتیمچه تلخ می‌شود؟

    تلخ شدن یتیمچه به علت تلخ بودن بادمجان است دقت کنید که بادمجانی را تهیه کنید که پوست آن سیاه و براق باشد و همچنین مقدار دانه های داخل آن کم باشد و تلخ نباشد.

    آیا در یتیمچه سیب زمینی می‌ریزند؟

    بله با توجه به ذائقه غذایی تان می‌توانید از سیب زمینی در یتیمچه استفاده کنید.

    آیا در یتیمچه گوشت می‌ریزند؟

    به طور کلی و در اصل یتیمچه یک غذای بدون گوشت می باشد. اما می‌توانید در یتیمچه از گوشت مرغ و گوشت قرمز اسفاده کنید.

    برای خوش رنگ و خوشمزه تر شدن یتیمچه چیکار کنیم؟

    برای خوشمزه شدن یتیمچه از مقداری فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف استفاده کنید.همچنین مقدار کمی دارچین و ۲ قاشق غذا خوری آبلیمو تازه در مراحل آخر آماده شدن یتیمچه به آن اضافه کنید.برای اینکه ظاهر غذای شما بهتر شود می‌توانید از گوجه رنده شده در یتیمچه استفاده کنید.

    برای یتیمچه می‌توانیم از بادمجان کبابی استفاده کنیم؟

    بله می‌توانید از بادمجان دودی و بادمجان تفت داده شده و بادمجان آبپز در یتیمچه استفاده کنید که هر کدام در نوع خود طعم یتیمچه را خوشمزه می‌کند.

    ۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.