آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه پیراشکی قالبی با مرغ یا گوشت چرخ کرده؛ دستور آماده سازی خمیر

پیراشکی گوشت یا مرغ یکی از پیش غذا های پرطرفدار است که اکثرا همه آن را دوست دارند. یکی از مشکل ترین بخش های درست کردن پیراشکی برای خیلی از افراد قسمت پیچیدن و شکل دادن خمیر پیراشکی است در اینجا تصمیم دارم یک نوع پیراشکی خوشمزه به شما آموزش بدهم که به راحتی داخل قالب مینی تارت آماده می شود و نیازی به پیچیدن خمیر نیست.

از دیگر مزیت های پخت این پیراشکی میتوان به پخت داخل فر اشاره کرد که برخلاف پیراشکی هایی که داخل روغن سرخ می شود سالم تر و کم کالری تر است. این غذای نونی را با مواد میانی دلخواه می‌توانید به عنوان پیش غذا در مهمانی ها یا برای عصرانه یا شام آماده کنید. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی قالبی:
شیر ولرم۳۰۰ گرم
خمیر مایه۱۵ گرم
شکریک و نیم قاشق سوپ خوری
روغن مایع۶ قاشق سوپ خوری
تخم مرغ۱ عدد
نمک۱ قاشق چای خوری
آرد سفید۵۰۰ گرم حدودی

مواد لازم برای خمیر پیراشکی قالبی

مواد میانی پیراشکی:
سینه مرغ۱ عدد
قارچ۱۰۰ گدم
پیاز۱ عدد متوسط
سوسیس۱ عدد
فلفل دلمه اینصف یک عدد
سیر۱ حبه
رب۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاهبه میزان لازم

مواد میانی پیراشکی

مواد لازم برای رومال پیراشکی:
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذا خوری
کنجدبه مقدار لازم

ابتدا خمیر پیراشکی رو آماده میکنیم، شیر ولرم رو داخل ظرفی بریزین و خمیر مایه فوری را داخل آن مخلوط کنید.خمیر مایه را در شیر ولرم بریزید

و شکر رو بهش اضافه و مخلوط کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان افزودن نمک به گوشت

    شکر را به مواد پیراشکی قالبی اضافه کنیدو بعد روغن مایع و تخم مرغ رو به مواد اضافه کنید.

    روغن مایع و تخم مرغ را اضافه کنید برای پیراشکی قالبی و به خوبی مخلوط کنید تا تخم مرغ یکدست بشه. (درجه حرارت شیر که برای عمل اومدن خمیر مایه نیاز هست باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه اگه به دماسنج مایعات دسترسی ندارین نوک انگشت تون رو داخل شیر بزنید دما باید به قدری باشه که گرمای اون رو کاملا حس کنید اما دستتون نسوزه و بتونید داخل شیر نگهش دارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خمیر پیراشکی

    اگه دمای شیر بیشتر از حد لازم باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دمای اون کم تر از حد لازم باشه خمیر مایه شروع به فعالیت نمیکنه). نصف آرد الک شده.

    نصف آرد را به مواد خمیر پیراشکی قالبی اضافه کنید.رو به همراه نمک اضافه و مخلوط کنید.

    نمک را اضافه کنید به مواد پیراشکی قالبیو بعد ما بقی آرد رو کم کم اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدین تا در نهایت خمیر نرم و لطیف و نچسبی به دست بیاد.

    مابقی آرد را اضافه کنید در پیراشکی قالبیو حدود ده دقیقه خمیر رو ورز بدین. میزان آردی که در این خمیر استفاده میشه مشخص نیست و بسته به نوع آرد و میزان جذب آب آرد و بزرگی و کوچکی تخم مرغ ممکنه همه آرد مصرف بشه یا اینکه آرد اضافه یا کم بیاد (برای من چند قاشق بیشتر از پونصد گرم آرد مصرف شد).

    خیلی بیش از حد هم آرد به خورد خمیر ندین چون کیفیت خمیر پایین میاد و اصطلاحا خمیر خفه میشه.

    (اگه دستگاه خمیرگیر ندارین آرد رو کم کم اضافه کنید و تا جایی که مواد حالت خمیری پیدا نکرده مواد رو با قاشق هم بزنید و بعد از دست برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید وقتی خمیر حاصل شد پانزده دقیقه با پاشنه دست مواد رو ورز بدین). خمیر به دست اومده رو چونه بگیرید و داخل ظرف مناسبی قرار بدین.

    خمیر پیراشکی قالبی را چونه کنیدو روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با حوله بپوشونید و یک ساعت در دمای محیط استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه. در این فاصله مواد میانی رو آماده کنید.

    روی خمیر سلفون کشیده و مواد میانی خمیر پیراشکی قالبی آماده کنیدبرای تهیه مواد میانی یک عدد سینه مرغ رو با پیاز و نمک و فلفل سیاه و آب بپزین ( یا هر ادویه دلخواه) بعد از پخت مرغ رو ریش ریش یا تکه تکه کنین
    یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده رو داخل تابه با دو قاشق روغن تفت بدین تا سبک و طلایی بشه بعد سوسیس نگینی خرد شده رو اضافه کنین و تفت بدین تا کاملا بپزه ( استفاده از سوسیس کاملا اختیاریه اگه دوست نداشتین میتونین حذفش کنین یا اگه دوست داشتین میتونین از کالباس به جاش استفاده کنین و بعد از آماده شدن مواد و خاموش کردن حرارت اون رو به مواد اضافه کنین).

    و بعد قارچ پخته و فلفل دلمه ای خرد شده رو اضافه کنین و تفت بدین یک قاشق رب اضافه کنین و اجازه بدین کمی تفت بخوره و سیر له شده و مرغ خرد شده رو اضافه و مخلوط کنین و ادویه های دلخواه رو اضافهو حرارت رو خاموش کنین.

    مواد میانی کاملا سلیقه ایه و هر کدوم از این مواد رو که دوست نداشتین میتونین حذف کنین یا مواد دیگه ای مثل ذرت اضافه کنین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    در صورت دلخواه داخل پیراشکی از پنیر پیتزا هم میتونین استفاده کنین، در این صورت وقتی مواد میانی از حرارت افتاد پنیر پیتزا رو اضافه و مخلوط کنید
    استفاده از سیر کاملا دلخواهه اگه دوست نداشتین قابل حذفه اما اگه به اندازه اضافه بشه طوری که طعمش غالب نشه و فقط طعم بده مزه خوبی در مواد ایجاد میکنه.

    همچنین به جای مرغ میتونین از گوشت یا سویا استفاده کنین.

    اگه دوست داشتین داخل مواد میانی از جعفری خرد شده استفاده کنین بعد از خاموش کردن حرارت دو الی سه قاشق جعفری به مواد اضافه کنین تا تغییر رنگ و طعم نده.

    بعد از استراحت پف خمیر رو بگیرین و کمی ورز بدین تا هوای داخل خمیر خارج بشه و بعد به دو قسمت تقسیم کنید.خمیر پیراشکی قالبی
    روی سطح کار کمی آرد بپاشید و یکی از قسمت های خمیر رو با وردنه باز کنید.

    روی خمیر پیراشکی قالبی را با وردنه باز کنیدتا به ضخامت چهار میلی متر برسه. بعد با یک کاتر گرد بزرگ که از اندازه قالب مون بزرگتره خمیر رو قالب بزنید.

    برای این پیراشکی از قالب های کوچک تارت استفاده می کنیم که در اندازه های مختلف در بازار موجود هست و قیمت مناسبی دارد
    داخل قالب رو با کمک قلمو کمی با روغن مایع چرب کنید.خمیر پیراشکی قالبی را قالب بزنید. و داخل قالب را چرب کنید و خمیر کاتر زده رو داخل قالب قرار بدین و با دست کاملا داخل قالب پهن کنید.

    خمیر پیراشکی قالبی را در قالب بگذاریدتا کاملا فیکس بشه، همه قالب ها رو به همین ترتیب آماده کنید.همه قالب هارو آماده کنید برای پیراشکی قالبیو بعد داخل اونها رو با مواد میانی پر کنید. برای قسمت رومال زرده و سفیده تخم مرغ رو جدا کنید و از سفیده در این قسمت استفاده کنید.

    مواد داخلی پیراشکی قالبی را بریزیدبا قلمو از سفیده روی کناره های خمیر بزنید و بعد خمیر کاتر زده دوم رو روی قالب و مواد میانی قرار بدین.

    مانند شکل خمیر را رومال کنیدو با انگشت دو خمیر زیری و رویی رو فشار بدین تا به هم بچسبن و سفیده تخم مرغ ما بین دو خمیر هم به این کار کمک میکنه وقتی کاملا به هم چسبیدن با فشار انگشت اضافات خمیر رو از قالب جدا کنید.

    با فشار خمیر را روی همدیگر برای پیراشکی قالبی قرار دهید
    همه قالب ها رو به این صورت آماده کنید. زرده تخم مرغ و شیر رو مخلوط کنید تا یکدست بشه.زرده تخم مرغ را روی خمیرها رومال کنید

    و بعد با قلمو روی پیراشکی ها بزنید و به دلخواه کنجد بپاشید.با قلمو روی پیراشکی را رومال و کنجد بریزید.داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی بیست و پنج الی سی دقیقه بپزین و بعد از فر خارج کنید و اجازه بدین کمی از داغی بیفته و بعد از قالب خارج کنید.

    پیراشکی قالبی خوشمزه با گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده

    نکات تهیه پیراشکی قالبی

    •  مواد اولیه لازم برای خمیر پیراشکی به دمای محیط رسیده باشند.
    • دما برای فر های برقی بیست درجه پایین تر باشه.
    • اگه فرتون برقی نیست و همزمان از بالا و پایین روشن نمیشه آخر پخت چند دقیقه گریل رو روشن کنید تا روی پیراشکی ها هم رنگ بگیره
    • کف فر حتما یک ظرف نسوز آب قرار بدین، بخار آب باعث پف خوب و کیفیت بهتر پیراشکی میشه.
    •  برای رسیدن به یک نتیجه خوب و با کیفیت حتما مواد اولیه رو به صورت دقیق اندازه گیری کنید و از قاشق های استاندارد قنادی و ترازو برای اندازه گرفتن استفاده کنید.
    • اگه در فصل سرد در حال آماده سازی پیراشکی هستین برای استراحت دادن خمیر اون رو در جای گرم استراحت بدین.
    •  می تونید برای رومال فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید.

    این بود طرز تهیه پیراشکی قالبی. برای مشاهده دستورات دیگر آشپزی به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۷/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.