آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه یرآلما کبابی به روش ارومیه‌ای؛ خوشمزه و مخصوص

یرآلما کبابی یا یرالما یومورتا، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ارومیه است که از مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. این غذای نونی به دلیل کبابی شدن سیب زمینی‌ها، طعمی لذیذ و فوق العاده دارد. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه یرآلما کبابی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه یرآلما کبابی:
سیب زمینی۴ عدد
تخم مرغ۲ عدد
نان سنگکبه مقدار لازم
گشنیز و جعفری۵۰ گرم
کره۵۰ گرم
خیارشوربه مقدار لازم
گوجه فرنگیبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم

مراحل تهیه یرآلما کبابی

حال که مواد اولیه را تهیه کردید، نوبت به آماده‌سازی یرآلما کبابی این غذای نونی بدون گوشت، می‌رسد. در ادامه، با ما همراه باشید تا این غذای کم هزینه و لذیذ را به‌صورت مرحله‌ به‌ مرحله آماده کنیم.

مرحله اول: پختن سیب زمینی

در اولین مرحله باید سیب زمینی‌ها را بپزید. برای اینکار باید پوست سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید تا گل و کثیفی آن را پاک شود. داخل یک قابلمه را نمک بریزید به طوری ۱ الی ۲ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. سیب زمینی‌های شسته شده را داخل قابلمه و روی نمک قرار دهید. در نهایت، قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و درب آن را محکم ببندید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب قفقازی خوشمزه به روش رستورانی

مرحله دوم: آماده کردن سبزی

برای تهیه یرآلما کبابی، می‌توانید از سبزی خوردن نیز استفاده کنید. اما برای طعم بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از گشنیز و جعفری استفاده کنید. ابتدا سبزی را پاک کرده و به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

مراحل تهیه یرآلما کبابی

مرحله سوم: آماده کردن خیارشور و گوجه

گوجه و خیارشورها را قبل از آماده کردن لقمه، بشویید و برش دهید. این کار باعث می‌شود که آماده کردن لقمه برای شما آسان‌تر شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: پختن تخم مرغ

    زمانی که سیب‌زمینی‌ها حدوداً ۱۵ دقیقه دیگر برای پخته شدن زمان نیاز دارند، تخم‌ مرغ‌ها را آب پز کنید. در یرالما یومورتا تخم‌ مرغ‌ها باید کاملاً پخته شده باشند، یعنی زرده آن‌ها سفت شده باشد. بنابراین، تخم‌ مرغ‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا کاملاً آب پز شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مشتی کباب اصفهانی (کباب زردک) 

    مرحله پنجم: تهیه یرآلما کبابی

    در آخرین مرحله، باید لقمه یرالما یومورتا را آماده کنید. نان سنگک را به اندازه‌ای که دوست دارید برش بزنید و به صورت مستطیل درآورید. مقداری کره روی آن بمالید و سپس تخم مرغ آب‌پز شده و سیب زمینی پخته را روی آن قرار دهید.

    صبر کنید تا کره ذوب شود و سپس تخم مرغ و سیب زمینی را با هم له کنید. نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و سبزی، خیارشور و گوجه را روی آن قرار دهید. در نهایت، لقمه را به دقت و به آرامی بپیچید تا مواد بیرون نریزد. یرالما یومورتا آماده است، نوش جانتان!

    چند فوت و فن کوزه‌گری در طرز تهیه یرآلما کبابی

    چند فوت و فن کوزه‌گری در طرز تهیه یرآلما کبابی

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه یرآلما کبابی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • یرالما یومورتا را می‌توان با نان لواش یا سنگک تهیه کرد. اما نان سنگک به دلیل طعم و بافت خاص خود، یرالما یومورتا را خوشمزه‌تر می‌کند.
    • کره محلی طعمی خاص و منحصربه‌فرد به یرآلما کبابی می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که در تهیه این غذا از کره محلی استفاده کنید.
    • برای افزودن عطر و طعم بیشتر به یرآلما کبابی، می‌توان از یک قاشق چایخوری نعنا خشک استفاده کرد.
    • دوستداران غذاهای تند می‌توانند با افزودن فلفل بیشتر، تندی یرالما یومورتا را به دلخواه خود تنظیم کنند.
    • برای دلچسب‌تر کردن این غذای سنتی و خوشمزه، می‌توانید دوغ محلی را به عنوان چاشنی در کنار آن سرو کنید. دوغ محلی با طعم ترش و شیرین خود، طعم غذا را تکمیل کرده و لذت خوردن آن را دوچندان می‌کند.
    • برای پختن سیب زمینی می‌توانید به جای نمک، کف قابلمه را با سنگ بپوشانید.

    امیدوارم از تهیه و نوش جان کردن این غذای خوشمزه و ساده در کنار عزیزانتان لذت ببرید. از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.