آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ارومیه خورش با لوبیا چیتی؛ خوشمزه و مجلسی

خوردن غذاهای شهرهای دیگر تجربه‌ای لذت‌بخش و راهی برای آشنایی با فرهنگ و آداب‌ و رسوم آن شهرها است. اگر تا به حال غذاهای شهرهای دیگر را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با ارومیه خورش شروع کنید. این خورش خوش‌عطر و لذیذ از غذاهای خوشمزه ارومیه است. برای یادگیری طرز تهیه ارومیه خورش با اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه ارومیه خورش برای ۴ نفر:
گوشت خورشتی۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
آببه میزان لازم
بادمجان۲ عدد
لوبیا چیتی۱ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد
گوجه فرنگی۱ عدد
پیاز۱ عدد
زعفران آب کرده۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمکبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
غوره۱ الی ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ارومیه خورش

برای تهیه یک ارومیه خورش خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: پاک کردن و خیساندن لوبیا

برای تهیه ارومیه خورش، ابتدا لوبیاها را خوب پاک کنید تا سنگریزه یا ناخالصی در آن نماند. سپس، لوبیا را از چند ساعت قبل یا از شب قبل درون ظرفی ریخته و مقداری آب روی آن بریزید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود نفخ لوبیا گرفته شود و سریع‌تر پخته شود. در این فاصله، چند بار آب لوبیا را عوض کنید تا لوبیاها کاملا تمیز شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت پرتقال شمالی

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

پوست پیاز را گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن را درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. حالا، پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و شفاف شود. پس از اینکه پیاز سبک و رنگ آن طلایی شد، گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود. در این مرحله باید مراقب باشید که گوشت نسوزد.

مراحل تهیه ارومیه خورش

مرحله سوم: اضافه کردن ادویه‌جات و لوبیا

پس از اینکه گوشت‌ها در روغن داغ به خوبی سرخ شدند و رنگ آن‌ها تغییر کرد، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. ادویه‌ها را به همراه گوشت به مدت چند دقیقه تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود. سپس لوبیاها را آبکش کرده و به قابلمه اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: تفت دادن لوبیا و اضافه کردن آب

    پس از اینکه لوبیاها را درون قابلمه ریختید، کمی تفت دهید. سپس مقداری آب درون قابلمه ریخته و درب آن را ببندید و اجازه دهید لوبیا و گوشت با حرارت متوسط بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترشی قورمه اردبیلی

    مرحله پنجم: پوست کندن بادمجان‌ها و گرفتن تلخی آن‌ها

    در این مرحله باید بادمجان‌ها را آماده کنید. برای این کار، ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. سپس در یک کاسه بزرگ مقداری آب و نمک ریخته و بادمجان‌ها را درون آن قرار دهید. با این کار، تلخی بادمجان‌ها گرفته می‌شود. پس از نیم ساعت، بادمجان‌ها را از آب نمک خارج کرده و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

    مرحله ششم: سرخ کردن بادمجان‌ها

    پس از اینکه تلخی بادمجان‌ها گرفته شد، مقداری روغن درون تابه بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس بادمجان‌ها را درون روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

    پس از اینکه یک طرف بادمجان‌ها سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ و طلایی شود. بادمجان‌های سرخ شده را از تابه خارج کنید و روی توری یا دستمال تمیز قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: غذاهای شب عید آذربایجان

    ارومیه خورش خوشمزه و مخصوص

    مرحله هفتم: سرخ کردن سیب زمینی

    سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید. سپس، آن‌ها را با آب سرد شسته و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند. در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس، سیب زمینی‌های خلالی شده را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. سیب زمینی‌های سرخ شده را از تابه خارج کرده و در یک ظرف مناسب قرار دهید تا در هنگام سرو ارومیه خورش، آن‌ها را روی خورش بریزید.

    مرحله هشتم: تفت دادن رب گوجه فرنگی

    در این مرحله، مجددا مقداری روغن درون تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و با حرارت متوسط تفت دهید. تفت دادن رب گوجه فرنگی را تا زمانی ادامه دهید که بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن باز شود. در این مرحله، زعفران آب کرده را اضافه کرده و کمی بعد غوره‌ها را به تابه اضافه کنید و با رب گوجه فرنگی مخلوط کنید. پس از اینکه غوره و رب گوجه مخلوط شدند، حرارت را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی

    مرحله نهم: اضافه کردن گوجه

    در ده دقیقه پایانی پخت خورش ارومیه، یک گوجه را شسته و خشک کنید. سپس آن را به دو نیم تقسیم کرده و به قابلمه خورش اضافه کنید. در ادامه، نمک خورش را به میزان لازم اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید خورش با شعله ملایم به مدت چند دقیقه دیگر بجوشد تا کاملا جا بیفتد.

    مرحله آخر: سرو کردن ارومیه خورش

    در اواخر پخت خورش ارومیه، ترکیب غوره و رب گوجه فرنگی را که در مرحله هشت درست کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و مزه غوره به خورد خورش برود. پس از این که خورش به طور کامل جا افتاد، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو دلخواهتان بریزید.

    سپس بادمجان‌های سرخ شده را روی خورش قرار دهید و از سیب زمینی‌های سرخ شده نیز برای تزئین آن استفاده کنید. ارومیه خورش خوشمزه و جا افتاده شما آماده میل کردن است. نوش جان!

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه ارومیه خورش

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه ارومیه خورش

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه ارومیه خورش اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • در صورت عدم دسترسی به غوره، می‌توان از گرد غوره برای تهیه ارومیه خورش استفاده کرد.
    • برای لذت بردن بیشتر از ارومیه خورش، پیشنهاد می‌کنیم آن را با برنج زعفرانی سرو کنید.
    • برای گرفتن نفخ لوبیا بهتر است آن را از شب قبل در آب خیس کنید. اگر فراموش کردید، می‌توانید لوبیا را دو بار بجوشانید و آب آن را دور بریزید.

    حال که با دستور پخت ارومیه خورش آشنا شدید، وقت آن است که این خورش خوشمزه و لذیذ را امتحان کنید. با تهیه ارومیه خورش می‌توانید یک وعده غذایی کامل و مقوی را برای خود و عزیزانتان آماده کنید. امیدواریم از همراهی با مجله آشپزی اکالا لذت برده باشید.

    ۳.۷/۵ (۲۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا