آشپزیغذاهای سنتی

انواع غذا با گوشت تکه‌ای (خورشتی)؛ با برنج، ساده و نونی

استفاده از گوشت در وعده ناهار، می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب باشد. با توجه به این که گوشت بسیار مقوی و سرشار از پروتئین است. مصرف گوشت در میانه روز می‌تواند انرژی شما را برای ادامه آن افزایش دهد. در علم پزشکی و طب سنتی ایرانی هم خواص زیادی برای گوشت قرمز بیان شده است.

به همین دلیل، وجود گوشت قرمز یکی از گزینه‌های ضروری برای داشتن رژیم غذایی سالم است. برای طبخ ناهار با گوشت، گزینه‌های زیادی پیش رو دارید؛ ما در این مقاله غذاهای ناهار با گوشت را به شما معرفی کرده‌ایم. برای آشنایی با انواع غذا با گوشت، با ما در بخش آشپزی مجله اکالا همراه باشید

۱- خورشت قیمه

قیمه یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی و پایه قابت بسیاری از میهمانی‌های ما است. می‌توا این غذا را به سادگی بار گذاشت و تا زمانی که جا بیفتد و آماده شود، سراغ باقی کارها رفت. چه چیزی از این بهتر؟

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی

تهیه قیمه کار بسیار ساده‌ای است و تقریبا همه آن را بلدند. اما شما می‌توانید با به کارگیری چند نکته مهم و قلق ریز، این غذا را عالی کنید. برای مطالعه طرز تهیه خورشت قیمه، این مطلب را بخوانید.

۲- کباب ترش

اگر به دنبال گزینه‌ای متفاوت در دنیای غذا با گوشت هستید، توصیه می‌کنیم به کباب ترش فکر کنید. کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه کباب ترش

    طعم کباب ترش، بسیار دلچسب است و مانند دیگر غذاهای شمالی مزه‌ای ترش و ملس دارد. این غذا پیشنهاد مناسبی برای طرفداران کباب است و می‌تواند یک غذای مناسب برای ناهار با گوشت باشد. برای آموزش طرز تهیه کباب ترش، این مطلب را بخوانید.

    ۳- خورشت کرفس

    خورشت کرفس یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است. خورشت کرفس از گوشت خرده شده گوسفند یا گاو، به همراه کرفس، نعناع و جعفری تهیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه یزدی

    طرز تهیه خورشت کرفس

    در بعضی مناطق در تهیه خورشت کرفس از گوشت مرغ نیز استفاده میکنند. خورشت کرفس نیز مانند قورمه سبزی با سبزی خشک قابل تهیه است. برای آموزش طرز تهیه خورشت کرفس، روی این لینک کلیک کنید.

    ۴- تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای

    تاس کباب غذایی قدیمی، بسیار مقوی و خوش طعم است که می‌تواند گزینه مناسبی برای ناهار کم کالری با گوشت باشد.

    طرز تهیه تاس کباب با گوشت تکه ای

    در دنیای امروز که فست فودها بسیار پرطرفدار شده‌اند، مصرف غذای قدیمی و اصیل، می‌تواند انرژی و اشتیاق شما را افزایش دهد و توان بدنی شما را بالا ببرد. تاس کباب با به و گوشت، گزینه مقوی و لذیذ برای افرادی است که دوست دارند طعم‌های قدیمی را بچشند. این غذا به خاطر فراوانی به در زمستان و اواخر پاییز، یکی از بهترین گزینه‌های غذا با گوشت در زمستان است.

    برای آموزش طرز تهیه تاس کباب با به و گوشت تکه‌ای، این مطلب را بخوانید.

    ۵- خورشت قورمه سبزی

    خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است. کمتر کسی پیدا می‌‌شود که عاشق قومه سبزی نباشد. نمی‌شود به ناهار با گوشت فکر کنیم، و قورمه سبزی به ذهنمان نرسد.

    طرز تهیه قورمه سبزی

    البته در بعضی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند. مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول، سبزی‌های معطر کوهی و محلی به کار می‌برند. قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای ناهار درست کرد.

    برای آموزش طرز تهیه قورمه سبزی، این مطلب را بخوانید.

    ۶- خورشت آلو اسفناج

    خورشت آلو اسفناج یکی از خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که بیشتر در مهمانی ها تهیه می شود. این غذا بسیار سالم و برای بدن مفید است.

    طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی؛ با گوشت به روش سنتی با فیلم آموزشی

    خورشت آلو اسفناج به واسطه اسفناجی که در آن استفاده می شود که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، سلامت پوست و مو و استحکام استخوان مفید است.

    برای آموزش طرز تهیه خورشت آلو اسفناج، این مطلب را بخوانید.

    ۷- خورشت ریواس

    خورشت ریواس یکی از خورشت‌های خوشمزه ایرانی است. به دلیل وجود ریواس در فصل بهار، می‌توان آن را نوعی غذای فصلی دانست. خورش ریواس با توجه به مزه ترش خود، نوعی غذا با گوشت با طعم ترش محسوب می‌شود. همچنین در دستور پخت آن در بعضی از مناطق، رب انار نیز اضافه می کنند که بر ترشی آن می افزاید. 

    خورشت ریواس با گوشت

    ریواس، گیاهی با ساقه سبز و سرخ با طعمی ترش، طرفداران بسیار زیادی دارد. طبع این گیاه سرد است. گفته می‌شود با توجه به خواص و ویتامین‌های موجود در آن، برای افراد بی‌اشتها و بیماران مبتلا به یرقان گزینه‌ای عالی خواهد بود. می‌توان از ریواس در انواع سوپ‌، آش و یا خورشت‌ به عنوان طعم‌دهنده یا چاشنی استفاده کرد.

    برای آموزش طرز تهیه خورشت ریواس، این مطلب را بخوانید.

    ۸- کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله

    کباب چنجه یکی از اصیل‌ترین، قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که در واقع با گوشت گوسفند تهیه می‌شود اما می‌توان آن را با گوشت گوساله نیز درست کرد. کباب چنجه در بین خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است و معمولا در مهمانی‌ها از این غذا استفاده می‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب چنجه حرفه‌ای و نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن این کباب خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

    طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله

    مواد لازم برای خواباندن گوشت چنجه:
    فیله یا ران گوسفند یا گوساله۱ کیلوگرم
    دنبه گوسفند۲۰۰ گرم (اختیاری: صرفا برای خوشمزه‌تر کردن کباب چنجه)
    پیاز۲ عدد بزرگ
    ماست۲۰۰ گرم
    لیمو ترش۲ عدد
    روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
    نمک و فلفلبه مقدار لازم

    مراحل تهیه کباب چنجه

    مراحل تهیه کباب چنجه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول گوشت گوسفند را به درستی بشویید و سپس با یک چاقوی تیز آن را به اندازه های مساوی برش دهید. دقت کنید که برش‌های یکسان بسیار مهم هستند چونکه باعث می‌شود که چنجه ها همزمان با هم کباب شوند. پس از برش دادن گوشت‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید.
    2. در مرحله بعد نوبت به پیازها می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید و کاملاً بشویید و سپس با رنده دندانه ریز آن ها را رنده کنید و آب آن را کاملاً بگیرید و آب حاصله از پیاز را به کاسه ی گوشت اضافه کنید و تفاله های پیاز را دور بریزید.
    3. اکنون لیمو را بشویید. سپس قاچ کنید و آب آن ها را کاملا بگیرد و هسته ها را نیز جدا کنید، سپس آبلیمو را به ماست اضافه کنید و هم بزنید و آن را به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه کباب چنجه کلیک کنید.

    ۹- تاس کباب یزدی

    تاس کباب یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای یزد است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و به همراه پلو، کته یا به صورت خوراک با نان می‌توانید نوش‌ جان کنید. بخش اصلی تشکیل دهنده این غذا کباب گوشت گوسفندی یا گاو است که با پخت در ظروفی مسی به نام تاس نام این غذا تاس‌ کباب نام گرفته است.

    مراحل تهیه تاس کباب یزدی

    مراحل تهیه تاس کباب

    مراحل تهیه تاس کباب به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی آلو بخارا روید. بهتر است آلوهای شسته شده را درون ظرف مناسبی به مدت چند ساعت بخیسانید تا نرم شوند. می‌توانید هسته‌های آلوهای خیسانده شده را از آن‌ها جدا کنید تا در زمان سرو غذا زیر دندانتان نیایید و آلوها ظاهر بهتری به غذای شما دهند.
    2. در دومین مرحله به سراغ گوشت روید. با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌تان می‌توانید از گوشت گوسفند، گاو یا میکس هر دو گوشت استفاده کنید. گوشت‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال گوشت را به ابعاد مکعبی یکسانی برش زنید و کنار گذارید.
    3. در این مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز شسته شده را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌حلقه برش زنید.
    4. ته تابه مناسبی کمی روغن بریزید و حلقه‌های پیاز را ته تابه کنار هم بچینید. حال تکه‌های گوشت را روی پیازها بچینید. درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا کمی محتوای درون تابه حالت نیمه پختگی به خود گیرد.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه تاس کباب یزدی کلیک کنید.

    ۱۰- خوراک لوبیا سبز (راگو)

    خوراک لوبیا سبز یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که هم می‌توان آن را مطابق رژیم غذایی گیاهخواران تهیه کرد و هم با گوشت گوسفندی (یا گاو) و مرغ تهیه نمود. خود لوبیا سبز نیز به دلیل خواص بیشماری که دارد در غذاهای مختلف و انواع خوراک‌ها از آن استفاده می‌کنند.

    این غذای فوری و سریع به مواد زیادی نیاز ندارد و با کمی لوبیا سبز تازه، سیب زمینی و گوشت می‌توانید آن را درست کنید. به جای رب هم می‌توانید از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. به طور کلی استفاده از سبزیجات مختلف در این خوراک آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

    خوراک لوبیا سبز (راگو) با گوشت تکه‌ای خورشتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو)

    مراحل تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو) با گوشت تکه‌ای خورشتی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز و سیرها را پوست بگیرید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید، در آن روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت بدهید. صبر کنید تا مقداری سیر و پیاز نرم شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید تا به صورت یکدست با زردچوبه آغشته شوند و مواد را دوباره تفت دهید.
    3. سپس گوشت را آماده کنید. ابتدا گوشت را پاک کنید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه آن را به قطعات نسبتا بزرگ‌تر از گوشت خورشتی خرد کنید.
    4. گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود.
    5. بعد از سرخ شدن گوشت، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت کم گوشت پخته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو) کلیک کنید.

    سوالات متداول

    در این مقاله لیست غذا با گوشت خورشتی را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید. همچنین هر سوالی که در این زمینه دارید را در قسمت نظرات از ما بپرسید. ما در ادامه پاسخ چندسوال پرتکرار را با شما به اشتراک گذاشتیم.

    چند نوع غذا می توان با گوشت تکه ای درست کرد؟

    دست شما برای طبخ با گوشت تکه‌ای باز است. شما می‌توانید بیش از ۲۰ نوع غذای اصیل ایرانی را با این ماده اولیه تهیه کنید.

    کالری یک تکه گوشت خورشتی چقدر است؟

    کالری گوشت قرمز نسبت به چربی موجود در آن، در هر ۳۰ گرم (یک تکه به اندازه قوطی کبریت) بین ۵۵ تا ۱۰۰ کالری برآورد می‌شود.

    بهترین گوشت خورشتی چیست؟

    گوشت ران گوسفند و گوساله، بهترین گزینه برای استفاده در انواع خورشت است.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.