آشپزیغذاهای سنتی

معرفی ۱۶ لیست غذای شمالی در ایران؛ با طرز تهیه آن

بدون شک از خوشمزه‌ترین و متنوع‌ترین غذاهای محلی در کشورمان می‌توان به غذاهای استان گیلان و مازندران اشاره کرد که در میان عامه مردم از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از این رو در این مطلب از بلاگ اکالا لیستی بلند بالا از انواع غذاهای لذیذ شمالی را برایتان آماده کرده‌ایم، تا عطر و طعمی متفاوت و جذاب را به آشپزخانه‌تان دعوت کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱- کباب ترش

کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد. این غذا طعمی بسیار دلچسب و همانند دیگر غذاهای شمالی مزه‌ای ترش دارد. اگر از طعم سایر کباب‌ها خسته شده‌اید و دنبال کمی تنوع هستند کباب ترش پیشنهاد مناسبی برای شماست.

مراحل تهیه کباب ترش گیلانی

این کباب از گوشت گوسفند یا گوساله، رب انار، پیاز، گردوی آسیاب شده و ادویه کباب تهیه می‌شود که رمز اصلی خوشمزگی آن استفاده از سبزیجات معطر محلی است. البته اگر این سبزی‌ها را در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی‌های جایگزین نیز استفاده کنید. این غذا را همانند دیگر کباب‌ها می‌توان با برنج یا با نان به عنوان وعده اصلی سرو نمود.

برای مشاهده رسپی این کباب خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه کباب ترش گیلانی کلیک کنید.

۲- مرغ شکم پر مجلسی

 مرغ شکم‌پر از جمله غذاهای اعیانی در دربارها و مجالس بزرگ بوده که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. این غذا یک دستور پخت ویژه دارد که هر کدبانوی ایرانی می‌تواند در مجالس مهم و میزبانی از میهمان‌های خود با آن جلوه چشم‌نوازی به سفره خود بدهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرغ شکم پر مجلسی

     همانطور که از اسمش پیداست، از مرغ تهیه و داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر می‌شود. طرز تهیه مرغ شکم پر در شهرهای مختلف ایران متفاوت است ولی بدون شک مرغ شکم پر به روش شمالی چیز دیگری‌ست. مرغ شکم پر را معمولا به دو روش کلی یعنی در فر و در قابلمه تهیه می‌کنند.

    برای مشاهده رسپی این غذای مجلسی و لذیذ روی لینک طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی کلیک کنید.

    ۳- واویشکا با گوشت چرخ‌کرده

    واویشکا با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای شمالی بسیار ساده و البته خوشمزه‌ای است که به راحتی با کمترین مواد اولیه موجود در خانه قابل تهیه است. واویشکا یکی از غذاهای بدون برنج و مقرون به صرفه‌ای است که مراحل پخت آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌توانید آن را با انواع گوشت یا سبزیجاتی که متناسب با ذائقه‌تان است تهیه کنید.

    طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ‌کرده

    به طور کلی این غذا شامل پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، ادویه و لیمو ترش است که برای تهیه آن باید ابتدا سراغ آماده سازی سیب زمینی‌ها روید. سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و آنها را به ابعاد مکعبی شکل یکسانی برش زنید. 

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای ساده و راحت روی لینک طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۴- خورشت ترشه تره

    خورشت ترش تره یک غذای سنتی و اصیل از استان گیلان است که طرفداران غذاهای شمالی باید حتما این غذای لذیذ و متفات را امتحان کنند. این خورش خوشمزه حتی نیاز به گوشت هم ندارد و می‌توانید آن را با تخم‌مرغ درست کنید. حتی اگر تخم‌مرغ را هم حذف کنید یک غذای کاملا گیاهی مهیا می‌شود.

    خورشت ترشه تره گیلانی

    پس سبزی‌ها را تمیز بشویید و ضدعفونی کنید. آن‌ها در آبکش بریزید و بگذارید تا آب آن به صورت کامل گرفته شود. حال یک سینی مناسب با چاقو سبزی خردکنی بردارید و سبزی‌ها را به صورت کامل خرد کنید. به‌صورت کلی هر چقدر سبزی‌ها بیشتر خرد شوند هنگام پخت خورش راحت‌تر پخته می‌شوند و خورش اصطلاحا جاافتاده‌تر می‌شود.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای خوش‌عطر و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه خورشت ترشه تره کلیک کنید.

    ۵- خورشت شش انداز گیلانی

    خورشت شش انداز از غذاهای اصیل گیلانی است که بسیار مقوی و پرخاصیت است. این غذا از دسته بندی‌های غذاهای گیاهی و بدون گوشت ایرانی به حساب می‌آید که انواع متنوعی دارد. شش انداز هویج، شش انداز کدو، شش انداز خرما و انواع دیگری از آن که شما متناسب با ذائقه و رژیم غذایی خودتان می‌توانید این غذای اصیل و خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    اما شش انداز بادمجان به روش شمالی طعمی منحصر به فرد دارد که برای پخت آن باید ابتدا سراغ آماده‌سازی بادمجان‌ها روید، آنها را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. بادمجان پوست گرفته شده را به دو قسمت تقسیم کنید و دو طرف بادمجان‌ها را در تابه مناسبی با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. 

    برای مشاهده کامل رسپی این خورشت خوشمزه با بادمجان روی لینک طرز تهیه خورش شش انداز گیلانی کلیک کنید.

    ۶- خورشت ترش واش

    خورشت ترش واش یکی از غذاهای محبوب گیلانی است که مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن مرغ و رب انار است. اغلب آن را داخل ظرفی به اسم گمج طبخ و همراه با برنج در عده‌های ناهار یا شام سرو می‌کنند.

    طرز تهیه خورشت ترش واش شمالی

    اگر بخواهیم در مورد نام این خورشت صحبت کنیم ترش واش به نوعی سبزی گیلانی گفته می‌شود که گیاهی ترش، سه برگ و بومی است و فقط در فصول خاصی از سال رشد می‌کند. این سبزی که عطر و طعم بی‌نظیری دارد باعث می‌شود که خورشت ما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای پیدا کند. 

    برای مشاهده کامل رسپی این خورشت مخصوص و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورشت ترش واش گیلانی کلیک کنید.

    ۷- خورشت اناربیج

    اگر تجربه خوردن دستپخت آشپزهای شمالی را داشته باشید، این جمله را با گوشت و خون درک می‌کنید که این غذا چیز دیگری است. خورشت اناربیج نیز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه شمال ایران است که اصالت آن به گیلان برمی‌گردد و عطر و طعم‌ بی‌نظیری دارد.

    طرز تهیه خورشت اناربیج گیلانی

    برای درست کردن خورشت اناربیج از سبزی‌های تازه، رب انار، گوشت قلقلی و گردو استفاده می‌شود. با دانستن این مواد اولیه می‌توانید حدس بزنید چه وعده معرکه‌ای قرار است نوش جان کنید. این خورشت مثل فسنجان کم آب و غلیظ است.

    همچنین مزه نهایی آن بستگی به ذائقه خود و کسانی دارد که می‌خواهید این وعده را با آن‌ها بخورید. شما می‌توانید این غذا را مانند فسنجان در طیفی از شیرین، ملس و ترش درست کنید که این مزه را با میزان رب انار استفاده شده برای طبخ غذا میزان می‌کنید.

    برای مشاهده کامل دستور پخت این خورشت خوش‌طعم و مجلسی روی لینک طرز تهیه خورشت اناربیج کلیک کنید.

    ۸- خورشت ملاقورمه

    خورشت ملاقورمه شمالی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان گیلان است که بدون گوشت پخته می‌شود و بسیار خوشمزه و خوش عطر است. بدون شک این خورشت یک انتخاب کامل و عالی برای افرادی است که علاقه ای به غذاهای گوشتی ندارند.

    خورشت ملاقورمه شمالی

    مواد اولیه خورشت ملاقورمه شباهت زیادی به مواد اولیه خورشت بادمجان دارد. در شهرهای مختلف ایران با همین مواد اولیه این غذا را به روش‌های مختلفی با نام‌های متنوعی طبخ می‌کنند. مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۲۰-۳۰ دقیقه است و مراحل تهیه آن در دسته بندی غذاهای ساده قرار می‌گیرد.

    برای مشاهده کامل دستور پخت این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه خورشت ملاقورمه کلیک کنید.

    ۹- کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    کدو پلو یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی که اصالت آن به شهر آمل برمی‌گردد. برخی این غذا را با نام‌های محلی کهی پلا یا کئی پلا نیز می‌شناسند. این غذای بسیار خوشمزه و متفاوت با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه و طبخ می‌شود.

    طرز تهیه کدو پلو مازندرانی

    کدو تنبل، عضو اصلی و جدا نشدنی این غذای سنتی و اصیل است. از این رو در اولین مرحله از تهیه این غذای خوشمزه باید به سراغ آماده سازی کدو حلوایی روید. کدو را بشویید و با چاقوی تیزی آن را برش زنید. کدو را به ابعاد مناسب مکعبی کوچکی برش زنید و کنار گذارید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای مقوی و اصیل روی لینک طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا کلیک کنید.

    ۱۰- خورشت اسپناساک

    خورشت اسپناساک یکی از خورشت‌های سنتی، خوشمزه و اصیل مازندرانی است که با روش‌ها و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. عضو اصلی و جدا نشدنی این خورشت اسفناج است به همین دلیل این خورشت یک غذای بسیار مقوی و سالم به حساب می‌آید. 

    طرز تهیه خورشت اسپناساک

    خورشت اسپناساک با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود اما اگر شما به هر دلیلی امکان استفاده یا تمایل به استفاده از گوشت گوسفندی را ندارید می‌توانید این خورشت خوشمزه را با گوشت مرغ یا غاز تهیه کنید. در اولین مرحله برای تهیه خورشت اسپناساک باید به سراغ سبزیجات روید.

    اسفناج را به همراه سبزیجات معطر تازه بشویید و و زردی‌ها و خرابی‌های سبزیجات را از آنها جدا کنید. سبزیجات شسته شده را درون آبکش بریزید و اندکی به آن زمان دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک میکسر، خردکن یا چاقوی تیزی سبزیجات را به صورت ریز و یکسان خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این خورشت خوشمزه و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه خورشت اسپناساک کلیک کنید.

    ۱۱- باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور

    باقلا قاتق از غذاهای محلی و محبوب گیلانی‌هاست که با مواد اولیه در دسترسی در مدت زمان کوتاهی تهیه و همراه با کته و ماهی شور سرو می‌شود. پایه اصلی این خورشت خوشمزه باقلا، تخم مرغ و شوید است.

    باقلا قاتق از غذاهای کم هزینه و ارزان

     برای طبخ این غذا باید ابتدا باقالی خشک مازندرانی (به زبان گیلانی پاچا باقلا ) را ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس کنید، تا به راحتی بشود پوست آن را جدا کرد. بعد از این که خیساندید پوست آن را جدا کرده و بشویید. 

    قابلمه‌ای را انتخاب کرده و روی حرارت قرار دهید و باقلاها را همراه با نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک درون آن ریخته و حدود ۱۰ دقیقه باقلاها را درون روغن تفت دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و متفاوت شمالی روی لینک طرز تهیه باقلا قاتق کلیک کنید.

    ۱۲- میرزا قاسمی

    میرزاقاسمی یکی از غذاهای ساده و سریع گیلانی است که با شنیدن نام گیلان همیشه به یاد آن می‌افتیم. این غذای کم هزینه به راحتی و با یک دستور ساده با موادی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود. اصلی‌ترین و مهمترین ماده غذایی در میرزا قاسمی بادمجان کبابی و سیر فراوان آن است.

    طرز تهیه میرزا قاسمی

    البته گوجه فرنگی هم در خوشمزگی این غذا بی تاثیر نیست! میرزا قاسمی همانند کشک بادمجان بسیار پرطرفدار است. تهیه‌ی این غذای بسیار خوشمزه و عالی خیلی آسان است. طعم میرزاقاسمی بسیار نزدیک به خاویار بادمجان است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که گیاه‌خوار هستند، باشد.

    برای مشاهده دستور پخت این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه میرزا قاسمی کلیک کنید.

    ۱۳- مرغ ناردونی

    تا حالا طعم مرغ و انار را امتحان کرده‌اید؟ این طعم به‌ قدری خوشمزه است که بسیاری از رستوران‌ها معروف‌ترین چلو جوجه‌ خود را با رب انار درست می‌کنند. میکس مرغ و آب انار از بهترین و شگفت‌انگیزترین طعم‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید. پس فرصت درست کردن این غذای خوشمزه ‌را از دست ندهید.

    در مرحله اول برای تهیه این غذای خوشمزه باید به سراغ پخت مرغ به روش بخارپز بروید. در این روش نیازی به اضافه کردن آب به مرغ برای پخته شدن نیست. با این روش طعم مرغ به طور قابل‌ملاحظه‌ای حفظ شده و مزه آن پس از پخت بسیار خوشمزه خواهد بود. 

    برای مشاهده کامل دستور پخت این غذای خوشمزه و مجلسی روی لینک طرز تهیه مرغ ناردونی کلیک کنید.

    ۱۴- خورشت آغوز مسما

    «آغوز مسما مازندرانی» یا همان «گردو مسما» یک نوع خورشت اصیل و خوشمزه است که معمولا برای تهیه آن از گوشت مرغ، بوقلمون یا اردک استفاده می‌شود. طرز تهیه آغوز مسما مازندرانی شباهت زیادی به فسنجان دارد، اما به خاطر فوت و فن‌های خاص و نوع رب انار ترش مزه‌ای که در آن استفاده می‌شود، مزه آن کمی با فسنجانی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متفاوت است.

    طرز تهیه خورشت آغوز مسما

    آغوز در زبان محلی گیلان و مازندران به معنای گردو است و آغوز مسما همان گردو مسما است که شباهت زیادی به خورشت فسنجان خودمان دارد. پس اگر تجربه درست کردن فسنجان را داشته باشید، آماده کردن آغوز مسما نیز برای شما بسیار راحت خواهد بود. 

    برای مشاهده کامل دستور پخت این خورشت محلی و اصیل شمالی روی لینک طرز تهیه خورشت آغور مسما کلیک کنید.

    ۱۵- ماهی شکم پر

    ماهی شکم پر یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و پرطرفدار در ایران و سراسر دنیا است. ماهی شکم پر همانطور که از اسم آن مشخص است به ماهی‌ای گفته می‌شود که شکم آن با سبزیجات، مغز گردو، زرشک و غیره پر می‌شود. این غذا سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های مهم و ضروری برای بدن است که مصرف آن سلامتی بدن را تضمین خواهد کرد.

    طرز تهیه ماهی شکم پر

    مراحل تهیه ماهی شکم پر

    مراحل تهیه ماهی شکم پر به شرح زیر است:

    1. در انتخاب ماهی شکم پر توصیه می‌شود که از ماهی سفید یا ماهی قزل آلا استفاده کنید و اگر به این ها دسترسی ندارید می‌توانید هر گونه ماهی که مد نظرتان است، استفاده کنید.
    2. بعد از اینکه ماهی را تهیه کردید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. با استفاده از یک چاقوی تیز ماهی را به صورت طولی برش دهید و محتویات داخل شکم آن را کاملا خالی کنید و خوب داخل و خارج ماهی را با آب بشویید تا هیچ گونه رد خون در آن باقی نماند
    3. سپس مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید.
    4. در گام بعدی نوبت تمیز کردن سبزی‌ها است. بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید، آن را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه ماهی شکم پر کلیک کنید.

    ۱۶- خورشت انار مسما

    انار مسما یکی از انواع غذاهای خوشمزه شمالی است که اصالت آن به گیلان برمی‌گردد. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و طی مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه متنوعی قابل طبخ و نوش جان کردن در وعده‌ ناهار یا شام است.

    مراحل تهیه خورشت انار مسما

    مراحل تهیه خورشت انار مسما

    مراحل تهیه خورشت انار مسما به شرح زیر است:

    1. ابتدا مرغ را با ادویه مزه دار می‌کنیم و آن‌ها را کنار می‌گذاریم تا حسابی مزه این ادویه به خورد گوشت برود.
    2. بادمجان‌ها را پوست می‌گیریم و ورقه‌ای خرد می‌کنیم. بعد کمی نمک روی بادمجان می‌ریزیم. به مدت ۲۰ دقیقه به آن‌ها استراحت می‌دهیم. با این کار تلخی بادمجان گرفته می‌شود. بعد از این مدت زمان، بادمجان را می‌شوییم، آب کشی می‌کنیم و با یک دستمال نخی و تمیز خشک می‌کنیم.
    3. یک ماهیتابه مناسب انتخاب می‌کنیم. بادمجان و تکه‌های مرغ را سرخ می‌کنیم. در نهایت آن ها را کنار می‌گذاریم تا مراحل بعد دوباره به آن‌ها برگردیم.
    4. پیازها را نگینی خرد می‌کنیم و بعد در یک ماهیتابه به خوبی تفت می‌دهیم تا شیشه‌ای شوند. توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید کاملا طلایی شوند.
    5. رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کنید، ادویه بریزید و چند دقیقه تفت دهید. با این کار خامی رب گوجه گرفته می‌شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص شمالی روی لینک طرز تهیه خورشت انار مسما کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی از غذاهای محلی و خوشمزه شمالی را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و اصیل را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲.۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.