آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت اسپناساک خوشمزه و مجلسی به روش مازندرانی

خورشت اسپناساک یکی از غذاهای سنتی و اصیل شمالی است که اصالت آن به مازندران برمی‌گردد و با روش‌ها و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. عضو اصلی و جدا نشدنی این خورشت اسفناج است به همین دلیل این خورشت یک غذای بسیار مقوی و سالم است. در برخی از شهرها این خورشت با نام خورشت اسفناج نیز شناخته شده است.

خورشت اسپناساک با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود اما اگر شما به هر دلیلی امکان استفاده یا تمایل به استفاده از گوشت گوسفندی را ندارید می‌توانید این خورشت خوشمزه را با گوشت مرغ یا غاز تهیه کنید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و بهترین طرز تهیه خورشت اسپناساک مازندرانی با گوشت گوسفندی را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهیمان کنید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت اسپناساک:
گوشت گوسفندی۱۰۰ گرم
اسفناج تازه۵۰۰ گرم
سبزیجات معطر (جعفری،گشنیز،تره و نعنا)۱۵۰ گرم
سیر ۲ حبه
پیاز۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
تخم مرغ۱ عدد
هویج۱ عدد
آب جوش و روغنبه مقدار لازم
آب نارنج یا آبلیموبه دلخواه

طرز تهیه خورشت اسپناساک

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای دو نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.

مدت زمان آماده‌سازی این غذا ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه یزدی مجلسی 

مرحله اول | آماده سازی سبزیجات

در اولین مرحله برای تهیه خورشت اسپناساک به روش مازندرانی به سراغ سبزیجات روید. اسفناج را به همراه سبزیجات معطر تازه بشویید و و زردی‌ها و خرابی‌های سبزیجات را از آنها جدا کنید. سبزیجات شسته شده را درون آبکش بریزید و اندکی به آن زمان دهید تا آب اضافی آنها گرفته شود. حال با کمک میکسر، خردکن یا چاقوی تیزی سبزیجات را به صورت ریز و یکسان خرد کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه خورشت اسپناساک

    مرحله دوم | آماده سازی گوشت

    در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی گوشت روید و گوشت‌های شسته شده را به صورت مکعبی خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید کمی تفت دهید تا آب اضافی پیازها گرفته شود و کمی طلایی رنگ شوند. در این مرحله سیر را پوست بگیرید و بارنده ریز یا با کمک سیر له کن آن را به شکل پوره تبدیل کنید و به محتویات درون قابلمه اضافه کنید.

    سیر را تفت دهید تا عطر آن آزاد شود، سپس گوشت‌های مکعبی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و محتوای درون قابلمه را چند دقیقه‌ای به هم زنید تا گوشت‌ها رنگ نیمه پخته به خود گیرند و بوی خامیشان گرفته شود. در همین مرحله مقداری زرد چوبه و فلفل سیاه به گوشت‌ها اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ

    مرحله سوم | اضافه کردن سبزیجات خورشت

    در سومین مرحله سبزیجات خرد شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا سبزیجات تغییر رنگ بدهند. حجم سبزیجات کم می‌شود و حالت نیمه پخته به خود می‌گیرند. حال آب جوش را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید حرارت را کم کنید و زمان دهید تا خورشت شما به آرامی بپزد.

    مرحله چهارم | اضافه کردن هویج

    در چهارمین مرحله به سراغ هویج روید. آن را بشویید و پوست آن را بگیرید به صورت نگینی خرد کنید و بعد از گذشت یک ساعت از پخت خورشت هویج را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا هویج کاملاً پخته و نرم شود.

    بیشتر بخوانید: غذاهای محلی مازندران؛ گشتی در میان خوشمزه‌های شمالی

    خورشت اسپناساک

    مرحله پنجم | اضافه کردن تخم مرغ

    پس از پخته شدن هویج، تخم مرغ‌ را درون ظرفی بشکنید و با چنگال به خوبی به هم زنید سپس به خورشت اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید تخم مرغ را درون خورشت هم بزنید. به آن زمان دهید تا با توجه به حرارت درون قابلمه تخم مرغ درون خورشت ببندند. در ادامه بعد از گذشت ۱۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با سبزی کنسروی

    در نهایت با توجه به ذائقه و سلیقه خود با مقداری آب نارنج یا آب لیمو و نمک چاشنی خورشت را متناسب با ذائقه خود تنظیم کنید. این خورشت بسیار خوشمزه و لذیذ را به همراه پلو زعفرانی یا کته می‌توانید سرو کنید.

    امیدواریم که شما نیز با توجه به این دستور این خورشت خوشمزه و متفاوت را تهیه و نوش جان کنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۲.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.