آشپزینکات آشپزی

۶ روش بسیار ساده و آسان برای گرفتن تلخی بادمجان

بادمجان یکی از میوه‌های محبوب و پرطرفداریست که با آن غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه‌ای می‌توان آماده کرد. این گیاه در مناطق کاملا گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند، میوه‌ای تخم مرغی شکل با رنگی بنفش و براق با بافتی گوشتی و سفید رنگ که طعم بسیار خاصی دارد. مهمترین نکته در خرید بادمجان انتخاب بادمجان‌هایی با تخم کم و مزه شیرین است. در زمان خرید بادمجان‌هایی سنگین و بلند، سفت و بدون آثار ضربه خوردگی و براق را انتخاب کنید. بادمجان‌های قلمی تلخی کمتری دارند و دانه‌های آنها ریزتر و کمرنگ‌تر است که همین موضوع سبب شده طعمی شیرین‌تر و خوشمزه‌تر داشته باشند.

یکی از دلایلی که ممکن است مانع استفاده شما از این میوه باشد، تلخ بودن برخی از بادمجان‌هاست ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ شش روش از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌هایی که می‌توانید تلخی بادمجان را در خانه بگیرید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله آموزنده ما را همراهی کنید.

۶ ترفند ساده برای گرفتن تلخی بادمجان

در این بخش روش‌های از بین بردن تلخی بادمجان را به طور کامل شرح خواهیم داد.

روش اول | استفاده از نمک

در اولین روش برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید از نمک کمک بگیرید، یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا تلخی بادمجان به خوبی گرفته شود.

در این روش کافیست که بادمجان‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. به ابعاد دلخواه برش زنید و روی سطح آنها را به نمک آغشته کنید. برای مدت حدود۲۰-۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا تلخی آنها کاملاً خارج شود.

پس از گذشت زمان اعلامی روی سطح بادمجان‌ها قطرات زرد رنگی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد این فرایند را به درستی انجام داده‌اید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال بادمجان‌ها را بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید. به همین راحتی تلخی بادمجان‌ها به خوبی گرفته می‌شود و می‌توانید از آن‌ها در طبخ انواع غذاهای مختلف استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کشک بادمجان” مجلسی

     گرفتن تلخی بادمجان

    روش دوم | استفاده از آبلیمو

    در این روش ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید آنها را به ابعاد دلخواه برش زنید. حال درون کاسه بزرگی مقداری آب بریزید و ۲-۳ قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید محلول آب و آبلیمو را با هم ترکیب کنید.

    بادمجان‌های برش زده را در محلول آب و آبلیمو به مدت حدود ۱۰-۱۵ دقیقه قرار دهید سپس بادمجان‌ها را از آب بیرون بیاورید کمی به آنها فشار وارد کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود سپس آنها را خشک کنید و در طبخ غذهایتان ا از آن‌ها استفاده کنید.

    روش سوم | گرفتن تخم‌های بادمجان

    در سومین روش پس از شستن و پوست گرفتن بادمجان‌ها آن را به صورت لایه لایه برش زنید و تخم‌های بزرگ و تیره آن را با کمک چاقو از گوشت بادمجان جدا کنید سپس از بافت پنبه‌ای و سفید باقیمانده بادمجان در غذا استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مافین بادمجان

    روش چهارم | استفاده از فریزر

    در چهارمین روش بادمجان‌های شسته شده، پوست گرفته شده و برش زده را درون کیسه مناسبی قرار دهید و آنها را به مدت ۴-۵ ساعت در فریزر بگذارید.

    منتظر بمانید تا بادمجان‌ها به خوبی یخ زدند سپس آن را از فریزر خارج کنید کمی به آن زمان دهید تا به دمای محیط رسد سپس با کمک دست به آنها فشار وارد کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود. بادمجان‌ها را خشک کنید و به پخت غذا از آن استفاده کنید.

    روش پنجم | استفاده از محلول آب و نمک

    در پنجمین روش نیز می‌توانید درون ظرف مناسبی مقداری آب و نمک را متناسب با حجم بادمجان‌هایتان ترکیب کنید. بادمجان‌های شسته شده، پوست گرفته شده و برش زده را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید سپس آنها را با کمی آب سرد بشویید و در زمان شستشو اندکی فشار دهید. آن‌ها را خشک کنید و در طبخ غذا استفاده کنید.

    از بین بردن تلخی بادمجان

    روش ششم | استفاده از ترکیب آب نمک و آرد

    در این روش نیز مقداری نمک، آرد سفید و آب را در کاسه‌ای ترکیب کنید. متناسب با حجم بادمجان‌هایتان محلول رقیقی بسازید. حال بادمجان‌های شسته شده، پوشت گرفته شده و برش زده را در این ترکیب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه قرار دهید سپس آن را آبکشی و استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رول بادمجان با پنیر

    پنج نکته طلایی در مورد بادمجان که باید بدانید!

    1. اگر پس از پخت بادمجان متوجه شدید که همچنان مقداری تلخی در آن وجود دارد می‌توانید از مقداری چاشنی آبغوره برای گرفتن تلخی آن کمک بگیرید.
    2. در زمان پخت از یک هویج یا سیب‌زمینی استفاده کنید. در این روش در زمان پخت با اضافه کردن یک هویج یا سیب زمینی در غذا می‌تواند درصد زیادی از تلخی بادمجان را نیز بگیرد.
      پس از پایان فرایند پخت هویج یا سیب زمینی را از آن غذا خارج کنید این سبزیجات به خوبی تلخی بادمجان را می‌گیرند.
    3. باددمجان‌های نارس دارای ماده سمی هستند که برای افراد مبتلا به آسم تحریک کننده به شمار می‌آیند پس حتماً در زمان خرید به رسیده بودن بادمجان توجه داشته باشید.
    4. اگر بادمجان‌های شما تلخی بیش از اندازه‌ای دارند بهتر است که آنها را دور بریزید و از آنها استفاده نکنید زیرا در طب سنتی بر این باورند که استفاده از بادمجان‌های بسیار تلخ باعث صدمه به کبد و صفرا می‌شود.
    5. مصرف بادمجان برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد توصیه نمی‌شود.

    بیشتر بخوانید: سرخ کردن بادمجان با کمترین مصرف روغن

    خواص و فواید بادمجان چیست؟

    • بادمجان دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن است. هضم غذا را آسان‌تر می‌کند و در پاکسازی پوست صورت مفید است.
    • بادمجان دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که در پاکسازی و سم زدایی کبد نیز برای بدن بسیار مفید است.
    • مصرف بادمجان در درمان شوره سر، پوسته پوسته شدن و خارش سر نیز بسیار کاربرد دارد.
    • کاهش فشار خون و رفع اختلالات کلیوی از دیگر فواید این میوه خوشمزه است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بادمجان شکم پر

    خواص و فواید بادمجان

    چند نوع بادمجان وجود دارد؟

    بادمجان‌ها انواع مختلفی دارند بادمجان معمولی یا بادمجان آمریکایی، بادمجان قلمی و بادمجان پاکوتاه که در ایران به سه دسته قلمی، دلمه‌ای و معمولی تقسیم می‌شوند.

    هر یک از گونه‌های ذکر شده در بالا به سه رنگ بنفش مایل به سیاه، بنفش مایل به قرمز و سفید دیده می‌شود.

    از این‌که تا پایان این مقاله همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم.

    ۳.۸/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.