آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه یخنی نخود شیرازی؛ آبگوشت سنتی خوشمزه

یخنی نخود شیرازی، یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای شیرازی است. مواد اولیه و طرز تهیه این غذا شباهت زیادی به آبگوشت دارد. آبگوشت یک غذای بسیار پرطرفدار و خوشمزه است که در شهرهای مختلف به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ، طرز تهیه یخنی نخود شیرازی را با ذکر ۷ نکته طلایی که در خوشمزه‌تر شدن این غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

طرز تهیه یخنی نخود شیرازی

  • مدت زمان آماده سازی این غذا ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.
  • مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی می‌توانید مقدار مواد اولیه را افزایش دهید و در حجم بیشتر این غذا را تهیه کنید.
  • درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.
مواد لازم جهت تهیه یخنی نخود شیرازی:
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
گوجه فرنگی۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک، زردچوبه، فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
نخود۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز۱/۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
لیمو امانی۲ عدد
آب جوش۲-۳ پیمانه

مرحله اول | آماده سازی حبوبات

در اولین مرحله از مراحل طرز تهیه یخنی نخود شیرازی به سراغ آماده سازی حبوبات روید. نخود و لوبیا را تمیز کنید، و آن‌ها را با آب بشویید. حال نخود و لوبیای شسته شده را درون ظرف مناسبی بریزید و به آن آب اضافه کنید، به قدری که به اندازه ۱ بند انگشت روی سطح آن آب قرار گیرد.

توجه داشته باشید برای گرفتن نفخ حبوبات حتما این مرحله را اجرا کنید. خیساندن حبوبات از چند ساعت قبل از پخت روند پخت را نیز سریع‌تر می‌کند، در این بازه زمانی چندبار آب حبوبات را بریزید و با آب تازه آن‌ها را بخیسانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

طرز تهیه یخنی نخود شیرازی

مرحله دوم | آماده سازی پیاز

در دومین مرحله به سراغ پیاز روید. آن را به صورت نگینی خرد کنید، درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید.
پیازها را کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در همین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. ادویه‌ها را تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود و رب گوجه فرنگی رنگ باز کند.

    بیشتر بخوانید: رفع شوری آبگوشت با ترفندهای ساده!

    مرحله سوم | آماده سازی گوشت

    در سومین مرحله به سراغ گوشت روید. بهترین گوشت برای تهیه یخنی، گوشت بره است که درصدی چربی داشته باشد. گوشت‌های شسته و تکه تکه شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گوشت گرفته شود و گوشت تغییر رنگ دهد.

    مرحله چهارم | اضافه کردن حبوبات

    در چهارمین مرحله آب حبوبات از قبل خیسانده شده را بگیرید و نخود و لوبیا را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را بهم زنید تا عطر و طعمشان به خوبی با هم ترکیب شود. لیمو امانی را بشویید، با نوک چاقو چند سوراخ کنید و به ترکیبات درون قابلمه بیفزایید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی

    مرحله پنجم | پختن مواد

    در پنجمین مرحله ۲-۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات و گوشت به خوبی بپزند.

    یخنی نخود شیرازی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش نخود سبز‌ و شوید

    مرحله ششم | اضافه کردن سیب زمینی و گوجه فرنگی

    سیب زمینی و گوجه فرنگی را بشویید، به ابعاد نسبتا بزرگی برش زنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را در حد مخلوط شدن بهم زنید و مجدد درب قابلمه را ببندید و ۳۰-۶۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا سیب‌مینی به خوبی بپزد.

    پس از گذشت زمان اعلام شده میزان پختگی گوشت،حبوبات و سیب زمینی را تست کنید و اگر در حد قابل قبولی پخته شده بود با کمی نمک چاشنی غذایتان را تنظیم کنید.

    به همین راحتی و با طی کردن شش مرحله ساده یخنی نخود شیرازی شما آماده سرو است. می‌توانید آب گوشت را جدا کنید و با مقداری نان نازک تلیت و نوش جان کنید.

    محتویات آبگوشت را با گوشت‌کوب برقی یا دستی بکوبید و یک‌دست کنید و با نان تازه،سبزی خوردن،پیاز و ترشی این غذای بسیار لذیذ و جذاب را نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت (دیزی) در زودپز

    ۷ ترفند که برای خوشمزه‌تر شدن یخنی نخود شیرازی باید بدانید!

    در این بخش به چند ترفند در رابطه با خوشمزه‌تر شدن یخنی نخود شیرازی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. حتما از گوشت گوسفندی که کمی چربی داشته باشد استفاده کنید.
    2. برای پختن آبگوشت صبوری به خرج دهید و با حرارت کم زمان دهید تا آبگوشت بپزد و به خوبی جا بیوفتد و غلیظ شود. توجه داشته باشید در همان ابتدای پخت به مقدار کافی آب به قابلمه بیفزایید زیرا اضافه کردن آب در بین زمان پخت غلظت آبگوشت را کم می‌کند و طعم خوبی به آن نمی‌دهد.
    3. شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذاییتان از سایر حبوبات مانند، عدس قرمز، عدس، ماش و لوبیا چشم بلبلی به مقدار کمی در آب‌گوشت می‌توانید استفاده کنید.
    4. برای خوش‌رنگ‌تر شدن آبگوشت می‌توانید از کمی محلول زعفران کمک بگیرید.
    5. اگر زمان کافی برای خیساندن حبوبات را نداشتید حتما از مقداری آویشن برای گرفتن نفخ حبوبات کمک بگیرید.
    6. از لوبیا چیتی نیز می‌توانید به جای لوبیا قرمز استفاده کنید.
    7. نخود تنها حبوباتی است که در تهیه این آبگوشت از آن استفاده می‌شود اما با گذشت زمان لوبیا و سایر حبوبات نیز به این غذا اضافه شده است. (اگر میخواهید یک یخنی نخود اصیل شیرازی داشته باشید میتوانید فقط از مواد اصلی آبگوشت یخنی نخود گوشت،نخود،ادویه و آب استفاده کنید)

    از این که تا پایان این مقاله از مجله آشپزی اکالا همراه ما بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خدا می‌سپاریم.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.