آشپزینوشیدنی

چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای‌های گیاهی

چای گیاهی به نوعی از چای گفته می‌شود که از جوشاندن انواع گیاهان و برگ‌ها و ریشه‌های آن‌ها به دست می‌آید و می‌توان آن را به صورت داغ یا سرد مصرف کرد. چای گیاهی در اروپا و سایر نقاط جهان طرفداران بسیاری دارد. چای‌های گیاهی در طول تاریخ همراه بشر بوده‌اند. اما در دهه‌های اخیر به دلیل اثبات شدن تاثیرات مثبت چای گیاهی بر سلامت انسان، مصرف انواع چای گیاهی افزایش پیدا کرده است. چای گیاهی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روان نیز ‌تاثیرگذار است. برای مثال نقش آن در کنترل استرس ثابت شده است. از انواع چای گیاهی برای مراسم مذهبی نیز در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود. سایر انواع بهترین چای را در این مقاله مهمان اکالا بلاگ باشید. 

انواع چای گیاهی

چای گیاهی را می‌توان تقریبا از ترکیب همه گیاهانی که خوراکی هستند به دست آورد. انواع مختلفی از چای گیاهی وجود دارد که هر کدام خواص ویژه‌ای دارند. رایج ترین چای‌های گیاهی عبارت‌اند از:

یکی دیگر از انواع چای که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است، استفاده از میوه‌های خشک برای درست کردن چای است.

یکی از دلایل معروف شدن چای میوه‌ای این است که افراد می‌توانند این نوشیدنی را تقریبا از هر میوه‌ای که می‌خواهند تهیه کنند.

منشا چای گیاهی

چای ‌های گیاهی از دیرباز در زندگی انسان حضور داشته‌اند. انسان‌ها از ابتدا غذاهای ترکیبی از برگ‌ها و ریشه گیاهان تهیه می‌کردند. شواهد نشان از قدمت انواع چای گیاهی از دوران مصر و چین باستان دارد.

در آن روزگار از این چای های گیاهی که به آن‌ها جوشانده می‌گفتند، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در قرن اول پس از میلاد، یک دانشمند یونانی ۶۰۰ گیاه مختلف را که تا آن زمان برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، دسته‌بندی و معرفی کرد. بسیاری از این مواد نیاز داشتند تا در آب جوشانده شوند تا به خاصیت مورد نظر رسیده و استفاده شوند.

    تحقیقات اخیر نشان داده است که در اهرام مصر اثراتی از نعناع کشف شده است. این آثار مربوط به هزار سال قبل از میلاد مسیح هستند و محققان بر این باورند که از نعناع برای بهبود‌ هاضمه استفاده می‌شده است.

    بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده، این ترکیبات گیاهی در ابتدا صرفا جهت سلامتی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. اما امروزه مردم از چای‌ های گیاهی به دلیل طعم و مزه آن‌ها نیز استفاده می‌کنند.

    آیا چای گیاهی کافئین دارد؟

    بسیاری از انواع چای‌های گیاهی مانند چای بابونه و چای نعناع فاقد کافئین هستند. این مسئله باعث می‌شود افرادی که به کافئین حساسیت دارند بتوانند به راحتی از این نوع چای‌ها استفاده کنند.

    افرادی که عادت دارند قبل از خواب نوشیدنی میل کنند بهتر است از این نوع چای‌ها استفاده کنند. چون فاقد کافئین بوده و سبب خواب راحت‌تر می‌شود.

    محتوای کافئین چای گیاهی بسته به گیاهی دارد که چای از آن تهیه می‌شود. برخی از انواع چای گیاهی وجود دارند که کافئین زیادی دارند.

    بیشتر بخوانید: با خواص و مضرات چای به آشنا شوید!

    خواص چای‌های گیاهی برای سلامتی

    خواص چای گیاهی بی شمار است و با توجه به گیاهی که در تهیه چای مورد استفاده قرار گرفته می‌تواند متفاوت باشد.

    بسته به هدفی که از نوشیدن چای گیاهی دارید، برای مثال راحت تر خوابیدن، یا کنترل خشم و استرس، می‌توانید چای گیاهی مناسب با آن هدف را انتخاب و مصرف کنید.

    می‌توانید برخی از گیاهان برای اعصاب و استرس مناسب‌اند و برخی دیگر برای بهبود هاضمه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    بسیاری از گیاهان دارویی به صورت خام غیرقابل‌مصرف هستند و طعم و عطر خوبی ندارند. برای همین می‌توان آن‌ها را به صورت چای گیاهی تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد و از خواص آن بهره برد.

    برخی از انواع چای‌های گیاهی می‌توانند عوارض سرماخوردگی را کاهش دهند.

    به عبارت دیگر برای هر نوع سبک زندگی می‌توانید نوشیدنی گیاهی مناسب خود را تهیه و مصرف کنید.

    اگر دچار مشکلات سلامتی هستید و قصد دارید از چای‌ها و جوشانده‌های گیاهی استفاده کنید بهتر است قبل از مصرف با متخصص خود مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین‌های قند در کنار چای

    خواص و طرز تهیه چای گیاهی

    طرز تهیه چای گیاهی

    1. دم کردن چای گیاهی کار بسیار آسانی است. مقداری آب را بجوشانید و به اندازه یک قاشق چای‌خوری از چای گیاهی مورد نظر خود را برای هر فنجان متوسط داخل قوری بریزید.
    2. آب جوش را روی چای ریخته و بین ۵ الی ۷ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.
    3. بعد از آن می‌توانید آن را شیرین کرده و یا ساده میل کنید. زمانی که برای آماده شدن کامل چای بایستی صبر کنید با توجه به گیاه مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد.
    4. چای‌ گیاهی معمولا به صورت داغ صرف می‌شود. اما بسته به سلیقه امکان مصرف آن به صورت سرد شده و با یخ هم وجود دارد.
    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.