آشپزیخواص مواد غذایی

۲۱ خاصیت شگفت انگیز چای سیاه؛ نوشیدنی دلچسب و گوارا

چای سیاه چیست؟

نوشیدنی چای یکی از مهمترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان بوده و بعد از آب بیشترین میزان مصرف را در میان انواع مختلف جوشانده‌های گیاهی دارد. انواع مختلف این محصول از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس استخراج می‌شود. چای سیاه، اولونگ، چای سفید، چای سبز و چای ماسالا نیز از همین گیاه بدست می‌آیند. برگ‌های این گیاه وقتی سبز هستند چیده شده و در محل مناسبی خشک می‌شوند تا رطوبت خود را از دست داده و در مرحله بعد برگ‌های خشک شده حرارت می‌بینند تا فرایند اکسیداسیون روی برگ‌های ایجاد شود. چای سیاه یکی از بهترین چای است که به دلیل محتوی بالای آنتی اکسیدان اثرات ضد التهابی دارد. این نوشیدنی فشار خون را کاهش داده و بیماری های قلبی و عروقی را کنترل می‌کند.

black tea

خواص چای سیاه

با خواص چای سیاه برای پوست و مو آشنا شوید.

چای سیاه و پوست

۱. چای باعث شادابی پوست افراد می‌شود. آنتی اکسیدان‌هایی که در چای وجود دارند و پلی فنول که در چای فراوان است رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف کرده و چین و چروک پوست را رفع می‌کند. دانشمندان دریافته‌اند که چای سیاه باعث می‌شود، ماده خاصی که در بدن تولید شده و باعث از بین رفتن کلاژن پوست می‌شود از بدن حذف شود. در نتیجه پوست شما سالم‌تر خواهد ماند.

چای سیاه برای پوست
۲. انواع فلاونوئیدهای موجود در چای ایجاد عفونت‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

۳. مصرف منظم چای باعث می‌شود تا خواص ضد میکروبی و ضد التهابی طبیعی آن از آکنه و جوش‌های صورت جلوگیری کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    از بین رفتن جوش با چای سیاه
    ۴. یکی دیگر از فواید چای این است که پوست شما را در مقابله اشعه uv مقاوم‌تر می‌کند. مصرف چای آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

    ۵. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای بسیار قوی هستند و به سم زدایی بدن کمک می کنند و باعث از بین رفته لکه‌های پوستی می‌شوند.

    ۶. چای کافئین دارد و از این طریق خون رسانی به زیر چشم‌ها را افزایش داده و از سیاه و کبود شدن آن جلوگیری می کند.

    چای سیاه برای دور چشم

    چای سیاه و مو:

    ۷. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای باعث می‌شود فولیکول‌های موها تقویت شده و مانع از ریزش موها می شود و به رشد آن کمک می‌کند.

    ۸. دانشمندان دریافته‌اند که چای نوعی نرم کننده طبیعی مو است. و به درخشان‌تر شدن و نرم‌تر شدن مو کمک می‌کند.

    چای سیاه و درمان ریزش مو 
    ۹. چای سیاه مواد رنگی در خود دارد که می‌تواند به عنوان رنگ طبیعی موها در نظر گرفته شود.

    فواید دارویی و درمانی چای سیاه

    ۱۰. وجود آنتی اکسیدان ها در چای باعث می شود تا سلامت قلب حفظ شود و بیماری های قلبی و عروقی را کنترل کند.
    برخی مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه سه فنجان چای سیاه مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی تا ۱۱ درصد کمتری داشتند.

    خواص چای سیاه

    ۱۱.  آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سیاه باعث می‌شوند که کلسترول بد خون شما بالاتر برود.

    ۱۲. از دیگر خواص چای کنترل فشار خون است. چای به علت مواد معدنی و مغذی مناسبی که در خود دارد برای سلامت فشار خون بسیار موثر است.

    ۱۳. پزشکان بر این باورند که چای سیاه باعث کاهش ابتلا به زخم معده می‌شود. چای به سلامت مری و دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند.

    ۱۴. یکی از مواردی که در مورد چای وجود دارد این است که چای سیاه ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. افرادی که حدود ۴ فنجان چای سیاه در روز مصرف می‌کنند تا ۳۰ درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

    ۱۵. یکی دیگر از فواید چای سیاه کنترل قند خون و افزایش حساسیت به انسولین است. چای می‌تواند دیابت نوع دوم را کنترل کند.

    ۱۶. چای سرشار از پلی فنول است. این پلی فنول‌ها می‌توانند باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی شوند. از این رو چای در کنترل سرطان نیز موثر است. برخی مطالعات در آمریکا نشان دهنده این موضوع است که مصرف روزانه دو فنجان چای احتمال ابتلا زنان به سرطان تخمدان را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

    ۱۷. یکی دیگر از تاثیرات چای در یادگیری و حافظه است. تیامین موجود در چای باعث افزایش تمرکز و شادابی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند چای سیاه برای کنترل پیشرفت بیماری پارکینسون بسیار مفید است.

    ۱۸. از تاثیرات دیگر چای می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. علت این تاثیر چای وجود سرشار آنتی اکسیدان در آن است.

    ۱۹. پوکی استخوان از بیماری‌هایی است که در سنین بالا بیشتر رخ می‌دهد و افراد می توانند با نوشیدن مرتب چای سیاه به استخوان بندی خود کمک کنند. تحقیقات نشان داده اند که مواد موجود در چای باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند.

    ۲۰. چای حاوی موادی است که به سوخت و ساز صحیح بدن کمک می‌کنند از این رو می‌توانند گزینه مناسبی برای رژیم‌های لاغری باشند.

    ۲۱. از دیگر خواص بسیار خوب چای عدم تشکیل سنگ های کلیوی و دفع آسان سنگ است. نوشیدن چای سیاه شانس ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. متخصصان توصیه کرده اند در صورت داشتن مشکلات کلیوی قبل از نوشیدن چای سیاه حتما با متخصص خود مشورت کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.